Vad händer i Norge?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Re: Vad händer i Norge?

Inlägg av Bernando »

Banane skrev:
Skriv priset norrmännen får betala då och ta även hänsyn till deras högre löner. Annars förstår vi inte riktigt är jag rädd.
Du behöver ju jämföra med vad norrmännen tidigare (och även fortfarande) fått betala för en ny fossilbil.
En VW golf kostar över 400 NOK.
Jag ser inte vitsen med att jämföra mot vad fossilare kostar? Frågan gällde väl varför Tesla hamnar på sjätte plats jämfört andra elbilar, inte jämfört totala bilmarknaden?

Även om en elbil är "billig" jämfört en ICE i Norge (till skillnad från här), så är det ju fortfarande en stor del av norska befolkningen som inte är oljeingenjörer och har oändligt med pengar, utan hellre tar en elbil som kostar sisådär 150 papp mindre än en annan elbil.
MS P85 2014
current

Inlägg av current »

Norge har en mogen elbilsmarkmad. Det har gjort att dom har en väl utbyggd laddinfrastruktur. Detta möjliggör att man kan köra andra bilar än Tesla.

Om du jämförelsevis ska köra en E-tron 55 från Stockholm till Riksgränsen så behöver du ladda 6h och 42 min, gör du samma resa i Model 3 är laddtiden 1h40min.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

current skrev:
Om du jämförelsevis ska köra en E-tron 55 från Stockholm till Riksgränsen så behöver du ladda 6h och 42 min, gör du samma resa i Model 3 är laddtiden 1h40min.
Hur ser det ut om man jämför en resa som är relevant även för de som inte åker skidor en gång per år och köper bil därefter, tänker typ GBG - STHLM?

Stockholm till Riksgränsen är lite väl specifikt för att passa in på den stora massan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Är det här fortfarande en tråd om vad som händer i Norge? ;)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare

Inlägg av EnDaniel »

Jag bor i Norge. Kan intyga i föregående kommentarer om att det är väldigt Tesla tätt här. Folk är nog lite less på de nästan och vill nog gärna testa alternativ.
current skrev:
Norge har en mogen elbilsmarkmad. Det har gjort att dom har en väl utbyggd laddinfrastruktur. Detta möjliggör att man kan köra andra bilar än Tesla.

En typisk norsk weekendresa går mot sørlandet(riktning Kristiansand) eller mot fjällen. Typ Geilo. Distanserna är inte jätte långa men topografien äter upp räckvidden istället. Tesla har med sitt relativt utbredda nätverk dock en ganska klar fördel gentemot sina konkurrenter som ofta hamnar i ladekø som de kallar det. Dvs man måste stå i kö för att ladda. Så vill nog påstå att laddningsinfrastrukturen ligger ganska långt efter i Norge för övriga bilar än Tesla.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Banane

Inlägg av Banane »

current skrev:

Då infinner sig frågan varför du konstruerar en resa som ytterst få genomför.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

current skrev:

Förutom att det finns numera mer prisvärda bilar för massan i Norge (kanske även som andrahandsbilar, som inte alla familjer haft råd med innan pga. dyra ICE, eller en relativt dyra Teslor), så tänkte jag på samma sak.

Ivf. om man är i Trondheim och söderut så fungerar det relativt fint enligt Björn Nyland att äga andra elbilar än Tesla (däremot mindre bra norr om Trondheim). Det är ju också där de flesta Norrmän bor. Man åker inte heller normalt bil lika långt som i Sverige, utan i Norge så är inrikesflyget mycket mer välanvänt även många kortare sträckor. Detta pga. sämre vägar och tidskrävande (och ofta dyra) bilfärjor.

När jag jobbade i Norge så flög vi _alltid_ mellan kontoren in Stavanger, Oslo, Bergen och Trondheim.

