Behöver jag lastbalansering?
Moderator: Redaktion
Behöver jag lastbalansering?
Hej!
Helt ny här men har läst här lite innan... Ska bli med elbil, tyvärr inte en Tesla men väl en VW ID.3.
Fråga om laddbox och en lastbalansering. Tänkte skaffa och få installerat en Easee laddbox. Bor i ett 2 år gammalt hus med frånluftsvärmepump, spis o andra energikrävande saker så klart. I elskåpet sitter 3 huvudsäkringar märkta 25A500V men i elavtalet (EON) står det Elnätsabonnemang 16A.
Nu tänkte jag höra om proppen kommer gå hela tiden eller kan jag ladda bilen o spisen igång samtidigt? Måste jag skaffa en lastbalanserare?
Helt ny här men har läst här lite innan... Ska bli med elbil, tyvärr inte en Tesla men väl en VW ID.3.
Fråga om laddbox och en lastbalansering. Tänkte skaffa och få installerat en Easee laddbox. Bor i ett 2 år gammalt hus med frånluftsvärmepump, spis o andra energikrävande saker så klart. I elskåpet sitter 3 huvudsäkringar märkta 25A500V men i elavtalet (EON) står det Elnätsabonnemang 16A.
Nu tänkte jag höra om proppen kommer gå hela tiden eller kan jag ladda bilen o spisen igång samtidigt? Måste jag skaffa en lastbalanserare?
Senast redigerad av paugen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Behöver jag lastbalansering?
Behovet och behöver.
Du kan ju alltid ladda på 6A och vara safe men det är rätt tradigt i längden.
Jag har 16A huvudräkning och med lastbalansering kan jag ofta ta ut 12-13A utan problem över 3 faser vilket helt klart är trevligt.
Du kan ju alltid ladda på 6A och vara safe men det är rätt tradigt i längden.
Jag har 16A huvudräkning och med lastbalansering kan jag ofta ta ut 12-13A utan problem över 3 faser vilket helt klart är trevligt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Behöver jag lastbalansering?
Med Easee och Tibber så kan du ju köpa Pulse, kräver HAN-port, eller Watty och använda dem för att lastbalansera. Fördelen med att lastbalansera är att det går att ha en högre default ström. Men undviker du kvällen och ser till att börja ladda vid kl22 tex så kbrukar det funka ändå omdu drar ner strömmen lite typ 5-6 A. Jag körde så i många år och det gick bra för det mesta.
500V? Då låter det som att du läst något om vad produkten är klassad för.
500V? Då låter det som att du läst något om vad produkten är klassad för.
Re: Behöver jag lastbalansering?
Jag hade valt att skaffa lastbalansering. Framförallt ifall du har bara 16A huvudsäkring.
Alternativet är långsammare laddning eller riskera säkringarna på vintern.
Jag hade betalt extra för att slippa bekymret.
Alternativet är långsammare laddning eller riskera säkringarna på vintern.
Jag hade betalt extra för att slippa bekymret.
Re: Behöver jag lastbalansering?
Sitter det en sån säkring som huvudsäkring så kan du ladda med 16A oavsett vad som står i elavtaletpaugen skrev:Hej!
Helt ny här men har läst här lite innan... Ska bli med elbil, tyvärr inte en Tesla men väl en VW ID.3.
Fråga om laddbox och en lastbalansering. Tänkte skaffa och få installerat en Easee laddbox. Bor i ett 2 år gammalt hus med frånluftsvärmepump, spis o andra energikrävande saker så klart. I elskåpet sitter 3 huvudsäkringar märkta 25A500V men i elavtalet (EON) står det Elnätsabonnemang 16A.
Nu tänkte jag höra om proppen kommer gå hela tiden eller kan jag ladda bilen o spisen igång samtidigt? Måste jag skaffa en lastbalanserare?

Re: Behöver jag lastbalansering?
Japp i elskåpet sitter 3 säkringar märkta 25A500V. Så då behöver jag inte en lastbalanserare under normala förhållanden i hemmet? 

Re: Behöver jag lastbalansering?
Testa utan först, och se hur det går. Boxen du har (Easee) är förberedd för det, så det är kanon!
Får du problem senare med att många proppar går så kan du då överväga att komplettera med en effektvakt/mätare som läser av din effekt (tex. Watty eller annan som passar), och kan sedan (tyvärr över molnet/internet) automatiskt ställa ner effekten på laddningen av bilen.
Får du problem senare med att många proppar går så kan du då överväga att komplettera med en effektvakt/mätare som läser av din effekt (tex. Watty eller annan som passar), och kan sedan (tyvärr över molnet/internet) automatiskt ställa ner effekten på laddningen av bilen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Behöver jag lastbalansering?
