AMS pudel

 

Fredrik Langendorf, tidningen Auto Motor & Sports redaktör har gått ut med ett officiellt uttalande angående deras hårt kritiserade test av Tesla Model S:

Det har inkommit synpunkter på vårt räckviddstest av elbilar i nr 19/2014. Testet var utfört av våra tyska kollegor ihop med tyska mätorganet TÜV SÜD. Kritken som framförts gäller räckvidden för Tesla Model S där vi anger 184 km i 120 km/h i 30-gradig värme med gassande sol. Ägarna själva upplever att batteriet räcker betydligt mer.

För det första vill vi poängtera en sak: Det har spekulerats i att regenereringen varit avstängd i testbilarna, så var INTE fallet. Vi förstår att en sådan missuppfattning finns, en av bilderna med ett regenereringssdiagram i Teslas färddator illustrerar olyckligtvis inte en faktisk körning från ett testmoment.

Grundproblemet tycks vara att det tagits för lätt på kalkyleringen av räckvidd utifrån förbrukad energi vid vägguttaget. Med en bensinbil kan man lätt köra en kort bit, tanka upp och sedan räkna ut räckvidd för hela tankens volym utifrån den uppmätta förbrukningen.

Elbilar är inte helt lätt att tanka. I en bil med bränslen man kan ta på (bensin, diesel, etanol och gas) är det väldigt enkelt att kontrollera om tanken är full. Antingen med volym eller tryck. Med batterierna är det annorlunda, styrelektroniken vet aldrig säkert statusen på batteriet. Den gissar utifrån vad batteriet ska rymma, vad som får förbrukas, vad som är förbrukat och vad lägsta tillåtna nivå är.

Att bara köra en kort bit med mycket liten urladdning av batteriet är inte samma sak som att göra det med en bensinbil. Bensinbilen kan lätt fyllas på med bensin tills man ser att det är fullt. Batteriet är svårare att fylla de sista procenten, det görs mindre effektivt och tar också längre tid än att ladda motsvarande mängd i ett batteri med lite laddning. Dessutom ökar andelen energi till batterikylning när man närmar sig slutet av laddcykeln.

Testet i 70 och 120 km/h gjordes med korta körsträckor för att garantera repeterbarheten. Med det menas att man utesluter yttre omständigheter i mesta möjliga mån: trafik, väderförändringar med mera.

Vi känner oss manade att utföra delar av testet ännu en gång, där vi verkligen kör slut på batteriet. Dock tar vi risken att störas av omgivande trafik, topografiska skillnader samt väder och vind. Att köra alla sex bilar blir inte möjligt av olika anledningar.

På måndag 15 september ska jag personligen ut och köra en Tesla i 120 blås tills det tar så slut jag bara vågar så att jag ändå kan ta mig till en laddstolpe.

Som kuriosa kan vi nämna att detta ämne tagit rejält med skruv i Tyskland. Tesla-klubben där ska exempelvis göra om testet på samma testområde, Boxberg, i mitten av september! Ett annat räckviddstest i regi av tyska Tesla-forumet TFF med 39 elbilar av olika fabrikat har också gjorts på tyska autobahn.

Elbilsägarna är pålästa och kunniga!

Som Tibor Blomhäll skrev i sin blogg på svenska Teslaklubbens hemsida: ”Jag tycker dock att nu vänder vi blad(!)* och hoppas att svenska Auto Motor & Sport i framtiden själva gör en riktig test av elbilar …”

*Tibor gillar inte att vi hugger ner träd och målar på dem för att göra tidning …

Fredrik Langendorf
Redaktör/Editor
auto motor & sport, Sweden

 

Dessutom har även tidningens chefredaktör och ansvarig utgivare Alrik Söderlind mejlat mig:

Hej Tibor,

Jag har läst ditt sakliga inlägg och gör i nästa nummers ledare en pudel. Att tanka el och bensin är inte samma sak!
Som du skriver måste man tömma batterierna för att få fram en äkta räckvidd.
Vi ska givetvis göra ett räckviddstest i konstant hastighet 120 km/h.

Du får gärna meddela detta på er hemsida.

alrik

 

Det är glädjande att se en tidning ta åt sig kritik på detta positiva sätt. Svenska Auto Motor & Sports inställning till frågan är så väsensskilt tyska Auto Motor und Sports att man blir stolt över våra svenska journalister.

Det blir spännande att se vad Fredrik Langendorfs test kommer att ge för resultat och hur tidningen kommer att hantera den!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.