Går inte att ladda
Moderator: Redaktion
Går inte att ladda
Min M3 som levererades 1/5 2020 tar inte längre laddning....det började med att laddningen hela tiden avbröts och jag kopplade ur laddkabeln och började om proceduren. Laddade ett par mil, sedan avbrott igen. Nu går den inte att ladda överhuvudtaget, får meddelande LADDNINGEN AVBRÖTS.
Kör utan laddbox och låga ampere. Någon som råkat ut för samma sak?
Tesla service går inte att få tag på. Skrev in servicemeddelande och fick svar att en mobil tekniker skulle komma hem till mig idag, det har inte hänt (ännu kl 1445). Senare kom ett nytt SMS om att jag har servicetid i Upplands Väsby 23/11.... men det innebär att bilen kommer stå still 3 veckor.
Har provat en annan laddkabel (grannens Toyota) och då fungerar det, så det verkar som om laddkabeln är trasig. Borde kunna fixas enkelt (ny kabel) bara man kommer i kontakt med service....
Alla tips mottages!
Kör utan laddbox och låga ampere. Någon som råkat ut för samma sak?
Tesla service går inte att få tag på. Skrev in servicemeddelande och fick svar att en mobil tekniker skulle komma hem till mig idag, det har inte hänt (ännu kl 1445). Senare kom ett nytt SMS om att jag har servicetid i Upplands Väsby 23/11.... men det innebär att bilen kommer stå still 3 veckor.
Har provat en annan laddkabel (grannens Toyota) och då fungerar det, så det verkar som om laddkabeln är trasig. Borde kunna fixas enkelt (ny kabel) bara man kommer i kontakt med service....
Alla tips mottages!
Re: Går inte att ladda
Köpa en ny laddkabel (alltid bra att ha en extra oavsett) hade jag satsat på om jag var i ditt läge. Finns tex. hos Clas Ohlson och många andra.Mikaelser skrev:Har provat en annan laddkabel (grannens Toyota) och då fungerar det, så det verkar som om laddkabeln är trasig. Borde kunna fixas enkelt (ny kabel) bara man kommer i kontakt med service....
Alla tips mottages!
https://www.clasohlson.com/se/Bygg/Ford ... are/c/1599

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Gissar att det är den mobila laddboxen, UMC, som är problemet och inte en Typ 2-kabel. Borde vara garanti kvar på den så den borde bytas av Tesla.martinot skrev:Köpa en ny laddkabel (alltid bra att ha en extra oavsett) hade jag satsat på om jag var i ditt läge. Finns tex. hos Clas Ohlson och många andra.Mikaelser skrev:Har provat en annan laddkabel (grannens Toyota) och då fungerar det, så det verkar som om laddkabeln är trasig. Borde kunna fixas enkelt (ny kabel) bara man kommer i kontakt med service....
Alla tips mottages!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
UMC ska man nog inte förlita sig på permanent. Är den kritisk bör man nog skaffa en till.
Men en riktig laddstation är förstås bäst, och sen UMC som "backup".
Hursomhelst så är det ju garanti på UMC som Svenssons skriver, men det är ju ändå jobbigt om/när den går sönder om man inte har något annat i reserv.
Men en riktig laddstation är förstås bäst, och sen UMC som "backup".
Hursomhelst så är det ju garanti på UMC som Svenssons skriver, men det är ju ändå jobbigt om/när den går sönder om man inte har något annat i reserv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ok, kanske var bara jag som tolkade "laddkabel" (utan vidare kontext) som en ren "dum" Typ-2-kabel?Svenssons skrev:Gissar att det är den mobila laddboxen, UMC, som är problemet och inte en Typ 2-kabel. Borde vara garanti kvar på den så den borde bytas av Tesla.martinot skrev:Köpa en ny laddkabel (alltid bra att ha en extra oavsett) hade jag satsat på om jag var i ditt läge. Finns tex. hos Clas Ohlson och många andra.Mikaelser skrev:Har provat en annan laddkabel (grannens Toyota) och då fungerar det, så det verkar som om laddkabeln är trasig. Borde kunna fixas enkelt (ny kabel) bara man kommer i kontakt med service....