Tack för svaren här! Bäst är kanske att lägga med en lastbalanserare i beställningen. Kostar inte mkt i sammahanget. Så är man på säkra sidan.
Bör ha det uttaget på ett två år gammalt hus.
https://www.efuel.se/collections/laddah ... e-han-port
Bör ha det uttaget på ett två år gammalt hus.
https://www.efuel.se/collections/laddah ... e-han-port
Re: Behöver jag lastbalansering?
Bör och bör. Jag har en 1 år gammal elmätare från Eon och har inte Han portenpaugen skrev:Tack för svaren här! Bäst är kanske att lägga med en lastbalanserare i beställningen. Kostar inte mkt i sammahanget. Så är man på säkra sidan.
Bör ha det uttaget på ett två år gammalt hus.
https://www.efuel.se/collections/laddah ... e-han-port

Re: Behöver jag lastbalansering?
Kanske bäst att inte blåsa på med för mycket effekt så att nätbolaget får nys om att du kör med större huvudsäkringar än du pröjsar för. Hade också större än avtalet sa, men bytte ner till 16 och det funkar bra om man kör med 8A laddning, vilket räcker gott (för mig).
Re: Behöver jag lastbalansering?
Vi hade större säkringar än tillåter på ett hus vi tagit över, så vi visste inte om det. En hygglig elektriker som var där på jobb bytte till rätt men sa att vi kunde höja om vi trodde det skulle bli problem. Men det kan nog gå illa om elbolaget kommer på det.
Re: Behöver jag lastbalansering?
Vattenfall levererar fortfarande gamla mätare. Deras upphandling om mätare med han port skulle vara klar 2021 sa de när jag frågadenek0 skrev:Bör och bör. Jag har en 1 år gammal elmätare från Eon och har inte Han portenpaugen skrev:Tack för svaren här! Bäst är kanske att lägga med en lastbalanserare i beställningen. Kostar inte mkt i sammahanget. Så är man på säkra sidan.
Bör ha det uttaget på ett två år gammalt hus.
https://www.efuel.se/collections/laddah ... e-han-port

Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Behöver jag lastbalansering?
Först grattis till en id3. De är en jättefin bil vi är jättenöjd och jag hoppas du också blir de.
Vad de gäller laddning så låter de som du kör tibber och easee. Kör smart laddning på nätterna prova utan lastvakt först. Smäller säkringar så gå ner till säg 10 amp istället, de är bara att sänka laddboxen i appan så tar 3 sekunder.
Detta borde funka med m du undviker tvätta eller laga mat samtidigt, dvs försöka unvik hög för brukare.
Men om detta inte går så ring elbolaget fråga om du har han port och sedan kompletterar du med puls eller watty.
Vad de gäller laddning så låter de som du kör tibber och easee. Kör smart laddning på nätterna prova utan lastvakt först. Smäller säkringar så gå ner till säg 10 amp istället, de är bara att sänka laddboxen i appan så tar 3 sekunder.
Detta borde funka med m du undviker tvätta eller laga mat samtidigt, dvs försöka unvik hög för brukare.
Men om detta inte går så ring elbolaget fråga om du har han port och sedan kompletterar du med puls eller watty.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Behöver jag lastbalansering?
Håller med funkar bra att sänka strömmen och ladda på natten, vilket Tibber hanterar.chaffis75 skrev:Men om detta inte går så ring elbolaget fråga om du har han port och sedan kompletterar du med puls eller watty.
Watty är dyrare men kräver inte HAN-port, så har du HAN skaffa Pulse har du inte så kan du överväga Watty. Watty är ju så pass dyr att man kanske vill pröva utan först.
Re: Behöver jag lastbalansering?
I nybyggda hus med frånluftsvärmepump eller bergvärme så kan värmepumpen ha effektvakt på inkommande 3-fas till huset.
Om du då kopplar in elbilsladdningen efter den effektvakten så kommer värmepumpen inte dra igång tillskottsvärme ifall du laddar elbilen och lagar mat samtidigt eller på annat sätt överskrider säkringsvärdet.
Dvs du har redan där en viss lastbegränsning och slipper då köpa till ytterligare en grej som gör samma sak....
Om du då kopplar in elbilsladdningen efter den effektvakten så kommer värmepumpen inte dra igång tillskottsvärme ifall du laddar elbilen och lagar mat samtidigt eller på annat sätt överskrider säkringsvärdet.
