Svagt backljus på en Model X
Moderator: Redaktion
Svagt backljus på en Model X
Hej! Vi har rätt begränsat med belysning på vår uppfart och jag upplever att backljuset är på tok för svag på min X. Inte omöjligt att se var man backar, men tillräckligt för att det i kombination med regn kommer göra att man kan köra på någon leksak som ev. glömts ute.
Finns det något enkelt sätt att förbättra backljuset? Kan man byta till en starkare lampa?
Finns det något enkelt sätt att förbättra backljuset? Kan man byta till en starkare lampa?
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Svagt backljus på en Model X
Det finns ju extra backljus som man kan montera på dragkroken och koppla in i släpvagnskontakten, det kanske kan vara något?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Eller några diskreta lampor? Dock lite pyssel med monteringen.
Du kan inte byta "lampa" då det är LED ljus.

Tesla Model Y
- fth
- Teslaägare
Snyggt, gjorde du det själv? Vad är det för lampor?gellerstam skrev:Eller några diskreta lampor? Dock lite pyssel med monteringen.
/fth
- gellerstam
- Teslaägare
Det är Kenneth på http://www.autocaresweden.se/ i Borlänge som monterat. Så hälsa från mig när ni pratar med han.fth skrev:Snyggt, gjorde du det själv? Vad är det för lampor?gellerstam skrev:Eller några diskreta lampor? Dock lite pyssel med monteringen.
/fth

Jag är rätt säker på att det är denna lampa. https://www.comp-lux.se/produkt/arbetsl ... 64QAvD_BwE
Har även separat knapp till lampan så jag kan stänga av de om det skulle behövas.
Tesla Model Y
- fth
- Teslaägare
Tack för info, hur ansluts lampan, "piggyback" från vanliga backljuset, canbus, släpvagnskontakt, annat?gellerstam skrev:Det är Kenneth på http://www.autocaresweden.se/ i Borlänge som monterat. Så hälsa från mig när ni pratar med han.Jag vart lat då det även skulle monteras ramp fram samt att de gjorde det medans lackbehandlingen (DropOff) härdade...
Jag är rätt säker på att det är denna lampa. https://www.comp-lux.se/produkt/arbetsl ... 64QAvD_BwE
Har även separat knapp till lampan så jag kan stänga av de om det skulle behövas.
/fth
- gellerstam
- Teslaägare
Inte 100% säker men misstänker att efter som det ändå skulle in kablar från 12v-batteri till Canbusboxen samt styrning till LED-rampen fram så har dessa matning där ifrån, sen på eget relä vi knapp och styrsignalen kommer från samma M8-Canbus interface som styr DRL-ljus i rampen och helljussignalen till rampen. Kablar ligger under instegslisten vid dörrarna från fotbrunnen och bakåt till bagageluckan. På ett ungefär.fth skrev:Tack för info, hur ansluts lampan, "piggyback" från vanliga backljuset, canbus, släpvagnskontakt, annat?gellerstam skrev:Det är Kenneth på http://www.autocaresweden.se/ i Borlänge som monterat. Så hälsa från mig när ni pratar med han.Jag vart lat då det även skulle monteras ramp fram samt att de gjorde det medans lackbehandlingen (DropOff) härdade...
/fth
Har denna kontrollbox: http://www.canm8.com/can-bus-interfaces ... eam-7.html Autocare valde den och Skyddet.se är återförsäljare av dessa i Sverige.
Tesla Model Y
Jag har monterat det här ledljuset. Mycket diskret "ramp". syns knappt! Mycket bra ljus jfr med original som är helt värdelöst tycker jag.
Det har framkommit att MCU 2 är mörkare än MCU 1 enligt rapport från dem som uppdaterat
En annan sak man kan göra är höja ljusstyrkan på skärmen när man backar den är väldigt mörk i grunden annars
En annan sak man kan göra är höja ljusstyrkan på skärmen när man backar den är väldigt mörk i grunden annars
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- fth
- Teslaägare
Det där såg ju intressant ut, mer "hemmahackvänligt" än ljusen ovan gissar jag? Hur kopplade du in det?Teslared skrev:Jag har monterat det här ledljuset. Mycket diskret "ramp". syns knappt! Mycket bra ljus jfr med original som är helt värdelöst tycker jag.
/fth
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det tyckte jag också såg intressant ut!fth skrev:Det där såg ju intressant ut, mer "hemmahackvänligt" än ljusen ovan gissar jag? Hur kopplade du in det?Teslared skrev:Jag har monterat det här ledljuset. Mycket diskret "ramp". syns knappt! Mycket bra ljus jfr med original som är helt värdelöst tycker jag.
/fth

