VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Det finns ju 2600 e-golf sedan tidigare. ID3 används väl på samma sätt?
Misstänker att id3 bara undantagsvis kommer laddas på andra platser än hemma. Vi skulle lätt kunna ha en som andrabil.
Hur många som har köpt bor i lägenhet utan att ladda hemma? Skulle vara grymt intressant med statistik.

Mvh
En högst ovetenskaplig studie ger att id3 har dykt upp på många garageuppfarter intill en passat av nyare modell. ID3 har konkurrerat ut en äldre andrabil i många fall.

Hur ser siffrorna ut för tesla tror du?
Lika ovetenskapligt, men där vi bor så ser man en hel massa Teslor (nästan lika vanliga som fossil-Porsche nu), men numera är även både PS2:or och Taycan:er inte någon ovanlig syn.

Inte sett någon endaste ID3:a än, men håller span då det finns en liten del andra små elbilar som gamla BMW i3:or och nyare Mini electric.

Känns oavsett modeller som elbilar är ganska starkt på frammarsch just nu!
Min poäng var att det verkar som att ID3 i väldigt många fall rullar som andrabil i familjer som bor i villa. Jag tror väldigt få av dessa använder snabbladdning utan laddar hemma.
När jag frågade hur siffrorna ser ut för Tesla menade jag hur många som inte kan ladda hemma och är beroende av snabbladdning. Antagligen fler än för ID3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW I.D

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
De är olika på så sätt att den ena är en modern crossover och den andra är en traditionell kombi.
De är väl lika på så sätt att de som familjebilar löser samma uppgift och riktar sig till samma målgrupp.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Maw skrev:
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
De är olika på så sätt att den ena är en modern crossover och den andra är en traditionell kombi.
De är väl lika på så sätt att de som familjebilar löser samma uppgift och riktar sig till samma målgrupp.
Men visst hade en Passat varit mindre märkligt att jämföra med?
Passat säljer ju dessutom bättre än V90. Eller varför inte jämföra med en VW Tiguan? VW-handlaren jag pratade med trodde på att det var just Tiguanköparna som lättast skulle gå över till ID4.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Dodde skrev:
Kul att se ID.4 i ”älgtestet”. Klarar det mycket bra, intressant att vissa andra klagat på dess väghållning i halka.
Är inte så imponerad av ID4 som vinterbil.
Men att också Volvon var dålig förvånar mig.

Utgår ifrån att 4wd versionen av ID4 blir en mycket bättre vinterbil.

Intressant är dock att ID4 krossar Volvon vad gäller milkostnaden.
Fossilbilen är död.
Mitt minne kanske är pissdåligt men hur lika är en ID4 en V90? Är det ens i närheten?
Och uttrycket ”fossilbilen är död” börjar kännas extremt uttjatat nu... behöver man skriva det 100ggr per dag typ?
De kostar lika mycket efter bonus/malus, lastar lika mycket (543 vs 560 liter) är ungefär lika rymliga, har ungefär samma prestanda (0-100 på 8,5 resp 8 sekunder), har ungefär lika mycket utrustning... De fyller kort sagt samma behov till samma pris.

Vad gäller fossilbilen så är den uppenbarligen inte död än på många år. En bekant har en BMW X5 40i och en BMW 850i cab. Han mailade mig nyligen och frågade vad jag tyckte om de här nya elbilarna (ID.4, Enyaq, Q4 osv) som kommer. Jag svarade att E-Tron nog är mer hans stil och att det är fina erbjudanden på dem nu. Nu ska han nog prova en sån, men behåller X5:an "utifall han måste köra långt". Vilket han aldrig gör. På BMW fick han av en säljare höra att det tog säljarens kompis 18 timmar att köra från Uppsala till Åre med dennes E-Tron. Ja, och så skrockade de väl lite åt de här nya tokigheterna.

Min gissning är att han säljer sin X5 efter några månader med E-Tron. Ska bli mycket intressant att följa. Så sent som i höstas skrev han att han absolut måste ha en riktig motor i bilen, annars är det ingen riktig bil. Så han har redan kommit en bit på väg. :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Vad gäller fossilbilen så är den uppenbarligen inte död än på många år.
Redan nu är det per km billigare att köra en elbil i de allra flesta fall.

