https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-elbilar/Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.
Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas.
Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.
Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-elbilar/Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.
Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas.
Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.
Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
Må så vara men enbart på bilarna som sådana kommer Tesla aldrig kunna motivera dagens värdering, än mindre ev värdeökning framöver. De som förespråkar aktien säger ju själva att Tesla inte bör värderas som biltillverkare utan som techbolag (vad nu det innebär).
Svaret till den uppblåsta värderingen måste alltså finnas i FSD och/eller batteritillverkning för elnätet som backup/nätreglerare (eller vad man nu kallar det). Den sistnämnda delen tror jag inte de kan bli så dominerande på. Det är många som bygger batterier och konkurrensen kommer givetvis hårdna om marginalerna är höga.
Kvar finns då FSD som jag alltså inte tror på i den bemärkelsen. Några dollar kommer de säkert tjäna men inte de summor som behövs för att motivera aktiekursen.
Re: Aktien TSLA
Jaså, ingen Tesla som haft problem med växellådan? Lite förvånad blir man ändå :pZalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-elbilar/Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.
Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas.
Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.
Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
Här är en annan undersökning gällande kvalitet på bilar från USA.
https://www.theverge.com/2020/6/25/2130 ... ity-surveyTesla ranks last on influential JD Power quality survey
Re: Aktien TSLA
Eftersom man inte behöver avtala på förhand med andra om att samåka. Att man inte behöver bo nära någon man känner som man vill samåka med.Fredrik j skrev:På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Om delningen är automatiserad så kan man beställa "taxin" när man vill och närmaste "taxi" som är på väg åt rätt håll kommer att vika av för att plocka upp dig. Ett beprövat koncept och som är synnerligen lämpat för automatisering.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Aktien TSLA
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.Fredrik j skrev:Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?Jordad skrev:En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?Jordad skrev:
Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Re: Aktien TSLA
Ok. Men det krävs ju väldigt många taxibilar som gör väldigt många resor om en låg kostnad ska generera gigantiska vinster.Jordad skrev:Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.Fredrik j skrev:Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?Jordad skrev:En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?Jordad skrev:
Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Jag tycker prognoserna går runt varandra lite. Dels ska det bli färre bilar totalt sätt samtidigt som vi ska börja åka väldigt mycket mer taxi till väldigt låg kostnad.
Re: Aktien TSLA
Bilar kommer öka. Få vill helst åka kollektivt. Billigare transporter med bilar driver antalet. Mer distansarbete, driver på mer resor inom länder. Vilket leder till att bilen blir ännu viktigare.Fredrik j skrev:Ok. Men det krävs ju väldigt många taxibilar som gör väldigt många resor om en låg kostnad ska generera gigantiska vinster.Jordad skrev:Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.Fredrik j skrev:Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?Jordad skrev:En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?Jordad skrev:
Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Jag tycker prognoserna går runt varandra lite. Dels ska det bli färre bilar totalt sätt samtidigt som vi ska börja åka väldigt mycket mer taxi till väldigt låg kostnad.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Om man inte tror robotaxi blir verklighet under de närmaste 10 åren då?
Men om vi leker med tanken. Hur ser värdet ut per robotaxi? Vad ska en typisk resa på en halvtimme kosta? Vilken beläggningsgrad kan man räkna med? Hur ser konkurrensen ut? Laddning? Slitage? Rengöring? Reparationer? Hur många robotaxis kommer vara ute på vägarna? När? Pratar vi nästa år? Om 3 år? 7 år? 10 år? 15 år? Kommer städerna ens tillåta robotaxis om de kloggar igen vägnätet?
Konkretisera lite åt mig så jag förstår och kan kvantifiera och värdera. Nu är det mest abstrakta drömmar och fantasier.
