Om nån undrar hur jag kunde dra så stort med bara 1000kg dragvikt på bilen så har jag BE kort, släp 510kg, container 450kg. Möjligens att det var nån eller några lastpallar för mycket på släpet
Erfarenhet SR+ med STORT släp
Moderator: Redaktion
Erfarenhet SR+ med STORT släp
Tänkte dela med mig lite av min släpkörning idag. Hämtade en container(lättcontainer) idag och körde ca 5 mil med den. Till att börja med hade bilen inte laddat som den skulle inatt och det upptäckte jag inte innan jag skulle hämta släpet så jag hade lite mindre laddning än tänkt. När containern var lastad och jag startade hemresan hade jag 57% batteri och 5 mil med nästan bara motorväg och -7 grader ute. Insåg fort att jag måste ta det lugnt för att komma fram. Låg i ca 60 hela vägen så man var nog inte så populär på motorvägen... Var väldigt mycket luftmotstånd som märktes på förbrukningen. Slutade på ett snitt på 450Wh/km. Kom hem med 6% batteri. Förutom förbrukningen var det en väldigt bra dragbil. Hur stabilt som helst. När jag skulle vända släpet hemma råkade ena hjulet från släpet halka ner i diket, tänkte att nu är det kört för jag kom ingenstans först. Men efter att jag lyckats få lite annan vinkel så tuggade bilen bara på och drog upp allt! Behövde inte ens hämta sand eller nåt trots att jag drog i uppförsbacke och snöig väg! Antispinnsystemet jobbar så mycket bättre än på ICE bilar jag har varit med om.
Om nån undrar hur jag kunde dra så stort med bara 1000kg dragvikt på bilen så har jag BE kort, släp 510kg, container 450kg. Möjligens att det var nån eller några lastpallar för mycket på släpet
Om nån undrar hur jag kunde dra så stort med bara 1000kg dragvikt på bilen så har jag BE kort, släp 510kg, container 450kg. Möjligens att det var nån eller några lastpallar för mycket på släpet
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
Skapligt vindfång på den där. 
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
Snyggt!
Och bra redogörelse, alltid kul att läsa erfarenheter av släpkörning med tesla.
Väntar på min X för att få uppleva det:)
3:an blev utan krok tyvärr.
Och bra redogörelse, alltid kul att läsa erfarenheter av släpkörning med tesla.
Väntar på min X för att få uppleva det:)
3:an blev utan krok tyvärr.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
Coolt, visste inte tesla kunde beställa med VBG koppling och kompressor;)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
CCS-adapter och VBG-adapter ingår numera
Tryckluft får man fixa på annat sätt däremot... kanske finns så det räcker i tankarna kanske, typ
2 på 40 liter och 2 på 60 liter brukar ju vara standard så lite styrelektronik bara så...
Tryckluft får man fixa på annat sätt däremot... kanske finns så det räcker i tankarna kanske, typ
2 på 40 liter och 2 på 60 liter brukar ju vara standard så lite styrelektronik bara så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
Det är samma tryckluftsmekanism som kommer att sitta i Roadster 2.0. Den har provats ut i några få utvalda model 3, bl.a. i min.Bjelke skrev:CCS-adapter och VBG-adapter ingår numera![]()
Tryckluft får man fixa på annat sätt däremot... kanske finns så det räcker i tankarna kanske, typ
2 på 40 liter och 2 på 60 liter brukar ju vara standard så lite styrelektronik bara så...
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
På vägen tillbaka med släpet utan container idag drog den betydligt mindre. Va -14 ute och låg runt 80 hela vägen. Fick ett snit på 272Wh/km
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
Ja, det var ett stort släp.Matthiaz skrev:Tänkte dela med mig lite av min släpkörning idag. Hämtade en container(lättcontainer) idag och körde ca 5 mil med den. Till att börja med hade bilen inte laddat som den skulle inatt och det upptäckte jag inte innan jag skulle hämta släpet så jag hade lite mindre laddning än tänkt. När containern var lastad och jag startade hemresan hade jag 57% batteri och 5 mil med nästan bara motorväg och -7 grader ute. Insåg fort att jag måste ta det lugnt för att komma fram. Låg i ca 60 hela vägen så man var nog inte så populär på motorvägen... Var väldigt mycket luftmotstånd som märktes på förbrukningen. Slutade på ett snitt på 450Wh/km. Kom hem med 6% batteri. Förutom förbrukningen var det en väldigt bra dragbil. Hur stabilt som helst. När jag skulle vända släpet hemma råkade ena hjulet från släpet halka ner i diket, tänkte att nu är det kört för jag kom ingenstans först. Men efter att jag lyckats få lite annan vinkel så tuggade bilen bara på och drog upp allt! Behövde inte ens hämta sand eller nåt trots att jag drog i uppförsbacke och snöig väg! Antispinnsystemet jobbar så mycket bättre än på ICE bilar jag har varit med om.
Om nån undrar hur jag kunde dra så stort med bara 1000kg dragvikt på bilen så har jag BE kort, släp 510kg, container 450kg. Möjligens att det var nån eller några lastpallar för mycket på släpet
Men vad var det som gjorde att du skulle behöva BE-kort? Hög totalvikt på släpet? För med 1000kg totalvikt på släpet så borde man väll klara det på vanligt B-kort?
Vad är totalvikten på en SR+?
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
Nu råkade jag nörda in mig lite på detta. 
Nu har jag räknat på B-kort. Då gäller totalvikt 3500kg bil+ släp.
Totalvikten på en SR+ jag kollade är 2305kg. Så en släpvagn med totalvikt på 1195 är ok så länge den faktiskt inte väger mer än 1000kg (tjänstevikt+last). Vet inte om sådana (1195kg) vagnar finns men en 1000kg vagn är ju vanligt.
En polestar 2 har till skillnad från model 3s 1000kg släpvagnsvikt hela 1500kg släpvagnsvikt. Alltså 500kg mer. Men för oss med B-körkort så begränsas totalvikten på släpet till 890kg på grund av bilens höga totalvikt på 2610kg. Men dom släpvagnar som finns att hyra under 890kg totalvikt hamnar vad jag vet på 750kg totalvikt.
Så trots Polestarens på pappret 500kg högre släpvagnsvikt så blir det i dom flesta fall att Teslan får dra 250kg mer än Polestar 2.
Nu har jag räknat på B-kort. Då gäller totalvikt 3500kg bil+ släp.
Totalvikten på en SR+ jag kollade är 2305kg. Så en släpvagn med totalvikt på 1195 är ok så länge den faktiskt inte väger mer än 1000kg (tjänstevikt+last). Vet inte om sådana (1195kg) vagnar finns men en 1000kg vagn är ju vanligt.
En polestar 2 har till skillnad från model 3s 1000kg släpvagnsvikt hela 1500kg släpvagnsvikt. Alltså 500kg mer. Men för oss med B-körkort så begränsas totalvikten på släpet till 890kg på grund av bilens höga totalvikt på 2610kg. Men dom släpvagnar som finns att hyra under 890kg totalvikt hamnar vad jag vet på 750kg totalvikt.
Så trots Polestarens på pappret 500kg högre släpvagnsvikt så blir det i dom flesta fall att Teslan får dra 250kg mer än Polestar 2.
Re: Erfarenhet SR+ med STORT släp
Just den här vagnen jag hyrde hade 1300kg totalvikt.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)