Model 3 82 kWh

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Model 3 82 kWh

Inlägg av vigge50 »

I Tyskland rapporteras det om att nya Model 3 har ett batteri på 82 kWh istället för tidigare 75 kWh.
Stämmer bra med uppdateringen Panasonic gjort tidigare och den längre räckvidden Model 3 LR fick tidigare.

https://electrek.co/2020/11/10/tesla-mo ... new-cells/
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av holden »

Borde inte större batteri plus värmepump ge ca 10% längre räckvidd, alltså betydligt mer är de två mil som angetts av Tesla?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
I Tyskland rapporteras det om att nya Model 3 har ett batteri på 82 kWh istället för tidigare 75 kWh.
Stämmer bra med uppdateringen Panasonic gjort tidigare och den längre räckvidden Model 3 LR fick tidigare.

https://electrek.co/2020/11/10/tesla-mo ... new-cells/
75 kWh har de aldrig haft... Ca 80 kWh totalt och ca 76 kWh tillgängligt har nuvarande.

Lite märkligt att de skriver 5% ökning i artikeln då det skulle betyda 78 kWh tidigare vilket inte stämmer.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Legato »

holden skrev:
Borde inte större batteri plus värmepump ge ca 10% längre räckvidd, alltså betydligt mer är de två mil som angetts av Tesla?
Värmepumpen påverkar nog inte körcykeln. Så 10% pga 5% större batteri plus optimeringar låter ganska rimligt imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5900
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Gustafsson »

Undrar om den förbättringen hittat in i 18650- cellerna också :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4183
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Tellus »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
I Tyskland rapporteras det om att nya Model 3 har ett batteri på 82 kWh istället för tidigare 75 kWh.
Stämmer bra med uppdateringen Panasonic gjort tidigare och den längre räckvidden Model 3 LR fick tidigare.

https://electrek.co/2020/11/10/tesla-mo ... new-cells/
75 kWh har de aldrig haft... Ca 80 kWh totalt och ca 76 kWh tillgängligt har nuvarande.

Lite märkligt att de skriver 5% ökning i artikeln då det skulle betyda 78 kWh tidigare vilket inte stämmer.
Tror 78kWh stämmer på tidigare pack, 82kWh på nya.
I scan my tesla står det new pack 77,8kWh och jag hade 76,7kWh när batteriet var ca 6 månader gammalt. Men man kan inte se degraderingen på km mätaren innan den sjunker under 75,7kWh.
Så 78 är väl när batteriet lämnar fabriken och då stämmer det med 5% mer energi i nya packet.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av EnTraktor »

Gustafsson skrev:
Undrar om den förbättringen hittat in i 18650- cellerna också :roll:
Med största sannolikhet ja, då MS nyligen fått 40km längre räckvidd.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av EnTraktor »

Tellus skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
I Tyskland rapporteras det om att nya Model 3 har ett batteri på 82 kWh istället för tidigare 75 kWh.
Stämmer bra med uppdateringen Panasonic gjort tidigare och den längre räckvidden Model 3 LR fick tidigare.

https://electrek.co/2020/11/10/tesla-mo ... new-cells/
75 kWh har de aldrig haft... Ca 80 kWh totalt och ca 76 kWh tillgängligt har nuvarande.

Lite märkligt att de skriver 5% ökning i artikeln då det skulle betyda 78 kWh tidigare vilket inte stämmer.
Tror 78kWh stämmer på tidigare pack, 82kWh på nya.
I scan my tesla står det new pack 77,8kWh och jag hade 76,7kWh när batteriet var ca 6 månader gammalt. Men man kan inte se degraderingen på km mätaren innan den sjunker under 75,7kWh.
Så 78 är väl när batteriet lämnar fabriken och då stämmer det med 5% mer energi i nya packet.
Jag har hört uppgifter att gamla batteriet var mellan 78 och 79 kWh. Nya ska vara 82 kWh. Hur mycket som är tillgängligt i båda låter jag vara osagt. Oavsett kul att Tesla fortsätter förbättra bilarna!
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
I Tyskland rapporteras det om att nya Model 3 har ett batteri på 82 kWh istället för tidigare 75 kWh.
Stämmer bra med uppdateringen Panasonic gjort tidigare och den längre räckvidden Model 3 LR fick tidigare.

https://electrek.co/2020/11/10/tesla-mo ... new-cells/
75 kWh har de aldrig haft... Ca 80 kWh totalt och ca 76 kWh tillgängligt har nuvarande.