Re: Aktien TSLA
Jag körde hälften så mycket under 2020 som jag gjorde 2019. Nu har jag inte varit på jobbet sen oktober. Hur kan det öka marknaden för robotaxi?termosen skrev:Bilar kommer öka. Få vill helst åka kollektivt. Billigare transporter med bilar driver antalet. Mer distansarbete, driver på mer resor inom länder. Vilket leder till att bilen blir ännu viktigare.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Aktien TSLA
Tesla planerar att bli världens största tillverkare av batterier.MWall skrev:Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-elbilar/Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.
Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas.
Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.
Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
Må så vara men enbart på bilarna som sådana kommer Tesla aldrig kunna motivera dagens värdering, än mindre ev värdeökning framöver. De som förespråkar aktien säger ju själva att Tesla inte bör värderas som biltillverkare utan som techbolag (vad nu det innebär).
Svaret till den uppblåsta värderingen måste alltså finnas i FSD och/eller batteritillverkning för elnätet som backup/nätreglerare (eller vad man nu kallar det). Den sistnämnda delen tror jag inte de kan bli så dominerande på. Det är många som bygger batterier och konkurrensen kommer givetvis hårdna om marginalerna är höga.
Kvar finns då FSD som jag alltså inte tror på i den bemärkelsen. Några dollar kommer de säkert tjäna men inte de summor som behövs för att motivera aktiekursen.
Mvh
Re: Aktien TSLA
Hur dyrt är service?Jordad skrev:Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.Fredrik j skrev:Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?Jordad skrev:En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?Jordad skrev:
Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Skoda Superb kostar 3600kr upp till 6000 mil. Är det dyrt?
Re: Aktien TSLA
Ok, vad innebär det i volym? Vad räknar man med för vinstmarginal? Vad innebär det för att nå ett rimligt P/E-tal på 5-6 år sikt?NiklasTesla skrev:Tesla planerar att bli världens största tillverkare av batterier.
Mvh
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19943
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Knappast om den går som taxi, eller? Dom brukar iaf ha höga servicekostnader...nek0 skrev:Hur dyrt är service?Jordad skrev:Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.Fredrik j skrev:Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?Jordad skrev:En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?Jordad skrev:
Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Skoda Superb kostar 3600kr upp till 6000 mil. Är det dyrt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Vet ej, kanske men bara slänga ur sig utan att veta är sådär. Vad kostar service på en Tesla om den körs som taxi. Man kan påstå att man inte måste serva bilen men kan man köra den som taxi och räkna med att det inte kostar något?. Även om Tesla skulle äga alla bilar så måste de räkna med att det kommer kosta att laga och underhålla bilarna och jag tror inte att det blir billigt om bilarna går som taxi. Såg i Vibilägare att Model 3 kostade 11 484kr i service upp till 6000 milBjelke skrev:Knappast om den går som taxi, eller? Dom brukar iaf ha höga servicekostnader...nek0 skrev:Hur dyrt är service?Jordad skrev:Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.Fredrik j skrev:Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?Jordad skrev:En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?Jordad skrev:
Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Skoda Superb kostar 3600kr upp till 6000 mil. Är det dyrt?
Re: Aktien TSLA
Det kommer bli färre bilar men de kommer å andra sidan behöva ersättas oftare så tillverkningen av bilar kommer inte sjunka. Om resandet sedan ökar så behövs det väl i sinom tid fler bilar med.Fredrik j skrev:Ok. Men det krävs ju väldigt många taxibilar som gör väldigt många resor om en låg kostnad ska generera gigantiska vinster.
Jag tycker prognoserna går runt varandra lite. Dels ska det bli färre bilar totalt sätt samtidigt som vi ska börja åka väldigt mycket mer taxi till väldigt låg kostnad.