Och vi ser ju nu hur reglerna ändras 1 januari, 1 april och 1 juli, alltså var tredje månad så dras tumskruvarna år för dom som vill köra fossilt.

Menar du att det finns ett tak för hur hög bilskatt en fossilbil kan få?

Sen kan ju Sverige göra som Frankrike, införa en skrotningspremie på 50.000kr.
Helt plötsligt försvinner väldigt många fossilbilar från marknaden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Vad gäller fossilbilen så är den uppenbarligen inte död än på många år.
Redan nu är det per km billigare att köra en elbil i de allra flesta fall.

Och vi ser ju nu hur reglerna ändras 1 januari, 1 april och 1 juli, alltså var tredje månad så dras tumskruvarna år för dom som vill köra fossilt.

Menar du att det finns ett tak för hur hög bilskatt en fossilbil kan få?

Sen kan ju Sverige göra som Frankrike, införa en skrotningspremie på 50.000kr.
Helt plötsligt försvinner väldigt många fossilbilar från marknaden.

Sverige är en mikroskopisk marknad och trots alla "tumskruvar" så kommer det antagligen säljas fler bilar med förbränningsmotor än med elmotor även 2022.

Hypotetiska resonemang är ditt specialområde. Där har jag inget att tillägga. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
taliz skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.
Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.
Ja det är bara avgasbilarna som strular :)
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Från din länk så framkommer det att det troligen är främst klagomål på elbilar gällande ofärdig och buggig mjukvara, som kunderna är mest missnöjda med och driver vidare som klagomål/ärenden.

"I Norge märks nu en tydlig ökning av konsumenter som irriterar sig över fel på sina nya bilar. Vigdis Svennungsen, jurist på Norges Automobil Förbund (NAF), har sett en förbluffande stor mängd klagomål från nybilsköpare senaste tiden.

Detta är ett tydligt trendbrott. Tidigare har de juridiska ärendena främst varit kopplade till begagnatköp. För elbilar är det numera nybilskunderna som klagar.

NAF tror att mycket beror på att biltillverkare släpper ut bilar som inte är helt färdigutvecklade. Bland annat står Volkswagen ID 3 och Polestar 2 för många av fallen.
"
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW I.D

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
StefL skrev:
taliz skrev:
Det blir ju "lite" snett att titta på statistik hos ett försäkringsbolag. Snittåldern på en svensk bil ligger väl på 10+ år. Hur många av de har helförsäkring?
De flesta rullar nog på halvförsäkring.
Bättre att titta på ägarundersökningar hos tex AMS. Där är just elektronikproblem överrepresenterade.
Även om man har helförsäkring på en äldre bil - jag har det t.ex. på min Octavia -11 som gått 23000 mil - gäller inte maskinskadeförsäkringen efter en viss ålder eller körsträcka. Vanligt är 10.000 mil har jag för mig. Så maskinskador ersätts alltså inte på äldre bilar, men man kan ju ha helförsäkring ändå för att ha vagnskadeförsäkring.
Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.
Ja det är bara avgasbilarna som strular :)
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Från din länk så framkommer det att det troligen är främst klagomål på elbilar gällande ofärdig och buggig mjukvara, som kunderna är mest missnöjda med och driver vidare som klagomål/ärenden.

"I Norge märks nu en tydlig ökning av konsumenter som irriterar sig över fel på sina nya bilar. Vigdis Svennungsen, jurist på Norges Automobil Förbund (NAF), har sett en förbluffande stor mängd klagomål från nybilsköpare senaste tiden.

Detta är ett tydligt trendbrott. Tidigare har de juridiska ärendena främst varit kopplade till begagnatköp. För elbilar är det numera nybilskunderna som klagar.

NAF tror att mycket beror på att biltillverkare släpper ut bilar som inte är helt färdigutvecklade. Bland annat står Volkswagen ID 3 och Polestar 2 för många av fallen.
"
Gå in och läs lite på Kia forum så ska du se att det inte är bara mjukvaran som strular. En hel del motorer byts ut också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Låt oss anta att serviceverkstäderna inte kommer vara sysslolösa, osett vad som påstås. bilen kommer fortfarande bränna hål i plånboken
Skulle dock gissa att de kommer få allt mindre att göra på sikt, då det blir mindre att underhålla med en elektrisk drivlina jämfört med en ICE-drivlina.

