Varför du behöver ett hemmabatteri

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Gruppsol säger att 70% av solcellsköparna väljer att lägga till ett hemmabatteri.


Screenshot_20210207-102222_Samsung Internet.jpg
Obs. Batteristödet är nu sänkt till 50%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Teslas energidel kommer att bli större än bildelen.

2021 USA marknaden för:
Bilar, 80 miljarder dollar
Energi, 800 miljarder dollar
Skärmavbild 2021-02-07 kl. 11.05.33.png

Palihapitiya: Tesla's Trillion Dollar Weapon Is On The Verge Of Disruption
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2512
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
Teslas energidel kommer att bli större än bildelen.

2021 USA marknaden för:
Bilar, 80 miljarder dollar
Energi, 800 miljarder dollar
Skärmavbild 2021-02-07 kl. 11.05.33.png

Palihapitiya: Tesla's Trillion Dollar Weapon Is On The Verge Of Disruption
Tack för bra video igen @Zalman3

Kul att det inte bara är jag som ser stora möjligheter i att Tesla blir vårt århundrades nya Standard Oil.

MVH
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Palihapitiya har koll.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av [JM] »

Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
Screenshot_20210206-084529_Gallery.jpg
Screenshot_20210206-114155_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1371
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
Fortfarande Gruppsol som skriver det. Man ska väl alltid ta sånna grejer från företag som vill sälja sina egna produkter med ett gran (kanske ett kg) salt!
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Exempel på en som köpte el för 55 öre istället för 256 öre per kWh. Mer än 2 kr per kWh i skillnad.
20210205_214849.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
Fortfarande Gruppsol som skriver det. Man ska väl alltid ta sånna grejer från företag som vill sälja sina egna produkter med ett gran (kanske ett kg) salt!
Syrran kommer köpa hemmabatteri enbart för att slippa elavbrott.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Priser på beg Nissan Leaf batterier.
One 0.5kWh 2S module, 100€/piece
One 1.25kWh 2S module, 200€/piece
Discounts for bulk buys over 10x modules!
https://dalasevrepair.fi/?fbclid=IwAR0j ... s#services

Man borde starta en firma och sälja beg Leaf batterier.
12,5 kWh för 2.000 euro
25 kWh för 4.000 euro

Med 50% I bidrag halveras dessa priser.

Myglaren köper in ett 62 kWh batteri till sin gamla Leaf 24 kWh.
Får 50% I bidrag på 62kWh batteriet.
Men det hamnar i Leafen.
Gamla 24 kWh batteriet hamnar som hemma batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen

1. Är endast nödström, dvs typ ett schuko-uttag på 2-3 kW. Bättre än inget men inget som man kör hela huset på eller som ens kopplar in på husets vanliga nät.
2 och 5 är i princip samma sak. Hur ens förbrukning är under maxförbrukning påverkar om det verkligen är en vinst. Skulle ens maxförbrukning ligga nära maxeffekt under lite längre tid på vintern t.ex. så är det inte säkert att det är möjligt att minska huvudsäkringen utan anpassning av förbrukningen (tex lastbalansering för laddning av elbil och annan värmekälla).
3. Troligen större vinst att sälja elen under dagen. Ger större nätnytta och försäljning till högre pris. Går emot punkt 6.
4. Batterier producerar inte någon el och utan större kapacitet och koppling till data om momentan förbrukning och frekvens så kommer det inte vara någon nätnytta. Nätnyttan kommer från solcellsproduktionen.
5. Se punkt 2.
6. Priserna har historiskt inte varierat så mycket i Sverige att det är lönsamt men nu har vi nya förutsättningar med större variationer så detta kan kanske bli lönsamt i framtiden.

Gör man en strikt ekonomisk kalkyl är jag tveksam till att kostnaden för batterier kommer betala av sig även ifall man får 50% i stöd. Detta kan dock ändras i och med större variationer i priset och tillgången till el.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Det pratas om att Tesla I England tjänar så mycket på att köpa och sälja el med hjälp av batterilagring att de skulle kunna ge bort strömmen till de som vill ladda sin Tesla.

