Svenska https://www.sweclockers.com/ bashar Tesla

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Svensk techmedia klara hatare av elbilar och Tesla

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Antar att de har en bevakning på Nvidia på Anandtech och fått nyheten därifrån. De brukar inte skriva några längre artiklar förutom hw-tester på datorkomponenter.
Stämmer inte. Har varit medlem och följt sajten i över 10 år, och de skriver en hel del (bra) både egna nyhetsartiklar, tester, teknikartiklar och recensioner. De plockar nyheter från alla möjliga sajter då får tips om. Det är absolut inte någon form av TT/reläsajt på något sätt (som du verkar alludera till).

Det är högst medvetet både egenskrivna och kurerade nyheter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

thebishop skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jantelagen?

Jag vet inte hur Sweclockers förhöll sig till Apple men de verkar använda samma argumentation mot Tesla som använts mot Apple och Iphone/iPad. Jag vet inte om Iphone hatare var något unikt för Sverige eller om det var allmänt spritt i världen. Men om det var värre i Sverige än i USA och GB så kanske du har svaret där någonstans, leta vidare.
I Sverige är väl iPhone fortfarande helt överlägsna när det gäller marknadsandel jämfört med hur det ser ut i resten av världen?
Vet inte om jag känner nån iPhone-hatare. Däremot vet jag två som hatar Microsoft. Den ena så hårt att det blivit ett handikapp.
Jodå, Iphone hatet var ganska utbrett. Jag hörde till den gruppen men har nu vänt helt. Kanske är mest utbrett bland ingenjörer?
Nej, det är helt slumpmässigt. Man stöter på det rätt ofta, men folk av varierande bakgrund. Ofta, men inte alltid, har de aldrig en provat Apple-produkter, utan hatar dem på princip, för att ”man skall göra det”. Alternativt verkar de tro att apples produkter är långsamma (vilket brukar leda till redig förvirring när de inser att det är tvärtom i de flesta kategorierna av bärbara produkter).
Har länge använt bara Android och inte kunnat tänka mig en iphone utan att ha provat. Men nu för typ 2 år sedan så fick/tvingades jag en iphone av jobbat. Jag har provat den men nej jag kan inte med iPhone, sorry..
Jag har däremot aldrig hatat produkten utan bara insett att produkten inte passar mig vilket nu dessutom är bekräftat. De jag däremot kan hata är vissa iPhone ägare som inte kan se något annat än iPhone och att alla måste ha en..

Kan lägga till att jag själv köpt en iPhone till min pappa för de är en telefon som passar bra för många mindre tekniska, den är oftast enklare att använda men med baksidan att kan inte alltid kan göra de som man vill.

Ja detta är min syn på iPhone och de finns nog de som inte tycker likadant.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Vad jag menar är att de har korta nyheter på någon sida. Nyheterna berör datorkomponenter, grafikkort, tillverkare som Nvidia, mobiler, smarta hem etc. Tester går över flera sidor men där är det datorkomponenter. För det behöver de inte vara elbilshatare.
De kan säkert ta in en artikel om HW3 eller spelhårdvaran i senaste Teslan om du skickar in den, men det är inte ett område de normalt bevakar. Felande minneskretsar är enkelt för dem att skriva en nyhet om.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag har haft flera androidtelefoner men har nu en iPhone X. Jag bytte för att Apple carplay fungerar bättre. Tycker ärligt att skillnaderna i övrigt är små.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Alltså. Ni må ha hur rätt som helst i tesen att mycket av media är negativa till Tesla, men att utifrån en enda artikel dra till med rubriken "Svensk techmedia klara hatare av elbilar och Tesla" är väl ändå anekdotisk bevisföring in absurdum?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Alltså. Ni må ha hur rätt som helst i tesen att mycket av media är negativa till Tesla, men att utifrån en enda artikel dra till med rubriken "Svensk techmedia klara hatare av elbilar och Tesla" är väl ändå anekdotisk bevisföring in absurdum?
Fast spaningen är nog bredare än en artikel. Jag håller med om att det oftast är negativa artiklar om det handlar om elbilar och Tesla i synnerhet. Nu ska jag väl erkänna att jag läser inte särskilt många andra artiklar om andra bilar så på det sättet har jag inget att jämföra med. Kanske är det en trend överlag att vara negativ.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Fast spaningen är nog bredare än en artikel. Jag håller med om att det oftast är negativa artiklar om det handlar om elbilar och Tesla i synnerhet. Nu ska jag väl erkänna att jag läser inte särskilt många andra artiklar om andra bilar så på det sättet har jag inget att jämföra med. Kanske är det en trend överlag att vara negativ.
Att kritiskt granska och samtidigt inte låta negativ kan ju vara svårt. Syftet med granskningen är ju att dra fram brister i ljuset.

