Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.

Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas. 

Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.

Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-elbilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.

Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas. 

Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.

Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-elbilar/

Må så vara men enbart på bilarna som sådana kommer Tesla aldrig kunna motivera dagens värdering, än mindre ev värdeökning framöver. De som förespråkar aktien säger ju själva att Tesla inte bör värderas som biltillverkare utan som techbolag (vad nu det innebär).

Svaret till den uppblåsta värderingen måste alltså finnas i FSD och/eller batteritillverkning för elnätet som backup/nätreglerare (eller vad man nu kallar det). Den sistnämnda delen tror jag inte de kan bli så dominerande på. Det är många som bygger batterier och konkurrensen kommer givetvis hårdna om marginalerna är höga.

Kvar finns då FSD som jag alltså inte tror på i den bemärkelsen. Några dollar kommer de säkert tjäna men inte de summor som behövs för att motivera aktiekursen.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bodes_dad »

Fortsätter upp premarket..
Messages Image(3531341587).png
backe
Inlägg: 2704
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.

Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas. 

Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.

Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-elbilar/
Jaså, ingen Tesla som haft problem med växellådan? Lite förvånad blir man ändå :p

Här är en annan undersökning gällande kvalitet på bilar från USA.
Tesla ranks last on influential JD Power quality survey
https://www.theverge.com/2020/6/25/2130 ... ity-survey
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Eftersom man inte behöver avtala på förhand med andra om att samåka. Att man inte behöver bo nära någon man känner som man vill samåka med.

Om delningen är automatiserad så kan man beställa "taxin" när man vill och närmaste "taxi" som är på väg åt rätt håll kommer att vika av för att plocka upp dig. Ett beprövat koncept och som är synnerligen lämpat för automatisering.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?
Jordad skrev:

Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12762
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?
Jordad skrev:

Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Ok. Men det krävs ju väldigt många taxibilar som gör väldigt många resor om en låg kostnad ska generera gigantiska vinster.

Jag tycker prognoserna går runt varandra lite. Dels ska det bli färre bilar totalt sätt samtidigt som vi ska börja åka väldigt mycket mer taxi till väldigt låg kostnad.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare
Inlägg: 572
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Aktien TSLA

Inlägg av termosen »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?
Jordad skrev:

Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Ok. Men det krävs ju väldigt många taxibilar som gör väldigt många resor om en låg kostnad ska generera gigantiska vinster.

Jag tycker prognoserna går runt varandra lite. Dels ska det bli färre bilar totalt sätt samtidigt som vi ska börja åka väldigt mycket mer taxi till väldigt låg kostnad.
Bilar kommer öka. Få vill helst åka kollektivt. Billigare transporter med bilar driver antalet. Mer distansarbete, driver på mer resor inom länder. Vilket leder till att bilen blir ännu viktigare.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.

Om man inte tror robotaxi blir verklighet under de närmaste 10 åren då?

Men om vi leker med tanken. Hur ser värdet ut per robotaxi? Vad ska en typisk resa på en halvtimme kosta? Vilken beläggningsgrad kan man räkna med? Hur ser konkurrensen ut? Laddning? Slitage? Rengöring? Reparationer? Hur många robotaxis kommer vara ute på vägarna? När? Pratar vi nästa år? Om 3 år? 7 år? 10 år? 15 år? Kommer städerna ens tillåta robotaxis om de kloggar igen vägnätet?

Konkretisera lite åt mig så jag förstår och kan kvantifiera och värdera. Nu är det mest abstrakta drömmar och fantasier.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

termosen skrev:
Bilar kommer öka. Få vill helst åka kollektivt. Billigare transporter med bilar driver antalet. Mer distansarbete, driver på mer resor inom länder. Vilket leder till att bilen blir ännu viktigare.
Jag körde hälften så mycket under 2020 som jag gjorde 2019. Nu har jag inte varit på jobbet sen oktober. Hur kan det öka marknaden för robotaxi?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2510
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Model 3 är världens bäst säljande elbil och mitt val i klassen upp till 800 000 kronor beror givetvis på både känslor och fakta.

