Trängselskatt på Essingeleden

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist

Re: Trängselskatt på Essingeleden

Inlägg av Surfaren »

JonasH skrev:
- Många behöver bilen i sitt jobb.
- Pendeltåg är idag inte ett alternativ i Stockholm. Den har totalt havererat.
- Finns det nån siffra på hur många som faktiskt behöver bilen i jobbet? Jag tror det är ganska få %.
- Om pendeltågstrafiken havererat så är det ju en perfekt sak att satsa massa miljarder på istället (tåget är mycket mer utrymmeseffektivt än bilarna, och utrymme har vi begränsat av).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Just de som behöver bilen i jobbet, (typ snickare, budfirmor) torde väl vara de största vinnarna, då tidsvinsten torde vara värd mer än den lilla skatten. Det är nog för privatbilister det svider mest.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Tror du har helt rätt att det är privatbilister som drabbas mest, men jag tror inte det kommer förändra mängden bilar på gatorna. Det kommer troligtvis öka med trafik i innerstan, men totalt tror jag inte mängden förändras.

De flesta som idag sitter i kö i timmar varje dag gör det inte för att det är kul, utan för att de måste, av olika skäl.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

JonasH skrev:
Tror du har helt rätt att det är privatbilister som drabbas mest, men jag tror inte det kommer förändra mängden bilar på gatorna. Det kommer troligtvis öka med trafik i innerstan, men totalt tror jag inte mängden förändras.

De flesta som idag sitter i kö i timmar varje dag gör det inte för att det är kul, utan för att de måste, av olika skäl.
ska man se strikt ekonomiskt på det här med bil, så finns det nog många poster man kan spara på innan man slutar att köra pga några tior i vägtull. Räcker att byta märke så har man kanske sparat in allt vad man kommer betala av vägtull de närmsta 10 åren. Säg att man har en Audi, då kan man byta till en Skoda och spara massor. Eller man har en VW och byter till Renault. Även om det ofta handlar om pengar, så vinner prestigen med vad man önskar köra för bil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
flaco
Teslaägare

Inlägg av flaco »

Utan några vetenskapliga bevis, skulle jag vilja påstå att största potentiella effekten av denna höjning är en beteendeförändring.
De som vill ta bilen till jobbet (inte måste, utan vill), och är kostnadskänsliga, kommer att åka tidigare eller senare för att betala så lite som möjligt. Detta kommer att sprida ut trafiken över en längre period och därmed minska trängseln vid en given tidpunkt.

Som sagt, endast spekulationer från min sida, men jag tror det kommer att märkas en skillnad.

Jag åker inte genom tullarna i dagsläget (inte när Essingeleden hamnar inom tullarna heller), men jag tror att följdeffekten av prishöjningen blir att förortstrafiken kommer att påverkas positivt (för mig).

Fast, jag är ju kronisk optimist förstås ....

Men, rent krasst, det är bara bra om de som inte känner sig ha råd lämnar (fossil)bilen hemma ... :mrgreen:
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

bylund skrev:
Har du tittat på kartan? Det spelar ingen roll om du åker via Bromma till Kungsholmen eller om du tar E4 och svänger av på trafikplats Kristineberg om du kommer norrifrån. Du betalar inte Essingeledsskatt i något av de fallen. Jag gissar att du menar om du utgår från Sundbyberg, kommer du söderifrån verkar alternativet att köra via Bromma orimligt.
Insåg att min avfart ligger precis innan Essingeledens betalstation så jag klarar mig den vägen.

Jag tror att många tar bilen för att få "livspusslet" att gå ihop. Själv tar jag bilen de dagar jag hämtar på dagis för att jag sparar 30 minuter per enkel resa på så sätt och kan således hämta min son i rimlig tid och ändå jobba heltid.