Dvs du har redan där en viss lastbegränsning och slipper då köpa till ytterligare en grej som gör samma sak....
Re: Behöver jag lastbalansering?
Hur funkar det om man kombinerar olika lastvakter? Kan de hamna i självsvängning så att säga.
Re: Behöver jag lastbalansering?
Antar att alla moderna lastvakter är av pulserande typ vilket gör dom väldigt snabba och exakta vilket ju borde minska risken för självsvängning.LarsL skrev:Hur funkar det om man kombinerar olika lastvakter? Kan de hamna i självsvängning så att säga.
Men kanske kan det bli problem om en lastvakt själv utsätts för pulserande matning från en annan lastvakt?
Re: Behöver jag lastbalansering?
Japp jag hoppas den blir bra, körde länge under provkörningen och det kändes bra och framför allt väldigt nytt. Första elbilen.[JM] skrev:I nybyggda hus med frånluftsvärmepump eller bergvärme så kan värmepumpen ha effektvakt på inkommande 3-fas till huset.
Om du då kopplar in elbilsladdningen efter den effektvakten så kommer värmepumpen inte dra igång tillskottsvärme ifall du laddar elbilen och lagar mat samtidigt eller på annat sätt överskrider säkringsvärdet.
Dvs du har redan där en viss lastbegränsning och slipper då köpa till ytterligare en grej som gör samma sak....
Har en Nibe F730 frånluftsvärmepump. Snål som jag är så har vi 0 elpatronsminuter under 2020 och detta året då jag helt enkelt spärrat elpatron och kör i vår kamin när det kryper neråt -15 som det gjort i år (Skåne). Det borde ju också gör att risken minskar för att propparna ryker. Går den Easee att schemalägga? Att man kopplar in när man kommer hem på kvällen men den startar ladda först på natten?
Ska strax ut o kika i elskåpet på fasaden...
Re: Behöver jag lastbalansering?
Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Re: Behöver jag lastbalansering?
Det fungerar väldigt smidigt att du ställer in i Tibber-appen när du vill att din bil skall vara färdigladdad (tex. 08:30). Sedan så sköter Tibber resten och ser till att den laddas på natten när taxorna är som allra lägst.paugen skrev:Går den Easee att schemalägga? Att man kopplar in när man kommer hem på kvällen men den startar ladda först på natten?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Behöver jag lastbalansering?
Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.LarsL skrev:Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Re: Behöver jag lastbalansering?
Det går bra att köra 25A på en 20A säkring under minst en halvtimme. Har provat. Går säkert att köra längre än så.Fredrik j skrev:Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.LarsL skrev:Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Dvs nån ampere överlast 1 eller 5min hit eller dit lär knappast skjuta någon säkring... Så om någon kör mikron 2min när man ligger på gränsen så kommer det gå bra ändå...
Re: Behöver jag lastbalansering?
Min poäng är att frekvensstyrd lastvakt blir väldigt exakt så länge det är en resistiv last som är enkel att reglera.[JM] skrev:Det går bra att köra 25A på en 20A säkring under minst en halvtimme. Har provat. Går säkert att köra längre än så.Fredrik j skrev:Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.LarsL skrev:Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Dvs nån ampere överlast 1 eller 5min hit eller dit lär knappast skjuta någon säkring... Så om någon kör mikron 2min när man ligger på gränsen så kommer det gå bra ändå...
Re: Behöver jag lastbalansering?
Det var inget i mitt påstående som sade emot....Fredrik j skrev:Min poäng är att frekvensstyrd lastvakt blir väldigt exakt så länge det är en resistiv last som är enkel att reglera.[JM] skrev:Det går bra att köra 25A på en 20A säkring under minst en halvtimme. Har provat. Går säkert att köra längre än så.Fredrik j skrev:Men det är väl inte reläteknik längre? Det är väl pulsreglering? Frekvensstyrt heter det väl? Tekniken har ju funnits ett tag för element som tidigare hade bimetall.LarsL skrev:Om jag har 20A i huvudsäkring så skulle ju laddningen behöva avbryta vid typ 19A och sedan värmen vid 20A så att de inte reagerar på den andra vakten. Tiden skulle ju också kunna varieras så att en vakt reagerar efter 1 min ”överlast” och den andra efter 5 min.
Dvs nån ampere överlast 1 eller 5min hit eller dit lär knappast skjuta någon säkring... Så om någon kör mikron 2min när man ligger på gränsen så kommer det gå bra ändå...
Min poäng var att man inte behöver ta i för att lösa denna typ av problem på sekundbasis eftersom säkringarna är tröga...
Citerar Elon Musk: The best component is no component.