Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
dfa skrev:
Ja - med tillgängligheten och enkelheten i laddningen och det utbyggda nätverket så är det solklart så att Tesla är långt före. Det hade jag redan på känn då vi ju har en TM3a också, men att Tesla är så mycket före? Bara att ta av sig hatten.
Fjällen kan vara en utmaning med Tesla också även om Sveg låst upp många fler destinationer med sin supercharger.
Beror nog på var i fjällen man skall åka, men vi kommer nog att fortsätta ta vår dieselkombi för att slippa tänka på sådant.

En M3 blir ju dessutom lite väl liten om man skall åka med skidor och packning till fjällen.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
dfa

Inlägg av dfa »

martinot skrev:
Banane skrev:
dfa skrev:
Ja - med tillgängligheten och enkelheten i laddningen och det utbyggda nätverket så är det solklart så att Tesla är långt före. Det hade jag redan på känn då vi ju har en TM3a också, men att Tesla är så mycket före? Bara att ta av sig hatten.
Fjällen kan vara en utmaning med Tesla också även om Sveg låst upp många fler destinationer med sin supercharger.
Beror nog på var i fjällen man skall åka, men vi kommer nog att fortsätta ta vår dieselkombi för att slippa tänka på sådant.

En M3 blir ju dessutom lite väl liten om man skall åka med skidor och packning till fjällen.
Allt är relativt. Har inte haft liknande problem/upplevelse alls när jag kört upp med 3an (LR RWD) som har 60 mil WLTP och som sagt bättre laddinfra jämfört med e-tron som har 30mil WLTP... och kass infrastuktur norr om Karlstad.
Gillar inte att baksätet i M3:an vid långfärd men som tur är funkar det för barnen. På med en takbox så funkar det bra, har ingen barnvagn eller annat skrymmande utan bara skidor/bräda och kläder som följer med i packningen.

Men klart att jag tagit Audin om jag kunde lita på att jag kommer fram...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Hertsh skrev:
mikebike skrev:
dfa skrev:
e-tron är en SUV med SUV komfort som är är tyst, bekväm och rymlig. Man kan dra tungt med den också om man behöver.
Bortsett från det är Model 3 bättre på precis allt. Har inte haft en X så vet inte hur den är men antar att den tickar alla boxar som e-tron gör, plus några till.
Fast X är ännu dyrare och kan inte ha takräcke, så den är inte (heller) aktuell för mig.
Vi får se hur Model Y känns, jag har beställt en sån också. :mrgreen:
Vad använder du takräcket till? De flesta användningsområden går att täcka med en X trots att den inte kan ha takräcke.
3-4 cyklar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

mikebike skrev:
Hertsh skrev:
mikebike skrev:
dfa skrev:
e-tron är en SUV med SUV komfort som är är tyst, bekväm och rymlig. Man kan dra tungt med den också om man behöver.
Bortsett från det är Model 3 bättre på precis allt. Har inte haft en X så vet inte hur den är men antar att den tickar alla boxar som e-tron gör, plus några till.
Fast X är ännu dyrare och kan inte ha takräcke, så den är inte (heller) aktuell för mig.
Vad använder du takräcket till? De flesta användningsområden går att täcka med en X trots att den inte kan ha takräcke.
3-4 cyklar.
Beroende på storlek på cyklarna kan du ta det på kroken. https://electrek.co/2016/06/16/tesla-cu ... bike-rack/

Skickat från min iPad med Tapatalk
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dfa skrev:
Du beskriver det väldigt bra. Norr om Karlstad är det mer eller mindre en plåga att resa batteridrivet om det inte står Tesla på huven. Jag känner igen den där känslan när man tittar avundsjukt på superchargern i Torsby. Och Mora. Och man förvånas över att folk kan köra obehindrat hela vägen upp till Östersund, tills man kommer ihåg att de naturligtvis kör fossilbil. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Borttagen dubbelpost
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Hertsh skrev:
mikebike skrev:
Hertsh skrev:
mikebike skrev:
dfa skrev:
3-4 cyklar.
Beroende på storlek på cyklarna kan du ta det på kroken. https://electrek.co/2016/06/16/tesla-cu ... bike-rack/
Nej, det går inte. En Model X är 40 cm längre än en XC60, med cykelhållaren blir det över en meter. Funkar inte om man måste fickparkera varje gång man kommer hem. Jag valde faktiskt en XC60 istället för en XC70 just för skillnaden i längd.
20190603_163036.jpg
Var skall man göra av cykelhållaren när den inte används?
Och så var det prisskillnaden. En MX är ungefär 500000 dyrare än en M3 eller MY....
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

martinot skrev:

Våran trea funkar hur bra som helst för fjällen. Framförallt när man är amatöråkare som i våran familj. 4 pers ink packning ryms väl, kan ta oss upp hela vägen till Riksgränsen om man så vill och sen hyr vi komplett skidutrustning på plats (intalar mig att det även ur miljöperspektiv är ett bättre val att hyra skidor dom ca 3 ggr per år man åker, istället för att köpa). Så det är nog högst individuellt vad man har för behov.
Hertsh

Audi e-tron

Inlägg av Hertsh »

mikebike skrev:
Hertsh skrev:
mikebike skrev:
Hertsh skrev:
mikebike skrev:
3-4 cyklar.
Nej, det går inte. En Model X är 40 cm längre än en XC60, med cykelhållaren blir det över en meter. Funkar inte om man måste fickparkera varje gång man kommer hem. Jag valde faktiskt en XC60 istället för en XC70 just för skillnaden i längd.
20190603_163036.jpg
Var skall man göra av cykelhållaren när den inte används?
Och så var det prisskillnaden. En MX är ungefär 500000 dyrare än en M3 eller MY....
Visst blir fickparkerande ett bekymmer om man ska göra det med cykelhållaren på. Det var inte det jag försökte hjälpa dig med, utan jag ville bara tydliggöra att det går att ha många praktiska lösningar med en Model X som ofta förbises. Många är fast i föreställningen att det krävs takräcke o takbox till en bil. Men alla har vi olika förutsättningar.

Ditt cykelställ lägger du på samma ställe som dit takräcke när det inte används. Om du vill ha med det lägger du det inne i bilen om de är i vägen på kroken. Man behöver inte se bekymmer i allting.

Själv kunde jag INTE ha takbox på min XC60 eftersom jag då inte kom in i alla de parkeringsgarage som har 2,05 i maxhöjd. Med min MX får jag in all packning jag tidigare var tvungen att lägga i box, inne i bilen eller i frunken.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det är nog inte riktigt så enkelt, har man en ordentlig cykelhållare för 4 cyklar med ljus och skylt, så är den en ordentlig pjäs. Inget man bara lägger undan i hörnet om vi säger så :D Dessutom så verkar det ju som på gatan där han har XC60 inte är så väldigt mycket plats. Man kan ju inte gärna blockera hela vägen varje gång man ska ut/in med cykelställ, cyklar och hela paketet. Dessutom antar jag att cykelhållare på taket helt enkelt får sitta där ett tag under säsongen (man tar ju inte av/på om man cyklar varje helg), så då blir det ju ändå jobbigare om man har en krokmonterad hållare som ska tas av/på varje gång.
Det handlar nog just om att inte göra mer bekymmer än de är, men inte helt samma förståelse av begreppet ”bekymmer” :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

HelectriC skrev:
Det är nog inte riktigt så enkelt, har man en ordentlig cykelhållare för 4 cyklar med ljus och skylt, så är den en ordentlig pjäs. Inget man bara lägger undan i hörnet om vi säger så :D Dessutom så verkar det ju som på gatan där han har XC60 inte är så väldigt mycket plats. Man kan ju inte gärna blockera hela vägen varje gång man ska ut/in med cykelställ, cyklar och hela paketet. Dessutom antar jag att cykelhållare på taket helt enkelt får sitta där ett tag under säsongen (man tar ju inte av/på om man cyklar varje helg), så då blir det ju ändå jobbigare om man har en krokmonterad hållare som ska tas av/på varje gång.
Det handlar nog just om att inte göra mer bekymmer än de är, men inte helt samma förståelse av begreppet ”bekymmer” :)
I en X ryms ju cyklarna inuti bilen :lol: Klart behändigare än ett schabrak bakom.