Lite märkligt att de skriver 5% ökning i artikeln då det skulle betyda 78 kWh tidigare vilket inte stämmer.
Tror 78kWh stämmer på tidigare pack, 82kWh på nya.
I scan my tesla står det new pack 77,8kWh och jag hade 76,7kWh när batteriet var ca 6 månader gammalt. Men man kan inte se degraderingen på km mätaren innan den sjunker under 75,7kWh.
Så 78 är väl när batteriet lämnar fabriken och då stämmer det med 5% mer energi i nya packet.
OK! Tillgängligt är ju över 75,5 kWh så då är brick protection väldigt liten i Model 3 i så fall, men det kanske stämmer. Det finns ju otaliga uppgifter på totala storleken, den på strax över 80 kWh kommer ifrån något dokument från EPA när bilen testades första gången.

Undrar också hur mycket det varierar från bil till bil. Antar att det bara handlar om tiondels kWh.

Undrar dock vad du menar med att man ej ser degradering förrän under 75,7 kWh... Då pratar du ju tillgänglig kapacitet, annars hade brick protection varit 0 kWh.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av taliz »

Matchar precis stora packet hos VWs MEB-bilar då. Det är ju 82kwh brutto.
Med 4860 blir det nog ytterligare lite till. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4183
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Tellus »

Legato
Ja det är lite skumt, läste några amerikanska trådar tidigare och även där var dom oense.
Någon, var det kanske teslabjørn pratade något om att tesla "fuskade" med hur dom räknade tillgänglig kapacitet, men det är väl inte heller någon tillförlitlig källa.
Kan det vara så här på gamla? 80kWh batteri, 2kWh brick protection i botten. 78 tillgängligt inklusive det som finns under 0km..

Det jag menade med 75,7 är att bilen(lr/performance) då visar 500km. Alltså om leafspy visar 75,7 nominal full pack eller 77,7 så visar den ändå max 500km.
Men när kapaciteten sjunker under 75,7 så börjar det vandra ner under 500km.
Som min bil som visar ~ 73,4 nu. 2,3/75,7 = 3%
500x0,97= 485km vid full laddning, appen visar 483km nu när jag drar till fullt.

Kanske är 75,7 som är "garanterat" på ett nytt pack och allt däröver är en bonus om man har tur. Så verkar det vara på nya apple telefoner, kan skilja rätt mkt på batterikapaciteten på ny mobil om man kollar i iMazing.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av LasseTM »

Är starke emot EU regler men skulle vara bra om EU styr upp så att alla tillverkare måste speca både tillgänglig kapacitet och total kapacitet.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Legato
Ja det är lite skumt, läste några amerikanska trådar tidigare och även där var dom oense.
Någon, var det kanske teslabjørn pratade något om att tesla "fuskade" med hur dom räknade tillgänglig kapacitet, men det är väl inte heller någon tillförlitlig källa.
Kan det vara så här på gamla? 80kWh batteri, 2kWh brick protection i botten. 78 tillgängligt inklusive det som finns under 0km..

