Model 3 vs Polestar 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Jag kan inte se att jag jämfört M3 med PS2 någonstans där just erfarenhet med bilen krävs.
Inte jag heller. ;) Var bara extremt helfestligt att just du tryckte på vikten att testa själv de bilar man diskuterar, men så har du själv inte ens testat M3. Tyckte det var festligt, och en viss ironi (för att vara lite mer diplomatisk). :lol:
Jasså? Jag är ju helt tydlig med att jag inte kört M3 och jag sätter inte heller någon bedömning på det man behöver ha kört den för att veta något om.
Nja, inte såååå tydligt som du vill hävda nu... Fick redan på det av en annan postare i tråden som upplyste om att du inte ens testkört M3! :shock:

Var, med tanke på alla dina jämförelser, helt 100% övertygad om att du åtminstone testkört M3 (även om jag inte var säker på att du ägt en).

Lite nyfiken (förutom din dubbelmoral i din rekommendation till alla andra att de bör testa bilar de diskuterar); varför har du inte själv testat M3 innan du köpte PS2?
Jag vet inte helt, kanske för att jag inte är intresserad av att köpa en och då är det ingen större idé att köra en heller. Hade jag haft mer tid till rådighet, så hade jag väl säkert provkört en till nu och jag kanske kör förbi och provkör en om inte så länge (har dessutom haft mindre lust att provköra under Corona än tidigare). Jag har aldrig sagt att jag tvivlar på att M3 är en trevlig bil att köra, det är jag helt övertygad om att den är. Men den har så många andra deficiter, som gör att den inte är för mig. Inget hade fått mig att välja M3 framför PS2 i detta läge. Jag hade inte heller kört PS2 innan jag beställde och inte heller innan jag tog leverans (även om möjligheten fanns under sommaren).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Jag kan inte se att jag jämfört M3 med PS2 någonstans där just erfarenhet med bilen krävs.
Inte jag heller. ;) Var bara extremt helfestligt att just du tryckte på vikten att testa själv de bilar man diskuterar, men så har du själv inte ens testat M3. Tyckte det var festligt, och en viss ironi (för att vara lite mer diplomatisk). :lol:
Jasså? Jag är ju helt tydlig med att jag inte kört M3 och jag sätter inte heller någon bedömning på det man behöver ha kört den för att veta något om.
Nja, inte såååå tydligt som du vill hävda nu... Fick redan på det av en annan postare i tråden som upplyste om att du inte ens testkört M3! :shock:

Var, med tanke på alla dina jämförelser, helt 100% övertygad om att du åtminstone testkört M3 (även om jag inte var säker på att du ägt en).

Lite nyfiken (förutom din dubbelmoral i din rekommendation till alla andra att de bör testa bilar de diskuterar); varför har du inte själv testat M3 innan du köpte PS2?
Jag vet inte helt, kanske för att jag inte är intresserad av att köpa en och då är det ingen större idé att köra en heller. Hade jag haft mer tid till rådighet, så hade jag väl säkert provkört en till nu och jag kanske kör förbi och provkör en om inte så länge (har dessutom haft mindre lust att provköra under Corona än tidigare). Jag har aldrig sagt att jag tvivlar på att M3 är en trevlig bil att köra, det är jag helt övertygad om att den är. Men den har så många andra deficiter, som gör att den inte är för mig. Inget hade fått mig att välja M3 framför PS2 i detta läge. Jag hade inte heller kört PS2 innan jag beställde och inte heller innan jag tog leverans (även om möjligheten fanns under sommaren).
???

Så du (som tom stryker under att jag och alla andra bör testa bilar i tråden), testar inte ens själv närmaste självklara konkurrenten (M3) till bilen du skall köpa, men (blows my mind) så testar du inte ens bilen (PS2) du köper??? :shock:

Wow!!!

Hur tänkte du där?

Varför skall alla andra (enligt dig) testa bilar, när du inte ens själv gör det? Inte ens inför dina egna köp!

Wow igen... :o
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Jag har beställt en MY, men "bara" provkört en M3.
Jag skulle gärna provköra en Polestar 2, men så länge inte laddinfrastrukturen fungerar tillräckligt bra är den inget alternativ för mig.
Samma sak med Skoda Enyaq (som jag hade förbokat).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Nej, jag vet inte exakt vad du menar? Jag köper en bil, så börjar testandet där. Om bilen då inte passar mig, så säljer jag den. Vad är problemet? Jag byter bil så pass ofta att det inte spelar så stor roll om den inte passar perfekt. Nästa är alltid runt hörnet. Men PS2 har passat väldigt bra fram tills nu, så den får bli en stund. M3 var aldrig aktuell pga utseendet och frånvaron av en del viktig utrustning, så varför ska jag använda den i mitt val till nästa bil?