Mellan Stavanger och Bergen är det endast 21 mil bilvägen, men inga Norrmän (som inte är specifikt på bilsemester) skulle drömma om att ta annat än flyget mellan de orterna. Det är till 95% inrikesflyg som gäller på sådana sträckor.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Banane

Inlägg av Banane »

Bernando skrev:
Banane skrev:
Skriv priset norrmännen får betala då och ta även hänsyn till deras högre löner. Annars förstår vi inte riktigt är jag rädd.
Du behöver ju jämföra med vad norrmännen tidigare (och även fortfarande) fått betala för en ny fossilbil.
Jag ser inte vitsen med att jämföra mot vad fossilare kostar? Frågan gällde väl varför Tesla hamnar på sjätte plats jämfört andra elbilar, inte jämfört totala bilmarknaden?

Även om en elbil är "billig" jämfört en ICE i Norge (till skillnad från här), så är det ju fortfarande en stor del av norska befolkningen som inte är oljeingenjörer och har oändligt med pengar, utan hellre tar en elbil som kostar sisådär 150 papp mindre än en annan elbil.

Det var inte det jag menade. Jag menade att en norsk sjuksköterska eller vad som helst har mycket högre köpkraft än en svensk och dessutom är bilarna mycket billigare där.

Så om du skriver att en modell kostar si och så mycket i Sverige så innebär det nåt helt annat i Norge. För en norsk löntagare en ny bil för t ex 500 tkr är nåt helt annat än för en svensk.
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare

Inlägg av EnDaniel »

Tror nog att prisøkningen på Model 3 samt att hypen lagt sig är den största grunden till at försäljningen dalat här i Norge. Men då de sänkt priset och uppgraderat bilen bör de vara en No-brainer för de flesta att köpa en Model 3 framför en ID3. Teslan är enbart 30-40k dyrare som jag minns det, en merkostnad de flesta borde tycka den är värd tror jag.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bernando skrev:
Banane skrev:

Du skrev "När "vanligt folk" köper elbil är redan 400 tusen otroligt mycket pengar, och antagligen det dyraste bilköp många gjort.".

Jag ville påpeka att 400 tusen aldrig har varit otroligt mycket pengar för en norsk bilköpare. Det är vad en VW golf kostar i norge.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Den billigaste Golf kostar alltså 355.600 NOK (cirka 342.000 SEK eller lite över vad en Golf GTI börjar på här i Sverige).

https://www.volkswagen.no/no/konfigurat ... =buildable
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Banane skrev:
Bernando skrev:
Banane skrev:

Det var inte det jag menade. Jag menade att en norsk sjuksköterska eller vad som helst har mycket högre köpkraft än en svensk och dessutom är bilarna mycket billigare där.

Så om du skriver att en modell kostar si och så mycket i Sverige så innebär det nåt helt annat i Norge. För en norsk löntagare en ny bil för t ex 500 tkr är nåt helt annat än för en svensk.
Ah ok, du menar så.
Men jag vet inte om jag tror på en bil för 500k är nåt helt annat för en norsk än för en svensk. Ja, de tjänar mer än oss (se tex
https://sverige-norge.se/loner-i-norge/), men de har också betydligt högre levnadsomkostnader. Se tex https://www.ubs.com/microsites/prices-e ... plit=false

På UBS siten kan man växla mellan inkomst, kostnader och köpkraft. Tar man köpkraft kommer Sverige och Norge på ungefär samma nivå. Visst, internationella bilpriser gör ju att att samtliga bilpriser blir billigare räknat i månadslöner, men givet att vi har samma köpkraftsnivå så tror jag att gemene man gärna sparar 150k på ett bilköp (eller 100k för den delen). Många stretchar nog budgeten som det är vid nybilsköp (här länkar jag bara till mina egna killgissningar :D )
MS P85 2014
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Visar ffa att det är mycket låga trösklar för fossilbilstillverkare att utveckla attraktiva elbilar. Tror också Teslas extremt långa produktlivscykler spelar roll på mogna marknader.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Framförallt så är det bara sista månaden i varje kvartal som Tesla levererar bilar. Och så har det alltid varit. Dvs 2 av 3 månader säljer Tesla "dåligt" medan den tredje är rekord...

