Ska man åka bort en vecka t.ex. över jul eller på sportlovet blir ju bilresan dominerande. Ska man vara borta 4-5veckor är det ju annorlunda.
Flygets korta restider kommer ju bli svåra att konkurrera med även i framtiden.
Det är väl det jag hoppas på med självkörning för mig personligen, då försvinner restiden kom att man kan jobba/kika film o dylikt. Om något tappar jag mindre tid då eftersom man kan vara mer uppkopplad i bilen och således kan jobba bättre osv.
Det beror väl på om man tycker restid försvinner bara för att man kan kolla på film?
Tycker det låter som att du inte behöver vänta på att bilen ska köra sig själv utan tåget är ju det perfekta fordonet för dig. Där kan du både jobba och kolla på film redan idag.
Drömmen är väl eldrivna autonoma drönare.
Några mellanlandningar för att ladda skulle man nog kunna stå ut med.
Skulle behöva få betalt för att sätta mig i en sån innan den bevisat sin funktion genom väldigt många lyckade flygningar. Kommer ta tid.
Om flygplan var en helt ny uppfinning skulle jag inte våga åka med.
Drömmen är väl eldrivna autonoma drönare.
Några mellanlandningar för att ladda skulle man nog kunna stå ut med.
Inte omöjligt tekniskt. Däremot så kommer det gå åt MYCKET mer el jämfört med att åka större elflygplan och elbil varför priset (även borträknat utvecklingskostnad samt produktion) lär bli dyrt per km. Kan tänka mig att det så småningom blir lite billigare än att flyga helikopter men hur dyrt är inte helikopterflygning (speciellt längre avstånd).
Det beror väl på om man tycker restid försvinner bara för att man kan kolla på film?
Tycker det låter som att du inte behöver vänta på att bilen ska köra sig själv utan tåget är ju det perfekta fordonet för dig. Där kan du både jobba och kolla på film redan idag.
Mig spelar det ingen roll om jag kollar filmen hemma eller i bilen, detsamma gäller att jobba några timmar eller hålla på med övriga projekt.
Tåg vore perfekt om man slapp alla människor där och det gick att åka till större delen av Europa på en dag utan mer än ett byte. Så skulle vi få lite vettigare förstaklasståg som gick snabbare hade jag gärna tagit det faktiskt. Men som det är idag är det inte ett alternativ och tror inte det kommer bli det heller.
Mig spelar det ingen roll om jag kollar filmen hemma eller i bilen, detsamma gäller att jobba några timmar eller hålla på med övriga projekt.
Tåg vore perfekt om man slapp alla människor där och det gick att åka till större delen av Europa på en dag utan mer än ett byte. Så skulle vi få lite vettigare förstaklasståg som gick snabbare hade jag gärna tagit det faktiskt. Men som det är idag är det inte ett alternativ och tror inte det kommer bli det heller.
Problemet med tåg kontra elbil till ex spanien är att det är så dyrt samt att jag gillar att bila runt till små hålor på spanska landsbygden vilket medför att hyrbil på plats måste ordnas varför elbil ToR blir lätt superbilligast samt bättre för miljön (och ur resurspolitisk synpunkt) än flyg (vilket jag ändå inte gillar speciellt mycket som resform pga säk-kontroller, tidspassning och trängsel).
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Problemet med tåg kontra elbil till ex spanien är att det är så dyrt samt att jag gillar att bila runt till små hålor på spanska landsbygden vilket medför att hyrbil på plats måste ordnas varför elbil ToR blir lätt superbilligast samt bättre för miljön än flyg (vilket jag ändå inte gillar speciellt mycket som resform pga säk-kontroller, tidspassning och trängsel).
Ja det scenariot kan jag förstå blir smidigare med egen bil. Bil med självkörning kommer göra det riktigt smidigt med resandet för mig eftersom man kan åka när som, oftast bestämmer jag mig för att åka om några dagar och det är inte alltid flyget matchar schemat så nära inpå. Vill oftast inte boka hemresan i förväg heller när jag är inom Europa så bil ger ju mycket flexibilitet.
Problemet med tåg kontra elbil till ex spanien är att det är så dyrt samt att jag gillar att bila runt till små hålor på spanska landsbygden vilket medför att hyrbil på plats måste ordnas varför elbil ToR blir lätt superbilligast samt bättre för miljön än flyg (vilket jag ändå inte gillar speciellt mycket som resform pga säk-kontroller, tidspassning och trängsel).
Ja det scenariot kan jag förstå blir smidigare med egen bil. Bil med självkörning kommer göra det riktigt smidigt med resandet för mig eftersom man kan åka när som, oftast bestämmer jag mig för att åka om några dagar och det är inte alltid flyget matchar schemat så nära inpå. Vill oftast inte boka hemresan i förväg heller när jag är inom Europa så bil ger ju mycket flexibilitet.
Det skiljer ju väldigt mycket från person till person. När vi åker långt med bil delar vi upp körningen. Dels för att kunna ta en paus från körningen men minst lika mycket för att det är ganska långtråkigt att sitta där.
Det skiljer ju väldigt mycket från person till person. När vi åker långt med bil delar vi upp körningen. Dels för att kunna ta en paus från körningen men minst lika mycket för att det är ganska långtråkigt att sitta där.
Jag diskuterade detta med FSD och långresor med familjen. Jag påstod att det blir ju smidigt när man bara kan sitta där och vänta på att få komma fram. Ja, ungefär som för oss svarade familjen. Det kommer alltså inte bli särskilt revolutionerande med FSD ochlånga resor.
Ja det är ju subjektivt såklart, men de allra flesta sitter ju på jobbet hela dagen, äter middag, sen med mobilen i handen och avslutar med lite TV. För mig är det mycket skärmar också såklart men med en annan fördelning så en regnig tisdag i oktober skulle nog innehålla samma saker oavsett om jag sitter i en bil eller inte (så länge bilen kör).
Jag ser det på samma sätt som med elbilar och laddning, bara för att laddningen tar längre tid än tankningen betyder det inte att jag lägger mer tid på att fylla upp bilen än jag gjorde innan eftersom jag ändå behövde stanna för att gå på toa och äta/vila när jag körde.
Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad. Flyg är idag enda rimliga alternativet för viss typ av transport. Ett normalt år flyger jag en hel del för att hälsa på vänner inom EU och det lär jag fortsätta med fram tills det finns andra alternativ. Ett alternativ vore nivå 3 självkörning såklart så man kan göra resan utan att tappa tid så det kanske kommer.
Snart 2år som flygfri sedan vi plockade ut Model 3 LR (så skönt!!!).
Fått mycket positiv privatekonomisk kalkyl på kontot transport genom att byta ut just flygresor inom europa till elbilsresor.
Som du var inne på själv så blir det ju lika svårt att ersätta flyg med en elbil, som att ersätta flyg med en ICE-bil. Ser faktiskt inte kopplingen där.
Vi kan ju inte lättare åka till Kalifornien, Hawaii eller Japan, bara för att vi har en M3 inom familjen.
Även södra Europa så är det flyg som gäller, men även städer som London, Berlin och Helsingfors är ju flyget oerhört tidsbesparande.
Åkte elbil till södra Spanien och Berlin. Självklart tar det längre tid än flyg men det är en supertrevlig resa med massa härliga stopp påvägen. Klimatet i Andalucía är likt Kanarieöarna på sina platser (så det går att åka på vinterresa med elbil!).
Om man däremot somsagt ex vill till Australien eller liknande så blir det såklart omöjligt med Elbil.
MVH
Tycker det är trist och jobbigt att köra långt. Köra kortare sträckor, lite race:igt och hårt kan däremot vara kul. Men ren långmilsnötning ger mig inget. Då flyger jag hellre eller åker hellre tåg. Eller låter någon annan köra så man kan sova eller koppla av.
Skulle jag inte flyga till tex. Berlin, så skulle jag mycket hellre ta tåget än att tvingas köra bil och nöta asfaltsmil. Då kan man läsa en bok, sätta sig i restaurangvagnen, prata med lite nya människor, eller sätta sig och sova lite. Avkopplande!
Ser gärna fram emot den dagen vi har riktig FSD. Kommer att göra stor skillnad för bilåkandet (även om jag ändå tycker bra tåg med bra räls är bekvämare).
Jag har aldrig varit på Kanarieöarna men det är väl ändå det närmaste vinterresmålet om man vill ha lite värme?
Det finns säkert också en och annan fördom.
Alkohol köper man väl i Tyskland när man passerar. En fördel är ju att det inte är färskvaror.
Kanarieöarna har väldigt mycket intressant natur, speciell kultur, god mat, storstad osv. Las Palmas är som ett Madrid i miniatyr. Liten storstad. Väldigt mycket mindre turistig än t ex Barcelona om man rör sig bort från strandpromenaden.
Naturen på Kanarieöarna består av sten, sten och ännu mera sten.
Tyckte det såg fruktansvärt dött ut överallt. Inte i bebyggelsen då där de hade konstvattnat förstås.
Jag har varit på Teneriffa och Lanzarote, och det är väldigt stenigt, men även varit på Madeira, och där finns mycket mer växtlighet, åtminstone på den regnigare delen av ön, och finns mycket vandringsleder längd levadorna.
Peppes bodega!
Jag är själv verkligen ingen expert på Kanarieöarna. Det jag vände mig mot var ytligheten och fördomarna. Kanarieöarna är mer än Sällskapsresan och grisfester. För den som vill och är nyfiken.
Tycker det är trist och jobbigt att köra långt. Köra kortare sträckor, lite race:igt och hårt kan däremot vara kul. Men ren långmilsnötning ger mig inget. Då flyger jag hellre eller åker hellre tåg. Eller låter någon annan köra så man kan sova eller koppla av.
Skulle jag inte flyga till tex. Berlin, så skulle jag mycket hellre ta tåget än att tvingas köra bil och nöta asfaltsmil. Då kan man läsa en bok, sätta sig i restaurangvagnen, prata med lite nya människor, eller sätta sig och sova lite. Avkopplande!
Ser gärna fram emot den dagen vi har riktig FSD. Kommer att göra stor skillnad för bilåkandet (även om jag ändå tycker bra tåg med bra räls är bekvämare).
Tycker bilkörning är som meditation. Jag sitter och tänker på det jag ser. Fantiserar om orter vi åker förbi, bilar som passeras. Undrar vart de är på väg. Hur livet är i de här trakterna. Längtar efter en öl eller två på kvällen... Jag tycker att det är underbart att köra bil.
Bryr mig inte nämnvärt om sådant faktiskt, vi har så mycket annat i kropparna redan så lite till gör ingen skillnad. Flyg är idag enda rimliga alternativet för viss typ av transport. Ett normalt år flyger jag en hel del för att hälsa på vänner inom EU och det lär jag fortsätta med fram tills det finns andra alternativ. Ett alternativ vore nivå 3 självkörning såklart så man kan göra resan utan att tappa tid så det kanske kommer.
Snart 2år som flygfri sedan vi plockade ut Model 3 LR (så skönt!!!).
Fått mycket positiv privatekonomisk kalkyl på kontot transport genom att byta ut just flygresor inom europa till elbilsresor.
Som du var inne på själv så blir det ju lika svårt att ersätta flyg med en elbil, som att ersätta flyg med en ICE-bil. Ser faktiskt inte kopplingen där.
Vi kan ju inte lättare åka till Kalifornien, Hawaii eller Japan, bara för att vi har en M3 inom familjen.
Även södra Europa så är det flyg som gäller, men även städer som London, Berlin och Helsingfors är ju flyget oerhört tidsbesparande.
Åkte elbil till södra Spanien och Berlin. Självklart tar det längre tid än flyg men det är en supertrevlig resa med massa härliga stopp påvägen. Klimatet i Andalucía är likt Kanarieöarna på sina platser (så det går att åka på vinterresa med elbil!).
Om man däremot somsagt ex vill till Australien eller liknande så blir det såklart omöjligt med Elbil.
MVH
Ska man åka bort en vecka t.ex. över jul eller på sportlovet blir ju bilresan dominerande. Ska man vara borta 4-5veckor är det ju annorlunda.
Flygets korta restider kommer ju bli svåra att konkurrera med även i framtiden.
Exakt. Tar hellre fler trevliga dagar på destinationen än att slösa på grå Autobahn och flottiga vägkrogar/mackar.
Tycker bilkörning är som meditation. Jag sitter och tänker på det jag ser. Fantiserar om orter vi åker förbi, bilar som passeras. Undrar vart de är på väg. Hur livet är i de här trakterna. Längtar efter en öl eller två på kvällen... Jag tycker att det är underbart att köra bil.
Det du beskriver gör jag när jag tittar ut genom fönstret på tåget. Då kan man verkligen fantisera bort, nicka till, eller slumra till. Mycket säkrare, och skönare!
En svårslagen fördel med tåg är ju att man kan gå runt och röra sig lite. Tog tåget upp till Norrland för älgjakten ett par gånger. Grymt smidigt att kliva på 17.00 i Göteborg och komma fram i Boden efter frukost dagen därpå. Man kan sitta i restaurangvagnen och dricka öl och sen sova i kupén. Minns att det även fanns biosalong i en vagn. Det var några år sedan nu. Tågkompaniet hette det tror jag. 15-20år sedan.
Skulle hellre ställa bilen på ett biltåg i Sverige och rulla av i södra Tyskland dagen därpå än FSD.
Problemet med tåg kontra elbil till ex spanien är att det är så dyrt samt att jag gillar att bila runt till små hålor på spanska landsbygden vilket medför att hyrbil på plats måste ordnas varför elbil ToR blir lätt superbilligast samt bättre för miljön (och ur resurspolitisk synpunkt) än flyg (vilket jag ändå inte gillar speciellt mycket som resform pga säk-kontroller, tidspassning och trängsel).
Vi gillar också att ha bil på de flesta destinationer. Om det inte är rena storstäder vi endast är i (då fungerar taxi och kollektivtrafik enklare). Brukar boka någon fin bil via Hertz Gold. Då är den redo direkt på flygplatsen när vi landat. Bara att sätta sig i bilen och köra iväg. Inga köer till biluthyrning eller liknande. Hur smidigt som helst!
Visst kanske det kostar några kronor mer, men vi är inte fattiga. Sedan kan det oftast bli billigare om man räknar in tiden som går åt (om man tjänar Ok per timme). En annan fördel är att det är kul att provköra nya andra bilar än de som man normalt har hemma. Är bilintresserad (även om jag inte gillar sträckkörning på grå Autobahn), och kul att få testa lite andra bilar när man har möjlighet!
Det du beskriver gör jag när jag tittar ut genom fönstret på tåget. Då kan man verkligen fantisera bort, nicka till, eller slumra till. Mycket säkrare, och skönare!
Ja det kan man också göra. Dock behöver jag nåt litet att göra för att inte bli rastlös. Vilket jag blir på tåg och flyg.
Ja det kan man också göra. Dock behöver jag nåt litet att göra för att inte bli rastlös. Vilket jag blir på tåg och flyg.
Läs en bok. Titta på en film. Ring och snacka med någon. Gå och käka lite. Spela lite spel. Ta en promenad (även om kortare). Svara på mail och passa på att jobba lite (brukar alltid slänga in lite betalda timmar när man ändå reser). Snacka med lite folk. Ta en öl och lite snacks. Surfa på datorn. Skriv i trådar på TCS!
Läs en bok. Titta på en film. Ring och snacka med någon. Gå och käka lite. Spela lite spel. Ta en promenad (även om kortare). Svara på mail och passa på att jobba lite (brukar alltid slänga in lite betalda timmar när man ändå reser). Snacka med lite folk. Ta en öl och lite snacks. Surfa på datorn. Skriv i trådar på TCS!
Förstår absolut men för mig är bilen överlägsen. Bara att rodda småbarn och ett berg av packning på ett tåg eller en flygplats är en mardröm. Bilen är perfekt för oss.
Förstår absolut men för mig är bilen överlägsen. Bara att rodda småbarn och ett berg av packning på ett tåg eller en flygplats är en mardröm. Bilen är perfekt för oss.
Tycker det fungerat fint. Flög med vår dotter till Rom när hon bara var ett år. Fick förtur och prio i incheckning och alla köer (utan att ha betalat extra för det). Alla var supertrevliga och hjälpsamma. Helt perfekt!
Lite knöligt att köra med barnvagn på gatorna i Rom (väldigt olika typer och kvalitet på trottoarer), och alla restauranger gillar inte barnvagnar.
Men exakt samma problem hade man ju även haft även om man åkt bilen hela vägen ner. Skönt att slippa åka långa bilresor, och speciellt med barn tycker jag!
Tycker det fungerat fint. Flög med vår dotter till Rom när hon bara var ett år. Fick förtur och prio i incheckning och alla köer (utan att ha betalat extra för det). Alla var supertrevliga och hjälpsamma. Helt perfekt!
Lite knöligt att köra med barnvagn på gatorna i Rom (väldigt olika typer och kvalitet på trottoarer), och alla restauranger gillar inte barnvagnar.
Men exakt samma problem hade man ju även haft även om man åkt bilen hela vägen ner. Skönt att slippa åka långa bilresor, och speciellt med barn tycker jag!
Vi kan spela tjafs-tennis i timmar. Har själv flugit med småbarn många ggr. Det går bra det med. Men jag gillar verkligen bilkörning. Svårt att förklara för nån som inte förstår.
Vi har lägenhet i Zell an See och åker dit flera gånger per år. Vi har flugit en del men då vi bor i Karlstad så måste vi då först åka några timmar till Arlanda eller Gardemoen. Kostnaden att flyga ner för två vuxna och två barn/ungdomar går på allt mellan 8000 och 15000 beroende på när det sker. Sedan blir det hyrbil från München för 5-6000 kr för en vecka. Och inte att förglömma är parkeringsavgift på flygplatsen hemma.
När vi åkt bil ner så har vi med vår förra Merca betalat 3500 kr för färja Trelleborg-Rostock och sedan ungefär 4000 i bränslekostnad.
Redan med ICE-bil så blev kostnaden i princip hälften vilket gör att man kan åka två gånger istället för en gång om man kör bil. Eller kanske fyra gånger istället för två, osv.
Nu när vi har en Tesla Model S med fri SuC så har vi enbart kostnad för färjan att betala så nu får vi även två liftkort istället för soppapengar.
Min fru tycker också att det är väldigt smidigt att packa hela bilen på uppfarten och sedan bara köra. Man slipper packa ur vid flygplatsen. Bära alla skidor och väskor. Sedan ska de in i hyrbilen också och då har man ingen skidbox så de ska in i bilen. Lite osmidigare.
Vi flyger nog inte fler gånger dit. Däremot brukar vi flyga när vi är killgäng som åker ner och stannar mindre än en vecka. Då hyr vi minibuss så då blir det inte så dyrt per person.
Jag har bara flugit 2 ggr i mitt liv. En gång på 90-talet och en gång 2009, båda inom Europa. Jag är totalt ointresserad av att besöka andra länder, så att avstå från flyg är verkligen ingen uppoffring för mig. Däremot skulle jag vilja testa elflyg nån gång i framtiden!
Aeroklubben i Göteborg (Säve) fick en Pipistrel (2 sitsig) som första elflygplan godkänd för skolning i Europa (i september). Vet att andra klubbar har varit där och provflugit. Borde vara lågt underhåll och billigt att flyga (fast dyr i inköp men tror att Serneke har sponsrat). Borde vara fler klubbar som skaffar elflyg. Kolla med KSAK.se. Kanske Nyköping ?