Jämför med politiken. Lyssnar man på oppositionen är ju allt åt helvete med samhället och värre kommer det bli tills nästa val då allt kan bli jättebra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Kevork skrev:
Förresten så tycker jag alltid det är kul att läsa dina reflektioner Jerker :)
Tack, det var roligt att höra!

Jag ska börja med att lyssna på Filosofiska rummet. Antar att det är detta avsnitt du syftar på?
https://sverigesradio.se/avsnitt/845372
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
thebishop skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jantelagen?

Jag vet inte hur Sweclockers förhöll sig till Apple men de verkar använda samma argumentation mot Tesla som använts mot Apple och Iphone/iPad. Jag vet inte om Iphone hatare var något unikt för Sverige eller om det var allmänt spritt i världen. Men om det var värre i Sverige än i USA och GB så kanske du har svaret där någonstans, leta vidare.
I Sverige är väl iPhone fortfarande helt överlägsna när det gäller marknadsandel jämfört med hur det ser ut i resten av världen?
Vet inte om jag känner nån iPhone-hatare. Däremot vet jag två som hatar Microsoft. Den ena så hårt att det blivit ett handikapp.
Jodå, Iphone hatet var ganska utbrett. Jag hörde till den gruppen men har nu vänt helt. Kanske är mest utbrett bland ingenjörer?
Nej, det är helt slumpmässigt. Man stöter på det rätt ofta, men folk av varierande bakgrund. Ofta, men inte alltid, har de aldrig en provat Apple-produkter, utan hatar dem på princip, för att ”man skall göra det”. Alternativt verkar de tro att apples produkter är långsamma (vilket brukar leda till redig förvirring när de inser att det är tvärtom i de flesta kategorierna av bärbara produkter).
Har länge använt bara Android och inte kunnat tänka mig en iphone utan att ha provat. Men nu för typ 2 år sedan så fick/tvingades jag en iphone av jobbat. Jag har provat den men nej jag kan inte med iPhone, sorry..
Jag har däremot aldrig hatat produkten utan bara insett att produkten inte passar mig vilket nu dessutom är bekräftat. De jag däremot kan hata är vissa iPhone ägare som inte kan se något annat än iPhone och att alla måste ha en..

Kan lägga till att jag själv köpt en iPhone till min pappa för de är en telefon som passar bra för många mindre tekniska, den är oftast enklare att använda men med baksidan att kan inte alltid kan göra de som man vill.

Ja detta är min syn på iPhone och de finns nog de som inte tycker likadant.
+1
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Ämnet är ju rätt intressant men kan ju tycka att dra 4 sidor att debattera Sweclockers kanske är lite missriktat. Tycker snarare ett det alla dessa biltidningar och motorjournalister som är rent pinsamt okunniga i ämnet men som ändå måste skriva något som i så gott som alla tillfällen resulterar i totala tankevurpor och löjliga jämförelser som mest är störande. Här om dagen så lite jag ex en artikel där man klagade över att man inte kunde köra som vanligt i en ID3 efter att den stått över natten i 10 minus med mindre än 10% SoC.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

GreenMachine skrev:
Ämnet är ju rätt intressant men kan ju tycka att dra 4 sidor att debattera Sweclockers kanske är lite missriktat. Tycker snarare ett det alla dessa biltidningar och motorjournalister som är rent pinsamt okunniga i ämnet men som ändå måste skriva något som i så gott som alla tillfällen resulterar i totala tankevurpor och löjliga jämförelser som mest är störande. Här om dagen så lite jag ex en artikel där man klagade över att man inte kunde köra som vanligt i en ID3 efter att den stått över natten i 10 minus med mindre än 10% SoC.
Dunning-Kruger is that you I see there by the journalists....
dunning-kruger_effect_almbok.com.png
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag tycker nog ändå att mycket har förbättrats. Biltidningarna har t.ex. recenserat ID4 positivt, och få hävdar längre att batteribilar är omöjliga, endast fungerar i stan eller bara för entusiaster, så som det ofta lät för 4-5 år sedan. Nu riktas kritiken mer mot Teslas kvalitet, de höga priserna på elbilar i allmänhet och andra saker som inte är helt tagna ur luften.

