Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Testa även EQC, helt annan känsla.
Sedan finns nog också ID4 och kanske Enyaq att provköra i vår. Y är du kanske inte så sugen på om du inte gillar 3an...
Alltså utan att ha varken sett eller provkört ID4 eller Enyaq irl så tror jag att det är som äpplen och päron när man jämför med en e-tron. Det är helt olika bilar i helt olika prisklasser. Jag kan förvisso tänka mig att byta min e-tron mot en ID4, men det handlar bara om priset och inget annat. Jag är mycket medveten om att jag byter ner mig på i princip alla punkter. Och är man ute efter en bil med hög lyxkänsla så är e-tron garanterat ett bättre val än ID4.
Alla vet ju numera att du inte gillar e-tron, men jag vet inte riktigt vad det är du stör dig på. Jag tror att "känslan" du pratar om handlar nog snarare om att du inte vill tycka om bilen. Du har ju pratat skit om e-tron i flera år, långt innan du ens hade suttit i en. Lika länge har du envisats med att skriva bajs på franska när du menade e-tron. Det är ditt val, och du kan såklart tycka vad du vill. Men jag skulle inte lita på ditt omdöme när det kommer till just denna bilen.
Försäljningssiffrorna å andra sidan talar sitt eget språk och det verkar ju som att det är få som delar din uppfattning om att e-tron är dålig och EQC är mycket bättre.
Visst är de olika, det är också det som är poängen. Som sagt, jag gillade inte etron. Upplevde den som hård, mörk, tung och klumpig. Det har inget med att jag "vill" ogilla etron att göra. Jag "ville" i så fall ogilla EQC också, men det gjorde jag inte.
Försöker inte heller övertyga någon om att min känsla är "rätt", därför jag föreslår en provkörning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

" jag gillade inte etron. Upplevde den som hård, mörk, tung"

Roligt, det där e det som jag gillar med bilen :D :D

Min bil ska vara som mitt vin, hård, mörk o tung :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Martin E-tron skrev:
Jag har stora förhoppningar på ID4 när den kommer, har en provkörning bokad i december.

Min E-tron är faktiskt den bästa bil jag kört, kan bli svårt att "gå ner" i kvalité efter den känner jag.

Tror dock att en rikligt utrustad ID4 kommer vara nära en E-tron (hoppas iallfall )
Utrustningsmässigt kan nog ID4 komma hyfsat nära e-tron. Fast jag kommer sakna Night Vision och de fina strålkastarna, oavsett om jag byter till ID4 eller någon annan bil. ID4:s stora nackdel är att den inte har strålkastarspolning vilket betyder att lamporna måste vara svagare. Jag antar att ID4 får ungefär samma strålkastarstyrka som ID3, eftersom även den är begränsad av att inte har spolning. Men största nackdelen är den klena dragvikten som ID4 får.

