Jag bromstestade bakomvarande ofrivilligt i min 2021 Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JMC
Teslaägare

Jag bromstestade bakomvarande ofrivilligt i min 2021 Model 3

Inlägg av JMC »

Ursäkta sensationsrubriken, men tänkte dela med mig av mina första intryck som nybliven Tesla-ägare av en 2021 Model 3 Long Range. ;)

Hämtade den i går i Mölndal och gick med något nervösa steg ut, efter en väldigt kort introduktion och överlämnande av papper, mot bilen som stod på den regntyngda parkeringen.

Efter att ha läst lite (alldeles för mycket) på det här forumet och andra ställen om leveransproblem, panel gaps, skador, osv. så förväntade jag mig att bli besviken.

Men (hittills) har jag bara upptäckt en brist (mer om det längre ner). Inga skador vad jag kan se än, bra passning på alla paneler, senaste mjukvaran, allt verkar funka. Tyvärr inte de nya framljusen, men det förväntade jag mig inte med tanke på vad som skrivits här.

Första turen blev dryga 30 mil och här kommer mina första intryck om vad som är bra och dåligt (dvs enligt mig, både sånt som var nytt för mig och sådant jag visste sedan tidigare, som avsaknad av rattvärme) :

Bra:
  • Inga dåliga paneler eller skador vad jag kan se ännu iallaf, varken interiört eller exteriört.
    Riktigt bra prestanda och väghållning, känns lätt, otroligt direkt styrning, något "digital" dock
    Infotainment-systemet är lika bra som ryktet, sjukt responsivt, snabbt och intuitivt
    Trivs mycket bra med den stora skärmen och att det är helt tomt framför ratten, vande mig snabbt att hålla koll till höger för hastighet, osv.
    Riktigt bra ljudsystem
    Trådlös laddningen och placeringen av telefonen under skärmen
    Väldigt sköna stolar med bra justeringsmån
    Kvalitétskänslan är över min förväntan efter alla skräckhistorier om hur mkt lägre den skulle vara jämfört med BMW, Audi, Volvo, osv. Måste undersöka mer givetvis, men första intrycken är mycket goda.
Dåligt:
  • Ingen rattvärme, det jag saknar mest jämfört med mina tidigare bilar (Volvo, BMW och Volkswagen)
    Kommer inte riktigt överens med värme/fläkt-systemet än, får köra manuellt för att trivas med det
    Något högt vägljud, inte så man stör sig överdrivet, men högre jämfört med konkurrenter
    Redan fukt i båda bakljusen efter hemresan i ösregn, får se om det försvinner eller om det blir värre.
    Kanske något dåligt svankstöd för min rygg, har dock inte experimenterat med alla inställningar helt ännu
"Men du skrev ju att du bromstestade någon?" Ja, det kommer här:
  • Bilen gjorde två fantom-inbromsningar och den sista gjorde den när jag hade en bil rätt nära mig bakom, denne måste trott att jag bromstestade honom.
    Första fantominbromsningen var när jag körde förbi en korsning när det var vajerräcke och det stod en refug i mitten.
    Andra gången var när jag mötte en buss, som dock låg helt i sitt körfält.
    Aldrig fått det med varken BMW, Volvo eller Volkswagens liknande system. De har mest blivit något förvirrade när en bil bromsar i filen bredvid, men ingen hård inbromsning som detta.
Hoppas verkligen att Tesla kan uppdatera/förbättra detta, har läst och sett filmerna om övriga som har dessa problemen.

Summering
Efter ett första dygn är jag mycket nöjd, ska bli mycket intressant att ge sig in på denna resa med elbil och alla utmaningar/fördelar/nackdelar som det innebär.

Tack för att/om ni läst så här långt :D
Användarvisningsbild
Likenoother
Teslaägare

Re: Jag bromstestade bakomvarande ofrivilligt i min 2021 Mod

Inlägg av Likenoother »

Tack för en snygg review :P
Hämtar själv min första Tesla 29de
Model 3 p
Ska bli riktigt spännande
Beställt : Tesla model 3 Performance -2021
Ägt : Volkswagen Passat -18 Gte
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Kul att läsa! Låter som riktigt bra första intryck (förutom spökbromsningen då)

Jag sitter här med en beställd SR+ och väntar på samtal från Tesla som ska hjälpa mig att uppgradera beställningen till en LR. Kul att du upplever ljudet som riktigt bra. Har inte lyssnat så mycket på ljudet i SR+ men många säger ju att LR är otroligt bra.
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

JMC skrev:
Ursäkta sensationsrubriken, men tänkte dela med mig av mina första intryck som nybliven Tesla-ägare av en 2021 Model 3 Long Range. ;)

Hämtade den i går i Mölndal och gick med något nervösa steg ut, efter en väldigt kort introduktion och överlämnande av papper, mot bilen som stod på den regntyngda parkeringen.