Jag tror problemet kommer lösa sig självt inom kort. I takt med att elbilarna blir vanligare hos medelsvensson och kraven på vettiga, användbara recensioner ökar kommer en motorjournalist som envisas med att hålla sig totalt okunnig om elbilar inte kunna ha kvar jobbet helt enkelt.
EVgil

Inlägg av EVgil »

Jag håller verkligen med om den negativa inställningen mot elbilar generellt i både i nyhetsmedia och sociala medier.
Det verkar finnas en oförmåga att gräva lite djupare eller lyfta blicken för att få en överblick. Myterna bekräftas gång på gång varje någon skall ge en "expertkommentar". När man påannonserar en nyhet eller artiklar om elbilar blir jag först glatt överraskad, men inser som oftast snabbt att det är en negativ vinkling och dåligt underbyggda fakta med en stor portion myter. Den undermåliga IVL-undersökningen för några år sedan och "visade" att elbilar i ett livscykelperspektiv släpper ut mer CO2 än en fossilbil har fått enorm spridning, medan den något bättre utförda undersökningen några år senare och ett antal andra från Tyskland och Nederländerna som visar att en elbil alltid vinner i detta hänseende är okända för de flesta. Starkt fokus har varit på koboltutvinningen som alltid måste omnämnas, som "elbilens mörka sida", som om produktionen av elbilar ligger bakom allt ont i gruvindustrin. I går var det åter ett reportage på SVT om en BMW i3-ägare som ville byta batteriet och hade fått offerter på en kvarts miljon för jobbet. En "expert" som har skrivit batterirevolution kommenterar detta med att elbilen kommer leda till ett enormt slit och släng. Inte ett ord nämns om alla framgångar inom batteriåtervinning och den långa livstiden för elbilsbatterier långt efter att bilarna har skrotats. Personligen känner jag nästan för att sluta titta på nyheter och lyssna på radio tills revolutionen oundvikligen har slagit igenom om några år. Sociala medier befattar jag mig inte med, förutom elbilsforum, såklart. Tack till Tesla Club Sweden som ger mig lite sinnesfrid och hopp om framtiden :ugeek:
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jantelagen?

Mest utbrett bland socialdemokrater och stålverksarbetare enligt mina efterforskningar.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ett annat exempel: https://swedroid.se/google-maps-borjar- ... ser-notis/

Inte ett ord att man får upp laddstationerna och antalet stolpar om man söker på "laddning". Bensin är visst det intressanta...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Holve skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jantelagen?

Mest utbrett bland socialdemokrater och stålverksarbetare enligt mina efterforskningar.
Bland riktiga it-nördar är det inte kosher med Apple. (Eller har varit åtminstone) Alltså typen som gillar att debattera Emacs vs Vi (verkar heta Vim nuförtiden) och besöker slashdot.org 28 ggr per dag.

För sådana människor är lättanvänt ett skällsord. Det ska vara svårt och krångligt. Annars kan de inte glänsa. ;)

Apple ansågs glättigt och Microsoft lättviktigt och instabilt. Linux skulle det vara. Även på desktop.

Apple har alltid varit mer populärt bland de som jobbar med ljud och bild. Även journalister kanske.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
De kan säkert ta in en artikel om HW3 eller spelhårdvaran i senaste Teslan om du skickar in den, men det är inte ett område de normalt bevakar. Felande minneskretsar är enkelt för dem att skriva en nyhet om.
De hade precis lika enkelt kunnat skriva en enkel nyhet om datorchipet i HW3.

Här är ytterligare ett exempel på deras bias när de tom. tar den här lilla (i deras värd) Teslanyheten i deras veckosammanfattning. Notera hur de även bashar Teslor för att de brinner, krockar, och annat elände.

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Re: Svenska https://www.sweclockers.com/ bashar Tesla

Inlägg av Curik »

Tyckte väl inte det var något större fel på artikeln. Just flashminnena är ju ett skämt och hur det hanterats är inte mycket bättre - tycker det är bra att det tas upp. Sen förstår jag att du tycker att det endast är negativa artiklar.

YouTube-videon däremot var ju lite tramsig. Jonas får det att låta som att dom brinner ofta, annars finns det ju ingen poäng att ta upp att dom brunnit för det gör ju alla fordon ibland. Han är dåligt påläst - det tycker jag inte är likt honom. Tråkigt!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Curik skrev:
Tyckte väl inte det var något större fel på artikeln. Just flashminnena är ju ett skämt och hur det hanterats är inte mycket bättre - tycker det är bra att det tas upp. Sen förstår jag att du tycker att det endast är negativa artiklar.
Exakt. Det är detta jag sagt hela tiden. Är inget faktafel i artikeln (vad jag kunnat de), och inte heller något fel att ta upp sådant. Tesla, och alla andra elbiltillverkare, skall ha lika micket ris som ros när de förtjänar det.

Problemet blir urvalet och filtreringen av nyhetsrapportering; när man ser att de endast väljer att ta upp negativa (även om välgrundade sådana) nyheter, men aldrig annars bevakar företaget.