Det jag menade med 75,7 är att bilen(lr/performance) då visar 500km. Alltså om leafspy visar 75,7 nominal full pack eller 77,7 så visar den ändå max 500km.
Men när kapaciteten sjunker under 75,7 så börjar det vandra ner under 500km.
Som min bil som visar ~ 73,4 nu. 2,3/75,7 = 3%
500x0,97= 485km vid full laddning, appen visar 483km nu när jag drar till fullt.
Fast den äkta degraderingen är 73,4/77,8= 9,4%
Fast det låter lite mycket, men vem vet :D
Kanske är 75,7 som är "garanterat" på ett nytt pack och allt däröver är en bonus om man har tur. Så verkar det vara på nya apple telefoner, kan skilja rätt mkt på batterikapaciteten på ny mobil om man kollar i iMazing.
75,7 kWh tillgängligt vid leverans tror jag stämmer. Jag visste bara att typical låg på mellan 0,151 och 0,152 kWh/km motsvarande mellan 75,5 kWh och 76 kWh vid 500 km. Men det stämmer säkert att den exakta siffran är 0,1514 kWh/km och då 75,7 kWh tillgängligt.

Det är dock första gången jag hör talas om någon slags toppbuffert. Jag tycker det låter konstigt att man skulle ha hela 2 kWh i toppen, det borde (med normal degradering) innebära att de flesta LR har 500 km typical väldigt länge innan degraderingen "ätit upp" de där första 2 kWh. Min egen erfarenhet och det jag sett andra posta stämmer inte med detta, jag tycker de flesta verkar uppleva en nära nog omedelbar degradering från de där 500 till runt 490 km.

Så jag skulle snarare tro på 75,7 kWh tillgängligt och sedan runt 4 kWh som bottenbuffert/brick protection. Sen kanske man kan ha tur att få några extra tiondels kWh vid leverans som då läggs på "toppen", men 2 kWh låter "för mycket" imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av ChristerSjo »

Legato skrev:
Tellus skrev:
Legato
Ja det är lite skumt, läste några amerikanska trådar tidigare och även där var dom oense.
Någon, var det kanske teslabjørn pratade något om att tesla "fuskade" med hur dom räknade tillgänglig kapacitet, men det är väl inte heller någon tillförlitlig källa.
Kan det vara så här på gamla? 80kWh batteri, 2kWh brick protection i botten. 78 tillgängligt inklusive det som finns under 0km..

Det jag menade med 75,7 är att bilen(lr/performance) då visar 500km. Alltså om leafspy visar 75,7 nominal full pack eller 77,7 så visar den ändå max 500km.
Men när kapaciteten sjunker under 75,7 så börjar det vandra ner under 500km.
Som min bil som visar ~ 73,4 nu. 2,3/75,7 = 3%
500x0,97= 485km vid full laddning, appen visar 483km nu när jag drar till fullt.
Fast den äkta degraderingen är 73,4/77,8= 9,4%
Fast det låter lite mycket, men vem vet :D
Kanske är 75,7 som är "garanterat" på ett nytt pack och allt däröver är en bonus om man har tur. Så verkar det vara på nya apple telefoner, kan skilja rätt mkt på batterikapaciteten på ny mobil om man kollar i iMazing.
75,7 kWh tillgängligt vid leverans tror jag stämmer. Jag visste bara att typical låg på mellan 0,151 och 0,152 kWh/km motsvarande mellan 75,5 kWh och 76 kWh vid 500 km. Men det stämmer säkert att den exakta siffran är 0,1514 kWh/km och då 75,7 kWh tillgängligt.

Det är dock första gången jag hör talas om någon slags toppbuffert. Jag tycker det låter konstigt att man skulle ha hela 2 kWh i toppen, det borde (med normal degradering) innebära att de flesta LR har 500 km typical väldigt länge innan degraderingen "ätit upp" de där första 2 kWh. Min egen erfarenhet och det jag sett andra posta stämmer inte med detta, jag tycker de flesta verkar uppleva en nära nog omedelbar degradering från de där 500 till runt 490 km.

Så jag skulle snarare tro på 75,7 kWh tillgängligt och sedan runt 4 kWh som bottenbuffert/brick protection. Sen kanske man kan ha tur att få några extra tiondels kWh vid leverans som då läggs på "toppen", men 2 kWh låter "för mycket" imo.
Typical ändras väl utifrån vilka däck man har. På min 3:a så ligger jag på 157 typical med 19 tums hjul. Dvs det jag kan utläsa från linjen "Typical" på energigrafen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Legato »

ChristerSjo skrev:
Legato skrev:
Tellus skrev:
Legato
Ja det är lite skumt, läste några amerikanska trådar tidigare och även där var dom oense.
Någon, var det kanske teslabjørn pratade något om att tesla "fuskade" med hur dom räknade tillgänglig kapacitet, men det är väl inte heller någon tillförlitlig källa.
Kan det vara så här på gamla? 80kWh batteri, 2kWh brick protection i botten. 78 tillgängligt inklusive det som finns under 0km..