Skämt åsido så tror jag att de flesta nog föredrar cyklarna på taket. Men med elbil så finns ju fler argument för att ha dem på kroken (luftmotstånd).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

HelectriC skrev:
Helt riktigt. Takräcket sitter på april - oktober. Förr fick det sitta på året runt.
Jag parkerar aldrig i garage eller parkeringshus, förutom typ en gång per år i Varberg. Vilket möjligen kan bli oftare i framtiden eftersom det finns ett par laddplatser där. ;)

Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

mati skrev:
dfa skrev:
Du beskriver det väldigt bra. Norr om Karlstad är det mer eller mindre en plåga att resa batteridrivet om det inte står Tesla på huven. Jag känner igen den där känslan när man tittar avundsjukt på superchargern i Torsby. Och Mora. Och man förvånas över att folk kan köra obehindrat hela vägen upp till Östersund, tills man kommer ihåg att de naturligtvis kör fossilbil. :cry:
Jo E45:an undviker man om man är elbilist i Norrlands inland och ska söder ut. Kusten tycker jag går riktigt bra med våran 55:a. Känner att det börjar vara ganska gott om 50kW-laddare.
Tyckte mig se 4st Bee 50kW-laddare(2 på Audi,1 på Seat och så den gamla green highway)på Birsta i Sundsvall. Inte speciellt tufft att slå ihjäl en och en halv timme där med mat och shopping. Ett bra alternativ för semesterresan om man vill bojkotta Ionity. 2 månader(minsta möjliga abonnemang)Bee kostar väll 800kr och man får 900kWh. Vilket är ganska lagom för en semester.
Behöver jag sedan toppa upp för att ta mig fram dessa 33 mil så finns det 2 50kW-laddare i Härnösand(varav 1 gratis på Ica maxi!), 3 i Ö-vik och 1 i Nordmaling.
Skulle nog säga att Ionity inte är avgörande när man kör e-tron så länge man inte har bråttom och verkligen ogillar att ta stopp på resan men då bör man nog överväga att skippa elbil i vilket fall.
Och innan vi blev med elbil var det ganska standard för oss att ta ett par timmar på Birsta och ett kort toa/kaffe/godis stopp i Ö-vik.

Fjällen kan jag dock förstå problemet med. Vi har dock turen att bo 13 mil in från kusten vilket ger ett stort försprång. Så mitt worst case blir ca 1 timme 11kw i Storuman om 50kW-laddaren är ur funktion eller kö. Med en lunch/middag under tiden funkar det bra. Värre för umebon, speciellt nu när Lyckseles enda 50kW-laddare har varit ur funktion ett tag.
Har man inte heller tillgång till schucko under helgen så blir det ju även jobbigt under själva vistelsen men det gäller ju även Teslaägare. (Utom Åre då det är nära till Ionity och SuC.)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

4 laddare i Birsta 2 i Härnösand o.s.v.
Det låter ju väldigt lite, särskilt i Birsta med tiotusentals besökare varje dag. Är det ofta kö?

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Det låter ju väldigt lite, särskilt i Birsta med tiotusentals besökare varje dag, där kan det t.o.m. vara svårt att hitta en vanlig parkeringsplats. Är det ofta kö?

Robertrimmevik
elbilist

Någon annan som räknat % noga efter långresor och märkt att färddatorn på e-tron 55 ljuger ca 0,1 kWh/mil och då tyvärr åt fel håll. Får hoppas att det inte är linjärt för då kommer den misstämma 0,15 när den drar runt 3,5 kWh/mil med skotersläpet till fjällen. Vilket gör att man tappar ytterligare 1 mil.

Och var tror ni att förbrukningen landar med dessa förutsättningar: (skulle säga att detta är ett normalscenario för oss)
26 mil
0 grader och 3 m/s motvind(blåser nästan alltid från nordväst)
250 meter högre slutdestination
Vinterväglag med delvis 1-2 cm tung snö
Max 80 km/h
Ca 1 ton öppet släp med skoter och skoterpulka(fylld med 5 skidutrustningar)
19 tum dubbdäck med 3.2 bar
5 pers i bilen + mellanstor hund.(3 tonåringar)
Hundbur och packning till bredden.