Intressant affärsidé är att ta 100% I bidrag för att bygga en 150 kW laddare i Norrlands inland och ha ett batteri i den lösningen.

Även om det kommer noll personer och laddar så gör man en bra vinst på att sälja nätnytta.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Gör man en strikt ekonomisk kalkyl är jag tveksam till att kostnaden för batterier kommer betala av sig även ifall man får 50% i stöd. Detta kan dock ändras i och med större variationer i priset och tillgången till el.
Problemet över tid är väl att när alla har batterilagring så får man väldigt små variationer i elpriset.
Och då minskar vitsen med batterilagring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Det pratas om att Tesla I England tjänar så mycket på att köpa och sälja el med hjälp av batterilagring att de skulle kunna ge bort strömmen till de som vill ladda sin Tesla.

Intressant affärsidé är att ta 100% I bidrag för att bygga en 150 kW laddare i Norrlands inland och ha ett batteri i den lösningen.

Även om det kommer noll personer och laddar så gör man en bra vinst på att sälja nätnytta.
När är det brist på tillgänglig effekt i norrlands inland?
Det är väl överföringen nedåt som är problemet. Batteriet behöver ju stå i södra Sverige i så fall och laddas på annat sätt än med el från Norrland.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det pratas om att Tesla I England tjänar så mycket på att köpa och sälja el med hjälp av batterilagring att de skulle kunna ge bort strömmen till de som vill ladda sin Tesla.

Intressant affärsidé är att ta 100% I bidrag för att bygga en 150 kW laddare i Norrlands inland och ha ett batteri i den lösningen.

Även om det kommer noll personer och laddar så gör man en bra vinst på att sälja nätnytta.
När är det brist på tillgänglig effekt i norrlands inland?
Det är väl överföringen nedåt som är problemet. Batteriet behöver ju stå i södra Sverige i så fall och laddas på annat sätt än med el från Norrland.
Lokalt kan det visst vara brist på effekt i Norrlands inland.

Dessutom kan ju solceller ställa till det, kan bli för mycket ström i sladdarna.
Vilket exempelvis Mati klagar på.

Sen är ju nätnytta ett vitt begrepp.
Kunden vill ju ha rätt:
1. Spänning
2. Ström
3. Frekvens
4. Och inga transienter

Edit:
På jobbet hade vi så mycket spikar i elnätet att det slog ut vår mätutrustning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Lokalt kan det visst vara brist på effekt i Norrlands inland.
Ok. Men då måste det ju även när hänga på taskig överföring? Överföringen blir ju lika dålig åt andra hållet när batteriet ska laddas ur.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Lokalt kan det visst vara brist på effekt i Norrlands inland.
Ok. Men då måste det ju även när hänga på taskig överföring? Överföringen blir ju lika dålig åt andra hållet när batteriet ska laddas ur.
Med ett batteri och en bra reglerutrustning kan man ju maximera kapaciteten på befintliga ledningar.

Tänk på att 16A 3-fas kan i teorin överföra 264 kWh per dygn.
Vilket ingen normal villaägare kommer I närheten av.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av mati »

Enda sättet att få ekonomi i ett batteri skulle väl i nuläget vara om staten tar bort de 60 öre/kWh som man idag får tillbaka via skatten. Då blir det plötsligt lönsamt att förbruka mer av sin egen el.
Just dessa 60 öre känns för mig som en mycket osäker angelägenhet som kan försvinna precis när som helst. Ungefär som nedsättningen av förmånsvärdet. Men i det fallet skulle förmodligen också stödet för hemmabatterier försvinna.
Nä, så länge batterier är så dyra som de är kommer det inte bli intressant med batteribackup för privatpersoner. Fast egentligen skulle man ju bara kunna köpa en massa billiga blybatterier. Var nånstans står skrivet att det måste vara fancy Li-Jon batterier i en vacker låda? Jag skiter fullständigt i hur mycket plats de tar, vad de väger och hur de ser ut. Rent platsmässigt skulle jag kunna lagra tusentals kWh i blybatterier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Lokalt kan det visst vara brist på effekt i Norrlands inland.
Ok. Men då måste det ju även när hänga på taskig överföring? Överföringen blir ju lika dålig åt andra hållet när batteriet ska laddas ur.
Med ett batteri och en bra reglerutrustning kan man ju maximera kapaciteten på befintliga ledningar.

