Varför du behöver ett hemmabatteri

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Varför du behöver ett hemmabatteri

Inlägg av Zalman3 »

Min kollega som har stor enplansvilla och fristående varmgarage och bergvärme förbrukar ca 4.700 kWh per år på uppvärmning. I Umeå.

Har är också civilingenjör för övrigt.
Han har lagt ner lite tid på att ställa in sina kurvor i värmepumpen.
Den "standardinställning" som installatörer gör var usel.

Begreppet "termisk tröghet" har han allt för väl blivit bekant med.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
Min kollega som har stor enplansvilla och fristående varmgarage och bergvärme förbrukar ca 4.700 kWh per år på uppvärmning. I Umeå.

Har är också civilingenjör för övrigt.
Han har lagt ner lite tid på att ställa in sina kurvor i värmepumpen.
Den "standardinställning" som installatörer gör var usel.

Begreppet "termisk tröghet" har han allt för väl blivit bekant med.
Jag kan också leta upp extremfall. Men det gangnar inte någon att ljuga för sig själv....

Återigen ser jag noll av information. Som för ditt exempel frammåt. Bara desinformation...
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Kom med en motkalkyl som visar hur förträffligt det är.

Nu är det tredje gången jag ber om detta. Om det nu är så fantastiskt så skall det väl inte vara så svårt att skjuta ner mina argument. MED FAKTA

Edit och lämna systrar, kompisar etc utanför.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

OfarligTesla skrev:
Går det inte att driva hela huset med batterier? Verkar ju som det är folk som gör i USA med Teslas batterier iaf. Ifall jag hade ett hus hade jag iaf velat sätta in ett antal powerwalls för att kuna driva runt huset ett bra tag ifall det var på strömavbrott.
Allting går (utom tennsoldater och bebisar...) men om du vill driva hela huset i Sverige måste du dels ha en nätfrånskiljare (typ 15kkr om du inte själv vill göra det manuellt), dels ett batteripack med tillräcklig kapacitet (ytterligare kanske 100-300 kkr) och så en trefas växelriktare på 11kW eller kanske mer för ytterligare 50-100kkr. De hybridväxelriktare som Zalman3 refererar till kan ge ström till boiler ELLER spisen ELLER mikron ELLER dammsugaren ELLER kyl/frys men inget av dessa samtidigt och det är bara att glömma uppvärmning av huset. Funkar alltså bra för ett kortare avbrott där man vill kunna få lite ström till datorn, mobilen eller något annat tillfälligt som man kan koppla in på externa uttaget men inget för att få el avbrottsfritt till huset vid strömavbrott. Vill man ha detta så får man lägga sig en magnitud över priserna som Zalman3 länkar till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Angående batteridrift och Usa så måste man komma ihåg att bostäder där ofta har gasspis och gaspanna för värme/varmvatten så det som körs på batteriet är hushållsel vilket är en bråkdel av effektbehovet jämfört med elbaserad värme av något slag.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

För nödström under kortare avbrott finns ju betydligt enklare lösningar än att skaffa ett batteri för en massa hundratusen. Ett vanligt 100Ah 12V bilbatteri och en växelriktare för ett par tusen funkar ypperligt om man vill ha ström till datorn och kaffebryggaren. Eller så går jag till min husvagn, där har jag gasolspis. Lite krångligt att koka kaffe på det viset, men man överlever.
Som så många redan är inne på, ett 10-15kWh batteri räcker inte långt om man vill försörja hela huset med el, framförallt på vintern. Och på sommarn har man fyllt ett sådant batteri på en timme.
Förmodligen behöver man ett batteri med en kapacitet som ligger i paritet med vad man förbrukar på ett dygn, dvs 50-100kWh för att det ska bli nånting av det.
Det hade varit fantastiskt om man hade kunnat använda bilens batteri för detta. Men så är det ju inte i dag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag vill kunna utnyttja bilens batteri. Det står ju redan där ut med en massa energi, dessutom kan jag köra iväg och snabbladda det om jag skulle behöva. Det är mycket smartare än ett stationärt batteri. Det som behöver komma till är att jag ska kunna ansluta bilen till huset på ett bra sätt. Just nu får man ju använda 12v till 230v converter vilket är lite osmidigt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Svenssons skrev:
Allting går (utom tennsoldater och bebisar...) men om du vill driva hela huset i Sverige måste du dels ha en nätfrånskiljare (typ 15kkr om du inte själv vill göra det manuellt), dels ett batteripack med tillräcklig kapacitet (ytterligare kanske 100-300 kkr) och så en trefas växelriktare på 11kW eller kanske mer för ytterligare 50-100kkr. De hybridväxelriktare som Zalman3 refererar till kan ge ström till boiler ELLER spisen ELLER mikron ELLER dammsugaren ELLER kyl/frys men inget av dessa samtidigt och det är bara att glömma uppvärmning av huset. Funkar alltså bra för ett kortare avbrott där man vill kunna få lite ström till datorn, mobilen eller något annat tillfälligt som man kan koppla in på externa uttaget men inget för att få el avbrottsfritt till huset vid strömavbrott. Vill man ha detta så får man lägga sig en magnitud över priserna som Zalman3 länkar till.
Ja självklart blir det dyrare, ville dock veta ifall det gick alls eller om vi hade regler mot det. Köper jag hus vill jag iaf ha solceller och batterilager nog för att driva hela huset i några dagar ( inklusive luftkonditioner/värme) , sen att det kostar mer kan jag förstå såklart. Antar att man behöver upp emot 100 kWh så eller liknande.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Idag får man betala ca 50-70000kr för 10kWh batteri hos svenska ÅF.
Dvs ska du ha 100kwh så är det till att slanta upp runt halvmiljonen.
Sen tillkommer växelriktare och annan elektronik.
Du kan få 50000kr tillbaka max från staten.