Hur har du förresten lyckats boka en provkörning? Min åf har inte kunnat ge mig ett vettigt svar när jag frågade när ID4 kommer finnas tillgänglig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Testa även EQC, helt annan känsla.
Sedan finns nog också ID4 och kanske Enyaq att provköra i vår. Y är du kanske inte så sugen på om du inte gillar 3an...
Alltså utan att ha varken sett eller provkört ID4 eller Enyaq irl så tror jag att det är som äpplen och päron när man jämför med en e-tron. Det är helt olika bilar i helt olika prisklasser. Jag kan förvisso tänka mig att byta min e-tron mot en ID4, men det handlar bara om priset och inget annat. Jag är mycket medveten om att jag byter ner mig på i princip alla punkter. Och är man ute efter en bil med hög lyxkänsla så är e-tron garanterat ett bättre val än ID4.
Alla vet ju numera att du inte gillar e-tron, men jag vet inte riktigt vad det är du stör dig på. Jag tror att "känslan" du pratar om handlar nog snarare om att du inte vill tycka om bilen. Du har ju pratat skit om e-tron i flera år, långt innan du ens hade suttit i en. Lika länge har du envisats med att skriva bajs på franska när du menade e-tron. Det är ditt val, och du kan såklart tycka vad du vill. Men jag skulle inte lita på ditt omdöme när det kommer till just denna bilen.
Försäljningssiffrorna å andra sidan talar sitt eget språk och det verkar ju som att det är få som delar din uppfattning om att e-tron är dålig och EQC är mycket bättre.
Visst är de olika, det är också det som är poängen. Som sagt, jag gillade inte etron. Upplevde den som hård, mörk, tung och klumpig. Det har inget med att jag "vill" ogilla etron att göra. Jag "ville" i så fall ogilla EQC också, men det gjorde jag inte.
Försöker inte heller övertyga någon om att min känsla är "rätt", därför jag föreslår en provkörning.
Vad var det som var så mycket bättre med EQC jämfört med e-tron (inget provocerande, eller för att ifrågasätta dig, bara nyfiken)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Försäljningssiffrorna å andra sidan talar sitt eget språk och det verkar ju som att det är få som delar din uppfattning om att e-tron är dålig och EQC är mycket bättre.
e-tron är iaf. #1 i Norge så här långt under 2020 (som är alla vet är elbilens förlovade land).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
hård, mörk, tung och klumpig
Att den är tung och klumpig är absolut sant. Det är därför vi föredrar vår e-Golf när vi åker kortare turer till stan osv. E-tron är osmidig i dessa situationer. Men det är ingen sportbil, så vem bryr sig om klumpigheten när man glider fram på landsvägen?
Däremot så fattar jag inte vad du menar med mörk och hård. Mörk beror väl kanske på vilken interiör man har och om man har glastak eller inte. Jag har glastak och jag har aldrig ens funderat på detta. Men hård? Bilen är väl allt annat än hård. Stolarna eller chassit? Menar du att din M3 är mjukvare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Har själv tvärt om snarare hört många klaga på att både e-tron och EQC är alldeles för mjuka i fjädring och chassi (lite som MS och MX delvis också kan vara).

Klumpig? Har inte testkört e-tron, men det är ju en stor SUV när allt kommer omkring (de brukar sällan vara annat än just klumpiga i känslan i min erfarenhet).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av Martin E-tron »

mati skrev:
Martin E-tron skrev:
Jag har stora förhoppningar på ID4 när den kommer, har en provkörning bokad i december.

Min E-tron är faktiskt den bästa bil jag kört, kan bli svårt att "gå ner" i kvalité efter den känner jag.

Tror dock att en rikligt utrustad ID4 kommer vara nära en E-tron (hoppas iallfall )
Utrustningsmässigt kan nog ID4 komma hyfsat nära e-tron. Fast jag kommer sakna Night Vision och de fina strålkastarna, oavsett om jag byter till ID4 eller någon annan bil. ID4:s stora nackdel är att den inte har strålkastarspolning vilket betyder att lamporna måste vara svagare. Jag antar att ID4 får ungefär samma strålkastarstyrka som ID3, eftersom även den är begränsad av att inte har spolning. Men största nackdelen är den klena dragvikten som ID4 får.

Hur har du förresten lyckats boka en provkörning? Min åf har inte kunnat ge mig ett vettigt svar när jag frågade när ID4 kommer finnas tillgänglig.
Jag mailade min närmaste VW handlare för en månad sen o frågade om bilen, fick svar 30 min senare om att bilen finns för försäljning i början 2021, demo-bilar skall komma enligt henne i mitten på december, ja ska få en tid några dagar efter att demo kommer.

Har fortfarande inte kunna få ut vad Matrix lamporna gör, det finns inga direkta mörka vägar där ja håller mig, gatubelysning eller motorvägsbelysningen gör att det inte riktigt "visar sig" hur bra Matrix är..

