Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Moderator: Redaktion
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Fyller på lite här med att bilen landar på 330 km vid fulladdat nu. Jag behöver ditt råd, ska jag anmäla batteridegraderingen till Tesla som ett garantiärende?Kriper skrev:Vår förra S85 maxade 380 km vid 100 % laddning och det gjorde också vår nuvarande P85D när vi köpte den i juni. Nu, efter senaste uppdateringen laddar bilen bara till 356 km vid 100 %. Är det fler som ser samma försämring som jag med bilar med samma batteri?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
100% nerfad, alla mina 85or har visat 378-384km vid 100% oavsett om det varit 30 grader sommartid eller -20 vintertid.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.kenjon skrev:Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Effekt är momentan.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5524
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Du kan ju testa men om det är nerfen de gjort medvetet kommer det ju inte ge någonting.Kriper skrev:Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Ah mäts över tid! Att man skriver Ah istället för kWh (som är den rätta enheten för energi) beror på att man "vet" vid vilken spänning det gäller. T ex vanliga startbatterier anges ofta i Ah eftersom vi vet att de är 12 V (eller tidigare 6 V). Effekt däremot mäts INTE över tid, den är momentan. Det är mängden energi som batteriet innehåller. Energi=hur långt kan du köra (har inget med tiden att göra), effekt=hur fort kan du accelerera (är beroende av tiden).Gustafsson skrev:Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.kenjon skrev:Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Om du har ett 75 Ah-batteri, kan du (i teorin) ta ut 75 A under en timme, eller 1 A under 75 timmar. Så visst mäts det över tid!
Det är mycket vanligt att man blandar ihop A och Ah, kW och kWh.... men det är helt olika saker (som km och km/h). En del säger "jag körde i 75 km", istället för 75 km/h. Samma fel där.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 177
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Min bil har gjort lite samma sak p85+Kriper skrev:Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
Hade 380 km förra året vid 100%
För en månad sen hade jag 330 km och nu fått tbx till 345 km iallafall
Frågan är när man ska kontakta tesla. Är ju väldigt många som har fått bytt batteri på sina gamla 85or är ju extremt sällan ett problem iallafall så kanske bättre att bara köra på
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fulltKriper skrev:Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
Model S P85DL+
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Sorry för mitt sista inlägg i detta. Vill korrigera mig när det gäller effekten, vilken förstås är momentan . Hade otur när jag tänkte. Tror vi egentligen pratar om samma sak. Amperetimmar kan förvisso uttryckas som antal laddningar som passerar en ledare på en viss tid, en ampere är ju en Coulomb per sekund. Dvs batteriets Ah beskriver den mängd laddningar/elektroner som lagrats. Tiden har bara betydelse när dessa laddningar ska in eller ut ur batteriet.kenjon skrev:Ah mäts över tid! Att man skriver Ah istället för kWh (som är den rätta enheten för energi) beror på att man "vet" vid vilken spänning det gäller. T ex vanliga startbatterier anges ofta i Ah eftersom vi vet att de är 12 V (eller tidigare 6 V). Effekt däremot mäts INTE över tid, den är momentan. Det är mängden energi som batteriet innehåller. Energi=hur långt kan du köra (har inget med tiden att göra), effekt=hur fort kan du accelerera (är beroende av tiden).Gustafsson skrev:Amperetimmar mäts inte över tid även om det ser ut så på enheten. Effekt däremot mäts över tid. Ah är ett mått på mängden laddning, motsvarande en volym som tex liter i en bensintank eller liter vatten i ett kraftverksmagasin. Den kemiska energin som är lagrad i ett kallt batteri försvinner inte, så värmer man upp batteriet har i princip inget gått förlorat.kenjon skrev:Du skriver att effekten påverkas av tempen, men inte Ah (vid en given spänning?).
Då Ah mäts över tid, och spänningen sjunker över tid, så är det lite svårt att mäta Ah vid en given spänning.
Jag står fast vid att både effekten och mängden energi hos ett batteri är lägre vid lägre temperatur.
Vi får nog anse oss oense.
