Tjäna 5000 till 10.000 kr per år på hemmabatterier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Re: Tjäna 5000 till 10.000 kr per år på hemmabatterier

Inlägg av FinaFisken »

Det jag funderar på är om batteribackup för att jämna ut dygnets toppförbrukning kommer att finnas i varje bostad eller hos nätägaren, exempelvis utanför varje större samhälle. Med ökad effektbrist kommer arbitraget mellan toppförbrukningstimmarna och lågförbrukningtimmarna att öka och samtidigt minskar batteripriserna så det kommer finnas pengar att tjäna.

Nätägaren har stordriftsfödelarna men har de incitamenten? De har väl absolut inget incitament om de även är elproducent pga marginalprissättning?

Skattesystemet borde också spela in. Elskatterna slipper man om man direkt använder sin egen energi, eller sparar den själv men inte om den lagras hos nätägaren. Moms på såld energi kan inte kvittas mot moms på köpt energi?

Det vore tråkigt att investera i sitt eget hus om nätägaren själv bygger ett batterilager och jämnar ut priserna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

FinaFisken skrev:
Det jag funderar på är om batteribackup för att jämna ut dygnets toppförbrukning kommer att finnas i varje bostad eller hos nätägaren, exempelvis utanför varje större samhälle. Med ökad effektbrist kommer arbitraget mellan toppförbrukningstimmarna och lågförbrukningtimmarna att öka och samtidigt minskar batteripriserna så det kommer finnas pengar att tjäna.

Nätägaren har stordriftsfödelarna men har de incitamenten? De har väl absolut inget incitament om de även är elproducent pga marginalprissättning?

Skattesystemet borde också spela in. Elskatterna slipper man om man direkt använder sin egen energi, eller sparar den själv men inte om den lagras hos nätägaren. Moms på såld energi kan inte kvittas mot moms på köpt energi?

Det vore tråkigt att investera i sitt eget hus om nätägaren själv bygger ett batterilager och jämnar ut priserna.
Så kan det mycket väl bli, och det ligger, som många i tråden visat på, flera stora och komplexa osäkerhetsfaktorer bakom en sådan investering, om man främst gör det för att tjäna pengar på det (är sällan så enkelt i verkligheten som i Zalmans utopiska världsbild).

Om jag skaffar det så blir det nog inte främst av vinst/ekonomiska orsaker, utan mer för att få en trygghet i en möjlig temporär energiförsörjning om olika sektioner av elnätet i framtiden stängs ner ett par timmar i taget i ett rullande schema pga. effektbrist (antingen lokal effektbrist, eller effektbrist på nationell nivå).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Eftersom det för privatkunder är gratis att använda elnätet som batteri är det svårt att få någon lönsamhet för eget batterilager just nu.

Är det några prylar som behöver ström vid återkommande elavbrott är en liten UPS prisvärd lösning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vore ju bra om man på ett enkelt sätt kunde använda bilens batteri. Särskilt för att driva hemmakontoret och kyl och frys.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Vore ju bra om man på ett enkelt sätt kunde använda bilens batteri. Särskilt för att driva hemmakontoret och kyl och frys.
Japp! Hade ju varit ett perfekt extra nyttjande av en batteribank som man redan har ståendes hemma, och redan investerat i. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Gruppsol har redan installerat hemmabatterier hos +200 kunder.

Om man då köper en gammal Nissan Leaf som har stöd för V2G så får man många batterier för en billig peng.
Har sett Leaf annonser på 30-40.000kr på finn.no.
Screenshot_20210206-114155_Samsung Internet.jpg
Vad hjälper det om det inte finns någon Grid?

Ska du koppla Leaf hemma behöver du en CHAdeMO laddare alá special hemma. Den kostar en smula mer än en laddbox.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Gruppsol har redan installerat hemmabatterier hos +200 kunder.

Om man då köper en gammal Nissan Leaf som har stöd för V2G så får man många batterier för en billig peng.
Har sett Leaf annonser på 30-40.000kr på finn.no.
Screenshot_20210206-114155_Samsung Internet.jpg
Vad hjälper det om det inte finns någon Grid?

Ska du koppla Leaf hemma behöver du en CHAdeMO laddare alá special hemma. Den kostar en smula mer än en laddbox.
Misstänker att den där V2G-anpassade CHAdeMO-laddaren kostar en bra bit mer än en begagnad Leaf. Dock finns inga Nissan Leaf som stödjer V2G till försäljning i Europa så det föll där också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Men det har väl mer att göra med luftledningar sista biten än effektbrist och kris? Gräva ner ledningarna känns ju som steget innan man skaffar backup för 100-tusentals kronor.
De flesta ledningarna är nedgrävda numera. Men inte alla, det var inte möjligt på grund av sten och berg. Så de luftledningarna som finns kvar kommer vi få leva med. Tidigare, när alla ledningar var luftledningar, gick strömmen titt som tätt. Den tiden är tack o lov över.
Men effektbrist är faktiskt en sak som skulle kunna motivera ett batteri. Jag sitter längst ut på linan, dvs sista transformatorn, och det är ~500m från transformatorn till mitt hus, plus ytterligare 120m kabel till mitt kontor. Spänningen är ibland så låg att bilen klagar över spänningsfall så den slutar ladda. En spänning en bra bit under 220V är inget ovanligt alls. På sommarn är det tvärtom. När solcellerna producerar som bäst blir jag knappt av med överskottet. Då klättrar spänningen över 245V ibland. Det är ju inte bra direkt. Ett batteri skulle ju kunna lösa detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ett batteri skulle väl inte hjälpa elbilsladdningen eller så mycket på sommaren?