ID4 har sina egna varianter på Matrix, blinkningen m.m. som den gör när man närmare sig gillar jag dock enligt reklamen ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Martin E-tron skrev:
Har fortfarande inte kunna få ut vad Matrix lamporna gör, det finns inga direkta mörka vägar där ja håller mig, gatubelysning eller motorvägsbelysningen gör att det inte riktigt "visar sig" hur bra Matrix är..
Nej, kör du inte i mörker så är matrix inte särskilt meningsfullt. Det är nog också anledningen till att så många inte alls tycker att Tesla har dåliga lysen. Kör man främst på vältrafikerade eller rentav upplysta vägar spelar det ingen roll.
Auto-helljuset/Matrix börjar inte kicka in förrän du kommer över en viss hastighet. 50 eller 60 är det nog. Och som sagt, inga gatulampor får finnas. Det är inte lagligt att köra med helljus när det finns gatubelysning och därför släcker bilen helljuset så fort det dyker upp en gatulampa. Men när du kommer utanför samhället och upplysta gator borde helljuset tändas. Du ser i så fall att indikeringslampan blir blå. Men finns det jättemånga bilar runtomkring så tror jag inte att man märker så mycket ändå eftersom det helt enkelt inte går att tända helljuset utan att blända någon annan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lystico »

taliz skrev:
Lystico skrev:
Jo laddningen kan jag förstå, nu har jag några månader kvar för att bestämma mig för bonusen men är så besviken på den upplevda kvalitetskänslan, bilen kostade över 700k.

Sedan att vi ska få ett barn hjälpte inte precis situationen.

Någon som försökt byta in teslan hos en Audi försäljare o fått skäligt bud?
Provkör etron först säger jag bara. Den var inte alls som jag förväntade mig efter allt jag läst i denna tråd.
Testa även EQC, helt annan känsla.
Sedan finns nog också ID4 och kanske Enyaq att provköra i vår. Y är du kanske inte så sugen på om du inte gillar 3an...

Jag provade faktiskt Etron innan jag beställde Teslan. Gillade bilen men av olika anledningar så valde jag att gå på M3, trodde inte att jag skulle störa mig så mycket på vägljudet men efter kört Volvo/Bmw i över 10 år så är man bortskämd med ljud. Sedan visade det sig att jag kommer resa betydligt mer än vad jag först trodde så blir många bil på motorvägen.

EQC har jag däremot inte provat, har lite svårt med Mercedes och deras varumärke.
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Martin E-tron skrev:
" jag gillade inte etron. Upplevde den som hård, mörk, tung"

Roligt, det där e det som jag gillar med bilen :D :D

Min bil ska vara som mitt vin, hård, mörk o tung :mrgreen: :mrgreen:
Min bil skall vara som mina kvinnor. Lätta, livliga, varma, underhållande. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Testa även EQC, helt annan känsla.
Sedan finns nog också ID4 och kanske Enyaq att provköra i vår. Y är du kanske inte så sugen på om du inte gillar 3an...
Alltså utan att ha varken sett eller provkört ID4 eller Enyaq irl så tror jag att det är som äpplen och päron när man jämför med en e-tron. Det är helt olika bilar i helt olika prisklasser. Jag kan förvisso tänka mig att byta min e-tron mot en ID4, men det handlar bara om priset och inget annat. Jag är mycket medveten om att jag byter ner mig på i princip alla punkter. Och är man ute efter en bil med hög lyxkänsla så är e-tron garanterat ett bättre val än ID4.
Alla vet ju numera att du inte gillar e-tron, men jag vet inte riktigt vad det är du stör dig på. Jag tror att "känslan" du pratar om handlar nog snarare om att du inte vill tycka om bilen. Du har ju pratat skit om e-tron i flera år, långt innan du ens hade suttit i en. Lika länge har du envisats med att skriva bajs på franska när du menade e-tron. Det är ditt val, och du kan såklart tycka vad du vill. Men jag skulle inte lita på ditt omdöme när det kommer till just denna bilen.
Försäljningssiffrorna å andra sidan talar sitt eget språk och det verkar ju som att det är få som delar din uppfattning om att e-tron är dålig och EQC är mycket bättre.
Visst är de olika, det är också det som är poängen. Som sagt, jag gillade inte etron. Upplevde den som hård, mörk, tung och klumpig. Det har inget med att jag "vill" ogilla etron att göra. Jag "ville" i så fall ogilla EQC också, men det gjorde jag inte.
Försöker inte heller övertyga någon om att min känsla är "rätt", därför jag föreslår en provkörning.
Vad var det som var så mycket bättre med EQC jämfört med e-tron (inget provocerande, eller för att ifrågasätta dig, bara nyfiken)?
https://teslaclubsweden.se/fem-elbilar-pa-en-dag/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Nu har gratis året med IONITY gått ut. Behöver jag göra något för att fortsätta med transit avtalet eller förlängs det automatiskt?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

