Svarta hål i laddinfrastrukturen

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Svarta hål i laddinfrastrukturen

Inlägg av joel80 »

Tycker vissa platser har märkligt få laddstolpar eller laddplatser. Kungsholmen mitt i Stockholm är ett sånt! Det finns några få platser i den östra delen, sen är det helt tomt. Och dom platserna som finns är väldigt dyra.. Dom två uteplatserna kostar 25kr/h och de andra är garage-platsen.
Jag jobbar rätt ofta på kungsholmen och skulle vilja kunna destinationsladda under tiden jag parkerar. Normalt betalar jag ungefär 60-75kr för att stå mellan 12-13-tiden till 22-tiden. Skulle jag vilja ladda nu när jag kommer köra hybrid skulle jag behöva betala ca 225-250kr för samma tid/parkering. Jag tycker det är okej att betala extra för laddning, men en extrakostnad på 160-190kr för ca 10kwh är i överkant. :(
Ja jag vet att ni inte laddas så långsamt, men även folk med en "riktig" elbil kan väl ha behov av en plats där man kan parkera för dagen där man kan ladda.

Hm.. jag är alltså offtopic redan i första inlägget.. det här skulle ju handla om svarta hål:
Bild
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Svarta hål i laddinfrastrukturen

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
Tycker vissa platser har märkligt få laddstolpar eller laddplatser. Kungsholmen mitt i Stockholm är ett sånt! Det finns några få platser i den östra delen, sen är det helt tomt. Och dom platserna som finns är väldigt dyra.. Dom två uteplatserna kostar 25kr/h och de andra är garage-platsen.
Jag jobbar rätt ofta på kungsholmen och skulle vilja kunna destinationsladda under tiden jag parkerar. Normalt betalar jag ungefär 60-75kr för att stå mellan 12-13-tiden till 22-tiden. Skulle jag vilja ladda nu när jag kommer köra hybrid skulle jag behöva betala ca 225-250kr för samma tid/parkering. Jag tycker det är okej att betala extra för laddning, men en extrakostnad på 160-190kr för ca 10kwh är i överkant. :(
Ja jag vet att ni inte laddas så långsamt, men även folk med en "riktig" elbil kan väl ha behov av en plats där man kan parkera för dagen där man kan ladda.

Hm.. jag är alltså offtopic redan i första inlägget.. det här skulle ju handla om svarta hål:
Bild
Hmm...

Svarta hål i laddinfrastrukturen? Skulle rekommendera ett besök i verkligheten. Alltså utanför "stan" :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jo men absolut.. Att jag tar upp Kungsholmen betyder ju inte att det inte är värre på annat håll. Däremot är det märkligt att en så pass central del av en storstad till stor del saknar laddplatser.
Jag gav ett exempel på ett "svart hål" där det känns som att det verkligen missats.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag reflekterar mest över hur billig parkering ni verkar ha i Stockholm. Här i Göteborg ligger det överlag på 30-45 kr per timme inne i stan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

danni skrev:
Jag reflekterar mest över hur billig parkering ni verkar ha i Stockholm. Här i Göteborg ligger det överlag på 30-45 kr per timme inne i stan.
120kr per dygn är maxtaxan i blå zon i Stockholm, helt överkomligt tycker jag.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

chpaulin skrev:
danni skrev:
120kr per dygn är maxtaxan i blå zon i Stockholm, helt överkomligt tycker jag.
Står man dessutom på alla andra tider än 9-17 på vardagar så är det ju gratis, så OP betalar bara klockan 13-17 (15kr/tim). Detta gäller utanför citykärnan (aka blå biljett).
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Sepåfan. På gatuparkering och stadsägda parkeringar i stan är det 30 kr / h 08-22 på vardagar och 08-15 på lördagar, 2 kr / h övrig tid. Sen finns det privat parkering i innerstan som går upp till 45 kr / h dygnet runt.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Precis.. dom här laddplatserna står inte vid "gatuparkering" där man inte betalar efter kl 17:00 utan det kostar typ hela tiden, och betydligt mer än på gatan precis bredvid.
Jag menar inte att man ska ha något billigare bara för att man har en bil som går att ladda, men att kunna parkera ungefär på samma villkor som de som kör "vanliga" bilar skulle vara trevligt. Resultatet för mig blir att de gånger jag har jobb på Kungsholmen kommer jag inte kunna/vilja ladda, vilket betyder att jag kommer köra de första 45-50km på diesel istället för på el när jag sen ska hem. :(
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Återigen helt otroligt va bra ni har det i Stockholm. Billig parkering och dessutom grattis på kvällar och helger. Sen har de en fungerande kollektivtrafik somnästan är gratis. Dessutom är Stocholmare totalt omedvetna om deras förmåner eftersom de inte bryr sig saker som händer utanför stan.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kungsholmen är inget svart hål när det gäller laddplatser jämfört med i det mesta av övriga Sverige både avseende befolkning, biltäthet eller yta. Att ha ett par km till laddare är ju mycket nära.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hur ofta använder ni destinationsladdare? De flesta laddar ju hemma och nummer två snabbladdning. Det är väl viktigast för att klara sig? På kungsholmen kan man t.ex stanna vid en Chademo om den funkar för tesla vilket kostar typ 3kr/KWh, överkomligt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Problemet med det är ju att det blir en extra flytt av bilen. Mycket smidigare att ladda långsamt när den ändå är parkerad, än halvsnabbt och behöva flytta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns väl "två hål i väggen" mest överallt??? :D
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Leo skrev:
Finns väl "två hål i väggen" mest överallt??? :D
Alltför sällan där man ändå skulle parkera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Destinationsladdare är väl bra just på destinationer. Jag ska bort över jul, långt bort från alla superchargers och snabbladdare, och är helt beroende av att få tillgång till ett eluttag där vi ska bo för att ta mig tillbaks till civilisationen igen.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Stockholms stads hantering av frågan är pinsam. När de avskaffade gratis parkering för elbilar var det för att en utredning visat att en utbyggnad av laddplatser vore en effektivare metod att stödja övergången till elbilar. Av västra kungsholmens c:a 500 garageplatser i stadens regi finns det 0 st. laddplatser.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

jans skrev:
Stockholms stads hantering av frågan är pinsam. När de avskaffade gratis parkering för elbilar var det för att en utredning visat att en utbyggnad av laddplatser vore en effektivare metod att stödja övergången till elbilar. Av västra kungsholmens c:a 500 garageplatser i stadens regi finns det 0 st. laddplatser.
Det finns alltså lite utrymme för förbättring. Kan trösta med att ni inte är ensamma i frågan :)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag åkte ner i ett av garagen på kungsholmen och tittade.. Positivt överraskad så ser jag 6 nya platser som inte fanns med på uppladdat. Jag skrev in en uppdatering och laddade upp några bilder. :)

Uppdaterade också priset då det är relativt billigt efter 18:00. 50kr kl18-00 och 50kr kl00-08.

http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... d&ln=sv-SE
uploadfromtaptalk1448565682925.jpg
uploadfromtaptalk1448565675084.jpg
Skriv svar