Nu överlever jag att betala trängselskatten de dagar jag åker men det finns en stor andel som bor långt ut för att de inte har råd att köpa sig en bostad närmare stan. Samma personer har samtidigt inte råd att gå ner i tid för att barnen inte skall behöva vara på dagis från 07-18 och enda lösningen är att ta bilen. Det är dessa människor som hamnar i kläm och inte vi som har råd att köra Tesla.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

chpaulin skrev:
bylund skrev:
Har du tittat på kartan? Det spelar ingen roll om du åker via Bromma till Kungsholmen eller om du tar E4 och svänger av på trafikplats Kristineberg om du kommer norrifrån. Du betalar inte Essingeledsskatt i något av de fallen. Jag gissar att du menar om du utgår från Sundbyberg, kommer du söderifrån verkar alternativet att köra via Bromma orimligt.
Insåg att min avfart ligger precis innan Essingeledens betalstation så jag klarar mig den vägen.

Jag tror att många tar bilen för att få "livspusslet" att gå ihop. Själv tar jag bilen de dagar jag hämtar på dagis för att jag sparar 30 minuter per enkel resa på så sätt och kan således hämta min son i rimlig tid och ändå jobba heltid.

Nu överlever jag att betala trängselskatten de dagar jag åker men det finns en stor andel som bor långt ut för att de inte har råd att köpa sig en bostad närmare stan. Samma personer har samtidigt inte råd att gå ner i tid för att barnen inte skall behöva vara på dagis från 07-18 och enda lösningen är att ta bilen. Det är dessa människor som hamnar i kläm och inte vi som har råd att köra Tesla.
jag läste en synisk artikeln en gång om att trängselskatt är bara för att få bort fattiglappar från vägarna så att de med pengar kan köra utan kö
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag kör bil in till stan varje dag och betalar ca 250 kr per månad i trängselskatt. Endast de fattigaste fattiglapparna kan väl avskräckas av det? Jag sparar i alla fall en timme restid om dagen på det så det är värt det.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Telsa skrev:
Jag kör bil in till stan varje dag och betalar ca 250 kr per månad i trängselskatt. Endast de fattigaste fattiglapparna kan väl avskräckas av det? Jag sparar i alla fall en timme restid om dagen på det så det är värt det.
Ni måste ha väldigt låg trängselskatt i Stockholm. Jag kör varje dag också, fast i Göteborg, och betalar närmare en tusenlapp i månaden.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

En passage per dag för 10 kr då oftast? Annars vore det snarare 800 kr om man kör 2/vardag*20 kr*20 vardagar. Och det höjs till 35 kr, så c:a 1400 kr efter årsskiftet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

danni skrev:
Telsa skrev:
Ni måste ha väldigt låg trängselskatt i Stockholm. Jag kör varje dag också, fast i Göteborg, och betalar närmare en tusenlapp i månaden.
Hade inte Gbg en folkomröstning om tr.skatten? Och röstades det inte ner ?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Vi röstade nej i Stockholm också
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
Vi röstade nej i Stockholm också
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C ... _Stockholm
Wikipedia skrev:
Resultatet blev för Stockholms kommun att 51,5% röstade ja, och 45,8 % röstade nej. Valdeltagandet var 74,7%.
Sedan var det grannkommuner som röstade nej. Det var också olika frågor i Stockholm och grannkommunerna.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

_TonyV skrev:
danni skrev:
Telsa skrev:
Hade inte Gbg en folkomröstning om tr.skatten? Och röstades det inte ner ?
Jo, det hade vi. Det röstades ner med stor marginal. Men inte tror du väl att politikerna i den här staden bryr sig om folkets vilja? Nej, såna struntsaker ska inte få stå i vägen för deras visioner.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Detta är gammal mjölk, men åter aktuellt:
Follow the money...

Texten på valsedeln i Stockholm var: "Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön.
Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar."

" http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... YA12540BC/ "

Sedan trängselskatten i Stockholm infördes permanent år 2007 har regeringens hantering av intäkterna från den knappast präglats av stringens, konsekvens och spårbarhet. Istället har en mängd olika konstruktioner, anslagskonton, redovisningsmodeller och andra administrativa hanteringar skett som i princip gjort det omöjligt att veta om regeringen uppfyller en av de viktigaste förutsättningarna för skattens införande att överskottet skulle gå tillbaka till investeringar i väginfrastruktur i Stockholmsområdet.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jo, jag åker på förmiddagen när det kostar 10 kr och hem på kvällen efter 18.30 när det är gratis. Har inte tid med att sitta i köer, då kan jag lika gärna åka kollektivt.

Vägtullar kan vara bra för att styra om trafik, men då måste det ju vara större skillnader. Om det nu bara kostar 10 kr mer i värsta rusningstrafiken så finns det ju knappt nån mening att åka på andra tider om man bara tänker på ekonomin.

Och jag tror som många andra att det blir mer trafik i stan när det börjar kosta på Essingeleden också. Känns självklart.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

Ytterligare ett sätt att täcka hålen i det totala haveriet vi kallar Sverige.

En duktig extern ekonomistab borde få gå igenom Sveriges/Stockholms finanser - finns nog otaliga saker som bara kostar en massa pengar och ger skit (om ens något).
- sen startar man om landet, och lägger pengarna på rätt saker och låter rätt folk uppehålla sig i landet.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Surfaren skrev:
De allra flesta har ju antingen start eller mål i Stockholmsområdet. Att bygga "förbifarten" i det tänkta läget till den estimerade kostnaden är absurt, knappast rimligt för att de få "oskyldiga" som ska förbi regionen ska slippa sitta i kö på Essingeleden.
En ganska Stockholms-centrisk vy om jag törs säga det Bild
Vi har lagt ner kolossala belopp på att bygga förbifarter för snart varenda liten håla i landet. Ingen annanstans handlar det om fördröjning på bortåt en timme om man kommer vid fel tidpunkt. Helt oacceptabelt. IMHO givetvis Bild

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Trängselskatt på Essingeleden

Inlägg av Toja »

Detta är det dummaste jag hört på länge.
Det är väl blandningen av Miljöpartiets hets mot bilister och Sossarnas vilja att ta in skatt på allt.
Det kommer inte bli färre som kör bil, men fler som kör genom stan istället för runt.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Toja skrev:
Det är väl blandningen av Miljöpartiets hets mot bilister och Sossarnas vilja att ta in skatt på allt.
Det kommer inte bli förre som kör bil, men fler som kör genom stan istället för runt.
+1
En härlig mix Sossar och miljöpartister
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
Toja skrev:
Det kommer inte bli förre som kör bil, men fler som kör genom stan istället för runt.
+1
En härlig mix Sossar och miljöpartister
Rödgrön röra
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Hnrk

Inlägg av Hnrk »

Beslutet togs under förra mandatperioden. V och MP var de enda som röstade emot. SD avstod, övriga röstade för förslaget.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?vote=true
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker inte att det är helt dumt. Lite trängselskatt på Essingeleden och sen behöver de vara mer inne i stan så att folk inte åker där istället, gratis för elbilar och kanske biogasbilar och sen lägga mer pengar på kollektivtrafiken är väl inte en så dum tanke?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

apkungen skrev:
Jag tycker inte att det är helt dumt. Lite trängselskatt på Essingeleden och sen behöver de vara mer inne i stan så att folk inte åker där istället, gratis för elbilar och kanske biogasbilar och sen lägga mer pengar på kollektivtrafiken är väl inte en så dum tanke?
Att lägga pengarna på kollektivtrafik tycker jag är fruktansvärt dumt. Kollektivtrafiken i Stockholm innebär nästan alltid byten och dessa tar tid. Jag bor i Enskede, jobbar i Sundbyberg. 25min med MC, 40min med bil, 60min med kollektivtrafiken. Den min T-linje 19 går till Sundbyberg (vilket det faktiskt är tal om) så kanske det kan bli aktuellt att åka kollektivt, men som läget är nu har jag hellre barnen 40-70min kortare på förskolan än åker T-bana. Om kollektivtrafiken ska duga för mig och många med mig så får det max ta 10% längre tid inkl promenader etc. Jag föredrar därför att trängselskattepengar läggs på vägarna. Tyvärr öronmärker vi inte skattepengar i Sverige så dessa pengar hamnar i det stora svarta hålet.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag bor i Vasastan och jobbar i mörby centrum. Brukar jobba 900-1830 ungefär så jag skulle kunna slippa rusningen och åka bil dit på drygt 10min. Om jag åker kollektivt tar det drygt 20min. Skulle alltdå spara 20min eller 50 procent restid per dag. Men jag spar så mycket pengar på att åka kollektivt så jag gör det ändå.
Skriv svar