Först lite fakta som kanske Teslahatare inte vill tro på: Totalt sett har Model 3 färre problem än snittbilen – enligt ägarna. Jag har jämfört Model 3 av 2019 och 2020 års modeller och med alla bilar i vår begagnatdatabas. 

Tolv procent har haft elektronikproblem mot 26 procent för snittbilen. Ingen har haft problem med dyra saker som motorer och växellådor. Men tyvärr har hela 13 procent haft lackproblem (3 för snittbilen) och 17 procent rapporterar inredningsproblem mot sju för snittet.

Men Teslas ägare är mer nöjda med garantijobb, är extremt märkestrogna och skulle göra om köpet.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-elbilar/

Må så vara men enbart på bilarna som sådana kommer Tesla aldrig kunna motivera dagens värdering, än mindre ev värdeökning framöver. De som förespråkar aktien säger ju själva att Tesla inte bör värderas som biltillverkare utan som techbolag (vad nu det innebär).

Svaret till den uppblåsta värderingen måste alltså finnas i FSD och/eller batteritillverkning för elnätet som backup/nätreglerare (eller vad man nu kallar det). Den sistnämnda delen tror jag inte de kan bli så dominerande på. Det är många som bygger batterier och konkurrensen kommer givetvis hårdna om marginalerna är höga.

Kvar finns då FSD som jag alltså inte tror på i den bemärkelsen. Några dollar kommer de säkert tjäna men inte de summor som behövs för att motivera aktiekursen.
Tesla planerar att bli världens största tillverkare av batterier.

Mvh
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4478
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?
Jordad skrev:

Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Hur dyrt är service?
Skoda Superb kostar 3600kr upp till 6000 mil. Är det dyrt?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

NiklasTesla skrev:
Tesla planerar att bli världens största tillverkare av batterier.

Mvh
Ok, vad innebär det i volym? Vad räknar man med för vinstmarginal? Vad innebär det för att nå ett rimligt P/E-tal på 5-6 år sikt?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19943
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?
Jordad skrev:

Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Hur dyrt är service?
Skoda Superb kostar 3600kr upp till 6000 mil. Är det dyrt?
Knappast om den går som taxi, eller? Dom brukar iaf ha höga servicekostnader...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4478
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
nek0 skrev:
Jordad skrev:
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
En Robotaxi kostar runt 300t för Tesla att tillverka och sedan tillkommer service/städ och el till drift. Det är väsentligt lägre än vad en vanlig taxi kostar med dyra förare, dyr service och diesel.
Varför jämför du med en dieseltaxi? Du får väl jämföra med en elbil med fysisk förare?
Jordad skrev:

Det kommer säkert öven erbjudas rabatterat pris till de som kan tänka sig att samåka med arbetskamrater vilket många redan gör idag.
På vilket sätt skulle det bli enklare än att bara samåka i den egna elbilen?
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.
Hur dyrt är service?
Skoda Superb kostar 3600kr upp till 6000 mil. Är det dyrt?
Knappast om den går som taxi, eller? Dom brukar iaf ha höga servicekostnader...
Vet ej, kanske men bara slänga ur sig utan att veta är sådär. Vad kostar service på en Tesla om den körs som taxi. Man kan påstå att man inte måste serva bilen men kan man köra den som taxi och räkna med att det inte kostar något?. Även om Tesla skulle äga alla bilar så måste de räkna med att det kommer kosta att laga och underhålla bilarna och jag tror inte att det blir billigt om bilarna går som taxi. Såg i Vibilägare att Model 3 kostade 11 484kr i service upp till 6000 mil
tesla service.jpg
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Ok. Men det krävs ju väldigt många taxibilar som gör väldigt många resor om en låg kostnad ska generera gigantiska vinster.

