Hämtade den i går i Mölndal och gick med något nervösa steg ut, efter en väldigt kort introduktion och överlämnande av papper, mot bilen som stod på den regntyngda parkeringen.
Efter att ha läst lite (alldeles för mycket) på det här forumet och andra ställen om leveransproblem, panel gaps, skador, osv. så förväntade jag mig att bli besviken.
Men (hittills) har jag bara upptäckt en brist (mer om det längre ner). Inga skador vad jag kan se än, bra passning på alla paneler, senaste mjukvaran, allt verkar funka. Tyvärr inte de nya framljusen, men det förväntade jag mig inte med tanke på vad som skrivits här.
Första turen blev dryga 30 mil och här kommer mina första intryck om vad som är bra och dåligt (dvs enligt mig, både sånt som var nytt för mig och sådant jag visste sedan tidigare, som avsaknad av rattvärme) :
Bra:
- Inga dåliga paneler eller skador vad jag kan se ännu iallaf, varken interiört eller exteriört.
Riktigt bra prestanda och väghållning, känns lätt, otroligt direkt styrning, något "digital" dock
Infotainment-systemet är lika bra som ryktet, sjukt responsivt, snabbt och intuitivt
Trivs mycket bra med den stora skärmen och att det är helt tomt framför ratten, vande mig snabbt att hålla koll till höger för hastighet, osv.
Riktigt bra ljudsystem
Trådlös laddningen och placeringen av telefonen under skärmen
Väldigt sköna stolar med bra justeringsmån
Kvalitétskänslan är över min förväntan efter alla skräckhistorier om hur mkt lägre den skulle vara jämfört med BMW, Audi, Volvo, osv. Måste undersöka mer givetvis, men första intrycken är mycket goda.
- Ingen rattvärme, det jag saknar mest jämfört med mina tidigare bilar (Volvo, BMW och Volkswagen)
Kommer inte riktigt överens med värme/fläkt-systemet än, får köra manuellt för att trivas med det
Något högt vägljud, inte så man stör sig överdrivet, men högre jämfört med konkurrenter
Redan fukt i båda bakljusen efter hemresan i ösregn, får se om det försvinner eller om det blir värre.
Kanske något dåligt svankstöd för min rygg, har dock inte experimenterat med alla inställningar helt ännu
- Bilen gjorde två fantom-inbromsningar och den sista gjorde den när jag hade en bil rätt nära mig bakom, denne måste trott att jag bromstestade honom.
Första fantominbromsningen var när jag körde förbi en korsning när det var vajerräcke och det stod en refug i mitten.
Andra gången var när jag mötte en buss, som dock låg helt i sitt körfält.
Aldrig fått det med varken BMW, Volvo eller Volkswagens liknande system. De har mest blivit något förvirrade när en bil bromsar i filen bredvid, men ingen hård inbromsning som detta.
Summering
Efter ett första dygn är jag mycket nöjd, ska bli mycket intressant att ge sig in på denna resa med elbil och alla utmaningar/fördelar/nackdelar som det innebär.
Tack för att/om ni läst så här långt