NiclasS skrev:
Nu har gratis året med IONITY gått ut. Behöver jag göra något för att fortsätta med transit avtalet eller förlängs det automatiskt?
Det förlängs automatiskt med 12 månader om du inte säger upp det i god tid före den dagen det går ut.

Hur mycket har du laddat på Ionity?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
NiclasS
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 sep 2019 19:36

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiclasS »

Gjorde en uträkning på senaste året och det blev nästan samma totalkostnad om jag haft transit abonnemang eller inte. Om det hade varit ett normalt år utan covid och vi besökt familj som normalt hade jag betalt mindre totalt. Kör därför vidare med abonnemang.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Audi e-tron

Inlägg av M3apan »

Martin E-tron skrev:
" jag gillade inte etron. Upplevde den som hård, mörk, tung"

Roligt, det där e det som jag gillar med bilen :D :D

Min bil ska vara som mitt vin, hård, mörk o tung :mrgreen: :mrgreen:
Som min fru beskriver sin älskare...
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
taliz skrev:
Testa även EQC, helt annan känsla.
Sedan finns nog också ID4 och kanske Enyaq att provköra i vår. Y är du kanske inte så sugen på om du inte gillar 3an...
Alltså utan att ha varken sett eller provkört ID4 eller Enyaq irl så tror jag att det är som äpplen och päron när man jämför med en e-tron. Det är helt olika bilar i helt olika prisklasser. Jag kan förvisso tänka mig att byta min e-tron mot en ID4, men det handlar bara om priset och inget annat. Jag är mycket medveten om att jag byter ner mig på i princip alla punkter. Och är man ute efter en bil med hög lyxkänsla så är e-tron garanterat ett bättre val än ID4.
Alla vet ju numera att du inte gillar e-tron, men jag vet inte riktigt vad det är du stör dig på. Jag tror att "känslan" du pratar om handlar nog snarare om att du inte vill tycka om bilen. Du har ju pratat skit om e-tron i flera år, långt innan du ens hade suttit i en. Lika länge har du envisats med att skriva bajs på franska när du menade e-tron. Det är ditt val, och du kan såklart tycka vad du vill. Men jag skulle inte lita på ditt omdöme när det kommer till just denna bilen.
Försäljningssiffrorna å andra sidan talar sitt eget språk och det verkar ju som att det är få som delar din uppfattning om att e-tron är dålig och EQC är mycket bättre.
Att Taliz skulle gå igång på den kommentaren var väll lika väntat som att det blir måndag nästa vecka också. ;)
Men nu måste jag fråga dig.
Måste du verkligen göra dig av med din e-tron?
Jag kan just ingenting om företagsbilar och förmåner. Men du har ju en bil med hög kvalitet som du är relativt nöjd med men som nu gjort ett jätteras. Blir det verkligen en vinst att byta ner sig till en ID4 då med tanke på vad du får för pengarna.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av PapaD »