Alla tips mottages!
Till TS; var gärna lite mer noggrann och tydlig gällande vad det är som du använder, och vad det är som (du misstänker) krånglar. Underlättar för alla som vill hjälpa dig.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Låter lite som att du har överhettning eller överlast av ledningen. Hur ser uttaget ut där du laddar? Blir kontakten varm när du laddar? Hur högspänning visas på skärmen i bilen när du laddar? För att utesluta och kunna konstatera att UMC är trasig testa i annat uttag.Mikaelser skrev:....det började med att laddningen hela tiden avbröts och jag kopplade ur laddkabeln och började om proceduren. Laddade ett par mil, sedan avbrott igen. Nu går den inte att ladda överhuvudtaget, får meddelande LADDNINGEN AVBRÖTS.
Finns flera som lite felaktigt kallar UMC:n för laddkabel eller "inte laddbox". UMC:n har troligen garanti. Den är dock inte bästa lösningen nu när det börjar bli blötare. Det är inte heller bra ha den som laddmöjlighet och ingen backup. UMC:n funkar bäst som backup med en fast monterad laddbox till vardagsladdning.martinot skrev:
Ok, kanske var bara jag som tolkade "laddkabel" (utan vidare kontext) som en ren "dum" Typ-2-kabel?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- subarctic2123
- Teslaägare
Min UMC slutade ladda när den blev varm. Löstes med ett byte av UMCn. Köpte en ny laddare på Jula under tiden som jag väntade på servicebesöket som är både bättre och smidigare (blaupunkt).
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
- Gustafsson
- Teslaägare
Tesla har bytt UMC frikostigt även om garantin har gått ut. Min var över fyra år när den gav upp, hade f.ö. använt den extensivt i alla väder i tre år innan jag till slut monterade WC, vilken också gick sönder efter 6 månader. Tesla bytte bägge utan knussel. Även WC var utanför garantitiden.
Edit: jag har använt röd trefas hela tiden till UMC och inte använt shuko-kontakt nästan alls...
Edit: jag har använt röd trefas hela tiden till UMC och inte använt shuko-kontakt nästan alls...
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ypperligt tillfälle att skaffa en riktigt laddbox!
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
-
- elbilist
Till TS försvar skriver hen i första inlägget att hen inte använder laddbox och har ”låga ampere” och har gjort en felsökning genom att låna grannens ”laddkabel” dvs troligtvis en annan UMC.martinot skrev:Till TS; var gärna lite mer noggrann och tydlig gällande vad det är som du använder, och vad det är som (du misstänker) krånglar. Underlättar för alla som vill hjälpa dig.
Det är inte så lätt att kasta sig in på ett sådant här kompetent och nördigt forum och fråga om hjälp, men man lär sig snabbt att läsa på innan man frågar

Av personlig erfarenhet måste jag bestämt rekommendera TS att skaffa en laddbox.
Hade ett 16A-uttag som blev varmt trots 12A inställning på UMC till min BMW i3. UMCn slog heller inte av pga överhettning av anslutningskontakten (Schuko).
När elektrikern skruvade isär var hela innanmätet svart ”det här kunde börjat brinna när som helst”.
Vanliga vägguttag är INTE konstruerade/testade för att belastas nära sin märkström mer än EN TIMME.
Bifogar otäcka men korrekta fakta https://www.elinstallatoren.se/innehall ... laddningen
Senast redigerad av Perpendicular, redigerad totalt 1 gånger.
Jo, det var ordet ”laddkabel” som förvillade mig, men då är jag med.Perpendicular skrev:Till TS försvar skriver hen i första inlägget att hen inte använder laddbox och har ”låga ampere” och har gjort en felsökning genom att låna grannens ”laddkabel” dvs troligtvis en annan UMC.Mikaelser skrev:Till TS; var gärna lite mer noggrann och tydlig gällande vad det är som du använder, och vad det är som (du misstänker) krånglar. Underlättar för alla som vill hjälpa dig.