Edit: man bör ju testa bilen om man har tänkt uttala sig om det som inte kan bedömas utan att köra bilen tex körkänsla och ljudsystem.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Jag har beställt en MY, men "bara" provkört en M3.
Jo, men då har du ju nästan testat iaf. Lite som att testa en sedan och sedan beställa kombiversionen. Det kan jag absolut köpa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Jag har beställt en MY, men "bara" provkört en M3.
Jo, men då har du ju nästan testat iaf. Lite som att testa en sedan och sedan beställa kombiversionen. Det kan jag absolut köpa.
Ja, eller hur. MY och M3 lär ju ha 75% gemensamt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Nej, jag vet inte exakt vad du menar? Jag köper en bil, så börjar testandet där. Om bilen då inte passar mig, så säljer jag den. Vad är problemet?
Att du predikar en sak, men i verkligheten gör en helt annan sak.

Det är väl en stor inkonsekvens (och stor dubbelmoral skulle man lätt kunna hävda)?

Men att inte bry sig om att testa en bil innan du köper känns för mig som något märkligt oseriöst om man har möjligheten till det (men skall inte hindra dig eller andra som göra så, det är "annorlunda", men inget olagligt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
johanh
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av johanh »

holden skrev:
martinot skrev:
holden skrev:
Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Tycker den verkar ha många trevliga egenskaper, och byggkvaliteten sägs av många vara högre (något jag önskar att Tesla kunde förbättra).

Men utan att ha testat PS2, så tror jag ändå att du rent logiskt och rationellt säkert kan ha mycket rätt i mycket när man endast jämför fakta och siffror (men bilar är ju mycket mer än så). Men på vissa punkter är det ju även rent rationellt en klar fördel PS2 mot M3, som tex. belysningsalternativen. Synd att Tesla inte har något liknande (hade varit helt OK som tillval för extra kostnad).
Jag tror det är väldigt få som väljer bil efter belysningsalternativ. Jämför man tunga parametrar som räckvidd, prestanda och laddnätverk och ändå väljer PS2 så är det mer ett känslomässigt än rationellt val, anser jag. Byggkvalitet är ju också en fråga om upplevelse, av allt att döma håller Teslorna bra trots deras skenbara bräcklighet.
Det här tycker jag är ett lustigt resonemang. För mig är belysning mycket viktigt då jag pendlar 2-3 mil per dag på kurviga landsvägar med mycket djur. Jag tyckte Teslan var roligare att köra men jag är inte beredd att offra säkerheten så mycket som det innebar, kass halvljus som inte ens följer rattens utslag, ingen vidvinkel i backspeglar etc. Gör det Tesla till en sämre bil för andra som inte har de förutsättningarna? Givetvis inte men för mig går den dessvärre bort.
Model 3 var som sagt väldigt kul att köra, den saknar många funktioner jämfört med min Mercedes som jag kör idag, jag hade kunnat förlika mig med alla brister bortsett från att jag inte kan tulla på säkerheten så mycket.
I mitt specifika fall blir då Polestar 2 en bättre bil (återigen, den gäller mig, inte nödvändigtvis någon annan) När jag tappar en del körglädje är det då skönt att få behålla en del andra features från Mercan som jag hade saknat i Model 3.
Jag kör ca 5000 mil om året och tror (hoppas) att laddnätverket inte kommer påverka mig mer än en handfull gånger om året. I de fallen har vi en bensindriven BMW som kan stå till tjänst. Ännu en gång, det är inte rationellt för någon annan nödvändigtvis då de kanske inte har en extra bil som är både bekväm och snabb stående i garaget.
För mig är det för övrigt egalt om alla andra tycker att Model 3 är bättre och väljer den :)
Jag tycker valfrihet är av godo och önskar att det funnits fler elbilar. Personligen hade jag helst köpt en Mercedes eller BMW och frossat i tillval men med Teslas drivlina :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Jag har beställt en MY, men "bara" provkört en M3.
Jo, men då har du ju nästan testat iaf. Lite som att testa en sedan och sedan beställa kombiversionen. Det kan jag absolut köpa.
Ja, eller hur. MY och M3 lär ju ha 75% gemensamt.
75% av vad?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Jag har beställt en MY, men "bara" provkört en M3.
Jo, men då har du ju nästan testat iaf. Lite som att testa en sedan och sedan beställa kombiversionen. Det kan jag absolut köpa.
Ja, eller hur. MY och M3 lär ju ha 75% gemensamt.
75% av vad?
Av komponenter/teknologi.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
Jag har beställt en MY, men "bara" provkört en M3.
Jo, men då har du ju nästan testat iaf. Lite som att testa en sedan och sedan beställa kombiversionen. Det kan jag absolut köpa.
Ja, eller hur. MY och M3 lär ju ha 75% gemensamt.
75% av vad?
Av komponenter/teknologi.
Säger inget.