Tänk på att 16A 3-fas kan i teorin överföra 264 kWh per dygn.
Vilket ingen normal villaägare kommer I närheten av.
Poängen med ett batteri är ju att kunna kompensera för perioder när behovet i södra Sverige överstiger överföringskapaciteten söder ut. Om det finns problem hos förbrukare i Norrland får man väl anta att problemet ligger i överföringen mellan kraftverket och förbrukaren?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
1. Är endast nödström, dvs typ ett schuko-uttag på 2-3 kW. Bättre än inget men inget som man kör hela huset på eller som ens kopplar in på husets vanliga nät.
2 och 5 är i princip samma sak. Hur ens förbrukning är under maxförbrukning påverkar om det verkligen är en vinst. Skulle ens maxförbrukning ligga nära maxeffekt under lite längre tid på vintern t.ex. så är det inte säkert att det är möjligt att minska huvudsäkringen utan anpassning av förbrukningen (tex lastbalansering för laddning av elbil och annan värmekälla).
3. Troligen större vinst att sälja elen under dagen. Ger större nätnytta och försäljning till högre pris. Går emot punkt 6.
4. Batterier producerar inte någon el och utan större kapacitet och koppling till data om momentan förbrukning och frekvens så kommer det inte vara någon nätnytta. Nätnyttan kommer från solcellsproduktionen.
5. Se punkt 2.
6. Priserna har historiskt inte varierat så mycket i Sverige att det är lönsamt men nu har vi nya förutsättningar med större variationer så detta kan kanske bli lönsamt i framtiden.

Gör man en strikt ekonomisk kalkyl är jag tveksam till att kostnaden för batterier kommer betala av sig även ifall man får 50% i stöd. Detta kan dock ändras i och med större variationer i priset och tillgången till el.
Går det inte att driva hela huset med batterier? Verkar ju som det är folk som gör i USA med Teslas batterier iaf. Ifall jag hade ett hus hade jag iaf velat sätta in ett antal powerwalls för att kuna driva runt huset ett bra tag ifall det var på strömavbrott.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen

1. Har haft ett strömavbrott, 2 timmar, de senste 20 åren. Villan drar 100kwh/dygn på vintern. 11kWh räcker inte långt vid ett längre stopp. Kortare spelar ingen roll. Jag kan köra diskmaskinen senare. Laga mat på gasolköket och grillen...Blev det oftare stopp så kan en UPS se till att bredbandet funkar.

2. Sparar bara 120kr per månad att gå från 20A till 16A.

3. Man vill inte spara solelen på dagen. Man vill sälja elen på dagen då den är dyr och köpa tillbaka på natten då den är billig.

4. Visa mig den ellevernatör som använder hembatteriet för frekvensreglering/nätnytta och jag får betalt för det samt hur mkt betalt jag får.

5. Det märks att du inte laddar din bil hemma....
100kwh i batteriet i Teslan. Vad ska ynka 11kWh hembatteri ge för högre fart när jag dessutom enl din anledning nr2 ovan sänkt huvudsäkringen....
Jag skulle kunna slänga in ett räkneexempel här på hur lite medelbilisten i sverige egentligen behöver ladda varje natt.
Men jag vet att du skulle skita högakningsfullt i det och kontra med någon irrelevant artikel ustället för att bemöta argumenten. Så jag hoppar över det denna gång.

6. Visa mig kalkylen för återbetalningen.
Jag har gjort den. Det har uppenbarligen inte du.
Se punkt 5 ovan varför jag inte orkar.

Min uppfattning är att de flesta här på forumet med solceller har räknat på det och kommit till samma slutsats. Med reservation för att jag kan ha missat någon tråd där någon på forat berättat om detta.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen

1. Har haft ett strömavbrott, 2 timmar, de senste 20 åren. Villan drar 100kwh/dygn på vintern. 11kWh räcker inte långt vid ett längre stopp. Kortare spelar ingen roll. Jag kan köra diskmaskinen senare. Laga mat på gasolköket och grillen...Blev det oftare stopp så kan en UPS se till att bredbandet funkar.