Gällande "hål i plånboken" så beror det på hur dyr bil du skaffat, och hur stor eller liten din plånbok är. :)

Tycker inte bilar är så dyrt. Bara att skaffa en större motorbåt eller segelbåt så får man lite bättre perspektiv på saker och ting gällande kostnader. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
martinot skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Sedan är det väl så att de flesta el och motorproblem går på garantin de första åren, dvs de kommer inte med i statistiken hos försäkringsbolagen.
Ja det är bara avgasbilarna som strular :)
Hela tiden svart och vitt, jag tycker att det finns flera färger.
https://www.vibilagare.se/nyheter/trend ... de-elbilar
Från din länk så framkommer det att det troligen är främst klagomål på elbilar gällande ofärdig och buggig mjukvara, som kunderna är mest missnöjda med och driver vidare som klagomål/ärenden.

"I Norge märks nu en tydlig ökning av konsumenter som irriterar sig över fel på sina nya bilar. Vigdis Svennungsen, jurist på Norges Automobil Förbund (NAF), har sett en förbluffande stor mängd klagomål från nybilsköpare senaste tiden.

Detta är ett tydligt trendbrott. Tidigare har de juridiska ärendena främst varit kopplade till begagnatköp. För elbilar är det numera nybilskunderna som klagar.

NAF tror att mycket beror på att biltillverkare släpper ut bilar som inte är helt färdigutvecklade. Bland annat står Volkswagen ID 3 och Polestar 2 för många av fallen.
"
Gå in och läs lite på Kia forum så ska du se att det inte är bara mjukvaran som strular. En hel del motorer byts ut också.
Läste bara den rapporten som du själv länkade och hänvisade till, och där de har tydlig statistik i fallen med problem på elbilar (forum är sällan bra på den punkten, även om de är bra för mycket annat).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9387
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

MarkusL skrev:
Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än.
Bakhjulsdrift är oftast mycket bättre på en bil, och speciellt en elbil. Att jag själv länge förespråkade framhjulsdrift på en del ICE-bilar är att man haft en tung motor över framaxeln som (iaf. i teorin) borde ge bättre tryck på styrningen.

Men efter att vi bytt vår ICE-kombi från Volvo till Mercedes så är jag inte alls lika övertygad om framhjulsdrivningens fördelar, ens på framtunga ICE-bilar. Får detta även en mer förstärkt när man ser tester som denna mellan ID4 och V90 (känns som V90 verkligen presterar enormt dåligt, trots sin i teorin bra framhjulsdrivning):
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.

Är ingen hög skatt på bilar som är äldre än 3 år.

Jag tror inte priserna på begagnade fossilbilar kommer dyka särskilt mycket. Tvärtom. Skatterna på nya fossilbilar håller priserna på begagnat uppe.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MarkusL skrev:
Fattar inget av alla artiklar om sladdrighet och bakhjulsdrift. Kört runt en del med id3an och försökt få den att sladda. DagensPS hade i och för sig bestämt sig för att bakhjulsdrift var omodernt på förhand om man läser mellan raderna. Det går så dåligt att sladda med id3an att jag letar workaround på hur man stänger av antisladd men inte hittat något än.
Bakhjulsdrift är oftast mycket bättre på en bil, och speciellt en elbil. Att jag själv länge förespråkade framhjulsdrift på en del ICE-bilar är att man haft en tung motor över framaxeln som (iaf. i teorin) borde ge bättre tryck på styrningen.

Men efter att vi bytt vår ICE-kombi från Volvo till Mercedes så är jag inte alls lika övertygad om framhjulsdrivningens fördelar, ens på framtunga ICE-bilar. Får detta även en mer förstärkt när man ser tester som denna mellan ID4 och V90 (känns som V90 verkligen presterar enormt dåligt, trots sin i teorin bra framhjulsdrivning):
De som tror att FWD är mer modernt än RWD idag är de som är omoderna och som fastnat i 70/80-talen.