Och hur mycket range skulle ni beräkna ha kvar vid slutdestinationen när ni toppar upp för att känna er trygga.

Jag gissar på en förbrukning runt 3,8 kWh/mil och vill nog ha minst 5 mil range i säkerhetsmarginal.(inte ovanligt med kraftiga väderomslag nära fjällen)
För det behöver jag toppa upp ca 32kWh.
Jag var nog alldeles för snäll i mitt förra inlägg där jag skrev 1 timme AC-laddning i Storuman som worst case.
Får verkligen hoppas på att 50kW-laddaren håller. Familjen kommer nog kräva hyrbil om vi vet att den är ur funktion och det är dåligt väglag. 3 timmar i Storuman kan man betala mycket för att slippa.

Hemresan är jag inte ett dugg orolig för, mycket nerförsbacke och oftast medvind. Inte så vanligt med hastiga väderomslag i inlandet.

Tänker jag rätt här eller är jag bara duktig på att skrämma upp mig.

PS! Efter lite analys, kan jag tro att stora kraftiga el-pickuper kommer göra stor succé här uppe.(en standard diesel pickup börjar väll ligga över 20k i skatt) Lång räckvidd och mycket att lasta i och dra med.
Robertrimmevik
elbilist

mikebike skrev:
Det låter ju väldigt lite, särskilt i Birsta med tiotusentals besökare varje dag, där kan det t.o.m. vara svårt att hitta en vanlig parkeringsplats. Är det ofta kö?
Tänker att 50kW-laddare används mest av resande och då är det lika många laddare som på IONITY Sundsvall.
Dock blir de ju upptagna dubbla laddtiden.
Jag var där i fredags förmiddag och då var det kö( en Kona) efter mig på green highway. Förstår inte varför personen i fråga inte tog Bee på andra sidan gatan.
Som var ledig.
Tror för övrigt inte att Audihandlaren använder den allt för ofta då de har en egen laddbox i hallen som kostar en bråkdel att ladda på.
Såg inga andra ladda på på de övriga under de 2 timmar jag var där.
Men det är klart skulle fler i lägenhet skaffa elbil så blir det kö. Men där tror jag Bee's begränsning på 450kWh/mån sätter lite stopp för här uppe. Folk kör betydligt mer än så i Norrland.
Det är faktiskt inte speciellt vanligt med elbil i Norrland. Det är nog nästan uteslutande i hipster-Umeå där man inte har ett allmänt agg mot elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Robertrimmevik skrev:
Och var tror ni att förbrukningen landar med dessa förutsättningar: (skulle säga att detta är ett normalscenario för oss)
26 mil
0 grader och 3 m/s motvind(blåser nästan alltid från nordväst)
250 meter högre slutdestination
Vinterväglag med delvis 1-2 cm tung snö
Max 80 km/h
Ca 1 ton öppet släp med skoter och skoterpulka(fylld med 5 skidutrustningar)
19 tum dubbdäck med 3.2 bar
5 pers i bilen + mellanstor hund.(3 tonåringar)
Hundbur och packning till bredden.
Jag skulle räkna med minst 45kWh/100km under dessa förutsättningar. När vi drar husvagnen på sommarn (1000kg vagn, två personer, två hundar, lite packning) räknar jag med 40kWh/100km.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Robertrimmevik skrev:
mikebike skrev:
Tänker att 50kW-laddare används mest av resande och då är det lika många laddare som på IONITY Sundsvall.
Jag var där i fredags förmiddag och då var det kö( en Kona) efter mig på green highway. Förstår inte varför personen i fråga inte tog Bee på andra sidan gatan.
Som var ledig.
Tror för övrigt inte att Audihandlaren använder den allt för ofta då de har en egen laddbox i hallen som kostar en bråkdel att ladda på.
Men det är klart skulle fler i lägenhet skaffa elbil så blir det kö. Men där tror jag Bee's begränsning på 450kWh/mån sätter lite stopp för här uppe. Folk kör betydligt mer än så i Norrland.
Det är faktiskt inte speciellt vanligt med elbil i Norrland. Det är nog nästan uteslutande i hipster-Umeå där man inte har ett allmänt agg mot elbilar.
I så fall är Luleå, Piteå osv också ”hipster”....
Tesla Y LR -22 EAP
dfa

Inlägg av dfa »

Slänger in det här mitt i tråden:

Använde mig att nedanstående formel för att gissa hur långt jag kommer med min e-50.

