Nya numret av automotorsport
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
Nya numret av automotorsport
I nya numret av automotorsport som kommer ut i butik imorgon 4/9 har man testat "verklig räckvidd" på ett gäng elbilar. Tydligen har man kört i nåt slags egenkomponerat labbtest och i två olika temperaturer, +23 & -7 grader. Men de har förutom labbtestet kört landsvägtest av räckvidden på en sluten slinga med kuperad terräng. Och håll i er, landsvägskörning, medelfart 70 km/h, så får de ut en räckvidd på 22,8 mil! Hur har de ens lyckats? Förvisso med 30 graders utetemp och 20 på klimatanläggningen.
Alltså, jag kör flera ggr i månaden mellan Karlshamn och Partille, via E22:an och sen E6:an ifrån Laholm. E22 har ju 100 och 110 i hastighetsbegränsning större delen och ifrån Laholm till Varberg är det 120 och sen lite 110 och 100 fram till Göteborg. När jag kör enligt hastighetsbestämmelserna med 19 eller 20 grader i bilen så brukar jag ha runt 6 mil kvar efter de körda 33,2 milen till Partille. Senaste gångerna har jag inte ens laddat fullt, nöjt mig med 90 %.
Så jag skulle definitivt påstå att den klarar 40 mil, rätt mycket mer än 22,8!
I 120 km/h konstant fart fick de en räckvidd på 18,4 mil.......
Är min bil som en humla? De påstås ju inte kunna flyga enligt alla vetenskapliga rön, men så länge ingen berättar det för dem så håller dem sig uppe. Kommer min bil att vissna i Halmstad om den råkar läsa AMS reportage?
Hur kunde det bli så här?
Alltså, jag kör flera ggr i månaden mellan Karlshamn och Partille, via E22:an och sen E6:an ifrån Laholm. E22 har ju 100 och 110 i hastighetsbegränsning större delen och ifrån Laholm till Varberg är det 120 och sen lite 110 och 100 fram till Göteborg. När jag kör enligt hastighetsbestämmelserna med 19 eller 20 grader i bilen så brukar jag ha runt 6 mil kvar efter de körda 33,2 milen till Partille. Senaste gångerna har jag inte ens laddat fullt, nöjt mig med 90 %.
Så jag skulle definitivt påstå att den klarar 40 mil, rätt mycket mer än 22,8!
I 120 km/h konstant fart fick de en räckvidd på 18,4 mil.......
Är min bil som en humla? De påstås ju inte kunna flyga enligt alla vetenskapliga rön, men så länge ingen berättar det för dem så håller dem sig uppe. Kommer min bil att vissna i Halmstad om den råkar läsa AMS reportage?
Hur kunde det bli så här?
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Nya numret av automotorsport
60kwh batteriet?
Om jag ligger i 70 km/h kommer jag över 50 mil i min bil...
Om jag ligger i 70 km/h kommer jag över 50 mil i min bil...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Man kan redan nu köpa elektroniska upplagan av Auto Motor & Sport. Varför köpa den uppmålad på döda trän?
Iallafall står det i artikeln att de (TÜV SÜD) hittade på en egen körcykel som de testade bilarna med, som ska vara "riktigare" än EU-s körcykel. De har nog ramlat över på hästens andra sida och tog i för mycket så körcykeln blev tuffare än verkligheten.
Även riktiga körtesterna var inte alls körningar tills batterierna tog slut. De körde 6 varv på en 9 km lång testslinga med stora nivåskillnader, alltså 54km. Sedan laddat bilarna med 230V 13A, mätt energimängden och utifrån det räknat ut räckvidden. De själva skriver att utifrån laddförluster i kablar och bilarnas tomgångsförbrukning (AC på i 30 graders värme...) kan det förbrukade energimängden vara 20% högre än den mängd som lämnat batterierna under körning...