Anledningen till att framhjulsdrift blev så populärt berodde mest på att det var billigare och att man fick större utrymmen i kupén relativt bilens yttermått. Man slapp kardantunnel, motorhuven kunde göras kortare pga tvärställd motor osv. BMW har länge förespråkat RWD men på 1-serien gav man till sist upp eftersom en stor majoritet av köparna inte ens visste att den var bakhjulsdriven. Däremot var den mycket trängre än t ex en Golf trots liknande längd och bredd. Och dyrare att tillverka. Så då blev valet lätt. Historiskt sett (innan antisladd) var det även mycket säkrare med framhjulsdrift på vägar med låg friktion.

Fördelen med bakhjulsdrift är bättre framkomlighet i uppförsbackar, bättre drivning med släp, inga kraftreaktioner i ratten, bättre styrkänsla, mindre understyrning, bättre hushållande med fäste då styrning och framdrivning inte ska samsas om fästet på enbart två hjul osv.

En elbil har utomordentliga hjälpsystem för att undvika överstyrning så säkerheten är inte längre ett problem. Inte heller kräver RWD på elbil längre huv, kardantunnel osv. Man får precis lika bra utrymmen som på en FWD. Dvs, alla nackdelar med RWD från förr är som bortblåsta. Då är det hål i huvudet att bygga elbilar med framhjulsdrift eftersom nackdelarna med FWD kvarstår. Eller egentligen är det ännu värre nu eftersom elbilar är mer vridstarka. På en gammal Toyota med 95 kusar märkte man inga kraftreaktioner i ratten. På en elbil med >200 hk och skyhögt vrid så märks det nog desto mer även om en del går att trolla bort.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.

Är ingen hög skatt på bilar som är äldre än 3 år.

Jag tror inte priserna på begagnade fossilbilar kommer dyka särskilt mycket. Tvärtom. Skatterna på nya fossilbilar håller priserna på begagnat uppe.
1. Finns inga garantier att inte skatten höjs även på äldre bilar.
2. Import av äldre fossilbilar kan sänka priset.

Dessutom gör reduktionsplikten att bensin och dieselpriset höjs avsevärt.
I dag är reduktionsnivån för bensin 4,2 procent och 21 procent för diesel.
Den nya överenskommelsen innebär att nivån för bensin höjs till 28 procent fram till 2030 och till 66 procent för diesel.
En ny skattechock på etanol slår igenom om ett år.
EU tvingar Sverige att införa skatt på biodrivmedel.
Skatten innebär att en liter etanol kommer att kosta över 20 kr.

För bara några dagar sedan gjorde miljöpartiets språkrör, finansmarknadsministern Per Bolund, utspelet om att bilar i Sverige ska få bidrag för att byggas om till etanoldrift. Han fick stöd av både etanolproducenter och verkstäder som vill bygga om bilar.

Nu visar det sig att de som bygger om sina bilar kommer att drabbas av en skattechock om bara ett år, enligt Ekot i Sveriges Radio.

Sverige har haft ett undantag från EU-reglerna om skatt på biobränslen, vid årsskiftet 2020/2021 försvinner skattebefrielsen och enligt vad BytBil erfar har inga försök gjorts från svensk sida om att förlänga undantaget.

Konsekvensen är att biodrivmedel som etanol och HVO får en chockhöjd energi- och koldioxidskatt då de ska beskattas på samma sätt som fossila drivmedel.

För en liter etanol kan det innebära en höjning med cirka 8 kronor, till över 20 kr litern. Bilarna drar dessutom 20-50 procent mer etanol, så milkostnaden börjar närma sig 30 kr. Även miljödieseln HVO verkar drabbas av chockhöjningen. Om HVO100 beskattas som vanlig diesel blir priset vid pump cirka 27 kr.
https://www.bytbil.com/nyheter/skattesm ... iter-23224

Om 66% av dieseln ska bestå av HVO 100 för 27 kr per liter, då blir dieseln dyr.
Dessutom kan jag tänka mig att biobränslena blir ännu dyrare på grund av att det finns begränsad till tillgång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW I.D

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.

Är ingen hög skatt på bilar som är äldre än 3 år.