Jag tycker prognoserna går runt varandra lite. Dels ska det bli färre bilar totalt sätt samtidigt som vi ska börja åka väldigt mycket mer taxi till väldigt låg kostnad.
Det kommer bli färre bilar men de kommer å andra sidan behöva ersättas oftare så tillverkningen av bilar kommer inte sjunka. Om resandet sedan ökar så behövs det väl i sinom tid fler bilar med.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

nek0 skrev:
Vet ej, kanske men bara slänga ur sig utan att veta är sådär. Vad kostar service på en Tesla om den körs som taxi. Man kan påstå att man inte måste serva bilen men kan man köra den som taxi och räkna med att det inte kostar något?. Även om Tesla skulle äga alla bilar så måste de räkna med att det kommer kosta att laga och underhålla bilarna och jag tror inte att det blir billigt om bilarna går som taxi. Såg i Vibilägare att Model 3 kostade 11 484kr i service upp till 6000 mil
Servicekostnader under 20000 mil spelar inte så stor roll, det är allt det där dyra med byte av motor och växellåda och annat som kommer efter 20000 som är intressant. En Model 3 LR är redan en tillförlitlig bil och batteri och motor kommer troligen klara sig mycket längre än i motsvarande dieselbilar. Men det är ont om bra info. Här är en länk om Model S som taxi: https://insideevs.com/news/334976/it-tu ... eat-taxis/
Tesloop’s eHawk has racked up a total of $10,492 in combined maintenance and fuel costs, and has spent 12 days in the shop. Of these costs, $6,900 represented scheduled maintenance and $3,500 went to repair the headlights, which were damaged by driving through deep water. Tesloop estimates that, for the same number of miles, a Mercedes S class would have cost around $86,000 ($52,000 maintenance and $36,000 fuel), and a Lincoln Town Car $70,000 ($28,000 maintenance and $42,000 fuel). Both cars would have spent over 100 days in the shop.

“Over the last two years, we have seen that electric, supercharged vehicles can be deployed at utilization levels unheard of with gas vehicles,” said Sonnad. “And while saving over $60,000 on fuel and maintenance is a substantial economic win, we feel the bigger win is that this car is ready for another 900,000 miles over the next 6 years under its current warranty. A gas car with 300,000 miles would be near the end of its useful lifespan.”
backe
Inlägg: 2704
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Jordad skrev:
nek0 skrev:
Vet ej, kanske men bara slänga ur sig utan att veta är sådär. Vad kostar service på en Tesla om den körs som taxi. Man kan påstå att man inte måste serva bilen men kan man köra den som taxi och räkna med att det inte kostar något?. Även om Tesla skulle äga alla bilar så måste de räkna med att det kommer kosta att laga och underhålla bilarna och jag tror inte att det blir billigt om bilarna går som taxi. Såg i Vibilägare att Model 3 kostade 11 484kr i service upp till 6000 mil
Servicekostnader under 20000 mil spelar inte så stor roll, det är allt det där dyra med byte av motor och växellåda och annat som kommer efter 20000 som är intressant. En Model 3 LR är redan en tillförlitlig bil och batteri och motor kommer troligen klara sig mycket längre än i motsvarande dieselbilar. Men det är ont om bra info. Här är en länk om Model S som taxi: https://insideevs.com/news/334976/it-tu ... eat-taxis/
Tesloop’s eHawk has racked up a total of $10,492 in combined maintenance and fuel costs, and has spent 12 days in the shop. Of these costs, $6,900 represented scheduled maintenance and $3,500 went to repair the headlights, which were damaged by driving through deep water. Tesloop estimates that, for the same number of miles, a Mercedes S class would have cost around $86,000 ($52,000 maintenance and $36,000 fuel), and a Lincoln Town Car $70,000 ($28,000 maintenance and $42,000 fuel). Both cars would have spent over 100 days in the shop.

“Over the last two years, we have seen that electric, supercharged vehicles can be deployed at utilization levels unheard of with gas vehicles,” said Sonnad. “And while saving over $60,000 on fuel and maintenance is a substantial economic win, we feel the bigger win is that this car is ready for another 900,000 miles over the next 6 years under its current warranty. A gas car with 300,000 miles would be near the end of its useful lifespan.”