Efter att ha läst lite (alldeles för mycket) på det här forumet och andra ställen om leveransproblem, panel gaps, skador, osv. så förväntade jag mig att bli besviken.

Men (hittills) har jag bara upptäckt en brist (mer om det längre ner). Inga skador vad jag kan se än, bra passning på alla paneler, senaste mjukvaran, allt verkar funka. Tyvärr inte de nya framljusen, men det förväntade jag mig inte med tanke på vad som skrivits här.

Första turen blev dryga 30 mil och här kommer mina första intryck om vad som är bra och dåligt (dvs enligt mig, både sånt som var nytt för mig och sådant jag visste sedan tidigare, som avsaknad av rattvärme) :

Bra:
  • Inga dåliga paneler eller skador vad jag kan se ännu iallaf, varken interiört eller exteriört.
    Riktigt bra prestanda och väghållning, känns lätt, otroligt direkt styrning, något "digital" dock
    Infotainment-systemet är lika bra som ryktet, sjukt responsivt, snabbt och intuitivt
    Trivs mycket bra med den stora skärmen och att det är helt tomt framför ratten, vande mig snabbt att hålla koll till höger för hastighet, osv.
    Riktigt bra ljudsystem
    Trådlös laddningen och placeringen av telefonen under skärmen
    Väldigt sköna stolar med bra justeringsmån
    Kvalitétskänslan är över min förväntan efter alla skräckhistorier om hur mkt lägre den skulle vara jämfört med BMW, Audi, Volvo, osv. Måste undersöka mer givetvis, men första intrycken är mycket goda.
Dåligt:
  • Ingen rattvärme, det jag saknar mest jämfört med mina tidigare bilar (Volvo, BMW och Volkswagen)
    Kommer inte riktigt överens med värme/fläkt-systemet än, får köra manuellt för att trivas med det
    Något högt vägljud, inte så man stör sig överdrivet, men högre jämfört med konkurrenter
    Redan fukt i båda bakljusen efter hemresan i ösregn, får se om det försvinner eller om det blir värre.
    Kanske något dåligt svankstöd för min rygg, har dock inte experimenterat med alla inställningar helt ännu
"Men du skrev ju att du bromstestade någon?" Ja, det kommer här:
  • Bilen gjorde två fantom-inbromsningar och den sista gjorde den när jag hade en bil rätt nära mig bakom, denne måste trott att jag bromstestade honom.
    Första fantominbromsningen var när jag körde förbi en korsning när det var vajerräcke och det stod en refug i mitten.
    Andra gången var när jag mötte en buss, som dock låg helt i sitt körfält.
    Aldrig fått det med varken BMW, Volvo eller Volkswagens liknande system. De har mest blivit något förvirrade när en bil bromsar i filen bredvid, men ingen hård inbromsning som detta.
Hoppas verkligen att Tesla kan uppdatera/förbättra detta, har läst och sett filmerna om övriga som har dessa problemen.

Summering
Efter ett första dygn är jag mycket nöjd, ska bli mycket intressant att ge sig in på denna resa med elbil och alla utmaningar/fördelar/nackdelar som det innebär.

Tack för att/om ni läst så här långt :D

Väl skrivet.
Exakt min beskrivning av första dagarna med bilen förutom att min bil var utan värme mellan Nyköping och Linköping för att sedan hoppa igång på hemresan.
Lite kyligt när kvicksilvret närmar sig 12 grader. :o
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Svankstödet har faktiskt två kuddar AFAIK.
Dvs du kan blåsa upp antingen nedre eller övre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

Grattis till bilen, spökbromsar gör dom helt enkelt... en lär sig att släppa på autopiloten när du möter något stort som ligger nära mittlinjen, det är som att Teslan blir lite rädd och bromsar... märkligt men så har det varit länge. Vi får hoppas de får ordning på det.

Sedan är det dags att lära sig att du inte har en 2021... Tesla har inga årsmodeller, ändringar sker hej vilt när som helst, bilens tillverkningsår är det som gäller och så länge du inte rest i tiden har du förmodligen en som tillverkats 2020.