Nu finns det också mer konkurrens och för norrmännen är "elbil" viktigare än "Tesla" - men förr fanns inga realistiska alternativ.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Banane skrev:
current skrev:

Då infinner sig frågan varför du konstruerar en resa som ytterst få genomför.
Kan bara hålla med om att för just denna resa ska det mycket till om man väljer bil. För att resa specifikt från Stockholm till Riksgränsen (alternativt Björkliden eller Abisko för den delen) finns det inget ressätt som slår tåget. Trots att det tar bortåt 18 timmar tjänar man tidsmässigt på det jämfört med att t.ex. ta flyget, vilket tar en "skiddag" medan tåget bara tar en halv. Avgång vid 18 från Stockholm, framme i Riksgränsen mellan 12 och 13. 100 meter till hotellet där man raskt byter om till skidkläder (om man inte redan gjort det på tåget) och sen är det 150 meter till liften. Tar man flyget är man inte i Riksgränsen förrän lagom till after skin.
Samma sak vid hemresa, man får åka från Riksgränsen på förmiddagen om man ska flyga från Kiruna, åker man tåg kan man åka skidor fram till 14-tiden, sen går tåget vid 16 och man är framme i Stockholm runt 10 nästa förmiddag. Oslagbart!
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

d3marcus skrev:
Tror också Teslas extremt långa produktlivscykler spelar roll på mogna marknader.
Tesla har en ambition att ha långa produktlivcykler. Men än så länge är ju den äldsta modellen 8år vilket ju inte är extremt långt.
Vi får väl se när det behövs en större förändring.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

StefL skrev:

Kan bara hålla med om att för just denna resa ska det mycket till om man väljer bil. För att resa specifikt från Stockholm till Riksgränsen (alternativt Björkliden eller Abisko för den delen) finns det inget ressätt som slår tåget. Trots att det tar bortåt 18 timmar tjänar man tidsmässigt på det jämfört med att t.ex. ta flyget, vilket tar en "skiddag" medan tåget bara tar en halv. Avgång vid 18 från Stockholm, framme i Riksgränsen mellan 12 och 13. 100 meter till hotellet där man raskt byter om till skidkläder (om man inte redan gjort det på tåget) och sen är det 150 meter till liften. Tar man flyget är man inte i Riksgränsen förrän lagom till after skin.
Samma sak vid hemresa, man får åka från Riksgränsen på förmiddagen om man ska flyga från Kiruna, åker man tåg kan man åka skidor fram till 14-tiden, sen går tåget vid 16 och man är framme i Stockholm runt 10 nästa förmiddag. Oslagbart!
Du kan åka hela dagen i Riksgränsen, ta sista flyget till Sthlm och vara hemma samma kväll om du flyger. Och lika åt andra hållet. :)

Men jag tror att exemplet tjänade till att åskådliggöra att Teslas laddstruktur innebär att elbilen fullt ut kan ersätta ICE-bilen för alla typer av resor, medan det för övriga märken enbart är möjligt om man aldrig rör sig utanför det lilla området som tex Ionity täcker - om det nu inte blir för många elbilar, då blir det direkt köer...

Många lyfter ju upp problematiken med att köra Tesla till Sälen eller till Åre, eftersom det då riskerar att bli köer vid de längs vägen belägna SuC-stationerna. Bara tänk tanken att göra det med andra elbilar, som då skall samsas om kanske EN 50kW-laddare som dessutom ofta är ur funktion...

Med en Tesla kan jag ju utan planering bara dra vart jag vill, Nordkap eller Gibraltar, LeHavre eller Wien... eller för den delen Karesuando eller Smygehuk.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

I Kina verkar det gå hyggligt (Dagens Industri igår):
Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla sålde under november 21.604 Kinatillverkade Model 3-bilar i landet.

Nyhetsbyrån Direkt
Uppdaterad: 8 december 2020, 09:51Publicerad: 8 december 2020, 09:47
Det framgår av statistik från China Passenger Car Association (CPCA), rapporterar nyhetsbyrån Dow Jones.