Jag tror inte priserna på begagnade fossilbilar kommer dyka särskilt mycket. Tvärtom. Skatterna på nya fossilbilar håller priserna på begagnat uppe.
1. Finns inga garantier att inte skatten höjs även på äldre bilar.
2. Import av äldre fossilbilar kan sänka priset.

Dessutom gör reduktionsplikten att bensin och dieselpriset höjs avsevärt.
I dag är reduktionsnivån för bensin 4,2 procent och 21 procent för diesel.
Den nya överenskommelsen innebär att nivån för bensin höjs till 28 procent fram till 2030 och till 66 procent för diesel.
En ny skattechock på etanol slår igenom om ett år.
EU tvingar Sverige att införa skatt på biodrivmedel.
Skatten innebär att en liter etanol kommer att kosta över 20 kr.

För bara några dagar sedan gjorde miljöpartiets språkrör, finansmarknadsministern Per Bolund, utspelet om att bilar i Sverige ska få bidrag för att byggas om till etanoldrift. Han fick stöd av både etanolproducenter och verkstäder som vill bygga om bilar.

Nu visar det sig att de som bygger om sina bilar kommer att drabbas av en skattechock om bara ett år, enligt Ekot i Sveriges Radio.

Sverige har haft ett undantag från EU-reglerna om skatt på biobränslen, vid årsskiftet 2020/2021 försvinner skattebefrielsen och enligt vad BytBil erfar har inga försök gjorts från svensk sida om att förlänga undantaget.

Konsekvensen är att biodrivmedel som etanol och HVO får en chockhöjd energi- och koldioxidskatt då de ska beskattas på samma sätt som fossila drivmedel.

För en liter etanol kan det innebära en höjning med cirka 8 kronor, till över 20 kr litern. Bilarna drar dessutom 20-50 procent mer etanol, så milkostnaden börjar närma sig 30 kr. Även miljödieseln HVO verkar drabbas av chockhöjningen. Om HVO100 beskattas som vanlig diesel blir priset vid pump cirka 27 kr.
https://www.bytbil.com/nyheter/skattesm ... iter-23224

Om 66% av dieseln ska bestå av HVO 100 för 27 kr per liter, då blir dieseln dyr.
Dessutom kan jag tänka mig att biobränslena blir ännu dyrare på grund av att det finns begränsad till tillgång.

Massa hypotetiska argument ser jag. Jag tror inte det är möjligt eller ens önskvärt att slå så hårt mot de som har det sämst. Vore oerhört tondövt.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1369
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: VW I.D

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.

Är ingen hög skatt på bilar som är äldre än 3 år.

Jag tror inte priserna på begagnade fossilbilar kommer dyka särskilt mycket. Tvärtom. Skatterna på nya fossilbilar håller priserna på begagnat uppe.
1. Finns inga garantier att inte skatten höjs även på äldre bilar.
2. Import av äldre fossilbilar kan sänka priset.

Dessutom gör reduktionsplikten att bensin och dieselpriset höjs avsevärt.
I dag är reduktionsnivån för bensin 4,2 procent och 21 procent för diesel.
Den nya överenskommelsen innebär att nivån för bensin höjs till 28 procent fram till 2030 och till 66 procent för diesel.
En ny skattechock på etanol slår igenom om ett år.
EU tvingar Sverige att införa skatt på biodrivmedel.
Skatten innebär att en liter etanol kommer att kosta över 20 kr.

För bara några dagar sedan gjorde miljöpartiets språkrör, finansmarknadsministern Per Bolund, utspelet om att bilar i Sverige ska få bidrag för att byggas om till etanoldrift. Han fick stöd av både etanolproducenter och verkstäder som vill bygga om bilar.

Nu visar det sig att de som bygger om sina bilar kommer att drabbas av en skattechock om bara ett år, enligt Ekot i Sveriges Radio.

Sverige har haft ett undantag från EU-reglerna om skatt på biobränslen, vid årsskiftet 2020/2021 försvinner skattebefrielsen och enligt vad BytBil erfar har inga försök gjorts från svensk sida om att förlänga undantaget.

Konsekvensen är att biodrivmedel som etanol och HVO får en chockhöjd energi- och koldioxidskatt då de ska beskattas på samma sätt som fossila drivmedel.