Kollar man på Aliexpress så kan man köpa LiFePo4 celler för ca 1000kr/kwh men då saknar man all form av elektronik. BMS, Laddare, växelriktare mm.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

[JM] skrev:

Kollar man på Aliexpress så kan man köpa LiFePo4 celler för ca 1000kr/kwh men då saknar man all form av elektronik. BMS, Laddare, växelriktare mm.
Ja låter ungefär som vad jag förväntat mig, Teslas Powerwall kostar väl typ 80k så runt 500k landar man med den.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Svenssons skrev:
Ja självklart blir det dyrare, ville dock veta ifall det gick alls eller om vi hade regler mot det. Köper jag hus vill jag iaf ha solceller och batterilager nog för att driva hela huset i några dagar ( inklusive luftkonditioner/värme) , sen att det kostar mer kan jag förstå såklart. Antar att man behöver upp emot 100 kWh så eller liknande.
Det behövs också en något dystopisk syn.

Varför inte istället gå back to basic om man är orolig för kollaps.
Vi har vedspis i köket i vårt 70-talshus.
Bygger man nytt är det enkelt att sätta in. Med ett par kubik ved i förrådet tror jag att jag skulle kunna hålla huset frostfritt, laga mat och även hålla familjen varm om vi bäddar på golvet framför den.
Även braskamin i kombination med ett gasolkök som Mati föreslår skulle ju bli betydligt billigare än batterier för hundra tusentals kronor.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Det behövs också en något dystopisk syn.

Varför inte istället gå back to basic om man är orolig för kollaps.
Vi har vedspis i köket i vårt 70-talshus.
Bygger man nytt är det enkelt att sätta in. Med ett par kubik ved i förrådet tror jag att jag skulle kunna hålla huset frostfritt, laga mat och även hålla familjen varm om vi bäddar på golvet framför den.
Även braskamin i kombination med ett gasolkök som Mati föreslår skulle ju bli betydligt billigare än batterier för hundra tusentals kronor.
Billigare ja men inte roligt så då är ju pengarna mer eller mindre bortkastade, det är ju inte som jag tror att man kommer få utnyttja det varannan vecka direkt men någon gång ibland blir det ju strömlöst några timmar och då har man ju massa kul om man har batterilagret. Och eftersom jag är av övertygelsen att skall man göra något så skall man göra det overkill så vill jag ju då att det skall räcka i några dagar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Enda sättet att få ekonomi i ett batteri skulle väl i nuläget vara om staten tar bort de 60 öre/kWh som man idag får tillbaka via skatten. Då blir det plötsligt lönsamt att förbruka mer av sin egen el.
Just dessa 60 öre känns för mig som en mycket osäker angelägenhet som kan försvinna precis när som helst. Ungefär som nedsättningen av förmånsvärdet. Men i det fallet skulle förmodligen också stödet för hemmabatterier försvinna.
Nä, så länge batterier är så dyra som de är kommer det inte bli intressant med batteribackup för privatpersoner. Fast egentligen skulle man ju bara kunna köpa en massa billiga blybatterier. Var nånstans står skrivet att det måste vara fancy Li-Jon batterier i en vacker låda? Jag skiter fullständigt i hur mycket plats de tar, vad de väger och hur de ser ut. Rent platsmässigt skulle jag kunna lagra tusentals kWh i blybatterier.
Håller med. Hattandet fram och tillbaka, kortsiktigheten inkonsekvensen och osäkerheten gällande beskattning och subventioner av våra svenska politiker, gör att jag inte har så stort förtroende att göra investeringar. Speciellt inte investeringar som måste räknas hem över en 5-10-års period, och där man inte har någon garanti att förutsättningarna inte kan ändras redan om ett år.

