"Det bra och det dåliga med en EV"

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re:

Inlägg av drakbane »

Herr X skrev:
Av de negativa punkterna, håller jag bara med om inköpskostnaden.
Men långresor kommer kanske bli ett större problem i framtiden när det finns fler bilar på vägarna som ska samsas om superladdarna. Speciellt kan laddning vid långresor bli ett problem vid "peak-användning", såsom vid högtider då många reser. Eftersom det tar så kort tid att tanka och man kommer så långt på en tank bensin, är detta problemet mycket mindre med dagens bensin-infrastruktur.
Finns tydligen lösningar på det med!
https://www.tanktwo.com/
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Re:

Inlägg av vigge50 »

drakbane skrev:
Herr X skrev:
Av de negativa punkterna, håller jag bara med om inköpskostnaden.
Men långresor kommer kanske bli ett större problem i framtiden när det finns fler bilar på vägarna som ska samsas om superladdarna. Speciellt kan laddning vid långresor bli ett problem vid "peak-användning", såsom vid högtider då många reser. Eftersom det tar så kort tid att tanka och man kommer så långt på en tank bensin, är detta problemet mycket mindre med dagens bensin-infrastruktur.
Finns tydligen lösningar på det med!
https://www.tanktwo.com/
Låter helt klart intressant men undra vad kostnaden för den infrasturkturen skulle kosta
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: "Det bra och det dåliga med en EV"

Inlägg av drakbane »

Sladden är ju dragen, bara o joina med Tesla, o sätta det sidan om....

Vem vet, Finnar är ju inte Tyskar ;)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av danni »

drakbane skrev:
Herr X skrev:
Av de negativa punkterna, håller jag bara med om inköpskostnaden.
Men långresor kommer kanske bli ett större problem i framtiden när det finns fler bilar på vägarna som ska samsas om superladdarna. Speciellt kan laddning vid långresor bli ett problem vid "peak-användning", såsom vid högtider då många reser. Eftersom det tar så kort tid att tanka och man kommer så långt på en tank bensin, är detta problemet mycket mindre med dagens bensin-infrastruktur.
Finns tydligen lösningar på det med!
https://www.tanktwo.com/
Min spontana tanke är att blir det inte svårt att uppnå samma energidensitet med en sån modell?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: "Det bra och det dåliga med en EV"

Inlägg av pegs »

Bjelke skrev:
"Hur länge måste man ladda för att få fullt? - Vet inte, har aldrig laddat fullt."
... Ungefär som en iPad, oftast kortare. (Men vem bryr sig, laddar båda på natten när jag sover...)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Re:

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
drakbane skrev:
Herr X skrev:
Av de negativa punkterna, håller jag bara med om inköpskostnaden.
Men långresor kommer kanske bli ett större problem i framtiden när det finns fler bilar på vägarna som ska samsas om superladdarna. Speciellt kan laddning vid långresor bli ett problem vid "peak-användning", såsom vid högtider då många reser. Eftersom det tar så kort tid att tanka och man kommer så långt på en tank bensin, är detta problemet mycket mindre med dagens bensin-infrastruktur.
Finns tydligen lösningar på det med!
https://www.tanktwo.com/
Min spontana tanke är att blir det inte svårt att uppnå samma energidensitet med en sån modell?
Men det är helt klart en spännande idé. Även om man bara ha 70% av energin jämfört med annat batteri av samma storlek så hade det kunnat räcka om det går så snabbt attt ladda.
Däremot känns det som om detta kan vara dyrt, och undra hur kontrollen kommer att vara så att man inte får en massa kassa celler.
Skriv svar