Värme i plug-in hybrid

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Laddboxen

Re: Värme i plug-in hybrid

Inlägg av Laddboxen »

Kul med så många ”okunniga” tyckare!

Min Laddhybrid byggs denna vecka och den har Parkeringsklimatanläggning. Den använder el från laddningsuttaget för att kyla, förvärma, starta värme i stolarna, värme i bakrutan, värme i ratten. Det är alltså en elvärmare som inte använder el från batteriet när bilen är ansluten med laddkabeln.

Den är helt uppkopplad så det är bara att ange avgångstid och vilken temperatur man vill ha i bilen då och eventuella övriga värmefunktioner i mobilappen.

Det här är en av Sveriges billigaste laddhybrider och den är ”släkt” med ett gäng andra bilmärkens modeller. Det betyder att dessa kommer också att få dessa funktioner och säkert ännu fler.

Någon som kan gissa vilken bilmodell jag beställt?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

gellerstam skrev:
bonath skrev:
Det var någon (Danni?) som tröttnade på sin Mitsubishi Outlander för motorn gick igång så fort det var lite kallt...
Han hade första varianten. Sen vart den bättre mjukvarumässigt. Och sen kom en knapp för prioriterad eldrift och med den vart det inget problem längre att välja bort ICE för kortare turer med värme på.
Inga problem, och inga problem - min 2017 års modell hade förvisso EV-knapp, men varje gång man "startade" så defaultade den till icke-EV, och om det var kallare än några plusgrader, då startade bensinmotorn så fort man backade ur garaget. Om man då snabbt tryckte på EV-knappen så stannade den inte motorn på en gång, utan körde bensinmotorn i någon minut i alla fall. Samma om man hade på för mycket värme eller defrosterläget på i klimatanläggningen, då startade den bensinmotorn oavsett EV-läge, och stannade inte motorn förrän man fått upp värme i kupén. Trots att den hade en elektrisk värmare!

Min fru fick aldrig in knycken med att trycka in en massa knappar direkt man startat, så hon körde oftast på bensin på vintern.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Laddboxen skrev:

Min Laddhybrid byggs denna vecka och den har Parkeringsklimatanläggning. Den använder el från laddningsuttaget för att kyla, förvärma, starta värme i stolarna, värme i bakrutan, värme i ratten. Det är alltså en elvärmare som inte använder el från batteriet när bilen är ansluten med laddkabeln.

Den är helt uppkopplad så det är bara att ange avgångstid och vilken temperatur man vill ha i bilen då och eventuella övriga värmefunktioner i mobilappen.

Det här är en av Sveriges billigaste laddhybrider och den är ”släkt” med ett gäng andra bilmärkens modeller. Det betyder att dessa kommer också att få dessa funktioner och säkert ännu fler.

Kul för dig, men tämligen värdelöst för mig som inte har laddmöjlighet hemma. Därför har jag bestämt mig för att hoppa över denna kompromiss. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MarkusL skrev:
Esterox skrev:
Bensinvärmaren går på hybridbatteriet, alltså knappt märkbart. Utsläppet blir oavsett lägre än en kall motor.

Men klart det är bättre att köra elvärmare och få sämre räckvidd.
På 4 mil drog min Volvo mindre el och 0 bränsle (om jag ville, som jag oftast ville) än vad min Etron gör, har iofs bara haft den lite mer än en vecka.
Totalt utsläpp vet jag inget om men problemet är att den är på när du kommer till bilen. Jag har flera gånger packat in barn i bil med en dieselvärmare på och det gör jag tack och lov aldrig om!
Jag brukar programmera så att värmaren är klar och har stannat när det är dags att åka.
B99

Inlägg av B99 »

Alltså det finns en del plugin-ägare som lurkar på detta forum trots allt. Inget större fel med det, nu får vi ju veta hur det fungerar.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

B99 skrev:
Alltså det finns en del plugin-ägare som lurkar på detta forum trots allt. Inget större fel med det, nu får vi ju veta hur det fungerar.
Troligen så kör de på forumet mer på el än de flesta. Min granne laddade aldrig sin Passat GTE, men förmånsvärdet var lägre än motsvarande ICE only.

Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

B99 skrev:
Det finns fossilägare också... ;)
B99

Inlägg av B99 »

micke_r skrev:
B99 skrev:
Det finns fossilägare också... ;)
Haha, det är jag ju själv, ända tills den där jäkla fabriken i Berlin är klar.
Laddboxen

Inlägg av Laddboxen »

micke_r skrev:
B99 skrev:
Alltså det finns en del plugin-ägare som lurkar på detta forum trots allt. Inget större
mikebike skrev:
Laddboxen skrev:

Kul för dig, men tämligen värdelöst för mig som inte har laddmöjlighet hemma. Därför har jag bestämt mig för att hoppa över denna kompromiss. 8-)
Jo, jag vet, jag arbetar delvis med elbilsladdning och laddning måste kunna ske antingen hemma eller kostnadsfritt eller till låg kostnad på jobbet. Vi är i ett skifte när publik laddning ska bli lönsamt för leverantören. Fram tills nu har man kunnat ladda gratis på ganska många ställen. Det här gäller ju i lika hög grad för BEV.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Laddboxen skrev:
micke_r skrev:
B99 skrev:
Alltså det finns en del plugin-ägare som lurkar på detta forum trots allt. Inget större
mikebike skrev:
Laddboxen skrev:

Jo, jag vet, jag arbetar delvis med elbilsladdning och laddning måste kunna ske antingen hemma eller kostnadsfritt eller till låg kostnad på jobbet. Vi är i ett skifte när publik laddning ska bli lönsamt för leverantören. Fram tills nu har man kunnat ladda gratis på ganska många ställen. Det här gäller ju i lika hög grad för BEV.
Jag kan ladda på jobbet, men det hjälper ju inte eftersom jag cyklar till jobbet. :lol:

Jensroger59

Inlägg av Jensroger59 »

Antar att det är Seat
Intresserad av Seat Leon plugg in hybrif
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare

Inlägg av McFace »

B99 skrev:
Härligt att vi får din välsignelse. Jag vet inte riktigt vad jag skulle gjort annars.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Esterox skrev:
Bensinvärmaren går på hybridbatteriet, alltså knappt märkbart. Utsläppet blir oavsett lägre än en kall motor.

Men klart det är bättre att köra elvärmare och få sämre räckvidd.
På 4 mil drog min Volvo mindre el och 0 bränsle (om jag ville, som jag oftast ville) än vad min Etron gör, har iofs bara haft den lite mer än en vecka.
E-tron tar hutlöst mycket el på småkörningar ca 5km på vintern Min tar runt 3.5kwh/mil utan förvärmning från 10 gradigt garage.
Kör jag förvärmning tar det ändå ett par km innan förbrukningen går ner. Det till trots att förvärmning tar kopiöst med ström också. Då landar jag på ca 3.0kwh/mil
Bästa varianten är att köra förvärmning precis så kupén blir varm och sedan köra utan klimatanläggningen. Då tar den 2.5kwh/mil. Synd att jag hittills inte hittat någon inställning för att ställa in längden på förvärmningen. Så det gäller att tajma.
Tror att en halvtimmes förvärmning tar runt 2.5 kWh. Det blir ganska hög förbrukning om man slår ut det på en 5 km körning.
Å andra sidan så tog dieselvärmaren bra mycket på min allroad också.
Laddboxen

Inlägg av Laddboxen »

Jensroger59 skrev:
Antar att det är Seat
Intresserad av Seat Leon plugg in hybrif
Ja, det är en Leon Sportstourer FR E-hybrid.

Batteri på 13 kWh.

Samtliga MQB-laddhybrider har samma specifikation, dvs Golf, Tiguan, A3, Octavia och Leon. 204 hk, 13 kWh. Räckvidd max 62 km. Viktigaste standardutrustningen är nog elvärmaren som också kontrolleras via e-sim på distans. Bra också att kunna starta stolsvärme och all annan elutrustning innan avfärd.

Mycket teknik till väldigt små pengar. Bonusdelen fram till årsskiftet är 39 000 kr.
Seat saltade erbjudandet med gratis laddbox från Bee med installation och gratis el i 3 år. Fick dessutom Plus-paket på köpet och en mindre rabatt (7k).

Ombordladdare på 3,7 kW är väl enda svagheten egentligen.

Får nog en av de första bilarna i Sverige.
Skriv svar