Tesla har ju redan ett väldigt bra och utbyggt laddnätverk i världen.
Dom skulle egentligen kunna bygga ut med 2 st chademo laddare med möjlighet till kortbetalning På varje superchargerstation.
Istället för att försöka få till nått samarbetet med en specifik tillverkare, så kommer dom öppna upp för dom flesta elbilar att ladda.
Genom att ta betalt så kan dom förhoppningsvis tjäna lite pengar på grejen.
Dom har ju redan infrastrukturen, så det är en liten extrakostnad för detta.
Det har dessutom hänt mer än en gång att dom fått avslag på bygglov för att deras stationer inte är öppna för alla elbilar.
Tror inte det kommer hända men jag tycker det är en intressant idé.
Väldigt bra idé ! På sikt kommer ju annars TM att få problem med finansieringen av driften av SC. Man kan ju tänka (ett mindre kul) scenario där nybilsförsäljningen inte kan hjälpa till med dessa kostnader. Men att skappa fler intäkter kan ju vara lösningen.
Maila Elon !
Ni som har Chademoadapter. Hur mycket använder ni den?
2 gånger och då i Karlshamn för att se om den fungerade och en gång till då jag lånade jag ut den till en som skulle till Italien men inte använde den, så svaret är 2 ggr.
Jag har använt min adapter vid ca 15 tillfällen varav en gång varit hemma i Stockholm på en Vattenfall station för att det blev väldigt mycket körning under 24h och jag glömde ladda på natten.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Ni som har Chademoadapter. Hur mycket använder ni den?
Jag har bara använt den en gång än så länge för att testa att den funkar. Planen är att ha den dels i vinter när vi ska till Geilo och åka skidor (där finns endast Chademo och hotellet har ingen laddmöjloghet, inte ens schuko). Till sommaren ska vi bila en del i Europa och då känns det tryggt att ha den som backup. Verkar som väldigt många Nissan-ÅF har Chademo utanför dörren och då har man ett betydligt bredare laddnätverk än enbart med SC.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14