Lurad på konfekten

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Lurad på konfekten

Inlägg av frippe »

Hade vår bil inne på Malmö SC igår, samma dag som det brann utanför. Eller ja, den står kvar där också.

Originalfelet den kom in för var värmaren till batteriet, vilket skulle bytas under dagen. Inte ett garantiärende så ingen lånebil. PÅ resan ned fanns det vå felkoder, Reducerad effekt och topphastighet samt att bilen behövde service och kanske inte skulle starta om, ingen regnerativ broms ehller vilket var intressant med frirull.

Fick meddelande om att SC var stängt så där strax efter åtta på morgonen då jag redan kört i två timmar. Surt men lyckades dock få tag på SC och de skulle ta emot min bil trotsallt. Stort plus till det. :)

Lämnar bilen, på provisorisk inlämningsplats, i ena hörnet på baksidan av verkstaden. De skulle höra av sig under dagen när bilen skulle vara klar.
Åkte och jobbade och fick vid 14-tiden sms om att bilen skulle vara klar 16:30. Kom lite tidigt till SC. De var inte klara med min bil och när jag sitter och väntar i ena hörnet av versktaden servad med kaffe och allt hör jag hur ena teknikern säger att ena felkoden inte vill försvinna.
Den om reducerad effekt och topphastighet.

De skulel provköra den för att se om felkoden försvann. Gjorde den inte, tydligen visade den på ett fel på en drivenhet, det var garantiärende så då kunde jag få en lånebil, för de skulle inte bli klara med min bil.

Jag fick bilen de kallar för Mr Miyagi, för den var den snabbaste de hade, enligt teknikern, en röd P85D. Spännande tänkte jag, normalt har vi en s70D. Borde vara rejäl skillnad.

Sätter mig i bilen och kör iväg, jaha den är låst i Chill-mode. :cry: :evil: Va fan, riktigt lurad.....!

Men stort plus till SC Malmö att de tog emot min bil, trots branden utanför.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Lurad på konfekten

Inlägg av HelectriC »

konstigt att de säger du ska få den snabbaste så är det inte det. Säker på att du inte bara kan deaktivera chill i menyn? Behöver inte app för det?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Har också hört att de börjat aktivera chill mode på lånebilar
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

LasseTM skrev:
I Segeltorp är det alltid Chill aktiverat - så trist, och rent av livsfarligt för oss som är vana vid Performanceprestanda (påfarter/omkörningar osv)
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Det ska ha något med deras försäkring att göra. Låter ju som att folk kör som idioter med deras lånebilar. Trist för oss som sköter oss.
Användarvisningsbild
Linkz
Teslaägare

Inlägg av Linkz »

Frippanecci skrev:
LasseTM skrev:
I Segeltorp är det alltid Chill aktiverat - så trist, och rent av livsfarligt för oss som är vana vid Performanceprestanda (påfarter/omkörningar osv)
Kanske blev lite väl dyrt med nya däck hela tiden? :D
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Curik skrev:
Det ska ha något med deras försäkring att göra. Låter ju som att folk kör som idioter med deras lånebilar. Trist för oss som sköter oss.
Vetefan om detta stämmer, med 25k i självrisk låter det som att de redan har lagt över detta på oss.
Tror mera på att de vill spara däck, men ska jag vara ärlig hade jag gjort samma sak.

Lämnar du in en Golf R hos VW kan du få en Polo med 65hk eller något sådant som lånebil så jag tycker inte att det är så konstigt även om det är tråkigt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Banane

Inlägg av Banane »

Alla lånebilar är låsta i Chill sen ett tag tillbaka.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag hade en P85D en gång som en lånebil för några år sedan. Van vid accelerationen från en 85D var det riktigt trevligt :). P90DL som jag hade en annan gång upplevde jag som kanske inte lika mysig om än så klart spännande snabb. Det går ju att finna lite rationella argument för att ha chill-mode på även om det så klart är lite tråkigt. Jag tycker dock att man missar en chans med lånebilarna och det är att de är väldigt bra reklam för befintliga kunder. Själv har jag kört 16 000 mil i min Model S och har aldrig någonsin kört t.ex. en Model X. Min bil är 5 år fyllda och jag vill verkligen byta men går och väntar på någon större uppdatering innan jag vill slå till. Kanske hade en modernare Raven Model S gjort mig sugen redan när jag hade min bil inne på 12 000 mils service förra året men då fick jag ju inte ens någon lånebil eftersom garantin hade gått ut...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
Jag hade en P85D en gång som en lånebil för några år sedan. Van vid accelerationen från en 85D var det riktigt trevligt :). P90DL som jag hade en annan gång upplevde jag som kanske inte lika mysig om än så klart spännande snabb. Det går ju att finna lite rationella argument för att ha chill-mode på även om det så klart är lite tråkigt. Jag tycker dock att man missar en chans med lånebilarna och det är att de är väldigt bra reklam för befintliga kunder. Själv har jag kört 16 000 mil i min Model S och har aldrig någonsin kört t.ex. en Model X. Min bil är 5 år fyllda och jag vill verkligen byta men går och väntar på någon större uppdatering innan jag vill slå till. Kanske hade en modernare Raven Model S gjort mig sugen redan när jag hade min bil inne på 12 000 mils service förra året men då fick jag ju inte ens någon lånebil eftersom garantin hade gått ut...
det var väl också tankegången tidigare. Elon sa ju att ingen skulle få lånebil sämre än topmodellen. Men det blev väl för dyrt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Banane