Försäljningen innebar en ökning med 78 procent från oktober, då 12.143 Model 3 såldes i Kina. Novemberförsäljningen var dessutom den högsta under en enskild månad i år.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Tesla har haft ett dåligt q4 hittils i hela Europa. Men globalt är man upp rejält yoy. I oktober sålde man tex 36t bilar jämfört med 16t året innan. Leveranser till Europa har varit begränsade men börjar komma igång nu. Jag tror inte man ska dra för stora slutsatser om ett enskilt land som Norge.

Men det är ändå så att försäljningen har varit trög för Tesla i Norge. Antingen levererade de för många bilar under 2019 och överbelastade servicenätverket vilket kan ha skadat efterfrågan. Det kan också vara så att Tesla medvetet levererar färre bilar till Norge i väntan på att de får byggt ut servicenätverket.

Jag tolkar det som att det är en kombination av sämre efterfrågan pga missnöjda kunder, färre leveranser till Norge och ett större utbud av elbilar från konkurrenter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
StefL skrev:

Du kan åka hela dagen i Riksgränsen, ta sista flyget till Sthlm och vara hemma samma kväll om du flyger. Och lika åt andra hållet. :)
Jag gillar på många sätt bättre att åka tåg, men på många liknande sträckor som ovan så är det flyget som gäller. Oslagbart på många sätt.

Som jag nämnde tidigare i tråden, så är nog Teslas vanliga USP med SuC för långa resor av mindre betydelse i Norge. Detta pga. av alla dåliga och långsamma vägar så är flyget än mer effektivt, och inrikesflyget är extremt mycket mer använt i Norge än i Sverige. Där är flyget livsnerven i infrastrukturen som sammanbinder landet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Fredrik j skrev:
d3marcus skrev:
Tror också Teslas extremt långa produktlivscykler spelar roll på mogna marknader.
Tesla har en ambition att ha långa produktlivcykler. Men än så länge är ju den äldsta modellen 8år vilket ju inte är extremt långt.
Bara för att Tesla har som ambition att ha långa PLC:er med inkrementella uppgraderingar betyder det inte att det automatiskt är framgångsrikt.

Anekdotiskt finns det många på det här forumet som klagar över att det inte kommer större uppdateringar på MS och MX.
Matte

Inlägg av Matte »

Nu hade jag läst flera gånger, i denna tråd men även tidigare på tcs, att folk tror att Tesla inte leverera bilar eftersom de inte prioriterat/haft stängd fabrik/etc. Har någon något belägg för detta? Vet någon någon som inte fick sin Tesla när de beställd i någorlunda tid?
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Matte skrev:
Nu hade jag läst flera gånger, i denna tråd men även tidigare på tcs, att folk tror att Tesla inte leverera bilar eftersom de inte prioriterat/haft stängd fabrik/etc. Har någon något belägg för detta? Vet någon någon som inte fick sin Tesla när de beställd i någorlunda tid?
En tidigare kollega boende i Norge beställde en Model 3 för ett par veckor sen och ska få den i December, sen om det beror på att ett skepp kommer lastat eller ej vet jag inte. Men ingen vidare väntetid iaf.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

d3marcus skrev:
Fredrik j skrev:
d3marcus skrev:
Bara för att Tesla har som ambition att ha långa PLC:er med inkrementella uppgraderingar betyder det inte att det automatiskt är framgångsrikt.

Anekdotiskt finns det många på det här forumet som klagar över att det inte kommer större uppdateringar på MS och MX.
Precis. Jag kommenterade att du skrev att Tesla har extremt långa produktlivscykler när dom hittills har producerat Model S i 8år vilket ju inte är extremt på något sätt.
Framtiden får väl visa om Tesla kan ha extremt långa produktlivcykler. Det är ju deras ambition iallafall.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag tror att de model y obsournar. Sedan har de andra tillverkarna också attraktiva erbjudanden.
Skriv svar