För en liter etanol kan det innebära en höjning med cirka 8 kronor, till över 20 kr litern. Bilarna drar dessutom 20-50 procent mer etanol, så milkostnaden börjar närma sig 30 kr. Även miljödieseln HVO verkar drabbas av chockhöjningen. Om HVO100 beskattas som vanlig diesel blir priset vid pump cirka 27 kr.
https://www.bytbil.com/nyheter/skattesm ... iter-23224

Om 66% av dieseln ska bestå av HVO 100 för 27 kr per liter, då blir dieseln dyr.
Dessutom kan jag tänka mig att biobränslena blir ännu dyrare på grund av att det finns begränsad till tillgång.
Artikeln är från 2019... Sverige har fortsatt skattebefrielse för biodrivmedel efter EU-beslut (från oktober 2020)
https://sverigesradio.se/artikel/7572293
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9387
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW I.D

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Jag betalade 5750 per år för min (första och sista) dieselbil.
Och, ja, den var äldre än 3 år
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Massa hypotetiska argument ser jag. Jag tror inte det är möjligt eller ens önskvärt att slå så hårt mot de som har det sämst. Vore oerhört tondövt.
Jag tror att fossila bilar fasas ut mycket snabbt. Personbilar är den lättaste transportsektorn att ställa om.
Flyg och tunga fordon är inte lika enkel att ställa om.
Utsläpp 2010-2040.jpg
Ska man mer än halvera utsläppen till 2025, då måste en mycket snabb omställning ske.
Staten och flera kommuner har ju redan som krav att bilar som köps in ska max få släppa ut 70g CO2 per km.
Utgår ifrån att denna gräns snabbt sänks till 20g CO2 per km enligt vad Ronny Svensson från Ynnor Tjänstebilsfakta erfar.
Ynnor.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Jag betalade 5750 per år för min (första och sista) dieselbil.
Och, ja, den var äldre än 3 år
Jovisst. Men den V90 som var med i inslaget handlar nog på ca 3000.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Massa hypotetiska argument ser jag. Jag tror inte det är möjligt eller ens önskvärt att slå så hårt mot de som har det sämst. Vore oerhört tondövt.
Jag tror att fossila bilar fasas ut mycket snabbt. Personbilar är den lättaste transportsektorn att ställa om.
Flyg och tunga fordon är inte lika enkel att ställa om.
Bilagan Utsläpp 2010-2040.jpg finns inte längre
Ska man mer än halvera utsläppen till 2025, då måste en mycket snabb omställning ske.
Staten och flera kommuner har ju redan som krav att bilar som köps in ska max få släppa ut 70g CO2 per km.
Utgår ifrån att denna gräns snabbt sänks till 20g CO2 per km enligt vad Ronny Svensson från Ynnor Tjänstebilsfakta erfar.
Bilagan Ynnor.jpg finns inte längre
Men man pratar ju hela tiden om nya bilar. Dom gamla låter man rensa ut sig själva så att säga.

Som ett exempel tolkar jag det som att det i sverige såldes 274 st V90 bensin (ej laddhybrid) medans det under samma tid exporterades 357 och skrotades 44.
Antal bilar sjönk alltså helt naturligt och det finns ingen anledning att överraska ägarna med chockbeskattning. Det har ju inte heller varit metoden hittills. Man försöker att inte röra till marknaden för mycket.
Skärmbild 2021-01-25 115808.png
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 410
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: VW I.D

Inlägg av TobbeTesla »

Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom Zalman ju ofta hävdar att fossilbilen är död och att det är en dålig affär eftersom dom strax kommer rasa i värde öppnas det ju möjligheter att snart kunna köpa en modern dieselbil för småpengar att ha som backup.
I US har man ju ofta en pickup som andrabil för lite grovgöra.
Problemet är att man måste betala skatt även om bilen mest står still.
Runt 3000 spänn är väl ingenting om man får bilen skitbilligt som Zalman säger.
Jag betalade 5750 per år för min (första och sista) dieselbil.
Och, ja, den var äldre än 3 år
Jovisst. Men den V90 som var med i inslaget handlar nog på ca 3000.
Det står ju i inslaget att skatten för V90 är 8336kr/år?
Skriv svar