https://alltomelbil.se/elbilen-mot-nya- ... kordantal/
Moderator: Redaktion
Ja de fick väl ”stå till sig” på grund av mjukvaruproblem?Maw skrev:Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige![]()
Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.Maw skrev:Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige![]()
Bara nyfiken, när sänktes priset på M3 i Norge? För den säljer ju inte superbra där tom november i år iaf. Faktum är att M3 tappat 75% YTD jmf 2019. Så klart en effekt av att 2019 hade en stor klump med leveranser av förhandsbokningar som gav väldigt höga leveranstal och att många nu väntar på MY. Men just nu går ju Tesla rätt dåligt i Norge om man jämför både med 2019 och med andra märken som VW och Audi tex. Visst kommer MY nästa år men det gör även ID4, Q4-etron, Enyaq mfl. Så på två år har konkurrenssituationen blivit extremt mycket tuffare. Bra för oss bilköpare.NiklasTesla skrev:Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.Maw skrev:Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige![]()
Skulle Tesla sänka priset här på Model 3 som dom gjort i Norge istället för att höja så skulle det sålts grymt många fler Tesla Model 3.
Vi får se slutet av detta kvartal (då Tesla säljer majoriteten av sina bilar i Europa i slutet av varje kvartal), alltså början av 2021.macky skrev:Bara nyfiken, när sänktes priset på M3 i Norge? För den säljer ju inte superbra där tom november i år iaf. Faktum är att M3 tappat 75% YTD jmf 2019. Så klart en effekt av att 2019 hade en stor klump med leveranser av förhandsbokningar som gav väldigt höga leveranstal och att många nu väntar på MY. Men just nu går ju Tesla rätt dåligt i Norge om man jämför både med 2019 och med andra märken som VW och Audi tex. Visst kommer MY nästa år men det gör även ID4, Q4-etron, Enyaq mfl. Så på två år har konkurrenssituationen blivit extremt mycket tuffare. Bra för oss bilköpare.NiklasTesla skrev:Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.Maw skrev:Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige![]()
Skulle Tesla sänka priset här på Model 3 som dom gjort i Norge istället för att höja så skulle det sålts grymt många fler Tesla Model 3.
https://insideevs.com/news/458440/norwa ... -2020-id3/
NiklasTesla skrev:Pga förordar, tidigare förseningar med mjukvara samt billig privatleasing innan detta året är slut för att slippa utsläppsböter.Maw skrev:Det har sålts 3x så många ID3 som TM3 hittils i december i Sverige![]()
Det viktigaste är väl att du står som ägare när bilen tas i trafik pga premienp1457 skrev:Jag hoppar tillbaka till ID 3. Även om jag ändå hamnar lite of topic.
Jag har ju hoppat på en privatleasing med rabatterat pris villkorat på att leveransen sker i år. På avtalet fick jag inget leverans datum, och efter signatur säger säljaren att de troligtvis levererar första veckan 2021. Bilen kommer ändå sättas i trafik i år.
Ni som kan så mycket, vad säger regler om att sätta bilen i trafik några dagar innan leverans? Jag kan köpa att bilen kommer sent, men det känns tråkigt att behöva hjälpa VW att inte missa miljöbonusen.
Ja såklart, det var ju leasing härMickep skrev:Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?Bjelke skrev:Ja såklart, det var ju leasing härMickep skrev:Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Jag har ju priset klart i avtalet, så jag borde inte behöva bry mig om vw får bonus eller inte. Skulle bilen ställas i trafik med mig som ägare en vecka innan leverans så har ju jag ingenting att vinna på det. Snarare så tappar jag väl en vecka på garanti osv. Varför skulle jag gå med på det?Bjelke skrev:Det viktigaste är väl att du står som ägare när bilen tas i trafik pga premienp1457 skrev:Jag hoppar tillbaka till ID 3. Även om jag ändå hamnar lite of topic.
Jag har ju hoppat på en privatleasing med rabatterat pris villkorat på att leveransen sker i år. På avtalet fick jag inget leverans datum, och efter signatur säger säljaren att de troligtvis levererar första veckan 2021. Bilen kommer ändå sättas i trafik i år.
Ni som kan så mycket, vad säger regler om att sätta bilen i trafik några dagar innan leverans? Jag kan köpa att bilen kommer sent, men det känns tråkigt att behöva hjälpa VW att inte missa miljöbonusen.
Nej, du står som "brukare". Ägare är fortfarande leasingföretaget.Fredrik j skrev:När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?Bjelke skrev:Ja såklart, det var ju leasing härMickep skrev:Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Förstår det. Men transportstyrelsen är ju egentligen inte så intresserad av vem som äger fordonet utan man vill registrera den som ansvarar för att betala avgifter. Oftast är det ju samma person men inte när det gäller privatleasing.krille skrev:Nej, du står som "brukare". Ägare är fortfarande leasingföretaget.Fredrik j skrev:När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?Bjelke skrev:Ja såklart, det var ju leasing härMickep skrev:Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Fredrik j skrev:Förstår det. Men transportstyrelsen är ju egentligen inte så intresserad av vem som äger fordonet utan man vill registrera den som ansvarar för att betala avgifter. Oftast är det ju samma person men inte när det gäller privatleasing.krille skrev:Nej, du står som "brukare". Ägare är fortfarande leasingföretaget.Fredrik j skrev:När det gäller privatleasing står väl brukaren som registrerad ägare hos transportstyrelsen men med leasing registrerat i registret?Bjelke skrev:Ja såklart, det var ju leasing härMickep skrev:Viktigaste är att man INTE står som ägare (men får del utav avdraget från leasingföretaget)
Hur ser det ut i registret på en privatleasad bil egentligen? Har en kompis som kör privatleasing. Han säger att han står som registrerad ägare men med flaggan "leasing".
Förmodligen inte (mer troligt med liten tillverkare ex Rivian som redan har batterisamarbete med Tesla)... just nu kan vi bara spekulera.Yeahman82 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ffe1194811
Vad tror ni om detta? Kan VW vara en av dem som Elon pratar med?
Du kan surfa in på VWs tyska site och konfigurera ID4, där har dom släppt dom vanliga versionerna.Bodes_dad skrev:Tittade egentligen på ID3 som komplement till vår stora familjebuss, men halkade in på ID4 istället och fick idag (operationellt) leasingförslag på en edition 1st. 1500mil/ år - 36mån - ink vinterdäck och försäkring för 5018 kr ex moms. 1955 i förmån netto (50%).
Av någon anledning kunde han inte få fram ett förslag på finansiell leasing just nu men skulle kolla på det.
Men är ovan ett bra pris? Någon som fått bättre?
Kommer det komma en billigare ID.4 under Q1/2 2021?
Om man har medel i firman för att köra finansiell leasing, är det bättre, tänker att jag brukar ofta ha problem att behålla en bil i tre år samt att man kanske kan sälja bilen för lite mer än 50% restvärde när perioden är slut. Då slipper jag också vinstskatt när jag säljer den bil jag idag har betalt kontant på firman.
![]()
ID4 X versionerna har 4wd.taliz skrev:Dom sista två är väl Kina-specialare, dvs inget som säljs utanför Kina.