Re: Aktien TSLA
Servicekostnader under 20000 mil spelar inte så stor roll, det är allt det där dyra med byte av motor och växellåda och annat som kommer efter 20000 som är intressant. En Model 3 LR är redan en tillförlitlig bil och batteri och motor kommer troligen klara sig mycket längre än i motsvarande dieselbilar. Men det är ont om bra info. Här är en länk om Model S som taxi: https://insideevs.com/news/334976/it-tu ... eat-taxis/nek0 skrev:Vet ej, kanske men bara slänga ur sig utan att veta är sådär. Vad kostar service på en Tesla om den körs som taxi. Man kan påstå att man inte måste serva bilen men kan man köra den som taxi och räkna med att det inte kostar något?. Även om Tesla skulle äga alla bilar så måste de räkna med att det kommer kosta att laga och underhålla bilarna och jag tror inte att det blir billigt om bilarna går som taxi. Såg i Vibilägare att Model 3 kostade 11 484kr i service upp till 6000 mil
Tesloop’s eHawk has racked up a total of $10,492 in combined maintenance and fuel costs, and has spent 12 days in the shop. Of these costs, $6,900 represented scheduled maintenance and $3,500 went to repair the headlights, which were damaged by driving through deep water. Tesloop estimates that, for the same number of miles, a Mercedes S class would have cost around $86,000 ($52,000 maintenance and $36,000 fuel), and a Lincoln Town Car $70,000 ($28,000 maintenance and $42,000 fuel). Both cars would have spent over 100 days in the shop.
“Over the last two years, we have seen that electric, supercharged vehicles can be deployed at utilization levels unheard of with gas vehicles,” said Sonnad. “And while saving over $60,000 on fuel and maintenance is a substantial economic win, we feel the bigger win is that this car is ready for another 900,000 miles over the next 6 years under its current warranty. A gas car with 300,000 miles would be near the end of its useful lifespan.”
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:Servicekostnader under 20000 mil spelar inte så stor roll, det är allt det där dyra med byte av motor och växellåda och annat som kommer efter 20000 som är intressant. En Model 3 LR är redan en tillförlitlig bil och batteri och motor kommer troligen klara sig mycket längre än i motsvarande dieselbilar. Men det är ont om bra info. Här är en länk om Model S som taxi: https://insideevs.com/news/334976/it-tu ... eat-taxis/nek0 skrev:Vet ej, kanske men bara slänga ur sig utan att veta är sådär. Vad kostar service på en Tesla om den körs som taxi. Man kan påstå att man inte måste serva bilen men kan man köra den som taxi och räkna med att det inte kostar något?. Även om Tesla skulle äga alla bilar så måste de räkna med att det kommer kosta att laga och underhålla bilarna och jag tror inte att det blir billigt om bilarna går som taxi. Såg i Vibilägare att Model 3 kostade 11 484kr i service upp till 6000 mil
Tesloop’s eHawk has racked up a total of $10,492 in combined maintenance and fuel costs, and has spent 12 days in the shop. Of these costs, $6,900 represented scheduled maintenance and $3,500 went to repair the headlights, which were damaged by driving through deep water. Tesloop estimates that, for the same number of miles, a Mercedes S class would have cost around $86,000 ($52,000 maintenance and $36,000 fuel), and a Lincoln Town Car $70,000 ($28,000 maintenance and $42,000 fuel). Both cars would have spent over 100 days in the shop.
“Over the last two years, we have seen that electric, supercharged vehicles can be deployed at utilization levels unheard of with gas vehicles,” said Sonnad. “And while saving over $60,000 on fuel and maintenance is a substantial economic win, we feel the bigger win is that this car is ready for another 900,000 miles over the next 6 years under its current warranty. A gas car with 300,000 miles would be near the end of its useful lifespan.”
Om elbilar är bättre för ekonomin så kommer även "vanliga" taxis köra det i framtiden.
