Tjäna 5000 till 10.000 kr per år på hemmabatterier
Moderator: Redaktion
Tjäna 5000 till 10.000 kr per år på hemmabatterier
Du får 50% I bidrag om du installerar hemmabatterier.
Och kan tjäna 5000 till 10.000 kr per år på dessa batterier.
Om batterierna kostar 100.000kr.
Du får 50% I bidrag, netto 50.000kr.
Då tar det 5-10 år att tjäna igen dessa batterier.
Fördelar:
1. Vid strömavbrott kan dina solceller fortfarande producera el
2. Vid strömavbrott kan hemmabattetiet driva bas funktioner i ditt hus
3. Du kan sänka din huvudsäkring
4. Du kan flytta din elförbrukning, så du köper elen då den är billig
5. Du kan sälja el då den är dyr
6. Du kan sälja en elstabiliseringstjänst för ca 400 kr per kWh och år
7. Du kan ladda din elbil med högre effekt än vad din huvudsäkring klarar
Gruppsol.
https://gruppsol.com/
Fördelar:
Gruppsol.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tjäna 5000 till 10.000 kr per år på hemmabatterier
"Stabiliseringstjänsten" finns väl inte ännu, så det återstår ju att se vad ersättningen faktiskt landar på. Blir den så bra som de påstår så håller jag dock med om att batterier plötsligt blir ekonomiskt försvarbara.Zalman3 skrev:Du får 50% I bidrag om du installerar hemmabatterier.
Fördelar:
Gruppsol.
Det stör mig också rejält att man med bara solceller inte kan få ström vid elavbrott, så bara den delen är faktiskt värd en del för mig personligen.
Har du solceller och batterier Zalman?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- elbilist
Får man verkligen ha spänning i huset för att driva ”basfunktioner” under elavbrott? Jag fick ett starkt nej av Eon när jag frågade.
Att använda den energi man lagrat i sitt batteri kan de väl ändå aldrig hindra en från att göra? Det finns ju även gott om portabla batterier som man laddar via vägguttaget. Då borde ju även de iaf vara förbjudna?heldiggrisen skrev:Får man verkligen ha spänning i huset för att driva ”basfunktioner” under elavbrott? Jag fick ett starkt nej av Eon när jag frågade.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja, om du på ett säkert sätt kan koppla bort elnätet. Det finns en drös med jordbrukare i Småland som har monterat ett intag till fastigheten men det är inte inkopplad förrän du kopplar bort nätet. Det är helt enkelt en brytare som bryter nätet och ansluter generatorn. Detta vore/är så klart busenkelt att automatisera om man vill.heldiggrisen skrev:Får man verkligen ha spänning i huset för att driva ”basfunktioner” under elavbrott? Jag fick ett starkt nej av Eon när jag frågade.
Bönder som mjölkar sina kor med ett dieseldrivna elkraftverk är alltså förbjudet enligt EON?heldiggrisen skrev:Får man verkligen ha spänning i huset för att driva ”basfunktioner” under elavbrott? Jag fick ett starkt nej av Eon när jag frågade.
Om du bryter inkommande ledning (automatiskt är att föredra), eget jordtag och ledningsägaren har godkänt det så är det inga problem.heldiggrisen skrev:Får man verkligen ha spänning i huset för att driva ”basfunktioner” under elavbrott? Jag fick ett starkt nej av Eon när jag frågade.
Man kallar det ödrift i vissa kretsar.
Det finns pengar att känna men tyvärr så är kostnaden fortfarande lite för höga även med 50% avdrag.
De 400 kr du räknar med i tjänst är om man reserverar 10 kWh för elnätstjänster, hur många fler kWh får du då tillgång till själv om du har en budget på 100 000 kr?
Tesla Powerwall anses av en del vara det billigaste räknat per kWh men om den nu skulle komma till Sverige med dagens kapacitet så skulle du själv endast har tillgång till 3,5 kWh. Kommer du verkligen kunna spara så mycket pengar på att köpa och sälja el vid olika tillfällen om du endast kan lagra 3,5 kWh och sen har lite förluster på det?
Tesla Powerwall anses av en del vara det billigaste räknat per kWh men om den nu skulle komma till Sverige med dagens kapacitet så skulle du själv endast har tillgång till 3,5 kWh. Kommer du verkligen kunna spara så mycket pengar på att köpa och sälja el vid olika tillfällen om du endast kan lagra 3,5 kWh och sen har lite förluster på det?