Det är inte så lätt att kasta sig in på ett sådant här kompetent och nördigt forum och fråga om hjälp, men man lär sig snabbt att läsa på innan man frågar![]()
Av personlig erfarenhet måste jag bestämt rekommendera TS att skaffa en laddbox.
Hade ett 16A-uttag som blev varmt trots 12A inställning på UMC till min BMW i3. UMCn slog heller inte av pga överhettning av anslutningskontakten (Schuko).
När elektrikern skruvade isär var hela innanmätet svart ”det här kunde börjat brinna när som helst”.
Vanliga vägguttag är INTE konstruerade/testade för att belastas nära sin märkström mer än EN TIMME.
Bifogar otäcka men korrekta fakta https://www.elinstallatoren.se/innehall ... laddningen
Håller helt med om det väldigt olämpliga att regelbundet ladda hemma med en mobil UMC över vanliga hushållsuttag (Schuko).
Fungerar för många, kommer alltid någon som inflikar "har gjort så i 20 år utan problem" (har hört exakt samma argument för de som vägrade bilbälten, eller skippar försäkringar), men samtidigt är det skrämmande många exempel på när det inte fungerar.
Elbilar är enormt dyra (måste vi alla erkänna i dagsläget, även om det sakta blir bättre i takt med at batterierna utvecklas), men en väggbox är enormt billig i sammanhanget, och en investering som man kan ha till många generationers bilar.

Tack för alla kommentarer!
Det är UMCn som är trasig (och jag har lärt mig vad den heter!)
I fredags ringde Tesla service i Upplands Väsby och sa att det är bara att komma förbi och hämta en ny.
Så det löser sig. Ska skaffa en till som reserv. Och en WC
I fredags ringde Tesla service i Upplands Väsby och sa att det är bara att komma förbi och hämta en ny.
- subarctic2123
- Teslaägare
Köp blaupunkts på Jula för 4999 och använd inte teslas egen. Köp ännu hellre en 3fas laddbox. Jag kör chargeamps halo och är väldigt nöjd.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Ok, Gott att det löste sig!Mikaelser skrev:Tack för alla kommentarer!

De är konstruerade för att kunna belastas enligt sin märkström, finns ingen tidsangivelse på hur länge. De testas dock inte för mer än en timme men det betyder inte alls att de inte kan användas längre än en timme. Temperaturen får dock inte öka under testet.Perpendicular skrev:Vanliga vägguttag är INTE konstruerade/testade för att belastas nära sin märkström mer än EN TIMME.
Jula verkar ha en drive på laddkablar. Det är ju kul att de här kedjorna börjar kränga laddutrustning till bilar, det kommer driva ner priset så småningom.subarctic2123 skrev:Köp blaupunkts på Jula för 4999 och använd inte teslas egen. Köp ännu hellre en 3fas laddbox. Jag kör chargeamps halo och är väldigt nöjd.
Kikade på deras Typ2-kablar igår, men var ju rätt dyra innan rea, och nu på rea mest som andras "normalpris". Dessutom så tycker jag fortfarande lite dyra (även till reapris) att ligga på samma kostnad för kinakablar som för Mennekes original eller Phoenix Contact.LarsL skrev:Jula verkar ha en drive på laddkablar. Det är ju kul att de här kedjorna börjar kränga laddutrustning till bilar, det kommer driva ner priset så småningom.
Inte heller någon tre-fasladdare gällande EVSE (och tom. på rea inte billigare än Tesla/Mennekes original med Tesla-knapp).
Så personligen inte alls lika imponerad av deras priser (annars så handlar jag mycket annat på Jula).
Men visst är det bra att det sälja laddkablar på fler "vanliga" ställen. Har själv köpt en Mennekes Typ2 hos Clas Ohlson (för lägre pris när de hade rea, och deras normalpris är som Julas på rea), och Tibor skrev en hel artikel om kablar på "vanliga" ÅF: https://teslaclubsweden.se/butikskedjor ... tillbehor/