Re: Aktien TSLA
Vad då troligen? Varför söker du fakta i utlandet när du har de hemma i Sverige?Jordad skrev:Servicekostnader under 20000 mil spelar inte så stor roll, det är allt det där dyra med byte av motor och växellåda och annat som kommer efter 20000 som är intressant. En Model 3 LR är redan en tillförlitlig bil och batteri och motor kommer troligen klara sig mycket längre än i motsvarande dieselbilar. Men det är ont om bra info. Här är en länk om Model S som taxi: https://insideevs.com/news/334976/it-tu ... eat-taxis/nek0 skrev:Vet ej, kanske men bara slänga ur sig utan att veta är sådär. Vad kostar service på en Tesla om den körs som taxi. Man kan påstå att man inte måste serva bilen men kan man köra den som taxi och räkna med att det inte kostar något?. Även om Tesla skulle äga alla bilar så måste de räkna med att det kommer kosta att laga och underhålla bilarna och jag tror inte att det blir billigt om bilarna går som taxi. Såg i Vibilägare att Model 3 kostade 11 484kr i service upp till 6000 mil
Tesloop’s eHawk has racked up a total of $10,492 in combined maintenance and fuel costs, and has spent 12 days in the shop. Of these costs, $6,900 represented scheduled maintenance and $3,500 went to repair the headlights, which were damaged by driving through deep water. Tesloop estimates that, for the same number of miles, a Mercedes S class would have cost around $86,000 ($52,000 maintenance and $36,000 fuel), and a Lincoln Town Car $70,000 ($28,000 maintenance and $42,000 fuel). Both cars would have spent over 100 days in the shop.
“Over the last two years, we have seen that electric, supercharged vehicles can be deployed at utilization levels unheard of with gas vehicles,” said Sonnad. “And while saving over $60,000 on fuel and maintenance is a substantial economic win, we feel the bigger win is that this car is ready for another 900,000 miles over the next 6 years under its current warranty. A gas car with 300,000 miles would be near the end of its useful lifespan.”
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mot-audi/
Re: Aktien TSLA
Förstå mig rätt. Jag vill inte klanka på Tesla utan vill bara visa att dina 0kr i underhåll inte finns . Alla bilar går sönder, allt slits med tiden.
Ett till exempel:
https://alltomelbil.se/hansjorg-har-kor ... a-model-s/
Ett till exempel:
https://alltomelbil.se/hansjorg-har-kor ... a-model-s/
Re: Aktien TSLA
872,91 dollar!
Börjar bli tjatigt.
Börjar bli tjatigt.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Jag skulle rekommendera att titta på Tesla Autonomy Day om man är intresserad. Man bör titta på Battery Day med. Det här är Teslas prognoser för Tesla Network:MWall skrev:Jordad skrev:Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Om man inte tror robotaxi blir verklighet under de närmaste 10 åren då?
Men om vi leker med tanken. Hur ser värdet ut per robotaxi? Vad ska en typisk resa på en halvtimme kosta? Vilken beläggningsgrad kan man räkna med? Hur ser konkurrensen ut? Laddning? Slitage? Rengöring? Reparationer? Hur många robotaxis kommer vara ute på vägarna? När? Pratar vi nästa år? Om 3 år? 7 år? 10 år? 15 år? Kommer städerna ens tillåta robotaxis om de kloggar igen vägnätet?
Konkretisera lite åt mig så jag förstår och kan kvantifiera och värdera. Nu är det mest abstrakta drömmar och fantasier.
10 miljoner robotaxis innebär alltså 300 miljarder dollar i bruttovinst per år. Tesla kommer antagligen lanserat Tesla Network inom 3 år. Utrullningen kommer garanterat ske långsamt i begränsade områden där lagstiftning tillåter det. Kanske att de använder säkerhetsförare under en period.Some details that have been disclosed:
Tesla expects to undercut existing ridesharing services with a consumer price of ~$1.00 per mile, operate on a $0.18 per mile cost basis, drive 90,000 miles per car per year, and generate ~$30,000 gross profit per car per year.
Tesla expects a million-mile operational period for vehicles with minimal maintenance through upcoming “hyper-efficient robotaxi optimizations.”