Batteri E-tron 50 : 71kWh / 64,7kWh available
Formel: Available battery / consumption = range [mil]

64,7/2,36=27,4153
64,7/2,5=25,88
64,7/2,63=24,6008
64,7/2,8=23,1071
64,7/3=21,5667

Stämmer ganska bra med räckvidden jag får i genomsnitt.
Man kan ju vara ganska säker på att man inte vill försöka köra längre än så iallafall [100%->0%]
Robertrimmevik
elbilist

BrooklynS skrev:
Robertrimmevik skrev:
mikebike skrev:
Som var ledig.
I så fall är Luleå, Piteå osv också ”hipster”....
I så fall har jag fel angående elbilsagget i Luleå, Piteå osv...
Tror ändock inte på kö på Birsta. Däremot på gratisladdaren på ica-maxi i Härnösand.
I Ö-vik har jag nu passerat 8 ggr utan kö.(alla ggr med mycket trafik i omlopp)
Är mer orolig över att bli ICE:ad där på Max eller Okq8.
Robertrimmevik
elbilist

dfa skrev:
Slänger in det här mitt i tråden:

Använde mig att nedanstående formel för att gissa hur långt jag kommer med min e-50.

Batteri E-tron 50 : 71kWh / 64,7kWh available
Formel: Available battery / consumption = range [mil]

64,7/2,36=27,4153
64,7/2,5=25,88
64,7/2,63=24,6008
64,7/2,8=23,1071
64,7/3=21,5667

Stämmer ganska bra med räckvidden jag får i genomsnitt.
Man kan ju vara ganska säker på att man inte vill försöka köra längre än så iallafall [100%->0%]
Då är det väll typiskt att min inte stämmer. Jag har en 2020-02 och räknar på 86,4 kWh available. Törs inte köra allt för nära noll för att kolla om det misstämmer på botten. Är ju också svårt att stämma av med det som man laddat då man har laddförluster.
macky

Inlägg av macky »

Nu fick jag mail om FOD i Sverige. Har precis köpt på mig i Norge dock. Får väl se om det var en plusaffär eller inte. ;)
dfa

Inlägg av dfa »

macky skrev:
Nu fick jag mail om FOD i Sverige. Har precis köpt på mig i Norge dock. Får väl se om det var en plusaffär eller inte. ;)

Loggade precis in på svenska MyAudi och har FOD där till min bil :)
Tyvärr (och som förväntat) så får jag ingen ny provperiod på LED Matrix som jag köpte på den norska sidan.
Utan nu är det 270kr mån som gäller för den om jag vill köpa.

Provperioden (1 månad) kostar 10kr per funktion i Sverige.
Beställde Smartphone Interface som jag inte testat förut.
macky

Inlägg av macky »

dfa skrev:
macky skrev:

Loggade precis in på svenska MyAudi och har FOD där till min bil :)
Tyvärr (och som förväntat) så får jag ingen ny provperiod på LED Matrix som jag köpte på den norska sidan.
Utan nu är det 270kr mån som gäller för den om jag vill köpa.

Provperioden (1 månad) kostar 10kr per funktion i Sverige.
Beställde Smartphone Interface som jag inte testat förut.
Kunde inte se de svenska priserna på det jag hade pågående köp redan. Men 10 SEK är ju mindre än 14 NOK så verkar vara billigare i Sverige. Hade 0.97 SEK per NOK på köpen. Jaja, inte handlat upp mer än 6 månader matrix och ljuspkt.
Skriv svar