Om elbilar är bättre för ekonomin så kommer även "vanliga" taxis köra det i framtiden.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4478
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Jordad skrev:
nek0 skrev:
Vet ej, kanske men bara slänga ur sig utan att veta är sådär. Vad kostar service på en Tesla om den körs som taxi. Man kan påstå att man inte måste serva bilen men kan man köra den som taxi och räkna med att det inte kostar något?. Även om Tesla skulle äga alla bilar så måste de räkna med att det kommer kosta att laga och underhålla bilarna och jag tror inte att det blir billigt om bilarna går som taxi. Såg i Vibilägare att Model 3 kostade 11 484kr i service upp till 6000 mil
Servicekostnader under 20000 mil spelar inte så stor roll, det är allt det där dyra med byte av motor och växellåda och annat som kommer efter 20000 som är intressant. En Model 3 LR är redan en tillförlitlig bil och batteri och motor kommer troligen klara sig mycket längre än i motsvarande dieselbilar. Men det är ont om bra info. Här är en länk om Model S som taxi: https://insideevs.com/news/334976/it-tu ... eat-taxis/
Tesloop’s eHawk has racked up a total of $10,492 in combined maintenance and fuel costs, and has spent 12 days in the shop. Of these costs, $6,900 represented scheduled maintenance and $3,500 went to repair the headlights, which were damaged by driving through deep water. Tesloop estimates that, for the same number of miles, a Mercedes S class would have cost around $86,000 ($52,000 maintenance and $36,000 fuel), and a Lincoln Town Car $70,000 ($28,000 maintenance and $42,000 fuel). Both cars would have spent over 100 days in the shop.

“Over the last two years, we have seen that electric, supercharged vehicles can be deployed at utilization levels unheard of with gas vehicles,” said Sonnad. “And while saving over $60,000 on fuel and maintenance is a substantial economic win, we feel the bigger win is that this car is ready for another 900,000 miles over the next 6 years under its current warranty. A gas car with 300,000 miles would be near the end of its useful lifespan.”
Vad då troligen? Varför söker du fakta i utlandet när du har de hemma i Sverige?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -mot-audi/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4478
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av nek0 »

Förstå mig rätt. Jag vill inte klanka på Tesla utan vill bara visa att dina 0kr i underhåll inte finns . Alla bilar går sönder, allt slits med tiden.
Ett till exempel:
https://alltomelbil.se/hansjorg-har-kor ... a-model-s/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

872,91 dollar!

Börjar bli tjatigt. :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.

Om man inte tror robotaxi blir verklighet under de närmaste 10 åren då?

Men om vi leker med tanken. Hur ser värdet ut per robotaxi? Vad ska en typisk resa på en halvtimme kosta? Vilken beläggningsgrad kan man räkna med? Hur ser konkurrensen ut? Laddning? Slitage? Rengöring? Reparationer? Hur många robotaxis kommer vara ute på vägarna? När? Pratar vi nästa år? Om 3 år? 7 år? 10 år? 15 år? Kommer städerna ens tillåta robotaxis om de kloggar igen vägnätet?

Konkretisera lite åt mig så jag förstår och kan kvantifiera och värdera. Nu är det mest abstrakta drömmar och fantasier.
Jag skulle rekommendera att titta på Tesla Autonomy Day om man är intresserad. Man bör titta på Battery Day med. Det här är Teslas prognoser för Tesla Network:
Some details that have been disclosed:

Tesla expects to undercut existing ridesharing services with a consumer price of ~$1.00 per mile, operate on a $0.18 per mile cost basis, drive 90,000 miles per car per year, and generate ~$30,000 gross profit per car per year.
Tesla expects a million-mile operational period for vehicles with minimal maintenance through upcoming “hyper-efficient robotaxi optimizations.”
Tesla may be able to bring the manufacturing cost of next-gen robotaxis down to $25,000.
Elon expects the NPV (net present value) of FSD-equipped Teslas to dramatically increase once the network is live.
10 miljoner robotaxis innebär alltså 300 miljarder dollar i bruttovinst per år. Tesla kommer antagligen lanserat Tesla Network inom 3 år. Utrullningen kommer garanterat ske långsamt i begränsade områden där lagstiftning tillåter det. Kanske att de använder säkerhetsförare under en period.