Tar du i och skaffa 10kWh batteribackup så är det inte särskilt mycket som bilen kommer ladda under vintern och på sommaren kommer batteriet laddas upp under förmiddagen för att sedan inte kunna att emot mer.

PS. För Zalman3 så finns här en lista på antagligen samtliga CHAdeMO med V2X som finns:
https://www.chademo.com/products/v2x-product/

Tror ingen av dessa är till försäljning till privatkunder i Europa dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nej, även 15kWh är inte mycket att hänga i granen. Det duger med nöd och näppe för att kapa toppen på sommarn så att inte huvudsäkringen går. Om man vill säkra ner till 16A vill säga.
Men samtidigt räcker det inte långt för att ladda bilen på natten.
Utan att ha räknat på det så noga skulle jag tro att det krävs ett batteri på minst 30kWh om det ska göra nytta för mig. Helst ännu större.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Känns ju som din nätleverantör borde sätta upp en plan på när dom ska modernisera.
Vad är det som gäller egentligen när det gäller stabil spänning?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Vi får väl vänta några år till innan vi har billiga stationära batterier från skrotade elbilar. Några 100 000kr för 10 kWh kommer ju vara helt orimligt när tidiga Leafs och Model S ska skrotas. Men jag tackar så klart inte nej om jag får 200 kkr för min 30 kWh Leaf när den har typ 80% degradering.

Jag skulle ju lätt kunna ha ett gäng Leaf stående på gården som batteripack. Men det är så klart snyggare om man plockar bort karossen och staplar batterierna på varandra. Hur billiga kommer Nissan Leaf vara om säga 5 år? Risken är så klart att det finns ett tydligt golv här.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Vi får väl vänta några år till innan vi har billiga stationära batterier från skrotade elbilar. Några 100 000kr för 10 kWh kommer ju vara helt orimligt när tidiga Leafs och Model S ska skrotas. Men jag tackar så klart inte nej om jag får 200 kkr för min 30 kWh Leaf när den har typ 80% degradering.

Jag skulle ju lätt kunna ha ett gäng Leaf stående på gården som batteripack. Men det är så klart snyggare om man plockar bort karossen och staplar batterierna på varandra. Hur billiga kommer Nissan Leaf vara om säga 5 år? Risken är så klart att det finns ett tydligt golv här.
Man köper ju gamla Leaf bilar i Norge för 30-40.000Nok idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Känns ju som din nätleverantör borde sätta upp en plan på när dom ska modernisera.
Vad är det som gäller egentligen när det gäller stabil spänning?
+-10% tror jag är faktiskt tillåtet. En ganska stor variation alltså.
Angående modernisering skulle jag redan vara nöjd om de skulle bygga in lite mer redundans i nätet så att inte strömmen är borta hela dagen när ett träd har ramlat över nån ledning. Sist det hände var det ett avsnitt mitt i skogen som hade klippts av ett träd. Först och främst märkte de ingenting. Det hände på natten och det gick alltså flera timmar innan man kunde felanmäla. Jag ringde sen till elföreningen på morgonen och sa att hela området var becksvart, men det hade de ingen aning om. Ingen annan som hade ringt heller. Märkligt egentligen. Alla elmätare är ju uppkopplade numera, märker de inte när ett helt område blir strömlöst? Tack o lov vet de vem jag är, jag slapp i alla fall förklara var jag bor och jag kunde även tala om för dem var de ska leta efter felet. Nåväl, de hittade avbrottet rätt så snabbt och de jobbade på som fanken, men det tar ju sin lilla tid ändå att laga en kraftledning. Det tog hela dagen. Och som sagt, såntdär händer rätt ofta.
Solen sken samtidigt och solcellerna hade varit fullt kapabla att förse huset med el under tiden. Men det får de ju inte. Det var riktigt frustrerande.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:

Man köper ju gamla Leaf bilar i Norge för 30-40.000Nok idag.
Har man kapital och kunskap finns det nog en affärsmodell att köpa begagnade elbilar för batterierna samt konvertera till gridbatterier och sedan sälja vidare gridbatterier eller off-gridbatterier.

Sedan trots att kärnkraften nu fasas ut så har jag inte haft strömavbrott på ca10års tid (även medräknat mycket tid i huset på landet).

Kommer ihåg att det var vanligare i Stockholm på 1980 samt 1990-talet.

MVH
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

#affärside helt enkelt.
Köp in billiga elbilar från Norge plocka ur batterierna. Förpacka snyggt med enkla gränssnitt mot huset och nätet, färdigt!

Undrar hur mycket av elektroniken i bilen man vill ha kvar? Använder man bilen inverter för att ladda och ladda ur batteriet. Den är ju 3-fas och kan ge tillräckligt hög effekt.
Skriv svar