Gentlemannamässig Tesladödare

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nemesis

Gentlemannamässig Tesladödare

Inlägg av Nemesis »

Är minst sagt spännande med Aston Martins elbilssatsning, som får Volvos (och alla andras) trevande nya satsningar att verka halvhjärtade.

Levererar en eldriven rapide det de utlovar för en prislapp på dryga miljonen, kan det nog komma att bli en riktig konkurrent till Model S, vilken ju i dagsläget står ensam högst upp på berget :)

Vad tror ni om detta? Finns mycket appeal och kvalitet från AM som Tesla har svårt att matcha.

http://www.astonmartin.com/en/live/news ... tate-visit

http://www.astonmartin.com/en/live/news ... convention

http://www.astonmartin.com/en/live/news ... eneva-2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Gentlemannamässig Tesladödare

Inlägg av danni »

Varifrån får du en prislapp på dryga miljonen? En vanlig Rapide kostar över två miljoner, och jag blir inte förvånad om elversionen kommer på gå tre miljoner. Det här är inte direkt en konkurrent till Model S.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

danni skrev:
Varifrån får du en prislapp på dryga miljonen? En vanlig Rapide kostar över två miljoner, och jag blir inte förvånad om elversionen kommer på gå tre miljoner. Det här är inte direkt en konkurrent till Model S.
Jag sa om prislappen hamnar där. Saxade lite snabbt härifrån:

http://www.astonmartin.com/en/ownership/finance

Rapide S för ca 2 miljoner och en V8 Vantage för ca 1.2. Fully loaded kostar ju en Tesla kring 1.5.

Tror inte de kommer ta stora marknadsandelar från Tesla, men verkar ju finnas en del folk som alltid vill ha det värsta och säljer sina gamla Teslor för nyare versioner bara något år efter och dessa bör väl kanske vara intresserade av AM?

AM kanske levererar i tid också? Men om man lägger på hur Teslor ofta finansieras, med leasing och premier etc så kan du mycket väl ha rätt att det inte är en relevant konkurrent.

Spännande iaf att se om det kommer något bättre i elväg än Model S, oavsett prislapp. (Rimac Concept One och sånt räknas inte)
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Kan aston martin va den icketyska europeiska företaget som ska med på teslas supercharger?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ser den ut så här så kanske...
http://www.motorauthority.com/news/1028 ... ie-spectre

Men nä, den blir bara tvåsitsig.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Kalle skrev:
Kan aston martin va den icketyska europeiska företaget som ska med på teslas supercharger?
Mm varför inte.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Har inte AM alltid kört lite på eksklusiviteten och alltid varit lite efter när det gäller elektronik, innovationer etc. Jag tänker på att Tesla har så enormt mycket nytänk, OTA, frånvaro av fysiska knappar, app etc. Kommer AM klara att lyfta sin teknologinivå till samma nivå? Annars blir dom lite mossiga. Deras vanliga bilar är snygga, men har inte så mycket mer att komma med i konkurrensen med andra bilar i samma liga.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Har inte AM alltid kört lite på eksklusiviteten och alltid varit lite efter när det gäller elektronik, innovationer etc. Jag tänker på att Tesla har så enormt mycket nytänk, OTA, frånvaro av fysiska knappar, app etc. Kommer AM klara att lyfta sin teknologinivå till samma nivå? Annars blir dom lite mossiga. Deras vanliga bilar är snygga, men har inte så mycket mer att komma med i konkurrensen med andra bilar i samma liga.

Ja Tesla har en hel del nytänk, men jag tror nog att aston martin kan lyxa till hela nytänkande på ett helt annat sätt. Speciellt om prislappen ska vara så mycket högre. Då finns där mer möjlighet att få till allt annat smått som vi saknar på Tesla.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Detta blir ingen Tesladödare, tvärtom.
Den ger status till elbilar, kommer att bli ganska mycket dyrare än Teslan för den som har fetare plånbok
än den vanliga Teslaägaren och detta är kanonbra för hela elbilsmarknaden.
Jag hoppas och tror att dom kommer att lyckas för det finns en marknad för superlyxbilar.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jorma skrev:
Den ger status till elbilar, kommer att bli ganska mycket dyrare än Teslan för den som har fetare plånbok
Jag hoppas och tror att dom kommer att lyckas för det finns en marknad för superlyxbilar.
Helt rätt.
Det enda som talar emot denna från aston martin är den något kortare räckvidden, med den är ändå betydligt bättre än mycket annat så det spelar nog ingen roll.
Undrar var dom tar batterier och drivlina ifrån.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Martinen skrev:
Jorma skrev:
Helt rätt.
Det enda som talar emot denna från aston martin är den något kortare räckvidden, med den är ändå betydligt bättre än mycket annat så det spelar nog ingen roll.
Undrar var dom tar batterier och drivlina ifrån.
De har någon form av finansiering från något kinesisk finanskomplex och har för mig att de skulle lösa batterier mm från Asien också. Dock taget helt ur luften. Kör de in sig på Superchargernätverket så är ju inte räckvidden så stort problem längre. Utöver lyxen och exklusiviteten tror jag även AM kan få till en mer banvänlig och rapp bil som VDn pratar om, då Teslan är lite av ett slagskepp :)
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Aston säljer banvänlig och Tesla kör med barnvänlig? Tjae, why not? :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Surfaren skrev:
Aston säljer banvänlig och Tesla kör med barnvänlig? Tjae, why not? :)
:D
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Rapiden blir inte någon konkurrent när det kommer till utrymmena. Den är väldigt trång, framför allt i baksätet, men den är ju sjukt snygg. Det finns nog en del som hellre tar en sådan som ändå aldrig använder baksätet. Kul att fler ger sig in i matchen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Skriv svar