Inlägg av Banane »

Är ju oftast slitna bilar med massor av skavanker som de har som lånebilar. Jag brukar alltid bli så nöjd och glad när jag får min egen tillbaka. Motsatsen till reklam alltså.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

HelectriC skrev:
Franz skrev:
det var väl också tankegången tidigare. Elon sa ju att ingen skulle få lånebil sämre än topmodellen. Men det blev väl för dyrt.
Tror nog att ivern att hålla uppe antalet levererade bilar ändå fällt avgörandet här.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag är glad att jag

1 - får en lånebil
2 - lånebilen är en Tesla

Visst är det småsurt med Chill och gamla bilar men jag är ändå väldigt nöjd med upplägget.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

HelectriC skrev:
konstigt att de säger du ska få den snabbaste så är det inte det. Säker på att du inte bara kan deaktivera chill i menyn? Behöver inte app för det?
Försökte detta men lyckades inte knäcka pinkoden. :lol:
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

frippe skrev:
HelectriC skrev:
Testade du 0420? ;) :D
MS P85 2014
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Lånebil: vågar påstå detta: finns nog ingen bilfabrikant som garanterar motsvarande eller värre gällande prestanda, däremot motsvarande i storlek brukar vissa garantera men det innebär att du skulle kunna få en 52hk dacia 7sits till en model x för storlek brukar ofta va till hänvisning till antal sittplatser.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Banane skrev:
Är ju oftast slitna bilar med massor av skavanker som de har som lånebilar. Jag brukar alltid bli så nöjd och glad när jag får min egen tillbaka. Motsatsen till reklam alltså.
För ca 2 år sedan fick jag en 2012 som lånebil och den var sliten kan man ju säga...
Men som du säger blev man glad när man fick tillbaka sin egen bil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

För någon månad sedan hade jag inne min M3 för fix av diverse leverans anmärkningar och då fick jag en s85 pre AP det betyder väll innan 2014 om jag fattat rätt? Den var rätt sunkig med repor mm men jag är glad att jag fick testa en MS :) tycker det va kanon att det va en Tesla även om skicket var dåligt.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Bernando skrev:
frippe skrev:
HelectriC skrev:
Ska testa.

Fast såg idag när jag körde att hela menybiten för att ändra från chill till normal och vidare är helt gråmarkerat. Utan någon knapp för pinkod bredvid.

Men kanske kan ändra toppfarten som de reglerat till 140km/h.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

frippe skrev:
Bernando skrev:
frippe skrev:
HelectriC skrev:
Ska testa.

Fast såg idag när jag körde att hela menybiten för att ändra från chill till normal och vidare är helt gråmarkerat. Utan någon knapp för pinkod bredvid.

Går inte heller och farthållaren kan man bara ställa på 130 - med väldigt sega manuella ökningar till 140.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Banane skrev:
För ca 2 år sedan fick jag en 2012 som lånebil och den var sliten kan man ju säga...
I Sverige?
Tänkte på 2012 liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

frippe skrev:
Bernando skrev:
frippe skrev:
HelectriC skrev:
Ska testa.

Ja, det är väl Speed Limit Mode som låser den i Chill?

Lycka till med kodgissandet, jag gav upp efter ett hundratal försök (på en P90DL). Synd att man inte får övningsköra med en lånebil, då hade min 16-åring lätt lagt den tid som krävts ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Banane skrev:
I Sverige?
Tänkte på 2012 liksom...
Nej, inte här i Sverige. Så man kan väl kanske dra slutsatsen att det inte är bättre där än här, kanske är det bättre lånebilar i CA :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar