VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige :)
https://alltomelbil.se/elbilen-mot-nya- ... kordantal/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Maw skrev:
Ja de fick väl ”stå till sig” på grund av mjukvaruproblem?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Maw skrev:
Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.

Skulle Tesla sänka priset här på Model 3 som dom gjort i Norge istället för att höja så skulle det sålts grymt många fler Tesla Model 3.
macky

Inlägg av macky »

NiklasTesla skrev:
Maw skrev:
Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.

Skulle Tesla sänka priset här på Model 3 som dom gjort i Norge istället för att höja så skulle det sålts grymt många fler Tesla Model 3.
Bara nyfiken, när sänktes priset på M3 i Norge? För den säljer ju inte superbra där tom november i år iaf. Faktum är att M3 tappat 75% YTD jmf 2019. Så klart en effekt av att 2019 hade en stor klump med leveranser av förhandsbokningar som gav väldigt höga leveranstal och att många nu väntar på MY. Men just nu går ju Tesla rätt dåligt i Norge om man jämför både med 2019 och med andra märken som VW och Audi tex. Visst kommer MY nästa år men det gör även ID4, Q4-etron, Enyaq mfl. Så på två år har konkurrenssituationen blivit extremt mycket tuffare. Bra för oss bilköpare.

https://insideevs.com/news/458440/norwa ... -2020-id3/
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

macky skrev:
NiklasTesla skrev:
Maw skrev:

Bara nyfiken, när sänktes priset på M3 i Norge? För den säljer ju inte superbra där tom november i år iaf. Faktum är att M3 tappat 75% YTD jmf 2019. Så klart en effekt av att 2019 hade en stor klump med leveranser av förhandsbokningar som gav väldigt höga leveranstal och att många nu väntar på MY. Men just nu går ju Tesla rätt dåligt i Norge om man jämför både med 2019 och med andra märken som VW och Audi tex. Visst kommer MY nästa år men det gör även ID4, Q4-etron, Enyaq mfl. Så på två år har konkurrenssituationen blivit extremt mycket tuffare. Bra för oss bilköpare.

https://insideevs.com/news/458440/norwa ... -2020-id3/
Vi får se slutet av detta kvartal (då Tesla säljer majoriteten av sina bilar i Europa i slutet av varje kvartal), alltså början av 2021.
backe

Inlägg av backe »

NiklasTesla skrev:
Maw skrev:

Nu höjde dom dock priset så vad som skulle ha skett om något annat scenario utspelat sig blir ganska ointressant.
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Jag hoppar tillbaka till ID 3. Även om jag ändå hamnar lite of topic.
Jag har ju hoppat på en privatleasing med rabatterat pris villkorat på att leveransen sker i år. På avtalet fick jag inget leverans datum, och efter signatur säger säljaren att de troligtvis levererar första veckan 2021. Bilen kommer ändå sättas i trafik i år.
Ni som kan så mycket, vad säger regler om att sätta bilen i trafik några dagar innan leverans? Jag kan köpa att bilen kommer sent, men det känns tråkigt att behöva hjälpa VW att inte missa miljöbonusen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

p1457 skrev:
Jag har ju hoppat på en privatleasing med rabatterat pris villkorat på att leveransen sker i år. På avtalet fick jag inget leverans datum, och efter signatur säger säljaren att de troligtvis levererar första veckan 2021. Bilen kommer ändå sättas i trafik i år.
Ni som kan så mycket, vad säger regler om att sätta bilen i trafik några dagar innan leverans? Jag kan köpa att bilen kommer sent, men det känns tråkigt att behöva hjälpa VW att inte missa miljöbonusen.
Det viktigaste är väl att du står som ägare när bilen tas i trafik pga premien :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep

Inlägg av Mickep »

Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:
Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Ja såklart, det var ju leasing här :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Mickep skrev:
När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare

Inlägg av Bodes_dad »

Tittade egentligen på ID3 som komplement till vår stora familjebuss, men halkade in på ID4 istället och fick idag (operationellt) leasingförslag på en edition 1st. 1500mil/ år - 36mån - ink vinterdäck och försäkring för 5018 kr ex moms. 1955 i förmån netto (50%).

Av någon anledning kunde han inte få fram ett förslag på finansiell leasing just nu men skulle kolla på det.

Men är ovan ett bra pris? Någon som fått bättre?

Kommer det komma en billigare ID.4 under Q1/2 2021?

Om man har medel i firman för att köra finansiell leasing, är det bättre, tänker att jag brukar ofta ha problem att behålla en bil i tre år samt att man kanske kan sälja bilen för lite mer än 50% restvärde när perioden är slut. Då slipper jag också vinstskatt när jag säljer den bil jag idag har betalt kontant på firman.

:geek: :?:
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Bjelke skrev:
p1457 skrev:
Det viktigaste är väl att du står som ägare när bilen tas i trafik pga premien :)
Jag har ju priset klart i avtalet, så jag borde inte behöva bry mig om vw får bonus eller inte. Skulle bilen ställas i trafik med mig som ägare en vecka innan leverans så har ju jag ingenting att vinna på det. Snarare så tappar jag väl en vecka på garanti osv. Varför skulle jag gå med på det?
Yeahman82

Inlägg av Yeahman82 »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ffe1194811

Vad tror ni om detta? Kan VW vara en av dem som Elon pratar med?
krille

Inlägg av krille »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?
Nej, du står som "brukare". Ägare är fortfarande leasingföretaget.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Mickep

Inlägg av Mickep »

Gick förändringen att ägaren blir återbetalningsskyldig inom 5 år igenom?har betydelse om man vill köpa eller leasa. Det kan bli att leasingföretaget gör en extra leasingperiod av 2 år. Brukar man få köpa loss bilar som leasats?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

krille skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Förstår det. Men transportstyrelsen är ju egentligen inte så intresserad av vem som äger fordonet utan man vill registrera den som ansvarar för att betala avgifter. Oftast är det ju samma person men inte när det gäller privatleasing.

Hur ser det ut i registret på en privatleasad bil egentligen? Har en kompis som kör privatleasing. Han säger att han står som registrerad ägare men med flaggan "leasing".
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Fredrik j skrev:
krille skrev:
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
Mickep skrev:
Förstår det. Men transportstyrelsen är ju egentligen inte så intresserad av vem som äger fordonet utan man vill registrera den som ansvarar för att betala avgifter. Oftast är det ju samma person men inte när det gäller privatleasing.

Hur ser det ut i registret på en privatleasad bil egentligen? Har en kompis som kör privatleasing. Han säger att han står som registrerad ägare men med flaggan "leasing".

Så här ser det ut på vår Zoe vi har privatleasad, bilden har jag tagit från Infotorg som är kopplad till Transportstyrelsen.
På denna bil har jag bara fått den blåa delen på registreringsbeviset, den gula behåller leasingbolaget.

Hade jag köpt bilen på kredit så står man som ägare, och finansbolaget som kreditgivare och med en s.k. kreditspärr.
Snap-Zoe.jpg
Som det är med ett leasat fordon kan man inte göra ägarbyten mm eftersom man behöver kontrollnumret på gula delen.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Yeahman82 skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ffe1194811

Vad tror ni om detta? Kan VW vara en av dem som Elon pratar med?
Förmodligen inte (mer troligt med liten tillverkare ex Rivian som redan har batterisamarbete med Tesla)... just nu kan vi bara spekulera.

Mvh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Bodes_dad skrev:
Tittade egentligen på ID3 som komplement till vår stora familjebuss, men halkade in på ID4 istället och fick idag (operationellt) leasingförslag på en edition 1st. 1500mil/ år - 36mån - ink vinterdäck och försäkring för 5018 kr ex moms. 1955 i förmån netto (50%).

Av någon anledning kunde han inte få fram ett förslag på finansiell leasing just nu men skulle kolla på det.

Men är ovan ett bra pris? Någon som fått bättre?

Kommer det komma en billigare ID.4 under Q1/2 2021?

Om man har medel i firman för att köra finansiell leasing, är det bättre, tänker att jag brukar ofta ha problem att behålla en bil i tre år samt att man kanske kan sälja bilen för lite mer än 50% restvärde när perioden är slut. Då slipper jag också vinstskatt när jag säljer den bil jag idag har betalt kontant på firman.

:geek: :?:
Du kan surfa in på VWs tyska site och konfigurera ID4, där har dom släppt dom vanliga versionerna.
Billigaste ligger på 43k euro, blir väl runt 450 här. Men då är den verkligen barskrapad.
Kommer ju komma 4wd samt mindre batterier senare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tyska ID4 priser.

52kWh ID.4 Pure: 36.995€

52kWh ID.4 Pure Performance: 37.795€

77kWh ID.4 Pro: 42.950€

77kWh ID.4 Pro Performance: 44.450€

77kWh ID.4 Pro Performance Life: 47.020€

77kWh ID.4 Pro Performance Business: 51.005€

77kWh ID.4 Pro Performance Family : 52.205€

77kWh ID.4 Pro Performance Tech: 55.410€

77kWh ID.4 Pro Performance Max: 58.820€

77kWh ID.4 Pro Performance 1st: 49.950€

77kWh ID.4 Pro Performance 1st Max : 59.950€

77kWh ID.4X Pro: 46950€

77kWh ID.4GTX: 49950€
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dom sista två är väl Kina-specialare, dvs inget som säljs utanför Kina.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Dom sista två är väl Kina-specialare, dvs inget som säljs utanför Kina.
ID4 X versionerna har 4wd.

Utgår ifrån att de har samma spec som Skoda Enyaq 4wd.

Skoda-Enyaq-iV-RS 4wd.
306hk.
https://ev-database.de/pkw/1282/Skoda-Enyaq-iV-RS

Skoda Enyaq iV 80X 4wd.
265hk.
https://ev-database.de/pkw/1281/Skoda-Enyaq-iV-80X
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Gammal nyhet och nej inte ID.
Skriv svar