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
MartinGBG
Teslaägare

Inlägg av MartinGBG »

fimpen skrev:
Grattis till bilen, spökbromsar gör dom helt enkelt... en lär sig att släppa på autopiloten när du möter något stort som ligger nära mittlinjen, det är som att Teslan blir lite rädd och bromsar... märkligt men så har det varit länge. Vi får hoppas de får ordning på det.

Sedan är det dags att lära sig att du inte har en 2021... Tesla har inga årsmodeller, ändringar sker hej vilt när som helst, bilens tillverkningsår är det som gäller och så länge du inte rest i tiden har du förmodligen en som tillverkats 2020.

/Fimpen
Men Tesla skriver ju själva att bilar som säljs nu är modellår 2021 - det står på hemsidan när man kollar nya Model 3 exempelvis, men stod även på en Model S jag beställde som lagerbil förra veckan :)
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran
SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2
Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Svankstödet har faktiskt två kuddar AFAIK.
Dvs du kan blåsa upp antingen nedre eller övre.
Det måste jag testa, men jag tyckte sätet kändes bra på vägen hem igår. Jag har även åkt med 100 mil i en M3 utan att justera svankstödet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

JMC skrev:
Grattis till nya bilen! :)

Håller med om fläktsystemet. En idiotisk sak är att man inte kan välja utblåsställen av/på (vindruta, rakt fram, fötter), men med automatisk fart på fläkten.

Man tvingas idiotiskt nog att välja mellan att ha antingen allt på automatik (vilka utblås som gäller, och fläkthastighet) eller allt manuellt (vilka utblås som gäller, och fläkthastighet).

Jag vill kunna välj utblåsställen manuellt (blir ofta för varmt vid fötterna på vintern) men ha fläkten automatiskt styrd gällande hastighet (så att den drar på ordentligt när det behövs mycket uppvärmning på vintern, men sänker sig själv i hastighet när tempen är hyfsat uppnådd).

Har fungerat fint på alla andra bilar vi har, och har ägt, och har hyrt (Mercedes, Volvo, BMW).

Varför kan inte Tesla fixa en sådan här både självklar och extremt enkel funktion? :(
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ja det finns förbättringspotential på klimatanläggningen, autopiloten, farthållaren, helljusautomatiken, vindrutetorkarautomatiken.
Ibland är det skönt att köra allt manuellt
- inga svettiga fötter
- slipper sitta på spänn för att korrigera plötsliga styrfel
- inga jobbiga spökbromsningar
- inga arga bilar som helljusblinkar
- slipper "över och undertorkning"
Testa, det blir riktigt avkopplande
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

JMC skrev:
Summering
Kul att du är nöjd!
Själv bestämde jag mig på förhand att vänta med att aktivera autopiloten en vecka för att först" lära om" mig grundläggande körning. Låter som jag är trögtänkt, men M3 är ju ganska annorlunda med det mesta och man vill inte fibbla med reglagen i en risksituation. Om man har 30mil hem är det dock lite andra förutsättningar.

Att sen lära sig autpilotens fördelar och brister är ett livslångt lärande, med tanke på alla uppdateringar.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Hehe, jag lyckades också bromstesta bakomvarande bil en av de första gångerna jag körde min Tesla. Innan Teslan hade jag en manuellt växlad Volvo V70, där reglagen sitter lite annorlunda.

Det kom en regnskur, och när den var över så var det några droppar kvar på vindrutan som dröjde sig kvar utan att regnsensorn reagerade. På Volvon har man en spak till höger om ratten som man kan dutta uppåt för att få ett svep med torkarna. Fast i Teslan sitter ju växelväljaren på den platsen, och när jag duttade upp den la jag istället i neutralen.

Jag blev lite stressad när bilen inte längre svarade på gaspedalen, och bakomvarande trafik började hinna ikapp. Till slut fattade jag vad som hänt, och förstod att jag måste växla till drive. Men mitt muskelminne betydde växla att jag skulle trycka ner kopplingen med vänsterfoten. I brist på annan pedal så tryckte min vänsterfot hårt på bromsen, och det blev en plötslig och oväntad tvärnit.

Bakomvarande förare var väl inte jätteglad om vi säger så. Som tur var så körde han en Tesla Model 3, så den bromsade väl åt honom :lol:
MS P85 2014
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Inlägg av nx00 »

Det är uruselt att phantom bromsningar blivit värre senaste 3 åren. Man hoppas ju på att det skulle bli bättre med tiden, men det har nog blivit sämre.

Man får se till och snabbt stänga av farthållare/autopilot när man känner på sig att situationen kan få bilen att bromsa.
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
Teslasse
Teslaägare

Inlägg av Teslasse »

Jag inbillar mig att fantominbromsningarna oftare sker under broar, kan det stämma?
Vit M3LR med drag.
Röd MYLR med drag.
Användarvisningsbild
JMC
Teslaägare

Inlägg av JMC »

Nu har jag haft min Model 3 Long Range 2021 i snart två månader och det är dags för en uppdatering med mina intryck, för de som är intresserade.

Det har inte blivit så många mil som planerat (pandemi) och har "bara" kört 150 mil lite drygt hittills.

Det som varit bra:
  • Jag skrev först att min rygg inte kom överens med svankstödet, efter att ha testat samtliga inställningar så kommer jag nu överens mycket bättre.
    Förvärmningen av bilen går väldigt fort och funkar bra.
    Förbrukningen vid framförallt stadskörning är långt mycket bättre än vad jag förväntade mig, speciellt i jämförelse med hur mina tidigare bensin/diesel-bilar presterade.
    Utrymmena är större än jag förväntade mig, har varit på Ikea och tryckt in diverse bokhyllor utan problem.
    Prestandan är verkligen beroendeframkallande och tillgänglig på ett mycket bra sätt. Detta till trots att jag har en annan bil i garaget med ännu bättre prestanda.
    Kvalitétskänslan består som upplevt hög vad gäller känsla, missljud, osv, har inte hittat några större fel interiört, bara en mindre vibration från mittarmstödet som försvinner när jag lägger armen på den.
    Inte så mycket en funktion, men jag tittar alltid tillbaka på bilen när jag parkerat den och känner mig sjukt nöjd, ett grundkrav för mig vad gäller bilköp. :D
Det som varit dåligt:
  • Jag upptäckte vid en tvätt att samtliga mina gångjärn har skador där lacken är avskavd och bar metall är blottad. Vad jag kunnat söka mig till så är det från justering av dörrarna under produktion. Trist att detta inte täckts över med färg då det är en enkel och synlig skada. Oklar än på om jag ska göra ett ärende eller åtgärda det själv.
    Ibland tar skärmen lång tid på sig att starta. Jag öppnar som vanligt och skärmen är svart i allt från 15 sekunder till 2 minuter, sedan startar den som om inget hade hänt. Sker vid cirka 30% av gångerna jag kör bilen.
    Ibland är bilen omöjlig att väcka med appen, det är väl kanske i 40% av fallen. Oftast när jag kommer ut till bilen vid de tillfällena har den tappat kontakt med mobilnätet, sannolikt för att bilen står i garaget, men det brukar ta en 5-10 minuter innan den kickar igång när jag kör.
    Sidokamerorna kan varna för att de är blockerade under perioder trots att det är bra förhållanden och utan nederbörd/smuts på kamerorna.
    Kondensen i baklysena kommer och går. Det har inte bildats droppar, men det ser inte snyggt ut. Som tur är verkar det försvinna efter en natt i garaget.
    Spökinbromsningarna fortsätter, vid såväl underfart av broar som på helt tomma vägar. Nu är jag mer beredd på det själv, men mina passagerare undrar vad jag håller på med.
    Spotify börjar ibland spela när jag kommer in i bilen trots att jag inte haft den igång senast jag körde bilen eller på någon annan enhet där jag har Spotify.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att, so far, är jag mycket nöjd med bilen.

Dessvärre ligger det och gnager en viss oro över de fel som dels kommer och går, se ovan, och de man läser om t.ex. vad gäller värmepumpar som ger upp på 2021:or. Detta kommer dock inte som ngn överraskning, då jag visste vad jag gav mig in på med Tesla, men ändock något jag inte vill känna när jag ska bege mig ut med bilen, speciellt på långfärder.

Men än så länge överväger fascinationen över räckvidd, tekniknivån, prestanda, osv.

Framöver kommer det bli längre turer där jag kommer utsätta bilen för större prövningar vad gäller mina behov i tjänst och med familj, på återseende!

Och som tidigare skrivit, tack för att/om ni läst så här långt! :D
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare

Inlägg av ERR »

Kul att du är fortsatt nöjd! Hämtade ut en LR 18 december och kan bara hålla med i alla positiva punkter.

Däremot det här med att inte kunna väcka bilen med appen är lite underligt,jag har inte en enda gång haft problem med detta eller att öppna bilen med bara telefonen,så man undrar ju vad det kan vara som inte inte stämmer? Har du testat att koppla bort telefonen och börja om från början? Känns ju som att det är någonting med den ”trådlösa kommunikationen” som strular och inte hÅrdvara? Trist om det är såpass ofta så att man upplever det som opålitligt.
Skriv svar