Jag förstår inte heller. Du kommer ju med 100% säkerhet tycka att ID4 är sämre på allt. Tycker du ska bita i det söta äpplet och planera för ett långt ägande av bägge dina bilar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Jag förstår inte heller. Du kommer ju med 100% säkerhet tycka att ID4 är sämre på allt. Tycker du ska bita i det söta äpplet och planera för ett långt ägande av bägge dina bilar.
Problemet är att jag inte längre har råd med bägge. E-tron kostar runt 11-12 tusen per månad i privata pengar och det är mer än vad jag kan betala. Samtidigt använder jag den nästan aldrig längre eftersom jag sitter mest hemma och jobbar. Jag har inte ens kommit upp i 500 mil i år. Fram till förra årsskiftet hade jag kört över 2000 mil på 9 månader. Den kan vara hur fin som helst, men kostnaden överstiger nyttan med råge. Varför ska jag behålla den? Det finns betydligt billigare bilar som duger för mina behov.
Som jag ser på det nu kommer jag nog inte ens köpa en ID4 utan snarare en begagnad Passat GTE eller ännu "sämre".
Jag är fullt medveten om att det blir ett nedköp på ett sätt. Men å andra sida kommer det bli fantastiskt skönt att slippa lägga halva lönen på en jättedyr bil som jag inte behöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
dfa
Inlägg: 466
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

Tänkte ägna mig åt lite painsharing och dela med mig av min inte helt angenäma upplevelse av att ta mig från (någon mil utanför) GBG till Sälen i min e-tron 50 för någon vecka sedan. (+12 grader och ganska stark medvind, höll +10 km/h eller mer men inte över 120)

Avstånden är ju viktiga här. Och jag beräknade att jag i princip skulle kunna ta mig till Ionity Karlstad men toppade upp till 100% i Spekeröd för säkerhets skull.
Gott och väl, anländer i Karlstad med 1,7 mil tillgodo (22,1 mil och 256kwh snittförbrukning)
Det är 25 mil ganska exakt till Sälen (Lindvallen) så jag inser att jag kommer att behöva stödladda lite på vägen.
Siktar på Fortum Torsby eller Bee Malung. Vill ha DC så klart.
Men när jag lämnar Karlstad gör jag det med 87% SoC och det var lite korkat för jag inser snabbt att jag kanske inte når Malung. Kör E45.

Får inte jättehjälp av MMI, så använder ABRP och inser att det finns en 50kw InCharge laddare vid OKQ8 i Sunne. Beslutar mig för att testa denna.
Efter 15 minuter ute i regn och blåst ger jag upp då jag inte lyckas starta laddningen från appen, som har funkat tidigare.

Det är nu som jag börjar få ångest. Fortum-appen visar att CCS uttaget är ur drift på laddaren i Torsby. Familjen sitter i bilen och väntar.
Om jag inte kan ladda där vet jag ingen mer 50kw laddare längs vägen, då jag inte vågar chansa på Malung, och blir utelämnad till AC (11kw) vilket inte direkt vad det jag tänkte mig.
Beslutar mig för att chansa och kör till Torsby ändå. Som tur är det ledigt vid Fortumladdaren och när jag tar i och ur CCS handsken börjar den lysa grönt i appen igen och jag kan börja ladda från den!

Lättnad. Laddar upp till 90% och drar vidare.
Sneglar avundsjukt på SuC-stallen vid avfärd.

Framme i Sälen packar vi ur vid stugan och jag åker iväg för att ställa bilen på laddning vid SkiLodgen över natten. Har 5% och 1,4 mil kvar.
Nu visar det sig att de 11kw laddare som var gratis förra året nu är kopplade till EasyPark.
Ok, bara att ladda ned och starta laddningen trodde jag - men det visar sig att jag inte kan registrera mig i EasyPark appen (får ett "-1 datafel" i appen när jag försöker skriva in mitt telefonnummer)

Skit. 4 lediga laddare men kan inte ladda vid någon av dem. Tyvärr så är laddmöjligheterna i Lindvallen inte bättre utan SÄMRE i år i och med det extra steget med EasyPark.
Åker runt och letar stolpar med mina 5% SoC. Inte kul alls. Vid Kaisers står en GTE och laddar på det enda fungerande uttaget. Åker vidare.
Hittar en till stolpe vid Skistar Högkvarter där det redan står en e-tron, men ett uttag är ledigt så jag ställer mig där och promenerar 20 minuter till stugan.
Laddar fullt under natten och går och hämtar bilen direkt på morgonen, före frukost, för att inte blockera platsen i onödan.