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- kalle_sala
- Teslaägare
Jag måste slå ett slag för standbys L54 arbets/backljus! Sjukt diskreta när dom inte är aktiverade men lyser upp rejält bakom bilen i både regn å rusk!
Edit: om du hoppar till 3:10 så ser du lite om backljusen:
Edit: om du hoppar till 3:10 så ser du lite om backljusen:
Stort tack alla för kreativa förslag - har lärt mig en hel del bara i den här tråden!
Verkar ju som att en LED-ramp/lampa som monteras någonstans dolt är det "enklaste" sättet att lösa det här - även om jag garanterat kommer behöva låta något proffs hjälpa mig med installationen!
Verkar ju som att en LED-ramp/lampa som monteras någonstans dolt är det "enklaste" sättet att lösa det här - även om jag garanterat kommer behöva låta något proffs hjälpa mig med installationen!

Hur skicklig behöver man vara för att åstadkomma det där? Jättesnyggt!Teslared skrev:Jag har monterat det här ledljuset. Mycket diskret "ramp". syns knappt! Mycket bra ljus jfr med original som är helt värdelöst tycker jag.
- fth
- Teslaägare
Nu är vi tre som vill ha mer info, kom igen nu @Teslared, hur gör man?Curik skrev:Hur skicklig behöver man vara för att åstadkomma det där? Jättesnyggt!Teslared skrev:Jag har monterat det här ledljuset. Mycket diskret "ramp". syns knappt! Mycket bra ljus jfr med original som är helt värdelöst tycker jag.

/fth
Ja det var inte så enkelt! Plockade bort nästa hela plastklädseln på trunkluckan för att lista ut och komma åt den kabel som går till OEM backljuset. Från den ett relä som kopplade in rampen. 12 volten till reläet tog från 12 V uttaget i trunken. Ganska mycket jobb med kabeldragning upp igenom luckan. Jag vågade inte sno ström från OEM kabeln direkt, var rädd för att det skulle sabba något. Själva rampen drog typ 12 W tror jag och kostade typ 250 kr.Curik skrev:Hur skicklig behöver man vara för att åstadkomma det där? Jättesnyggt!Teslared skrev:Jag har monterat det här ledljuset. Mycket diskret "ramp". syns knappt! Mycket bra ljus jfr med original som är helt värdelöst tycker jag.
Håller med om att backljuset är dåligt på Model X, särskilt på vintern när det kommer slask och annan skit ivägen för ljuset.
Kollade upp om det finns något krav och det verkar som det finns lite om detta:
Kollade upp om det finns något krav och det verkar som det finns lite om detta:
https://web.archive.org/web/20131014173 ... t_ID=33639Vägverket skrev:Backningsstrålkastare
Övergripande krav
133 § Bil och släpvagn får ha backningsstrålkastare som avger vitt ljus bakåt.
134 § Backningsstrålkastare på fordon som tas i bruk den 1
januari 2005 eller senare skall
1. vara typgodkänd enligt direktiv 77/539/EEG (se
2 kap. 31 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 23.
Installationskrav
135 § Backningsstrålkastare skall vara så inställd att dess ljus
inte bländar andra fordonsförare.
136 § Backningsstrålkastare på fordon av 1984 eller senare
års modell, med undantag av sådan monterad på tung lastbil
och släpvagn som dras av sådan lastbil, skall vara så ansluten
till fordonets elektriska system att den tänds endast när backväxel är ilagd och tändningen är tillslagen.
137 § En från förarplatsen väl synlig kontrollampa som visar
fast ljus när backningsstrålkastaren är tillkopplad skall finnas
när backningsstrålkastaren kan tändas med separat omkopplare från förarplatsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Behövde du göra någon håltagning för kabeln?Teslared skrev:Ja det var inte så enkelt! Plockade bort nästa hela plastklädseln på trunkluckan för att lista ut och komma åt den kabel som går till OEM backljuset. Från den ett relä som kopplade in rampen. 12 volten till reläet tog från 12 V uttaget i trunken. Ganska mycket jobb med kabeldragning upp igenom luckan. Jag vågade inte sno ström från OEM kabeln direkt, var rädd för att det skulle sabba något. Själva rampen drog typ 12 W tror jag och kostade typ 250 kr.Curik skrev:Hur skicklig behöver man vara för att åstadkomma det där? Jättesnyggt!Teslared skrev:Jag har monterat det här ledljuset. Mycket diskret "ramp". syns knappt! Mycket bra ljus jfr med original som är helt värdelöst tycker jag.
MS P85 2014