Kombinationen av långsiktiga investeringar som behöver göras av enskilda privatpersoner, och kortsiktiga beslut och regler av våra politiker (med dålig inkompetenta utbetalningar/fonderingar), gör att risken är allt för hög som jag ser det.

Grymt bra idé rent tekniskt och praktiskt, men som sänks av våra som alltid väldigt instabila politiska förutsättningar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Ingen tvingar dig att köpa ett hemma batteri.
Kan dock tänka mig att du kan tjäna rejält med pengar på att halvera din elförbrukning.

"Villan drar 100kwh/dygn på vintern."

Tycker att det låter mycket.
Jag tycker det låter rimligt med 100. Vi har legat något över det sedan årsskiftet och här har det inte sällan varit tvåsiffrigt med minusgrader även på dagarna.
En halvering innebär väl ca 50 spänn per dygn? 1500 i besparing en vintermånad? Vad landar det på för ett helår? 7000?

185m² + 60m² garage med elvärme.
Tycker också det låter rimligt. För januari månad förbrukade vi ca. 5600 kWh, vilket ger ett snitt på 180 kWh per dygn.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
För nödström under kortare avbrott finns ju betydligt enklare lösningar än att skaffa ett batteri för en massa hundratusen. Ett vanligt 100Ah 12V bilbatteri och en växelriktare för ett par tusen funkar ypperligt om man vill ha ström till datorn och kaffebryggaren. Eller så går jag till min husvagn, där har jag gasolspis. Lite krångligt att koka kaffe på det viset, men man överlever.
Som så många redan är inne på, ett 10-15kWh batteri räcker inte långt om man vill försörja hela huset med el, framförallt på vintern. Och på sommarn har man fyllt ett sådant batteri på en timme.
Förmodligen behöver man ett batteri med en kapacitet som ligger i paritet med vad man förbrukar på ett dygn, dvs 50-100kWh för att det ska bli nånting av det.
Det hade varit fantastiskt om man hade kunnat använda bilens batteri för detta. Men så är det ju inte i dag.
Har faktiskt skaffat en växelriktare som jag satt in i vår M3 (blev insiprerad av Honda E som mycket smidigt har det inbyggt som standard - något alla elbilar borde ta efter).

Bra backup att ha hemma vid elavbrott, men även för att kunna ladda dator, kamerabatterier, vattenkokare, på långfärder. :)
Bild
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Har faktiskt skaffat en växelriktare som jag satt in i vår M3 (blev insiprerad av Honda E som mycket smidigt har det inbyggt som standard - något alla elbilar borde ta efter).

Bra backup att ha hemma vid elavbrott, men även för att kunna ladda dator, kamerabatterier, vattenkokare, på långfärder. :)
Jag har också en inverter i bilen, det är mycket bra att ha för diverse ändamål.

Vattenkokaren bör du dock lämna hemma, den drar på tok för mycket effekt, du kommer dra säkringen/säkringarna direkt.

I Model X har cig-uttaget 15A säkring, du kan alltså ta ut max 180W från den, Model 3 har nog något liknande, en vattenkokare drar typ 2000W, dvs 10ggr för mycket. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

fth skrev:
martinot skrev:

Jag har också en inverter i bilen, det är mycket bra att ha för diverse ändamål.

Vattenkokaren bör du dock lämna hemma, den drar på tok för mycket effekt, du kommer dra säkringen/säkringarna direkt.

I Model X har cig-uttaget 15A säkring, du kan alltså ta ut max 180W från den, Model 3 har nog något liknande, en vattenkokare drar typ 2000W, dvs 10ggr för mycket. ;)

/fth
Ok, det är ju helt riktigt att vanliga vattenkokare drar massvis med effekt (borde tänkt på det). :D

Den växelriktaren jag satte in i Teslan är dessutom på endast 150W (gjorde det primärt för att kunna ladda datorer och annan elektronik som inte klarar sig på USB-matning).

Har i värsta fall en liten minivattenkokare (typ för två mindre kaffe/thé-koppar) som är extremt långsam, men som går direkt på 12V och avsedd för bilar. Har använt den i vår gamla Volvo på någon semesterresa. Skall dock checka vilken effekt den drar innan jag kopplar in den i vår M3:a.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

[JM] skrev:

Blybatterier då? Föreslagsvis bly-gel i det här sammanhanget. De är mycket billigare än Li-Ion, enklare att hantera och enklare att ladda. Och ifall ett batteri ger upp kan man bara byta ut det. Det är också enklare att bygga ut anläggningen om man vill. Det är ju bara jacka på ytterligare några batterier. För stationära tillämpningar är ju varken vikten eller platsbehovet avgörande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Att räkna med 100 kWh hemmabatteri är lika tramsigt som alla gamla dieseltroll som hävdade att elbil inte går att ha förrän man kan köra 80 mil i sträck utan kisspaus.

De flesta strömavbrott är korta, men störande ändå. Två timmars backup täcker de flesta avbrott och för 4 kW-villan räcker det då gott och väl med 10 kWh batteri. Det räcker dessutom längre om man anpassar sin förbrukning efter första timmen. Växelriktare har man redan om man har solceller.

Det är mycket riktigt svårt att räkna hem en vinst från ett hembatteri men allt handlar inte om ekonomi. Jag bor i en Stockholmsförort och har förvånansvärt ofta strömavbrott. Det grävs av kablar till höger och vänster. Strömmen är oftast tillbaka på någon timme men det är jäkligt irriterande med blackout mitt när man jobbar, lagar mat, ser en film eller vad som helst.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
[JM] skrev:
Hittar ingen information om varför jag behöver ett hembatteri.....
Står bara att 70% av Gruppsol/SolaX kunder är lurade så vitt jag kan se
Svar:
1. Bra vid strömavbrott
2. Du kan ha mindre huvudsäkring
3. Du kan lagra din egen solcellsel och använda den på natten
4. Du kan sälja nätnytta
5. Du kan ladda din elbil med högre ström än vad din huvudsäkring klarar
6. Du kan köpa billig el på natten och sälja dyrt på dagen
Fortfarande Gruppsol som skriver det. Man ska väl alltid ta sånna grejer från företag som vill sälja sina egna produkter med ett gran (kanske ett kg) salt!
Syrran kommer köpa hemmabatteri enbart för att slippa elavbrott.

Då måste man ju ha en off grid lösning, och då räcker ju inga 10kWh.
Jag tittade ett tag på att skaffa ett batteri typ ett Model 3 LR batteri men då enbart för att sälja nyttan.
Finns företag som betalar 800-1000:- per kWh per år om de får använda ditt batteri till att jämna ut effekttoppar.
Dvs ladda på natten och sälja så mycket det bara går under de dyraste timmarna, tyvärr så måste man ha spciell hårrdvara som gjorde mitt projekt ohållbart men annars finns det idag pengar att tjäna om man är en förening tex.

Payback på det system jag räknade på skulle bli i runda slängar 3 år sedan är batteriet och resten av utrustningnen betald, så även om mitt batteri då skulle tappar 20% i degradering så skulle jag ändå ha ett batteri som är betalt efter 3år på 60kWh vilket vore trevligt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
wheels

Inlägg av wheels »

En riktig tung (45+kg) hybridriktare utan en massa billiga mosfets kostar 25-30k kr. Batterier kostar c:a 1000kr/kWh nytt. Billigare om man vill pyssla med beg bilbatterier. Så en 150k kr med tillbehör. Billigare ändå om man vill blanda in staten. Det enda som man behöver fråga sig. Är det roligare att titta på en siffra på ditt fondkonto än att titta på en fet hybridanläggning.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

wheels skrev:
En riktig tung (45+kg) hybridriktare utan en massa billiga mosfets kostar 25-30k kr. Batterier kostar c:a 1000kr/kWh nytt. Billigare om man vill pyssla med beg bilbatterier. Så en 150k kr med tillbehör. Billigare ändå om man vill blanda in staten. Det enda som man behöver fråga sig. Är det roligare att titta på en siffra på ditt fondkonto än att titta på en fet hybridanläggning.
Några hundra tusen på hembatteri eller TSLA?
En nobrainer....
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

[JM] skrev:
wheels skrev:
En nobrainer....
Man måste ju sprinda sina risker, visst kan man lägga alla ägg i samma korg men kan jag binda mig i ett avtal som gör att jag får in 75" om året närmaste 5 åren med en återbetalningstid på 3 år så är jag nöjd med den dealen samtidigt som jag faktiskt har hårdvara kvar när perioden är slut.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
wheels

Inlägg av wheels »

[JM] skrev:
wheels skrev:
En nobrainer....
Du valde tydligen att slänga 3/4 mille i runda slängar på en M3 i stället för på TSLA. Också en nobrainer?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

wheels skrev:
[JM] skrev:
wheels skrev:
En nobrainer....
Du valde tydligen att slänga 3/4 mille i runda slängar på en M3 i stället för på TSLA. Också en nobrainer?
Vi köpte en X istället för en diesel SUV. Det var också en no brainer....
Skriv svar