Läs inlägget ovan. Ja det är förbjudet om man inte kopplar bort huset från nätet. Nej, det är inte förbjudet om du kopplar bort huset från nätet. Teknisk utrustning krävs för detta vilket inte är med i dina kalkyler. Inte heller några kostnader för underhåll och reparation/byte är med i kalkylen.Zalman3 skrev:Bönder som mjölkar sina kor med ett dieseldrivna elkraftverk är alltså förbjudet enligt EON?heldiggrisen skrev:Får man verkligen ha spänning i huset för att driva ”basfunktioner” under elavbrott? Jag fick ett starkt nej av Eon när jag frågade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Zalman skulle jobba som controller på finans, eller med att räkna på olika affärsmöjligheter! 

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Glömde gå in på hemsidan, en växelriktare och ett batteri på 5,75 kWh. Nu vet jag inte vad växelruktaren kostar men skulle man verkligen få mycket mer än 10 kWh för 100 000 kr om man inte räknar med den delen av priset som man annars lagt på en växelriktare.
Köper man en solcells anläggning idag så köper man ju givetvis en hybridväxelriktare som har anslutning för ett hemma batteri.vigge50 skrev:Glömde gå in på hemsidan, en växelriktare och ett batteri på 5,75 kWh. Nu vet jag inte vad växelruktaren kostar men skulle man verkligen få mycket mer än 10 kWh för 100 000 kr om man inte räknar med den delen av priset som man annars lagt på en växelriktare.
Det blir bara lite dyrare.
Intressant är ju att man kan delfinansiera sin Tesla Roadster med 200 kWh batteri.
Under förutsättning att den har V2X så skulle man i teorin tjäna ca 80.000 kr per år på att sälja nätnytta!
Under förutsättning att den har V2X så skulle man i teorin tjäna ca 80.000 kr per år på att sälja nätnytta!
Det förstår jag också, men hur stor del av priset är växelriktaren? Hur mycket batteri får jag för 100 000 kr utöver de 10 kWh du anser i räkneexemplet att man ska reservera för elnätsägaren?Zalman3 skrev:Köper man en solcells anläggning idag så köper man ju givetvis en hybridväxelriktare som har anslutning för ett hemma batteri.vigge50 skrev:Glömde gå in på hemsidan, en växelriktare och ett batteri på 5,75 kWh. Nu vet jag inte vad växelruktaren kostar men skulle man verkligen få mycket mer än 10 kWh för 100 000 kr om man inte räknar med den delen av priset som man annars lagt på en växelriktare.
Hur mycket dyrare? Har du koll på någon hybridväxelriktare som inte enbart har ett par schuko-uttag på växelriktaren utan kan bryta nätet och ge ström till huset och vad de kostar? Gissar att hybridväxelriktare med schuko kostar 50% mer och de för brytning av nätet kostar bra mycket mer.Zalman3 skrev:Köper man en solcells anläggning idag så köper man ju givetvis en hybridväxelriktare som har anslutning för ett hemma batteri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Syrran skulle vara jätteglad om hon när det det blir strömavbrott, kunde slå av huvudströmbrytaren.Svenssons skrev:Hur mycket dyrare? Har du koll på någon hybridväxelriktare som inte enbart har ett par schuko-uttag på växelriktaren utan kan bryta nätet och ge ström till huset och vad de kostar? Gissar att hybridväxelriktare med schuko kostar 50% mer och de för brytning av nätet kostar bra mycket mer.Zalman3 skrev:Köper man en solcells anläggning idag så köper man ju givetvis en hybridväxelriktare som har anslutning för ett hemma batteri.
Och ha ett batteri som man med en skarvkabel drar till kyl/frys och cirkulationspump.
Kan inte bli så dyrt.
Exempel på priser för växelriktare:
Tillverkare: SolarEdge, ej hybrid
5kW
Pris 14.200kr
https://www.solcellsgrossen.se/v%C3%A4x ... dge_/SE-5k
KOSTAL PLENTICORE PLUS
5,5 KW HYBRID VÄXELRIKTARE
Pris 16.179,62kr
https://24solar.se/sv/solar/vaxelriktar ... xelriktare
Orkar man inte slå av huvudströmbrytaten själv så köper man en nätfrånskiljningsbox.
ENWITEC NÄTFRÅNSKILJNINGSBOX (FRONIUS 63A)
Pris 12.995kr
https://www.solcellsgrossen.se/%C3%96drift
Gruppsol har redan installerat hemmabatterier hos +200 kunder.
Om man då köper en gammal Nissan Leaf som har stöd för V2G så får man många batterier för en billig peng.
Har sett Leaf annonser på 30-40.000kr på finn.no.
Om man då köper en gammal Nissan Leaf som har stöd för V2G så får man många batterier för en billig peng.
Har sett Leaf annonser på 30-40.000kr på finn.no.
2000kr kan det ju vara värt att kunna ta ström från batteriet. Det ju billigare än en generator, ja mycket billigare än em 3-fas generator. Sen skulle jag ju kunna använda den som jag skulle göra med en generator, alltså manuell in och urkoppling.