Det jag menade med 75,7 är att bilen(lr/performance) då visar 500km. Alltså om leafspy visar 75,7 nominal full pack eller 77,7 så visar den ändå max 500km.
Men när kapaciteten sjunker under 75,7 så börjar det vandra ner under 500km.
Som min bil som visar ~ 73,4 nu. 2,3/75,7 = 3%
500x0,97= 485km vid full laddning, appen visar 483km nu när jag drar till fullt.
Fast den äkta degraderingen är 73,4/77,8= 9,4%
Fast det låter lite mycket, men vem vet :D
Kanske är 75,7 som är "garanterat" på ett nytt pack och allt däröver är en bonus om man har tur. Så verkar det vara på nya apple telefoner, kan skilja rätt mkt på batterikapaciteten på ny mobil om man kollar i iMazing.
75,7 kWh tillgängligt vid leverans tror jag stämmer. Jag visste bara att typical låg på mellan 0,151 och 0,152 kWh/km motsvarande mellan 75,5 kWh och 76 kWh vid 500 km. Men det stämmer säkert att den exakta siffran är 0,1514 kWh/km och då 75,7 kWh tillgängligt.

Det är dock första gången jag hör talas om någon slags toppbuffert. Jag tycker det låter konstigt att man skulle ha hela 2 kWh i toppen, det borde (med normal degradering) innebära att de flesta LR har 500 km typical väldigt länge innan degraderingen "ätit upp" de där första 2 kWh. Min egen erfarenhet och det jag sett andra posta stämmer inte med detta, jag tycker de flesta verkar uppleva en nära nog omedelbar degradering från de där 500 till runt 490 km.

Så jag skulle snarare tro på 75,7 kWh tillgängligt och sedan runt 4 kWh som bottenbuffert/brick protection. Sen kanske man kan ha tur att få några extra tiondels kWh vid leverans som då läggs på "toppen", men 2 kWh låter "för mycket" imo.
Typical ändras väl utifrån vilka däck man har. På min 3:a så ligger jag på 157 typical med 19 tums hjul. Dvs det jag kan utläsa från linjen "Typical" på energigrafen.
Det är minst tredje gången jag besvarar dig angående detta. Nej, hjulen påverkar inte. Typical är baserad på EPA-ratingen. Det är en konstant för varje modell som är oberoende av fälgarna. Jag hade för övrigt 20" både sommar och vinter på min trea.

Prova igen så kommer du nog märka att energigrafen ger samma förväntade räckvidd som står på batterisymbolen när din snittförbrukning är 151-152 wH/km (om du nu har en LRAWD, har du en P kanske det är 157).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4183
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Tellus »

Jag hade 76,7 nominal full pack när jag började mäta, här har någon 76,9kWh efter 21 laddningar
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.186847/

Här fanns mer info om uträkningen i scan my tesla plus två bilar med ~ 77,5 nominal inkl buffer, men brick protection är väl inte medräknat?! Eller är det samma sak?

https://sites.google.com/view/scanmytesla/faq
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4183
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Tellus »

Usable full pack är nominal - buffer 3,3kWh, i detta fall 70,3kWh
Remaining är i mitt fall 73,6-3,3x65,7(SOC)= 46,2kWh
Men hur är degraderingen 5,4% beräknad?
ABBB84DF-B4D3-4099-B44F-44A9C276D37A.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av ChristerSjo »

Tellus skrev:
Usable full pack är nominal - buffer 3,3kWh, i detta fall 70,3kWh
Remaining är i mitt fall 73,6-3,3x65,7(SOC)= 46,2kWh
Men hur är degraderingen 5,4% beräknad?
73,6/77,8=0,946 vilket ger 5,4%
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4183
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Tellus »