Om du har ett 75 Ah-batteri, kan du (i teorin) ta ut 75 A under en timme, eller 1 A under 75 timmar. Så visst mäts det över tid!
Det är mycket vanligt att man blandar ihop A och Ah, kW och kWh.... men det är helt olika saker (som km och km/h). En del säger "jag körde i 75 km", istället för 75 km/h. Samma fel där.
I mina två MS jag haft har jag dock bara sett en liten tidig degradering i kapaciteten, 15 km på 7300 mil på 100D, men inga tecken på nerfing av vare sig kapacitet eller laddhastighet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
489 km, var det typical eller rated?mans71 skrev:Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fulltKriper skrev:Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Förmodligen NEDC som Tesla annonserat bilarna med, köpte en ny XP100DL som sas ha 542km på hemsidan men i verkligheten var 100% 435km typical. Minns inte rated.Kriper skrev:489 km, var det typical eller rated?mans71 skrev:Har glömt den här tråden och är nyfiken själv. Om 3-4 timmar kan jag svara vad min ger vid fulltKriper skrev:Jättekul att få lära sig om så många olika sätt att tänka effekt, spänning och ampere.
Men jag önskar fortfarande svar på min fråga: Är det nu läge att anmäla batteriets dåliga prestanda som ett garantiärende till Tesla?
P85D hade 489 km från början. 8-årsgarantin lovar 70% kapacitet = 342 km är brytgränsen.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Min bil laddar bara till 99%, vet inte varför den stannar där?
Det här blev iaf resultatet;
Edit: ska tillägga att mina siffror är från en bil som har gått 13000mil.
Det här blev iaf resultatet;
Edit: ska tillägga att mina siffror är från en bil som har gått 13000mil.
Senast redigerad av mans71, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P85DL+
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?Kriper skrev:Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Model S P85DL+
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
mans71 skrev:Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?Kriper skrev:Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Utsäkta, helt nya uttryck för mig. Vad betyder det på ren svenska?NEO skrev:mans71 skrev:Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?Kriper skrev:Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat påmans71 skrev:Utsäkta, helt nya uttryck för mig. Vad betyder det på ren svenska?NEO skrev:mans71 skrev:Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?Kriper skrev:Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Typical är alltid fixed consumtion reference alltså ej GOM.
en fast förbrukning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Aha, tack för det. Har alltid trott att bilen tog hänsyn till det, men man lär sig något nytt nästan varje dag!Bjelke skrev:Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...
Model S P85DL+
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Sorry, GOM: guess o meter som ändrar sig beroende på körmönster. Varken typical eller rated ändras.mans71 skrev:Aha, tack för det. Har alltid trott att bilen tog hänsyn till det, men man lär sig något nytt nästan varje dag!Bjelke skrev:Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Borde jag kanske ha känt till...NEO skrev:Sorry, GOM: guess o meter som ändrar sig beroende på körmönster. Varken typical eller rated ändras.mans71 skrev:Aha, tack för det. Har alltid trott att bilen tog hänsyn till det, men man lär sig något nytt nästan varje dag!Bjelke skrev:Att siffrorna bilen visar inte beror på körstil eller något liknande, utan är baserat på
en fast förbrukning...
Model S P85DL+
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Som jag skrev när jag uppdaterade tråden så är min nuvarande 100 % 330 km typical. Inte så imponerande, om du frågar mig.mans71 skrev:Men du skrev att du hade 380 förr och nu 356 - då menar du typical eller hur? Och den baseras ju (tror jag) på ditt körmönster, dina däck/fälgar. Då låter det ju inte alls så tokigt? Om du slår över till rated och laddar 100% - vad får du då?Kriper skrev:Då verkar ditt batteri vara i bättre kondition än mitt. Grattis! Jag ska åka till Sätra så får vi höra vad dom säger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Finns det mer info om "många" ?Robin_j skrev:Är ju väldigt många som har fått bytt batteri på sina gamla 85or är ju extremt sällan ett problem iallafall så kanske bättre att bara köra på
Och orsakerna till batteribyten
Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?
Just nu på SC Bredden utrustad med stort tålamod.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17