Personligen tror jag att det krävs minst ett år med Dojo innan lansering så jag räknar med att det är minst två år bort.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
Det var ett svar på ett påstående att dagens taxi funkar lika bra som en robotaxi och dagens taxibilar i Sverige är mestadels dieselbilar. Service under 50000 mil med en dieseltaxi är dyrt.

Om milkostnad för att samåka robotaxi blir avsevärt lägre än för att samåka i egenägd bil så finns det säkert många som kommer göra det.

Om man inte tror robotaxi blir verklighet under de närmaste 10 åren då?

Men om vi leker med tanken. Hur ser värdet ut per robotaxi? Vad ska en typisk resa på en halvtimme kosta? Vilken beläggningsgrad kan man räkna med? Hur ser konkurrensen ut? Laddning? Slitage? Rengöring? Reparationer? Hur många robotaxis kommer vara ute på vägarna? När? Pratar vi nästa år? Om 3 år? 7 år? 10 år? 15 år? Kommer städerna ens tillåta robotaxis om de kloggar igen vägnätet?

Konkretisera lite åt mig så jag förstår och kan kvantifiera och värdera. Nu är det mest abstrakta drömmar och fantasier.
Jag skulle rekommendera att titta på Tesla Autonomy Day om man är intresserad. Man bör titta på Battery Day med. Det här är Teslas prognoser för Tesla Network:
Some details that have been disclosed:

Tesla expects to undercut existing ridesharing services with a consumer price of ~$1.00 per mile, operate on a $0.18 per mile cost basis, drive 90,000 miles per car per year, and generate ~$30,000 gross profit per car per year.
Tesla expects a million-mile operational period for vehicles with minimal maintenance through upcoming “hyper-efficient robotaxi optimizations.”
Tesla may be able to bring the manufacturing cost of next-gen robotaxis down to $25,000.
Elon expects the NPV (net present value) of FSD-equipped Teslas to dramatically increase once the network is live.
10 miljoner robotaxis innebär alltså 300 miljarder dollar i bruttovinst per år. Tesla kommer antagligen lanserat Tesla Network inom 3 år. Utrullningen kommer garanterat ske långsamt i begränsade områden där lagstiftning tillåter det. Kanske att de använder säkerhetsförare under en period.

Personligen tror jag att det krävs minst ett år med Dojo innan lansering så jag räknar med att det är minst två år bort.

Jag önskar verkligen att jag kunde tro på det. Är tråkigt att baissa.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

nek0 skrev:
Förstå mig rätt. Jag vill inte klanka på Tesla utan vill bara visa att dina 0kr i underhåll inte finns . Alla bilar går sönder, allt slits med tiden.
Ett till exempel:
https://alltomelbil.se/hansjorg-har-kor ... a-model-s/
0 kr är det ingen som har sagt.

Ja Tesla har haft dålig service i Norrland vilket borde bli bättre när man öppnar ett sc i Umeå.

Gamla Model S är ett dåligt exempel då Tesla har gjort många misstag som påverkar tillförlitligheten. Inte konstigt då det egentligen var den första bilen som Tesla tillverkade i volym. Model 3 är långt mer tillförlitlig: https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

När jag började intressera mig för Teslaaktien och därmed aktier i allmänhet så tyckte jag att det var intressant att försöka förstå mekanismerna bakom aktiekurser, men jag har gett upp. För mig personligen känns det ganska meningslöst att försöka förutspå och förstå hur aktier i allmänhet och TSLA i synnerhet kommer att utvecklas. Efter att ha läst en massa förståsigpåares syn på just TSLA så inser jag att det finns ingen som kan ens vara i närheten av att förstå sig på just den. Så jag försöker bara leva i nuet och glädjas så länge aktiekursen går uppåt. Försöker vara en glad skit och hoppas på att jag hinner sälja innan den (om den nu nånsin gör det) faller som en sten. :)
Skriv svar