ChristerSjo skrev:
Tellus skrev:
Usable full pack är nominal - buffer 3,3kWh, i detta fall 70,3kWh
Remaining är i mitt fall 73,6-3,3x65,7(SOC)= 46,2kWh
Men hur är degraderingen 5,4% beräknad?
73,6/77,8=0,946 vilket ger 5,4%
Tack, läggdax för mig :)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1527
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av kenjon »

LasseTM skrev:
Är starke emot EU regler men skulle vara bra om EU styr upp så att alla tillverkare måste speca både tillgänglig kapacitet och total kapacitet.
Det räcker med Tillgänglig kapacitet. Total kapacitet är helt oviktigt för kunderna.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av fth »

kenjon skrev:
LasseTM skrev:
Är starke emot EU regler men skulle vara bra om EU styr upp så att alla tillverkare måste speca både tillgänglig kapacitet och total kapacitet.
Det räcker med Tillgänglig kapacitet. Total kapacitet är helt oviktigt för kunderna.
För nördar som oss är det iofs intressant eftersom det ger en hint om hur hållbara batterierna kommer att vara.

För gemene man är det dock som du säger bara förvirrande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
kenjon skrev:
LasseTM skrev:
Är starke emot EU regler men skulle vara bra om EU styr upp så att alla tillverkare måste speca både tillgänglig kapacitet och total kapacitet.
Det räcker med Tillgänglig kapacitet. Total kapacitet är helt oviktigt för kunderna.
För nördar som oss är det iofs intressant eftersom det ger en hint om hur hållbara batterierna kommer att vara.

För gemene man är det dock som du säger bara förvirrande.

/fth
Det är lite som att få reda på inre och yttre volym för bensintanken eller för gastanken. Själv är jag lite nyfiken på yttre volym på gastankarna till vätgasbilar för att få reda på hur stor plats dessa egentligen tar men det är helt oviktigt för kunder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Legato »

kenjon skrev:
LasseTM skrev:
Är starke emot EU regler men skulle vara bra om EU styr upp så att alla tillverkare måste speca både tillgänglig kapacitet och total kapacitet.
Det räcker med Tillgänglig kapacitet. Total kapacitet är helt oviktigt för kunderna.
Håller inte alls med. Skulle definitivt inte vilja ha en bil som helt saknade brick protection...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Usable full pack är nominal - buffer 3,3kWh, i detta fall 70,3kWh
Remaining är i mitt fall 73,6-3,3x65,7(SOC)= 46,2kWh
Men hur är degraderingen 5,4% beräknad?
Intressant.

Den indikerar alltså att du bara har 70,3 kWh "usable". Märkligt då att du får 483 km vid 100% vilket borde betyda 73,1 kWh usable.

Med 70,3 kWh usable tycker jag du borde få 464 km vid 100%?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4183
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 82 kWh

Inlägg av Tellus »

Legato skrev:
Tellus skrev:
Usable full pack är nominal - buffer 3,3kWh, i detta fall 70,3kWh
Remaining är i mitt fall 73,6-3,3x65,7(SOC)= 46,2kWh
Men hur är degraderingen 5,4% beräknad?
Intressant.

Den indikerar alltså att du bara har 70,3 kWh "usable". Märkligt då att du får 483 km vid 100% vilket borde betyda 73,1 kWh usable.

Med 70,3 kWh usable tycker jag du borde få 464 km vid 100%?
Ja, inte laddat till 100% på ett tag, men när jag drar reglaget till 100% i appen visar den 484km nu.
Teslabjørn har väl flera kWh mindre men ändå räknar ut att han har ~70 usable, så lite skumt är det.
Men när man har 75,7 - ~ 3,3 så visade den 500km
3,3 kanske är det som finns under 0km, för det brukar väl vara ett par mil.
56FEB8D9-EF02-4ED6-B281-605D7339A974.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Skriv svar