Vilket även det i sig är konstigt att man ignorerat all modern teknik som faktiskt kommer med elbilar, och speciellt Tesla, som borde vara intressant att ta upp och bevaka.
Curik skrev:
YouTube-videon däremot var ju lite tramsig. Jonas får det att låta som att dom brinner ofta, annars finns det ju ingen poäng att ta upp att dom brunnit för det gör ju alla fordon ibland. Han är dåligt påläst - det tycker jag inte är likt honom. Tråkigt!
Precis detta. Normalt är man mycket pålästa, men när det gäller Tesla och elbilar, så blir det ju väldigt genomskinligt hur mycket fördomar de har, och trots sin okunskap ändå anser det viktigt att basha både Tesla och elbilar generellt.

Normalt så brukar de hålla en hyfsat hög standard, men när det gäller att prata ner Tesla och elbilar, är det ju hur uppenbart som helst att de har en negativ agenda.
Bild
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare

Inlägg av kalle_sala »

Själv blir jag lite butthurt att det inte tas upp hur fantastiskt förbränningsmotorn har varit för mänskligheten här bland trådarna.

Känner en väldigt negativ attityd mot den bland medlemmar här på forumet. Jag tycker man borde, precis som flera i tråden säger vikta lite å inte bara skriva negativa saker om bensin och diesel som bränsle...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

kalle_sala skrev:
Själv blir jag lite butthurt att det inte tas upp hur fantastiskt förbränningsmotorn har varit för mänskligheten här bland trådarna.

Känner en väldigt negativ attityd mot den bland medlemmar här på forumet. Jag tycker man borde, precis som flera i tråden säger vikta lite å inte bara skriva negativa saker om bensin och diesel som bränsle...
Jag gillar bilar, och tycker fortfarande att dieselbilar ibland, för tex. långa resor, är att föredra. Kan även absolut tänka mig att köpa en ren bensinare igen om det handlar om tex. ren sportbil (är lite sugen på en 458:a som är en klassisk "ren" sugmotor).

Hur länge har du förresten varit aktiv på forumet och följt allt som skrivs?

Tycker det är ganska gott om folk på detta forum som både lyfter fram dieselbilar, och även det negativa med elbilar (jag är en av många som aldrig är sen att kritisera något som helst, på vilken sidan som helst, och oavsett teknik, oavsett varumärke).

(Detta sagt så är vi inte journalister, utan en mängd forumdeltagare).
Bild
Användarvisningsbild
kalle_sala
Teslaägare

Inlägg av kalle_sala »

martinot skrev:
kalle_sala skrev:

Jag gillar bilar, och tycker fortfarande att dieselbilar ibland, för tex. långa resor, är att föredra. Kan även absolut tänka mig att köpa en ren bensinare igen om det handlar om tex. ren sportbil (är lite sugen på en 458:a som är en klassisk "ren" sugmotor).

Tycker det är ganska gott om folk på detta forum som både lyfter fram dieselbilar, och även det negativa med elbilar (jag är en av många som aldrig är sen att kritisera något som helst, på vilken sidan som helst, och oavsett teknik, oavsett varumärke).

Jag var givetvis ironisk i mitt inlägg som byggde på trådens ämne fast åt andra hållet, ser ingen skillnad mellan tcs och sweclockers båda är ju forum i första hand med redaktionellt innehåll där båda skriver om ämnen som intresserar resp. medlem.

Tesla är inte guds gåva till världen, det är en bil, en väldigt dyr bil med dålig kvalitet, klart folk skriver om det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

kalle_sala skrev:
Jag var givetvis ironisk i mitt inlägg som byggde på trådens ämne fast åt andra hållet, ser ingen skillnad mellan tcs och sweclockers båda är ju forum i första hand med redaktionellt innehåll där båda skriver om ämnen som intresserar resp. medlem.
Fast den ironin är total fail ifrån din sida. Jag har inte klagat på forumet hos Sweclockers. Finns tex. en utmärkt elbilstråd där!
kalle_sala skrev:
Tesla är inte guds gåva till världen, det är en bil, en väldigt dyr bil med dålig kvalitet, klart folk skriver om det.
Håller med.

Men det är inget jag heller sagt emot, eller något jag klagat på.
Bild
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kalle_sala skrev:
martinot skrev:
kalle_sala skrev:

Ironisk hade du inte behövt vara. Trots klimatförändringarna så har fossila bränslen inneburit ett jättelyft för mänskligheten. Tillgången till billig energi har totalt omvandlat världen. Är nog mycket som vi tar för givet som aldrig hade funnits utan det fossila.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag trycker generellt att vi skulle kunna förvänta oss högre kvalité när det gäller fakta från journalister i allmänhet och då i synnerhet SVT, DN, SvD och GP. Jag tycker att de slarvat ordentligt de senaste åren och det är riktigt farligt för vårat samhälle. Om vi inte kan lita på Dessa stöttepelare ja då får alternativ media som fjunisarna på SweClockers alldeles för tungt genomslag.
Elbilsrapporteringen är bara ett symptom den underliggande sjukan är betydligt allvarligare.
Skriv svar