Tesla may be able to bring the manufacturing cost of next-gen robotaxis down to $25,000.
Elon expects the NPV (net present value) of FSD-equipped Teslas to dramatically increase once the network is live.
Personligen tror jag att det krävs minst ett år med Dojo innan lansering så jag räknar med att det är minst två år bort.
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:Jag skulle rekommendera att titta på Tesla Autonomy Day om man är intresserad. Man bör titta på Battery Day med. Det här är Teslas prognoser för Tesla Network:MWall skrev:Jordad skrev:Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.
Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Om man inte tror robotaxi blir verklighet under de närmaste 10 åren då?
Men om vi leker med tanken. Hur ser värdet ut per robotaxi? Vad ska en typisk resa på en halvtimme kosta? Vilken beläggningsgrad kan man räkna med? Hur ser konkurrensen ut? Laddning? Slitage? Rengöring? Reparationer? Hur många robotaxis kommer vara ute på vägarna? När? Pratar vi nästa år? Om 3 år? 7 år? 10 år? 15 år? Kommer städerna ens tillåta robotaxis om de kloggar igen vägnätet?
Konkretisera lite åt mig så jag förstår och kan kvantifiera och värdera. Nu är det mest abstrakta drömmar och fantasier.10 miljoner robotaxis innebär alltså 300 miljarder dollar i bruttovinst per år. Tesla kommer antagligen lanserat Tesla Network inom 3 år. Utrullningen kommer garanterat ske långsamt i begränsade områden där lagstiftning tillåter det. Kanske att de använder säkerhetsförare under en period.Some details that have been disclosed:
Tesla expects to undercut existing ridesharing services with a consumer price of ~$1.00 per mile, operate on a $0.18 per mile cost basis, drive 90,000 miles per car per year, and generate ~$30,000 gross profit per car per year.
Tesla expects a million-mile operational period for vehicles with minimal maintenance through upcoming “hyper-efficient robotaxi optimizations.”
Tesla may be able to bring the manufacturing cost of next-gen robotaxis down to $25,000.
Elon expects the NPV (net present value) of FSD-equipped Teslas to dramatically increase once the network is live.
Personligen tror jag att det krävs minst ett år med Dojo innan lansering så jag räknar med att det är minst två år bort.
Jag önskar verkligen att jag kunde tro på det. Är tråkigt att baissa.
Re: Aktien TSLA
0 kr är det ingen som har sagt.nek0 skrev:Förstå mig rätt. Jag vill inte klanka på Tesla utan vill bara visa att dina 0kr i underhåll inte finns . Alla bilar går sönder, allt slits med tiden.
Ett till exempel:
https://alltomelbil.se/hansjorg-har-kor ... a-model-s/
Ja Tesla har haft dålig service i Norrland vilket borde bli bättre när man öppnar ett sc i Umeå.
Gamla Model S är ett dåligt exempel då Tesla har gjort många misstag som påverkar tillförlitligheten. Inte konstigt då det egentligen var den första bilen som Tesla tillverkade i volym. Model 3 är långt mer tillförlitlig: https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Re: Aktien TSLA
När jag började intressera mig för Teslaaktien och därmed aktier i allmänhet så tyckte jag att det var intressant att försöka förstå mekanismerna bakom aktiekurser, men jag har gett upp. För mig personligen känns det ganska meningslöst att försöka förutspå och förstå hur aktier i allmänhet och TSLA i synnerhet kommer att utvecklas. Efter att ha läst en massa förståsigpåares syn på just TSLA så inser jag att det finns ingen som kan ens vara i närheten av att förstå sig på just den. Så jag försöker bara leva i nuet och glädjas så länge aktiekursen går uppåt. Försöker vara en glad skit och hoppas på att jag hinner sälja innan den (om den nu nånsin gör det) faller som en sten. 
