mati skrev:dfa skrev:
Ja - med tillgängligheten och enkelheten i laddningen och det utbyggda nätverket så är det solklart så att Tesla är långt före. Det hade jag redan på känn då vi ju har en TM3a också, men att Tesla är så mycket före? Bara att ta av sig hatten.
Du beskriver det väldigt bra. Norr om Karlstad är det mer eller mindre en plåga att resa batteridrivet om det inte står Tesla på huven. Jag känner igen den där känslan när man tittar avundsjukt på superchargern i Torsby. Och Mora. Och man förvånas över att folk kan köra obehindrat hela vägen upp till Östersund, tills man kommer ihåg att de naturligtvis kör fossilbil.

Jo E45:an undviker man om man är elbilist i Norrlands inland och ska söder ut. Kusten tycker jag går riktigt bra med våran 55:a. Känner att det börjar vara ganska gott om 50kW-laddare.
Tyckte mig se 4st Bee 50kW-laddare(2 på Audi,1 på Seat och så den gamla green highway)på Birsta i Sundsvall. Inte speciellt tufft att slå ihjäl en och en halv timme där med mat och shopping. Ett bra alternativ för semesterresan om man vill bojkotta Ionity. 2 månader(minsta möjliga abonnemang)Bee kostar väll 800kr och man får 900kWh. Vilket är ganska lagom för en semester.
Behöver jag sedan toppa upp för att ta mig fram dessa 33 mil så finns det 2 50kW-laddare i Härnösand(varav 1 gratis på Ica maxi!), 3 i Ö-vik och 1 i Nordmaling.
Skulle nog säga att Ionity inte är avgörande när man kör e-tron så länge man inte har bråttom och verkligen ogillar att ta stopp på resan men då bör man nog överväga att skippa elbil i vilket fall.
Och innan vi blev med elbil var det ganska standard för oss att ta ett par timmar på Birsta och ett kort toa/kaffe/godis stopp i Ö-vik.
Fjällen kan jag dock förstå problemet med. Vi har dock turen att bo 13 mil in från kusten vilket ger ett stort försprång. Så mitt worst case blir ca 1 timme 11kw i Storuman om 50kW-laddaren är ur funktion eller kö. Med en lunch/middag under tiden funkar det bra. Värre för umebon, speciellt nu när Lyckseles enda 50kW-laddare har varit ur funktion ett tag.
Har man inte heller tillgång till schucko under helgen så blir det ju även jobbigt under själva vistelsen men det gäller ju även Teslaägare. (Utom Åre då det är nära till Ionity och SuC.)