2. Sparar bara 120kr per månad att gå från 20A till 16A.

3. Man vill inte spara solelen på dagen. Man vill sälja elen på dagen då den är dyr och köpa tillbaka på natten då den är billig.

4. Visa mig den ellevernatör som använder hembatteriet för frekvensreglering/nätnytta och jag får betalt för det samt hur mkt betalt jag får.

5. Det märks att du inte laddar din bil hemma....
100kwh i batteriet i Teslan. Vad ska ynka 11kWh hembatteri ge för högre fart när jag dessutom enl din anledning nr2 ovan sänkt huvudsäkringen....
Jag skulle kunna slänga in ett räkneexempel här på hur lite medelbilisten i sverige egentligen behöver ladda varje natt.
Men jag vet att du skulle skita högakningsfullt i det och kontra med någon irrelevant artikel ustället för att bemöta argumenten. Så jag hoppar över det denna gång.

6. Visa mig kalkylen för återbetalningen.
Jag har gjort den. Det har uppenbarligen inte du.
Se punkt 5 ovan varför jag inte orkar.

Min uppfattning är att de flesta här på forumet med solceller har räknat på det och kommit till samma slutsats. Med reservation för att jag kan ha missat någon tråd där någon på forat berättat om detta.
Ingen tvingar dig att köpa ett hemma batteri.
Kan dock tänka mig att du kan tjäna rejält med pengar på att halvera din elförbrukning.

"Villan drar 100kwh/dygn på vintern."

Tycker att det låter mycket.
Om jag minns rätt så drar min kollegas stora enplansvilla med fristående varmgarage 25 kWh per dygn vid -20 grader.
Ska dock dubbelkolla den uppgiften.
Han har ett välisolerat hus med bergvärme.

Som referens kan man ta ett Älvsbyhus som inte har så bra isolering. Och inte heller bergvärme.

Alvar1.5-planshus
Boyta: 85 m² + 44 m² (inredningsbar övervåning)

Energiförbrukning för varmvatten och uppvärmning exkl. hushållsel
Luleå            5 221 kWh/år
Stockholm  3 343 kWh/år
Malmö         2 920 kWh/år
https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1.5-planshus/alvar/

Med ett välisolerat hus och bra bergvärme borde man kunna nästan halvera ovanstående siffror.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen

1. Har haft ett strömavbrott, 2 timmar, de senste 20 åren. Villan drar 100kwh/dygn på vintern. 11kWh räcker inte långt vid ett längre stopp. Kortare spelar ingen roll. Jag kan köra diskmaskinen senare. Laga mat på gasolköket och grillen...Blev det oftare stopp så kan en UPS se till att bredbandet funkar.

2. Sparar bara 120kr per månad att gå från 20A till 16A.

3. Man vill inte spara solelen på dagen. Man vill sälja elen på dagen då den är dyr och köpa tillbaka på natten då den är billig.

4. Visa mig den ellevernatör som använder hembatteriet för frekvensreglering/nätnytta och jag får betalt för det samt hur mkt betalt jag får.

5. Det märks att du inte laddar din bil hemma....
100kwh i batteriet i Teslan. Vad ska ynka 11kWh hembatteri ge för högre fart när jag dessutom enl din anledning nr2 ovan sänkt huvudsäkringen....
Jag skulle kunna slänga in ett räkneexempel här på hur lite medelbilisten i sverige egentligen behöver ladda varje natt.
Men jag vet att du skulle skita högakningsfullt i det och kontra med någon irrelevant artikel ustället för att bemöta argumenten. Så jag hoppar över det denna gång.

6. Visa mig kalkylen för återbetalningen.
Jag har gjort den. Det har uppenbarligen inte du.
Se punkt 5 ovan varför jag inte orkar.