Varför skulle hon slå av huvudströmbrytaren med den växelriktaren? Dels misstänker jag att hon inte klarar sig med enfas 3680 W och dels funkar inte den vid strömavbrott så den skulle bli helt ur funktion när hon drar i huvudströmbrytaren.Zalman3 skrev:Syrran skulle vara jätteglad om hon när det det blir strömavbrott, kunde slå av huvudströmbrytaren.
Och ha ett batteri som man med en skarvkabel drar till kyl/frys och cirkulationspump.
Kan inte bli så dyrt.
Exempel på priser för växelriktare:
Tillverkare: SolarEdge, ej hybrid
5kW
Pris 14.200kr
https://www.solcellsgrossen.se/v%C3%A4x ... dge_/SE-5k
KOSTAL PLENTICORE PLUS
5,5 KW HYBRID VÄXELRIKTARE
Pris 16.179,62kr
https://24solar.se/sv/solar/vaxelriktar ... xelriktare
Orkar man inte slå av huvudströmbrytaten själv så köper man en nätfrånskiljningsbox.
ENWITEC NÄTFRÅNSKILJNINGSBOX (FRONIUS 63A)
Pris 12.995kr
https://www.solcellsgrossen.se/%C3%96drift
https://www.inutec-int.com/us/plenticor ... erter.htmlNotes
The Plenticore Plus 5.5 cannot do this: It can neither generate emergency power nor switch to isolated operation (without mains).
Den kräver alltså nätkoppling och kan inte köra i ödrift.
Kostnaden för att kunna köra i ödrift med huset strömsatt som vanligt kräver investeringskostnade på antagligen mellan 50 000 - 100 000 extra och då är batteribackup eller extra mycket solceller inte inkluderat. Förutom nätfrånskiljare som du länkade till så krävs växelriktare som kan ge trefas i lite större mängd än 4 kW enfas. Om man inte kör en extra växelriktare så krävs antagligen en växelriktare som kan köra både on grid och off grid och lösa nätfrånskiljningen själv då vanliga växelriktare inte får ge effekt vid strömavbrott.
Att slå om strömmen manuellt till ö-drift ser jag som det minsta bekymret. Det spelar ju ingen roll, bara det går. Tänk att kunna nyttja sin egen el och fortsätta som vanligt när alla grannar sitter i mörker. Men det måste vara ekonomiskt genomförbart. Att det inte blir en vinstaffär spelar ingen roll. Den praktiska nyttan och den gigantiska nördfaktorn väger upp det ekonomiska. Men man måste ju trots allt ha råd med kalaset, och det är tveksamt att jag har.
Jag är ändå liten sugen att begära en offert för batteribackup från SveaSolar där jag köpte mina solceller. De har någon form av helhetslösning som jag fattar det.
Jag är ändå liten sugen att begära en offert för batteribackup från SveaSolar där jag köpte mina solceller. De har någon form av helhetslösning som jag fattar det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Man måste ju också uppleva ett problem med strömavbrott. Vi har bott i hus i 20 år nu och kanske upplevt 3-4 strömavbrott på max 30-60min per gång.mati skrev:Att slå om strömmen manuellt till ö-drift ser jag som det minsta bekymret. Det spelar ju ingen roll, bara det går. Tänk att kunna nyttja sin egen el och fortsätta som vanligt när alla grannar sitter i mörker. Men det måste vara ekonomiskt genomförbart. Att det inte blir en vinstaffär spelar ingen roll. Den praktiska nyttan och den gigantiska nördfaktorn väger upp det ekonomiska. Men man måste ju trots allt ha råd med kalaset, och det är tveksamt att jag har.
Jag skulle tro att det gäller flertalet av landets småhus i tätbebyggt område.
Som du säger så behöver nog nördfaktorn väga upp det ekonomiska till stor del. Man behöver helt enkelt ha ett intresse för det.
Så har det varit för oss också, även om vi bott i lägenhet förutom de senaste tre åren. Inga större eller längre strömavbrott, men vi kanske har haft tur så långt.Fredrik j skrev:Man måste ju också uppleva ett problem med strömavbrott. Vi har bott i hus i 20 år nu och kanske upplevt 3-4 strömavbrott på max 30-60min per gång.mati skrev:Att slå om strömmen manuellt till ö-drift ser jag som det minsta bekymret. Det spelar ju ingen roll, bara det går. Tänk att kunna nyttja sin egen el och fortsätta som vanligt när alla grannar sitter i mörker. Men det måste vara ekonomiskt genomförbart. Att det inte blir en vinstaffär spelar ingen roll. Den praktiska nyttan och den gigantiska nördfaktorn väger upp det ekonomiska. Men man måste ju trots allt ha råd med kalaset, och det är tveksamt att jag har.
Som du säger så behöver nog nördfaktorn väga upp det ekonomiska till stor del. Man behöver helt enkelt ha ett intresse för det.
