Varför du behöver ett hemmabatteri
Moderator: Redaktion
Re: Varför du behöver ett hemmabatteri
Hur mycket effekt kan Model 3 generera i campmode om man ansluter en växelriktare direkt till 12V batteriet?
Detta borde ju bli den billigaste nödlösningen för att klara ett strömavbrott.
Jag tror faktisk jag ska skaffa mig något sånt. Julas är tydligen för dålig, var hittar jag bra grejer som inte kostar skjortan. Säg att jag vill kunna driva kylskåp eller microvågsung.
Hade varit snyggt om det varit inbyggt i bilen redan.
Jag tror faktisk jag ska skaffa mig något sånt. Julas är tydligen för dålig, var hittar jag bra grejer som inte kostar skjortan. Säg att jag vill kunna driva kylskåp eller microvågsung.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Tyvärr inte så mycket, som jag skrev ovan, max typ 180 W, och det är nog inte någon bra idé att plocka ut så mycket effekt någon längre tid.LarsL skrev:Hur mycket effekt kan Model 3 generera i campmode om man ansluter en växelriktare direkt till 12V batteriet?
Du kan alltså möjligen hålla igång kylskåpet, mikrovågsugnen är bara att glömma.
Det är nog en bättre idé att i så fall skaffa ett riktigt backup-batteri, det finns sådana i storlekar typ 0.5 - 2 kWh med inverters som klarar upp till 1500W, kostar dock en hyfsad slant.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skulle jag inte vilja påstå. Här är det hyfsat jämnt fördelat över alla årstider så som jag upplever det. På vintern är det främst snö (de få vintrarna det faktiskt är snö) som river ner ledningarna, på våren och hösten är det nedblåsta träd och på sommarn åsknedslag. Det finns alltid nåt elände som ställer till det.Fredrik j skrev:Men strömavbrott inträffar väl oftast på vintern?

Men på vintern innebär det såklart mer besvär än på sommarn när strömmen går.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- GreenMachine
- Teslaägare
För tre tusen får du ett 2,4 kw elverk på Jula. Glaciärerna smälter inte för att du kör det när du har strömavbrott ..LarsL skrev:Hur mycket effekt kan Model 3 generera i campmode om man ansluter en växelriktare direkt till 12V batteriet?

När får vi se något sånt här i Sverige?
"November 24, 2020 In Batteries, Electric Vehicles, EV Charging, News and Events, Opinion, Residential, Solar, Solar PV
OCTOPUS ENERGY LAUNCH THE TESLA ENERGY PLAN
Electricity utility Octopus Energy have teamed up with Tesla to offer the Tesla Energy Plan – a unique electricity specifically for Tesla Powerwall owners. By allowing Tesla to control the operation of the battery, householders can access both the best import prices available on the market as well as the highest prices for exported electricity.
WHAT ARE THE TESLA ENERGY PLAN TARIFFS?
There are two versions of the Tesla Energy Plan, depending on whether you also own a Tesla vehicle.
For households with a Tesla Powerwall, electricity costs 11p/kWh to import, and Octopus will pay you 11p/kWh for your exported electricity.
For households with a Tesla Powerwall and a Tesla vehicle, electricity costs just 8p/kWh. Octopus pay for exported electricity at 8p/kWh.
There is no daily standing charge on the Tesla Energy tariff.
For comparison, a typical conventional electricity tariff would cost 15p/kWh for imported electricity, plus standing charges. The amount paid for exported electricity depends on the amount offered by your supplier under the terms of the Smart Export Guarantee (SEG). The highest rate on the market is 5.5p/kWh, with many suppliers offering much less than this".
https://www.jojusolar.co.uk/solar-power ... ergy-plan/
"November 24, 2020 In Batteries, Electric Vehicles, EV Charging, News and Events, Opinion, Residential, Solar, Solar PV
OCTOPUS ENERGY LAUNCH THE TESLA ENERGY PLAN
Electricity utility Octopus Energy have teamed up with Tesla to offer the Tesla Energy Plan – a unique electricity specifically for Tesla Powerwall owners. By allowing Tesla to control the operation of the battery, householders can access both the best import prices available on the market as well as the highest prices for exported electricity.
WHAT ARE THE TESLA ENERGY PLAN TARIFFS?
There are two versions of the Tesla Energy Plan, depending on whether you also own a Tesla vehicle.
For households with a Tesla Powerwall, electricity costs 11p/kWh to import, and Octopus will pay you 11p/kWh for your exported electricity.
For households with a Tesla Powerwall and a Tesla vehicle, electricity costs just 8p/kWh. Octopus pay for exported electricity at 8p/kWh.
There is no daily standing charge on the Tesla Energy tariff.
For comparison, a typical conventional electricity tariff would cost 15p/kWh for imported electricity, plus standing charges. The amount paid for exported electricity depends on the amount offered by your supplier under the terms of the Smart Export Guarantee (SEG). The highest rate on the market is 5.5p/kWh, with many suppliers offering much less than this".
https://www.jojusolar.co.uk/solar-power ... ergy-plan/
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Det var nåt husforum som testade olika billigare el-verk för ett par år sedan. Det var en sorglig historia. Dom klarade inte kontinuerlig drift och det var problem med sinukurvan (eller vad det heter). Summan av det hela var väl, att köper du skit får du skit (China underförstått)GreenMachine skrev:För tre tusen får du ett 2,4 kw elverk på Jula. Glaciärerna smälter inte för att du kör det när du har strömavbrott ..LarsL skrev:Hur mycket effekt kan Model 3 generera i campmode om man ansluter en växelriktare direkt till 12V batteriet?
- Teslaspolen
- Teslaägare
Men ett sådant ska förvaras, underhållas och tankas på något vis med relstivt färsk diesel. Inte direkt smidigt.GreenMachine skrev:För tre tusen får du ett 2,4 kw elverk på Jula. Glaciärerna smälter inte för att du kör det när du har strömavbrott ..LarsL skrev:Hur mycket effekt kan Model 3 generera i campmode om man ansluter en växelriktare direkt till 12V batteriet?
Sedan för det massa oljud, luktar illa och är direkt ohälsosamt. För att inte tala om nördfaktorn med att dra direkt från ett batteri i ett integrerat system.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Jag tänkte nog mer i genomsnitt och att ström till kylskåpet ju inte är jätteviktigt om det är vinter ute.mati skrev:Skulle jag inte vilja påstå. Här är det hyfsat jämnt fördelat över alla årstider så som jag upplever det. På vintern är det främst snö (de få vintrarna det faktiskt är snö) som river ner ledningarna, på våren och hösten är det nedblåsta träd och på sommarn åsknedslag. Det finns alltid nåt elände som ställer till det.Fredrik j skrev:Men strömavbrott inträffar väl oftast på vintern?![]()
Men på vintern innebär det såklart mer besvär än på sommarn när strömmen går.