Svenssons skrev:martinot skrev:
1. ChromeOS kör (normalt) inte standard Linuxappar, och är en normalt väldigt nerskalad miljö. Mer som Android med tangentbord, än en riktig Linux desktopdist som Ubuntu. Så jag håller absolut inte med om din definition.
2. Definitionen på L5 är just att man skall kunna köra helt utan förare över allt. Fungerar det inte över allt, som Waymo, så är det per definition Level 4.
ChromeOS är Linux, närmare bestämt Gentoo som jag själv kört i många år även ifall jag numera kör Arch på våra datorer. Du kan köra en Linux-terminal och Linux-program om du vill det direkt i datorn utan hack. Det går också köra Linux desktop apps men ChromeOS kör inte med X11 vilket dock inte gör den till mindre Linux. Linux kan du köra från väldigt nerskalad till gigantisk men det blir inte mindre Linux bara för att man kör nerskalat.
Ok att Waymo än så länge är Level 4 utan förare men FSD-level måste ju anges per land. Ifall ett land inte tillåter FSD-level 5 så kan det inte betyda att det inte finns FSD Level 5 i något land.
1.
Naturligtvis kan man köra Linux utan X11, utan någon fönsterhanterare, och som du är inne på endast en pytteliten kärna med väldigt lite utanför (tex. på en Pi Pico).
Men då är det inte något som jag heller skull benämna som som en fullständig desktopdist av Linux.
2.
Waymo skulle inte klara av att köra i snö och ishala väger i norra Norge och Sverige. Därav att de är L4 och inte L5.
Det har inte vad som är juridiskt tillåtet eller inte, som bestämmer om det är L4 eller L5, utan den fulla tekniska kapabiliteten hos det självkörande systemet (hårdvara + mjukvara). Sedan måste i praktiken länderna självklart godkänna tekniken och bilarna på de olika marknaderna, men det gäller alltid (även idag för Tesla och deras funktioner).
The 6 Levels of Vehicle Autonomy Explained:
https://www.synopsys.com/automotive/aut ... evels.html