75% gram eller liter av teknologi?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av LarsL »

Tesla behöver man ju inte provköra innan köp. Där vet man ju att de kan elbilar och man/jag vet hur de är. Provkörde ingen Model 3 innan jag köpte. Dessutom är det ju så att 20-30 minuter i en bil inne i staden som i Göteborg inte säger mig särskilt mycket. Behöver ju köra en bil över en dag eller helst en helg för att få reda på hunden funkar.

Största problemet med Polestar verkar ju vara att de inte riktigt fungerar som de ska. Trots att de har panelpassning :roll:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av holden »

HelectriC skrev:
holden skrev:
Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Objektivt på det som absolut är så uppenbart som det kan bli, nämligen utseendet så vinner ju PS2 alla dagar i veckan för mig! M3 är helt omöjlig för MIG, den ser ut som en groda med polotröja, jag kan inte köra runt i något sådant. Men för DIG så kanske det är tvärtom. Därför blir det väldigt komiskt att säga att inget talar för PS2. När man i tillägg har en hel del funktioner som M3 helt enkelt inte har, så förstärker det ju bara faktum att det definitivt rent objektivt sett är mycket som talar för PS2.
Utseendet, känslan osv är per definition inte objektivt mätbara fakta utan helt enkelt din subjektiva upplevelse.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av LarsL »

Model Y har nog mer än 75% av samma komponenter som Model 3. Skulle kunna tänka mig en Model Y om den inte varit så väldigt mycket dyrare än vad Model 3 är.

Förutom att jag inte gillar Volvo designen så är Polestar någon storlek för liten för oss.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Nej, jag vet inte exakt vad du menar? Jag köper en bil, så börjar testandet där. Om bilen då inte passar mig, så säljer jag den. Vad är problemet?
Att du predikar en sak, men i verkligheten gör en helt annan sak.

Det är väl en stor inkonsekvens (och stor dubbelmoral skulle man lätt kunna hävda)?

Men att inte bry sig om att testa en bil innan du köper känns för mig som något märkligt oseriöst om man har möjligheten till det (men skall inte hindra dig eller andra som göra så, det är "annorlunda", men inget olagligt).
Nu är jag inte med dig alls. Jag uttalar mig enbart om det jag har erfarenhet av eller kört. Men du verkar uttala dig om sådant du varken har erfarenhet av eller kört. Vad är det jag gör helt annorlunda? Du menar att jag uttalar mig om sådant som jag inte vet något om? Vad då? Upplys mig!
Ang att inte provköra bil innan köp, så är det ganska svårt att vara först med en ny modell om man absolut ska köra de först. Det går ofta inte. När det gäller Tesla och Polestar, så är det dessutom inget problem eftersom man har öppet köp efter leverans. Så igen, du får gärna förklara vad som är så oseriöst med det? Jag vet att det är måååånga som inte kört en Tesla innan de köpt en. Är de alla också oseriösa då?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

holden skrev:
HelectriC skrev:
holden skrev:
Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Objektivt på det som absolut är så uppenbart som det kan bli, nämligen utseendet så vinner ju PS2 alla dagar i veckan för mig! M3 är helt omöjlig för MIG, den ser ut som en groda med polotröja, jag kan inte köra runt i något sådant. Men för DIG så kanske det är tvärtom. Därför blir det väldigt komiskt att säga att inget talar för PS2. När man i tillägg har en hel del funktioner som M3 helt enkelt inte har, så förstärker det ju bara faktum att det definitivt rent objektivt sett är mycket som talar för PS2.
Utseendet, känslan osv är per definition inte objektivt mätbara fakta utan helt enkelt din subjektiva upplevelse.
Ja, självklart är utseende så subjektivt som det kan bli. Det finns inget objektivt i design. Det var mest för att driva med tidigare skribent som menade att det objektivt inte finns något som talar för PS2 när det är så tydligt fel.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Tesla behöver man ju inte provköra innan köp. Där vet man ju att de kan elbilar och man/jag vet hur de är. Provkörde ingen Model 3 innan jag köpte. Dessutom är det ju så att 20-30 minuter i en bil inne i staden som i Göteborg inte säger mig särskilt mycket. Behöver ju köra en bil över en dag eller helst en helg för att få reda på hunden funkar.

Största problemet med Polestar verkar ju vara att de inte riktigt fungerar som de ska. Trots att de har panelpassning :roll:
Jo då, de funkar fin-fint. Sen att det är några barnsjukdomar, det får man nog ta om man ska ha ny bil från nytt märke. Det vet ju alla Teslaägare mycket väl. Varje gång en ny modell har kommit ut från Tesla, så har det varit mycket barnsjukdomar. Min första Tesla hade så mycket fel att det är ett under att jag fick köra den alls känns det som!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Tesla model3 har ju för mig väldigt ärliga nackdelar. Det handlar om design på framförallt interiören. Man behöver inte någon längre provkörning för att komma fram till det. Det är naturligtvis en mycket personlig åsikt. Däremot blev jag imponerad av drivlinan och den övertygade mig om att min nästa bil blir en elbil även om det inte blir en tesla. Det är dessutom provkörningen som gör att jag hänger här och blivit intresserad av hur det är att leva med elbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Tesla behöver man ju inte provköra innan köp. Där vet man ju att de kan elbilar och man/jag vet hur de är. Provkörde ingen Model 3 innan jag köpte. Dessutom är det ju så att 20-30 minuter i en bil inne i staden som i Göteborg inte säger mig särskilt mycket. Behöver ju köra en bil över en dag eller helst en helg för att få reda på hunden funkar.

Största problemet med Polestar verkar ju vara att de inte riktigt fungerar som de ska. Trots att de har panelpassning :roll:
Jo då, de funkar fin-fint. Sen att det är några barnsjukdomar, det får man nog ta om man ska ha ny bil från nytt märke. Det vet ju alla Teslaägare mycket väl. Varje gång en ny modell har kommit ut från Tesla, så har det varit mycket barnsjukdomar. Min första Tesla hade så mycket fel att det är ett under att jag fick köra den alls känns det som!
Verkar vara betydligt allvarligare barnsjukdomar på Polestar dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Tesla model3 har ju för mig väldigt ärliga nackdelar. Det handlar om design på framförallt interiören. Man behöver inte någon längre provkörning för att komma fram till det. Det är naturligtvis en mycket personlig åsikt. Däremot blev jag imponerad av drivlinan och den övertygade mig om att min nästa bil blir en elbil även om det inte blir en tesla. Det är dessutom provkörningen som gör att jag hänger här och blivit intresserad av hur det är att leva med elbil.
Det är en vanesak. Innan jag skaffade min Model 3 tyckte jag också det verkade skumt att inte ha några instrument framför ratten. Teslabjörn likaså.
Men man vänjer sig och vill sedan inte ha tillbaka dom. Typ som man vant sig vid att en smartphone inte har några fysiska knappar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1153
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av holden »

HelectriC skrev:
holden skrev:
HelectriC skrev:
holden skrev:
Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Objektivt på det som absolut är så uppenbart som det kan bli, nämligen utseendet så vinner ju PS2 alla dagar i veckan för mig! M3 är helt omöjlig för MIG, den ser ut som en groda med polotröja, jag kan inte köra runt i något sådant. Men för DIG så kanske det är tvärtom. Därför blir det väldigt komiskt att säga att inget talar för PS2. När man i tillägg har en hel del funktioner som M3 helt enkelt inte har, så förstärker det ju bara faktum att det definitivt rent objektivt sett är mycket som talar för PS2.
Utseendet, känslan osv är per definition inte objektivt mätbara fakta utan helt enkelt din subjektiva upplevelse.
Ja, självklart är utseende så subjektivt som det kan bli. Det finns inget objektivt i design. Det var mest för att driva med tidigare skribent som menade att det objektivt inte finns något som talar för PS2 när det är så tydligt fel.
Jag hade aldrig suttit i en Tesla innan vi skaffade en, än mindre en Polestar eller annan elbil av något slag. Min helt subjektiva känsla inför PS2, bortom allt som objektivt talar för TM3 i en jämförelse, är att bilen är en kinesisk produkt som vill sälja på Volvos formspråk och det är inte många rätt utifrån just mina preferenser. Å andra sidan har jag aldrig varit ett fan av amerikanska bilar heller, men Tesla lever ju sitt eget liv vid sidan om hur det traditionellt har sett ut - bil 2.0 som någon skrev. Allt kokar ju ändå ner till någon slags kompromiss.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Tesla behöver man ju inte provköra innan köp. Där vet man ju att de kan elbilar och man/jag vet hur de är. Provkörde ingen Model 3 innan jag köpte. Dessutom är det ju så att 20-30 minuter i en bil inne i staden som i Göteborg inte säger mig särskilt mycket. Behöver ju köra en bil över en dag eller helst en helg för att få reda på hunden funkar.

Största problemet med Polestar verkar ju vara att de inte riktigt fungerar som de ska. Trots att de har panelpassning :roll:
Jo då, de funkar fin-fint. Sen att det är några barnsjukdomar, det får man nog ta om man ska ha ny bil från nytt märke. Det vet ju alla Teslaägare mycket väl. Varje gång en ny modell har kommit ut från Tesla, så har det varit mycket barnsjukdomar. Min första Tesla hade så mycket fel att det är ett under att jag fick köra den alls känns det som!
Verkar vara betydligt allvarligare barnsjukdomar på Polestar dock.

Tja, fel höjdinställning av strålkastare och SW som i några fall har fått värmeapparaten att koka är ju tråkigt, men gäller knappast alla bilar och är dessutom relativt enkelt att fixa.
Själv hade jag en del fel på min första Model S:
-Huvudbatteri
-12V batteri
-framstolar
-taklucka
-stora skärmen
-baklampor
-hjulupphängning
-luftfjädring

Och säkert en del annat som jag förträngt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Tesla model3 har ju för mig väldigt ärliga nackdelar. Det handlar om design på framförallt interiören. Man behöver inte någon längre provkörning för att komma fram till det. Det är naturligtvis en mycket personlig åsikt. Däremot blev jag imponerad av drivlinan och den övertygade mig om att min nästa bil blir en elbil även om det inte blir en tesla. Det är dessutom provkörningen som gör att jag hänger här och blivit intresserad av hur det är att leva med elbil.
Det är en vanesak. Innan jag skaffade min Model 3 tyckte jag också det verkade skumt att inte ha några instrument framför ratten. Teslabjörn likaså.
Men man vänjer sig och vill sedan inte ha tillbaka dom. Typ som man vant sig vid att en smartphone inte har några fysiska knappar.
Det handlar mest om en avskalad interiör och det är framförallt en designfråga. Jag gillar inte att styra det mesta via skärmen i min Volvo och vid provkörningen upplevde jag model3 som ännu värre.
Men som sagt, det handlar mest om design.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av lukasf »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Tesla behöver man ju inte provköra innan köp. Där vet man ju att de kan elbilar och man/jag vet hur de är. Provkörde ingen Model 3 innan jag köpte. Dessutom är det ju så att 20-30 minuter i en bil inne i staden som i Göteborg inte säger mig särskilt mycket. Behöver ju köra en bil över en dag eller helst en helg för att få reda på hunden funkar.

Största problemet med Polestar verkar ju vara att de inte riktigt fungerar som de ska. Trots att de har panelpassning :roll:
Jo då, de funkar fin-fint. Sen att det är några barnsjukdomar, det får man nog ta om man ska ha ny bil från nytt märke. Det vet ju alla Teslaägare mycket väl. Varje gång en ny modell har kommit ut från Tesla, så har det varit mycket barnsjukdomar. Min första Tesla hade så mycket fel att det är ett under att jag fick köra den alls känns det som!
Verkar vara betydligt allvarligare barnsjukdomar på Polestar dock.

Tja, fel höjdinställning av strålkastare och SW som i några fall har fått värmeapparaten att koka är ju tråkigt, men gäller knappast alla bilar och är dessutom relativt enkelt att fixa.
Själv hade jag en del fel på min första Model S:
-Huvudbatteri
-12V batteri
-framstolar
-taklucka
-stora skärmen
-baklampor
-hjulupphängning
-luftfjädring

Och säkert en del annat som jag förträngt.
Du glömde att PS2 kan tappa all drivkraft under körning, bilar som är stendöda, bilar som inte låser upp sig, bilar som inte går att ladda och problem med backkameran.
M3 LR AWD 2020
Skriv svar