Vår medlem taliz kör en Tesla Model 3 Performance till vardags. Han lämnade in den på service härom dagen och passade då på att köra fyra andra elbilar samma dag. Så här sammanfattade han sina intryck:
Hade min M3P på service igår och passade då på att köra nya S och X LR, båda med cream-interiör.
När servicen var klar tänkte jag att det kunde vara kul att prova konkurrenterna med dem i färskt minne.
Svängde in till Audi först där jag fick låna en fullsmetad e-Tron 55 (pris över 1,2 miljoner).
Efter det drog jag till Mercedes och testade en EQC, 1886-varianten.
Nedan rangordnar jag olika punkter från bäst till sämst. Inkluderar min egen M3P.
Bromsar:
1) Model 3 (duh)
2) e-Tron (bra bett trots enorm tyngd)
3) EQC (lite mindre tung än e-Tron men kändes inte riktigt lika skarpa)
4) Model S (ok)
5) Model X (tuuuuung)
Sikt:
1) Model 3 & X, grymt med stor vindruta i båda
2) EQC (nog nästan lika liten ruta som e-Tron , men mycket närmare och mer upprätt vilket gör stor skillnad) och S (instrumentbrädan tar plats)
3) e-Tron (som ett brevinkast långt fram, katastrof)
Inredning:
1) EQC (rosa luftblås kändes pråligt, men i övrigt mysigt och ombonat)
2) Model 3 (cleant, luftigt och modernt)
3) Model X (luftigt och modernt)
4) Model S (som ovan men lite mer instängt)
5) e-Tron (hårt, mörkt, instängt och deprimerande)
Fjädring:
1) EQC (mycket komfortabel men gick ändå bra att svänga med)
2) Model 3 (överlägset sportigast, sämst om man är ute efter mest komfort)
3) e-Tron (slukade det mesta även om skarvar kändes en del, rullade dock på 21″)
4) Model X (bekväm, men mindre stabil än ovan)
5) Model S (ungefär som ovan, mer stabil men gick lite hårdare över skarvar)
Stereo:
1) Model 3 (rent och bra tryck)
2) Model X (som ovan men inte riktigt lika skarpt)
3) EQC (rent men inte så bra tryck) & Model S (lite klenare än ovan)
4) e-Tron (klent, burkigt och orent ljud, särskilt basen)
Stolar:
1) Model 3 (mjuka och rymliga) & EQC (lite mindre och hårdare men mycket bättre sidostöd)
2) Model X (rymliga men inte lika mjuka och bekväma som trean)
3) Model S (lite för små, mina skuldror tar emot)
4) e-Tron (som en träbänk)
Infotainment:
1) Model 3 (stor tydlig skärm placerad högt upp med mycket trevlig mjukvara)
2) Model S & X (skärmen placerad lägre)
3) EQC (små skärmar, men placerade högre upp än e-Tron , trevligare mjukvara med)
4) e-Tron (små skärmar placerade långt ner ned, konstig vinkel på den framför ratten, väldigt grådassig och tråkig grafik)
Buller:
1) EQC (lite bättre än e-Tron , och framförallt inget störande motorljud)
2) Model S & e-Tron (bättre i 130+, men störigt tjutande motorer i lägre fart)
3) Model X (en hel del vindljud)
4) Model 3 (mest däckljud)
Körkänsla:
1) Model 3 (en ulv i fårakläder)
2) EQC (kändes mer som en bil än SUV)
3) Model S (för stor ratt och lång och bred som en Finlandsfärja)
4) Model X (alldeles för stor)
5) e-Tron (kändes väldigt väldigt tung, hög och klumpig)
Mest förvånande var nog hur mycket jag gillade EQC. Även att e-Tron inte var så komfortabel som jag väntat mig. Åkkomfort skiljer inte mycket mot nya S och X (över 150kmh var den dock betydligt tystare, men S och X har bekvämare stolar och “går mjukare”). Ordet “stram” summerar nog e-Trons komfort.
Tråkigt också med startknappar i e-Tron och EQC. Särskilt e-Tron kändes väldigt mycket konverterad avgasbil med gigantisk växelväljare (EQC har ju likadan som Tesla, rattspak). Bra att de har 360-kameror, men skärmarna är alldeles för små i båda. EQC hade en knapp för dragkrok som jag förstås kände mig tvungen att prova, najs.
Efter jag kört e-Tron och jag satte mig i min M3P och tryckte på gasen kunde jag inte undvika att flina ordentligt, herrejävlar vad efter Audi är. Men efter EQC kände jag att den faktiskt lockade lite. Mercedes kunde alltså överraska.
Han fick naturligtvis både medhåll och mothugg på vårt onlineforum. Vad tycker du? Skriv dina åsikter antingen på forumet eller här nedan!
Väldigt intressant och snygg summering! Nu vill man ju prova EQCn!