Min uppfattning är att de flesta här på forumet med solceller har räknat på det och kommit till samma slutsats. Med reservation för att jag kan ha missat någon tråd där någon på forat berättat om detta.
Ingen tvingar dig att köpa ett hemma batteri.
Kan dock tänka mig att du kan tjäna rejält med pengar på att halvera din elförbrukning.

"Villan drar 100kwh/dygn på vintern."

Tycker att det låter mycket.
Om jag minns rätt så drar min kollegas stora enplansvilla med fristående varmgarage 25 kWh per dygn vid -20 grader.
Ska dock dubbelkolla den uppgiften.
Han har ett välisolerat hus med bergvärme.

Som referens kan man ta ett Älvsbyhus som inte har så bra isolering. Och inte heller bergvärme.

Alvar1.5-planshus
Boyta: 85 m² + 44 m² (inredningsbar övervåning)

Energiförbrukning för varmvatten och uppvärmning exkl. hushållsel
Luleå            5 221 kWh/år
Stockholm  3 343 kWh/år
Malmö         2 920 kWh/år
https://www.alvsbyhus.se/vara-hus/1.5-planshus/alvar/

Med ett välisolerat hus och bra bergvärme borde man kunna nästan halvera ovanstående siffror.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/d ... for-villa/
Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år.
Jag har ca 25000kwh per år så jag ligger lite över medel men har då eluppvärmd pool och elbil.
Huset är byggt på 2000-talet och har frånluftsvärmepump.

Skillnaden mellan dig och mig är att du är säljare och lever för att försöka truga på folk det du säljer.
Mitt jobb som civilingenjör/konstruktör är få fram sanningen/informationen om produkten du försöker kränga. Dvs sålla i skitsnacket.
Detta åstakommer man med kunskap om hur saker och ting hänger ihop/fungerar, fysiken där bakom, samt hur man ska räkna på problemen för att komma fram till en optimal lösning.

Så om du nu envist ska lobba för denna produkt.
Kläm ur dig en kalkyl för återbetalningstiden.

Edit: 3000kWh per år i uppvärming. Jo tjena. Mera säljarsnack.
Hand upp den villaägare här inne som har mindre än 5000kWh/år och inte har fjärrvärme, ved, olja eller annan motsv energikälla.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 2 gång.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Ingen tvingar dig att köpa ett hemma batteri.
Kan dock tänka mig att du kan tjäna rejält med pengar på att halvera din elförbrukning.

"Villan drar 100kwh/dygn på vintern."

Tycker att det låter mycket.
Jag tycker det låter rimligt med 100. Vi har legat något över det sedan årsskiftet och här har det inte sällan varit tvåsiffrigt med minusgrader även på dagarna.
En halvering innebär väl ca 50 spänn per dygn? 1500 i besparing en vintermånad? Vad landar det på för ett helår? 7000?

185m² + 60m² garage med elvärme.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av [JM] »

Drar väl en enkel kalkyl ändå med en dåres envishet....

Ponera att jag överväger köpa ett 100kwh batteri.
Jag laddar då all el på natten för ca 50öre/kwh spotptis (exkl nätavgifter etc).
Istället för att köpa den på dan för ca 100öre.
Antag att uppvärmningen är jämt fördelad över dygnet .
Antag att jag gör av med 90kWh/dygn.

Utan batteri:
På natten, 8h, köper jag alltså 30kwh för 50öre
På dagen, 16h, köper jag allstså 60kwh för 100öre.
Summa: 75 kronor

Med batteri:
Köper alla 90kWh för 50öre.
Summa: 45 kronor

Besparing: 30 kronor per dygn.
Vi låtsas att detta gäller året runt för enkelhet. Egenligen är skillnaden i pris på sommaren mkt lägre.

Per år blir det då 30×365=11000kr

Enl reklamen på förstasidan så får jag 11kwh för bara 30000kr. Jag måste alltså ha 9st sådana batterier för att komma upp i 100kWh.

Inköpet blir då 9×30000=270000 kr som ska återbetalas med 11000kr per år vilket ger mig en återbetalning på 25år.

Nu gjorde jag många förenklingar men på den optimistiska sidan och var jag jäkligt snäll mot batteriet i denna kalkyl och ändå blev det 25 år...
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar