Senaste version 2024.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Fjärr känns väldigt gammaldags att behöva ta med (hatar när jag använder vår Merca att behöva komma ihåg den).

En simpel knapp vid laddluckan är så extremt mycket både enklare och smidigare (och förmodligen också mycket billigare).
Alla Model S/X har ju både knappen och fobben så vet inte för vem det skulle vara billigare.
Model 3. T R E. Trea. :)

Alltså billigare än att jag skall behöva köpa en key fob för 1000 spänn, som jag inte ens vill ha (hatar sådana).

Billigare än att behöva köpa alla Typ2-kablar special för att få Tesla-knapp på handtaget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Om man trycker på laddluckans nederkant på Model 3 så öppnas den också (förutsatt upplåst bil). Dvs samma funktion...
Jo, tack, det vet jag.

Men nu var det snack om en knapp för att avbryta laddningen och låsa upp spärrhaken till laddsladden. Precis som Mercedes och Polestar har, och som nu även MS och MX har.

Men som M3 tyvärr fortfarande kasst nog är utan... :cry:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av BrooklynS »

Ett sätt att hålla nere kostnaden. Och eftersom man i princip aldrig använder något annat än Teslas sladdar är det ju inget större problem heller...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av themax »

BrooklynS skrev:
Ett sätt att hålla nere kostnaden. Och eftersom man i princip aldrig använder något annat än Teslas sladdar är det ju inget större problem heller...
Mad ”man” gissar jag att du menar du? Det finns tusentals laddplatser med kabel vid svenska parkeringar och hem som inte har en knapp. Inte ens den Mennekeskabel som jag fick med vid köpet av bilen har knapp. Så välkommen nyhet för alla (utom möjligen Model-3-ägare då).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
Fjärr känns väldigt gammaldags att behöva ta med (hatar när jag använder vår Merca att behöva komma ihåg den).

En simpel knapp vid laddluckan är så extremt mycket både enklare och smidigare (och förmodligen också mycket billigare).
Alla Model S/X har ju både knappen och fobben så vet inte för vem det skulle vara billigare.
Model 3. T R E. Trea. :)

Alltså billigare än att jag skall behöva köpa en key fob för 1000 spänn, som jag inte ens vill ha (hatar sådana).

Billigare än att behöva köpa alla Typ2-kablar special för att få Tesla-knapp på handtaget.
Jo men Model 3. T R E. Trea. har väl varken knapp i laddluckan eller FOB? Det är garanterat billigare och enklare att skaffa en FOB än att installera en knapp i luckan. Visst går det att skaffa laddkabel med knapp men det är en annan sak och hjälper inte när det är fast kabel på laddaren, dvs i princip alla CCS-laddare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av John Galt »

Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.

Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1237
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hertsh »

John Galt skrev:
Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.

Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.


Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av BrooklynS »

themax skrev:
BrooklynS skrev:
Ett sätt att hålla nere kostnaden. Och eftersom man i princip aldrig använder något annat än Teslas sladdar är det ju inget större problem heller...
Mad ”man” gissar jag att du menar du? Det finns tusentals laddplatser med kabel vid svenska parkeringar och hem som inte har en knapp. Inte ens den Mennekeskabel som jag fick med vid köpet av bilen har knapp. Så välkommen nyhet för alla (utom möjligen Model-3-ägare då).
Om man har Tesla laddar man på Teslaladdare, så enkelt är det ju. SuC, WC eller den medföljande laddsladden vilka alla har knappar. Varför betala mer för att ladda långsammare någon annanstans? Det var det jag menade. Den blå Typ2-sladden använder man ju bara vid absoluta nödfall och då kan man nog trycka på knappen på displayen när man avslutar laddningen...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av themax »

BrooklynS skrev:

Om man har Tesla laddar man på Teslaladdare, så enkelt är det ju.
Och det var det *jag* menade. Om man har Tesla är det inte alls säkert att man har Teslas laddare. Skulle tro att hundratals medlemmar bara här på forumet har en annan laddbox än Tesla. Av val eller att parkeringen där man ställer sin bil har en ladddbox av annat märke.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
BrooklynS skrev:

Om man har Tesla laddar man på Teslaladdare, så enkelt är det ju.
Och det var det *jag* menade. Om man har Tesla är det inte alls säkert att man har Teslas laddare. Skulle tro att hundratals medlemmar bara här på forumet har en annan laddbox än Tesla. Av val eller att parkeringen där man ställer sin bil har en ladddbox av annat märke.
Precis. De få ggr som jag kan använda knappen på handtaget är då jag laddar på SuC. De övriga 98-99% laddtillfällena är hemma, hos min särbo osv. och då har jag en bättre och mer flexibel laddsladd än både Tesla WC och den medföljande UMC:n att använda. Och den inköptes innan det fanns tredjepartsprodukter med teslaknapp på.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Kilowatt »

2020.48.10

Nu spökbromsas det frekvent igen :shock:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Magnus71
Inlägg: 156
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Magnus71 »

På min TM3 så ställdes framlamporna högre efter uppdatering idag till .48.10
Mycket märkligt.
Någon annan med samma fenomen?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Ett sätt att hålla nere kostnaden. Och eftersom man i princip aldrig använder något annat än Teslas sladdar är det ju inget större problem heller...
Fast problemet är att de Typ2-sladdar som ingår i Tesla (extremt konstigt nog) inte har någon Tesla-knapp! :(

Fick beställa en tredjepartskabel från Slovenien för att få löst detta på ett bra sätt.

Tror inte det hade varit enormt dyrt med en knapp. Polestar, Mercedes, och många andra verkar ha råd med det.

Har man råd att sätta en knapp på vissa av kablarna, så har man råd att sätta en vid intaget. Blir snarare billigare, då behövs bara 1 knapp per bil, istället för 1 knapp i varenda kabel man skeppar med. Totalt sätt färre knappar, och lägre kostnad, men alltid full funktionalitet (vilket vi M3-ägare inte har idag, men som "alla" andra har).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Svenssons skrev:
martinot skrev:
Fjärr känns väldigt gammaldags att behöva ta med (hatar när jag använder vår Merca att behöva komma ihåg den).

En simpel knapp vid laddluckan är så extremt mycket både enklare och smidigare (och förmodligen också mycket billigare).
Alla Model S/X har ju både knappen och fobben så vet inte för vem det skulle vara billigare.
Model 3. T R E. Trea. :)

Alltså billigare än att jag skall behöva köpa en key fob för 1000 spänn, som jag inte ens vill ha (hatar sådana).

Billigare än att behöva köpa alla Typ2-kablar special för att få Tesla-knapp på handtaget.
Jo men Model 3. T R E. Trea. har väl varken knapp i laddluckan [ klipp ]
Det är ju precis det jag saknar och klagar på. Avsaknaden av en sådan knapp vid laddluckan (läsa gärna inläggen nogrannare nästa gång, tack). Idiotiskt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

John Galt skrev:
Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.

Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Exakt. Detta är ju en grymt smidig sak (för MS och MX)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Hellplant
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2019 14:07
Ort: Värmdö

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hellplant »

Om man har knapp på handtaget och en Model 3 behöver bilen vara upplåst eller räcker det med att telefonen är nära när man trycker på knappen?
Tesla Model 3 LR Vit med FSD "Snowman", levererad 2019-12-21 Såld 2023-11-24
Tesla Model Y LR Vit med EAP och Acc.boost "Ice Queen", levererad 2022-03-18
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av renes »

Hellplant skrev:
Om man har knapp på handtaget och en Model 3 behöver bilen vara upplåst eller räcker det med att telefonen är nära när man trycker på knappen?
Oftast räcker det med att vara nära, men ibland får man öppna en dörr, kan vara bakdörr, för att kicka igång det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av John Galt »

Hertsh skrev:
John Galt skrev:
Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.

Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske så, men min har hoppat över ett antal uppdateringar så det syns inte i versionsinfon även när jag skrollar. Så jag hade inte sett det om jag inte läst här.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1237
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av Hertsh »

John Galt skrev:
Hertsh skrev:
John Galt skrev:
Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.

Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske så, men min har hoppat över ett antal uppdateringar så det syns inte i versionsinfon även när jag skrollar. Så jag hade inte sett det om jag inte läst här.
48.10 är senast släppta version. Du behöver alltså inte scrolla, det står högst upp.


Skickat från min iPad med Tapatalk
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av John Galt »

Hertsh skrev:
John Galt skrev:
Hertsh skrev:
John Galt skrev:
Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.

Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske så, men min har hoppat över ett antal uppdateringar så det syns inte i versionsinfon även när jag skrollar. Så jag hade inte sett det om jag inte läst här.
48.10 är senast släppta version. Du behöver alltså inte scrolla, det står högst upp.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Högst upp på min 48.10 står om förbättrade textmeddelanden?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av gellerstam »

Magnus71 skrev:
På min TM3 så ställdes framlamporna högre efter uppdatering idag till .48.10
Mycket märkligt.
Någon annan med samma fenomen?
Mina vart nog lite lägre, för nu blinkar inte lika många .... :-O Mao har jag och bilen troligen hittat den optimala vinkeln nu. ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av SALVETA »

gellerstam skrev:
Magnus71 skrev:
På min TM3 så ställdes framlamporna högre efter uppdatering idag till .48.10
Mycket märkligt.
Någon annan med samma fenomen?
Mina vart nog lite lägre, för nu blinkar inte lika många .... :-O Mao har jag och bilen troligen hittat den optimala vinkeln nu. ;-)
Mina var också högt ställda och en del blinkade på mig även om jag inte fått 48.10 ännu. Men det justerades automatiskt när jag gick in i den inställningen under service. Olyckligtvis stod bilen inte helt plant just då så jag får nog göra om det om jag kan hitta en plan yta med lämplig vägg framför.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av martinot »

John Galt skrev:
Hertsh skrev:
John Galt skrev:
Hertsh skrev:
John Galt skrev:
Bra att jag läste om denna synnerligen utmärkta uppdatering (knappen alltså) här! I uppdateringen 48. 10 nämndes inte detta.

Nu slipper jag köpa ny sladd när vi installerar laddbox till våren.
Jo det står i release notes för 48.10 för S o X.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Kanske så, men min har hoppat över ett antal uppdateringar så det syns inte i versionsinfon även när jag skrollar. Så jag hade inte sett det om jag inte läst här.
48.10 är senast släppta version. Du behöver alltså inte scrolla, det står högst upp.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Högst upp på min 48.10 står om förbättrade textmeddelanden?
Japp. Fick 48.10 idag, och den finessen som verkade mest intressant var trådningen av SMS-konversationer (sedan var det mindre intressanta saker om Trax och något mer). Ser fram emot att testa SMS, men hade inga nya SMS. Så kunde inte se än hur väl detta fungerar i praktiken. Någon som testat?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av LasseTM »

Fick också 2020.48.10 idag ska ut och testa lite senare, har ett ställe där bilen alltid spökbromsar just nu så det ska bli intressant om detta beteende har försvunnit.
Det kommer och går lite mellan varje uppdatering som det är just nu.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 192
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2020.48

Inlägg av SALVETA »

Fick också 48.10 i natt, trevligt att baklampor lyser ett tag nu också när man går från bilen men verkar som bluetooth kopplas upp snabbare mot bilen igen vilket är mindre bra om man pratar i telefon eller lyssnar på musik och bara ska lägga in något bak t.ex.
Skriv svar