Det jag är lite oroad över, är att våra politiker avvecklar vår fina kärnkraft i södra Sverige, utan att ersätta den med samma kapacitet som man tappar. Detta kombinerat med att man inte heller lyckats att göra stora kapacitetsförbättringar i elöverföring mellan norr och söder. Samtidigt som vi blivit fler invånare i Sverige de senaste 25 åren, och även går mot en allt större elektrifiering av både fordonsflotta och andra näringar/industrier.
Sammantaget så tror jag att ovanstående situation, som våra inkompetenta politiker skapat, kan innebära risker för att man medvetet stänger ner delar av samhället i framtiden (lite som i en del U-länder och andra mindre utvecklade nationer).
Därav att jag nog på lite sikt (så länge vi bor kvar i landet) kommer nog att försöka skaffa någon form av dieselgenerator, och kanske även batteribank, som backup.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Om denna dystopi skulle bli verklighet lär ju knappast batterier man laddar via elnätet vara lösningen.martinot skrev:Så har det varit för oss också, även om vi bott i lägenhet förutom de senaste tre åren. Inga större eller längre strömavbrott, men vi kanske har haft tur så långt.Fredrik j skrev:Man måste ju också uppleva ett problem med strömavbrott. Vi har bott i hus i 20 år nu och kanske upplevt 3-4 strömavbrott på max 30-60min per gång.mati skrev:Att slå om strömmen manuellt till ö-drift ser jag som det minsta bekymret. Det spelar ju ingen roll, bara det går. Tänk att kunna nyttja sin egen el och fortsätta som vanligt när alla grannar sitter i mörker. Men det måste vara ekonomiskt genomförbart. Att det inte blir en vinstaffär spelar ingen roll. Den praktiska nyttan och den gigantiska nördfaktorn väger upp det ekonomiska. Men man måste ju trots allt ha råd med kalaset, och det är tveksamt att jag har.
Det jag är lite oroad över, är att våra politiker avvecklar vår fina kärnkraft i södra Sverige, utan att ersätta den med samma kapacitet som man tappar. Detta kombinerat med att man inte heller lyckats att göra stora kapacitetsförbättringar i elöverföring mellan norr och söder. Samtidigt som vi blivit fler invånare i Sverige de senaste 25 åren, och även går mot en allt större elektrifiering av både fordonsflotta och andra näringar/industrier.
Sammantaget så tror jag att ovanstående situation, som våra inkompetenta politiker skapat, kan innebära risker för att man medvetet stänger ner delar av samhället i framtiden (lite som i en del U-länder och andra mindre utvecklade nationer).
Därav att jag nog på lite sikt (så länge vi bor kvar i landet) kommer nog att försöka skaffa någon form av dieselgenerator, och kanske även batteribank, som backup.
I teorin, solpaneler och vindsnurra på taket. I praktiken börjar alla ladda sitt batteri inför nästa avstängning så fort strömmen kommer tillbaka.
Vi kommer väl i södra Sverige bli mer beroende av elproduktionen i resten av Europa. Elkraft är ju en lite speciell vara.
Vi har haft strömavbrott vid tre tillfällen bara denna vintern hittills. Det längsta varade nästan hela dagen. Det började bli ett problem när det blev allt kallare i huset där jag har mitt kontor. Där finns nämligen ingen eldstad. Och så kunde jag inte jobba för datorn funkade ju inte.Fredrik skrev:
Man måste ju också uppleva ett problem med strömavbrott. Vi har bott i hus i 20 år nu och kanske upplevt 3-4 strömavbrott på max 30-60min per gång.
Kortare avbrott på nån halvtimme eller timme eller så är ganska vanliga här. Det finns tre saker som huvudsakligen orsakar strömavbrott. Snö, blåst, och åska. Sen kan nånting gå sönder av sig självt också. Men det brukar hända mindre ofta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men det har väl mer att göra med luftledningar sista biten än effektbrist och kris? Gräva ner ledningarna känns ju som steget innan man skaffar backup för 100-tusentals kronor.mati skrev:Vi har haft strömavbrott vid tre tillfällen bara denna vintern hittills. Det längsta varade nästan hela dagen. Det började bli ett problem när det blev allt kallare i huset där jag har mitt kontor. Där finns nämligen ingen eldstad. Och så kunde jag inte jobba för datorn funkade ju inte.Fredrik skrev:
Man måste ju också uppleva ett problem med strömavbrott. Vi har bott i hus i 20 år nu och kanske upplevt 3-4 strömavbrott på max 30-60min per gång.
Kortare avbrott på nån halvtimme eller timme eller så är ganska vanliga här. Det finns tre saker som huvudsakligen orsakar strömavbrott. Snö, blåst, och åska. Sen kan nånting gå sönder av sig självt också. Men det brukar hända mindre ofta.