StefL skrev:
Kan bara hålla med om att för just denna resa ska det mycket till om man väljer bil. För att resa specifikt från Stockholm till Riksgränsen (alternativt Björkliden eller Abisko för den delen) finns det inget ressätt som slår tåget. Trots att det tar bortåt 18 timmar tjänar man tidsmässigt på det jämfört med att t.ex. ta flyget, vilket tar en "skiddag" medan tåget bara tar en halv. Avgång vid 18 från Stockholm, framme i Riksgränsen mellan 12 och 13. 100 meter till hotellet där man raskt byter om till skidkläder (om man inte redan gjort det på tåget) och sen är det 150 meter till liften. Tar man flyget är man inte i Riksgränsen förrän lagom till after skin.
Samma sak vid hemresa, man får åka från Riksgränsen på förmiddagen om man ska flyga från Kiruna, åker man tåg kan man åka skidor fram till 14-tiden, sen går tåget vid 16 och man är framme i Stockholm runt 10 nästa förmiddag. Oslagbart!
Du kan åka hela dagen i Riksgränsen, ta sista flyget till Sthlm och vara hemma samma kväll om du flyger. Och lika åt andra hållet.
Men jag tror att exemplet tjänade till att åskådliggöra att Teslas laddstruktur innebär att elbilen fullt ut kan ersätta ICE-bilen för alla typer av resor, medan det för övriga märken enbart är möjligt om man aldrig rör sig utanför det lilla området som tex Ionity täcker - om det nu inte blir för många elbilar, då blir det direkt köer...
Många lyfter ju upp problematiken med att köra Tesla till Sälen eller till Åre, eftersom det då riskerar att bli köer vid de längs vägen belägna SuC-stationerna. Bara tänk tanken att göra det med andra elbilar, som då skall samsas om kanske EN 50kW-laddare som dessutom ofta är ur funktion...
Med en Tesla kan jag ju utan planering bara dra vart jag vill, Nordkap eller Gibraltar, LeHavre eller Wien... eller för den delen Karesuando eller Smygehuk.