Det syns att det är gamla bensinnissar som testar. Problemen är följande:
- en batteri är inte en bensintank som man kan mäta förbrukning av genom att mäta hur mycket man har fyllt på efter att ha kört. En bensintank kan man fylla till bredden, köra och sen fylla på och se hur mycket som saknades. Batteri funkar inte på samma sätt. Där är det en dator som styr laddningen, och datorn kan besluta ladda mer eller mindre el tillbaka. 80% laddning är inte alltid samma på elektronen när, utan kan nog i verklige livet variera en hel del.
- de hade nog regenerativa bromsningen i läge låg vilket speciellt i sådan kuperad terräng som testbanan var kan ge väldigt dåliga räckviddssiffror. De har en bild på Teslas energimätare som visar 400Wh/km toppar(!) och 0Wh/km dalar = ingen regenerativ bromsning!
Enda sättet att få fram riktig räckvidd på en elbil är att köra tills den inte kommer längre. Allt annat blir bara teoretiska siffror som duger till att jämföra bilar mellan varandra men inte som "äkta räckviddssiffror" vilket artikeln utger sig till att vara.
Iallafall står det i artikeln att de (TÜV SÜD) hittade på en egen körcykel som de testade bilarna med, som ska vara "riktigare" än EU-s körcykel. De har nog ramlat över på hästens andra sida och tog i för mycket så körcykeln blev tuffare än verkligheten.
Även riktiga körtesterna var inte alls körningar tills batterierna tog slut. De körde 6 varv på en 9 km lång testslinga med stora nivåskillnader, alltså 54km. Sedan laddat bilarna med 230V 13A, mätt energimängden och utifrån det räknat ut räckvidden. De själva skriver att utifrån laddförluster i kablar och bilarnas tomgångsförbrukning (AC på i 30 graders värme...) kan det förbrukade energimängden vara 20% högre än den mängd som lämnat batterierna under körning...
Det syns att det är gamla bensinnissar som testar. Problemen är följande:
- en batteri är inte en bensintank som man kan mäta förbrukning av genom att mäta hur mycket man har fyllt på efter att ha kört. En bensintank kan man fylla till bredden, köra och sen fylla på och se hur mycket som saknades. Batteri funkar inte på samma sätt. Där är det en dator som styr laddningen, och datorn kan besluta ladda mer eller mindre el tillbaka. 80% laddning är inte alltid samma på elektronen när, utan kan nog i verklige livet variera en hel del.
- de hade nog regenerativa bromsningen i läge låg vilket speciellt i sådan kuperad terräng som testbanan var kan ge väldigt dåliga räckviddssiffror. De har en bild på Teslas energimätare som visar 400Wh/km toppar(!) och 0Wh/km dalar = ingen regenerativ bromsning!
Enda sättet att få fram riktig räckvidd på en elbil är att köra tills den inte kommer längre. Allt annat blir bara teoretiska siffror som duger till att jämföra bilar mellan varandra men inte som "äkta räckviddssiffror" vilket artikeln utger sig till att vara.
Tibor, du har väl tumme med journalisterna på AM&S efter er provåkning härom numret, utgår från att du styr upp dem lite om fakta då. ; )
Synd att såna här missförstånd sprids av sk fackpress. Gynnar inte direkt omställningen till klimatsmartare fordonspark..
Synd att såna här missförstånd sprids av sk fackpress. Gynnar inte direkt omställningen till klimatsmartare fordonspark..
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- TiborBlomhall
De fick artikeln från tyska Auto Motor und Sport som gjorde själva testerna. De kan inte direkt gå in och ändra på siffror i en faktatest ju.
Det de gjorde istället var att skriva dit en liten ruta bredvid där de "förklarar sig". Citat:
"Många Tesla-ägare sätter nog kaffet i halsen, 184 km? Betänk att det är helt ren trafikmiljö som avses. Ingen slipstreaming, inga gasuppsläpp med regenerering, inga nedförsbackar. Plus att det var 30 grader varmt under högfartsproven, luftkonditioneringarna gick på högvarv. Vidare är laddförlusterna större med 230V än 400V som Tesla också klarar."
Jag måste säga att även i övriga texter runt själva artikeln så framhäver de Teslan som överlägsen vinnare och betonar de udda testvillkoren.
Ju mer jag läser desto mer verkar det som om tyskarna som gjorde testen stängt av regenereringen och kört bilarna på extremt kuperad bana. Ett väldigt bra sätt att framställa elbilar i dåligt dager så man kan fortsätta sälja fler bensintörstiga BMWs, Audis och Mercedes. Men har inget att göra med riktig körning i verkligheten.
Det de gjorde istället var att skriva dit en liten ruta bredvid där de "förklarar sig". Citat:
"Många Tesla-ägare sätter nog kaffet i halsen, 184 km? Betänk att det är helt ren trafikmiljö som avses. Ingen slipstreaming, inga gasuppsläpp med regenerering, inga nedförsbackar. Plus att det var 30 grader varmt under högfartsproven, luftkonditioneringarna gick på högvarv. Vidare är laddförlusterna större med 230V än 400V som Tesla också klarar."
Jag måste säga att även i övriga texter runt själva artikeln så framhäver de Teslan som överlägsen vinnare och betonar de udda testvillkoren.
Ju mer jag läser desto mer verkar det som om tyskarna som gjorde testen stängt av regenereringen och kört bilarna på extremt kuperad bana. Ett väldigt bra sätt att framställa elbilar i dåligt dager så man kan fortsätta sälja fler bensintörstiga BMWs, Audis och Mercedes. Men har inget att göra med riktig körning i verkligheten.
- TiborBlomhall
Jag tror inte vi vinner på att attackera alla som inte är med i hyllningskören, som Apple-fanatiker brukar göra.
Jag ska däremot skriva en artikel (till fredag eller måndag, få se när jag hinner) med mina synpunkter från den här tråden, och era kommentarer om riktiga räckvidder. Fortsätt fylla på tråden här!
Jag ska däremot skriva en artikel (till fredag eller måndag, få se när jag hinner) med mina synpunkter från den här tråden, och era kommentarer om riktiga räckvidder. Fortsätt fylla på tråden här!
Tyskt test på tyska:
http://www.auto-motor-und-sport.de/verg ... 98096.html
Blir hyfsat förståligt i translate i chrome (till engelska).
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Tycker AMS börjar lukta oansvariga!!! Samma i testet i förra numret där de ger Teslan 2 i ljud, garantier och säkerhet!!! Vilka tomtar!!! Jag slutar köpa och läsa då trodvärdigheten för mig numera är väldigt låg...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Tycker det är skandal med dessa korkade tester... Vi vet att vi kommer 30 mil på vintern på landsväg... Fakta från de som kör...
Se även TMC tråd...
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ph-%21-%21
Se även TMC tråd...
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ph-%21-%21
Herre min je vilken dynga. Det är ju bortom all sans. Dom har verkligen trollat allt vad dom kan och lite till för att få i3 att hamna på par med Teslan. Hemmarknad i all ära men vad fasen...matbl skrev:Tyskt test på tyska:
Clowner...
- TiborBlomhall
Svenska AM&S har gjort en pudel!
De erkänner testerna var dåligt utförda, och kommer att genomföra en egen test den 15:e September.
Läs mer här: http://teslaclubsweden.se/ams-pudel/
De erkänner testerna var dåligt utförda, och kommer att genomföra en egen test den 15:e September.
Läs mer här: http://teslaclubsweden.se/ams-pudel/
Vad bra! Då tar jag tillbaka föregående kommentar... 

Vi får väl se hur pudeln ser ut den 15:e till att börja med. Underskatta inte bmw-sponsrade golfresor åt chefsredaktörer på den tyska varianten. Hoppas Tesla kollar loggen nån gång för att se om regen verkligen var på eller av.hybris skrev:Vad bra! Då tar jag tillbaka föregående kommentar...
Jag hoppas att jag kommer att stå corrected den 16e, men jag tyckte hela artikeln var så bortom och förbi allt vett och sans så jag har lite förtroende-issues. Hoppas jag har helt fel.