Hem vägen går bättre. Laddar på Bee i Malung, Ionity Karlstad och Bee Mellerud utan incidenter.

Sammanfattning
Ionity har alltid funkat bra för mig, men Supercharger nätverket är bättre utbyggt. Så är det bara. Speciellt norr om Karlstad.
Hos de andra operatörera är man utelämnad ofta till ett enda uttag och vet inte om det funkar eller om det är upptaget. - Säkert sådant som ni andra redan vet men för mig blev detta väldigt uppenbart under den här resan. Osäkerheten kring detta gör att jag aldrig mer kommer att lita på att ladda utanför Ionity med Audin.
Summa summarum. Kommer tyvärr sannolikt aldrig mer att bege mig norr om Karlstad med vår e-tron, synd det då det är en kanonbil för långfärd, utan det får bli Teslan.
Vad gäller SkiStar och deras syn på elbilism så är det ett nödvändligt ont att behöva besöka deras anläggningar ibland, men jag kommer att söka mig till andra operatörers skidanläggningar mer och mer. Inte OK standard på laddmöjligheter för att vara 2020 hos SkiStar.
Det kommer att bli kaos under högsäsong med så dåliga möjligheter att ladda. Känns verkligen som på vinst eller förlust om man hittar en laddare.

Ja - med tillgängligheten och enkelheten i laddningen och det utbyggda nätverket så är det solklart så att Tesla är långt före. Det hade jag redan på känn då vi ju har en TM3a också, men att Tesla är så mycket före? Bara att ta av sig hatten.
Senast redigerad av dfa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9385
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

Tack för en utförlig rapport. Det känns som att jag gjort rätt val när jag beställt en Tesla. Jag har min släkt i Norrland f.ö.
Audin var aldrig aktuell för mig eftersom den är för dyr, men Polestar P2, Skoda Enyaq och Volvo XC40 P8 var andra kandidater.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
dfa
Inlägg: 466
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

e-tron är en SUV med SUV komfort som är är tyst, bekväm och rymlig. Man kan dra tungt med den också om man behöver.
Bortsett från det är Model 3 bättre på precis allt. Har inte haft en X så vet inte hur den är men antar att den tickar alla boxar som e-tron gör, plus några till.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Banane »

dfa skrev:
Ja - med tillgängligheten och enkelheten i laddningen och det utbyggda nätverket så är det solklart så att Tesla är långt före. Det hade jag redan på känn då vi ju har en TM3a också, men att Tesla är så mycket före? Bara att ta av sig hatten.
Fjällen kan vara en utmaning med Tesla också även om Sveg låst upp många fler destinationer med sin supercharger. Åker man inte till fjällen eller andra destinationer i glesbygd så är skillnaden mellan Tesla och andra mindre.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9385
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Audi e-tron

Inlägg av mikebike »

dfa skrev:
e-tron är en SUV med SUV komfort som är är tyst, bekväm och rymlig. Man kan dra tungt med den också om man behöver.
Bortsett från det är Model 3 bättre på precis allt. Har inte haft en X så vet inte hur den är men antar att den tickar alla boxar som e-tron gör, plus några till.
Fast X är ännu dyrare och kan inte ha takräcke, så den är inte (heller) aktuell för mig.
Vi får se hur Model Y känns, jag har beställt en sån också. :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hertsh
Inlägg: 1319
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

mikebike skrev:
dfa skrev:
e-tron är en SUV med SUV komfort som är är tyst, bekväm och rymlig. Man kan dra tungt med den också om man behöver.
Bortsett från det är Model 3 bättre på precis allt. Har inte haft en X så vet inte hur den är men antar att den tickar alla boxar som e-tron gör, plus några till.
Fast X är ännu dyrare och kan inte ha takräcke, så den är inte (heller) aktuell för mig.
Vi får se hur Model Y känns, jag har beställt en sån också. :mrgreen:
Vad använder du takräcket till? De flesta användningsområden går att täcka med en X trots att den inte kan ha takräcke.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Glad för att jag sålt min Tesla
Skriv svar