Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Shit pommes vilken förödelse :o

Skaffa katt?

/fth
Problemet med katt är att man inte kan resa hur som helst. Problemet är delvis löst genom att 4 grannkatter patrullerar runt bilen. Dessutom har jag räv och grävling som regelbundet går runt här på nätterna. 3-4 fällor finns också men de har inte gjort någon nytta efter att ha tagit 9 möss. Får nog komma med nya typer av fällor.

Vad gäller känsligheten så kan en fluga som surrar precis vid sensorn påverka rätt mycket. Man vill även ha larm utan att glas krossas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

frippan skrev:
Någon mer som märkt att man har 100% regen även när bilen är kall?
Testade med Scan my Tesla och det är regen och inte att den fuskar med att använda bromsarna.
Bugg eller feature?
Jag har sedan ett par versioner tillbaka märkt att regen vid kallt batteri har blivit starkare än i höstas och förra vintern. I mitt fall på X och S.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Varför behöver inredningen övervakas så noga att inte ens insekter kommer undan?
Räcker det inte med dörrar och glaskross? Om bilen kan upptäcka en fluga borde ju en krossad ruta vara skitenkelt.
Var har man denna känslighet. Vad fyller den för funktion?
Möss och gnagare kan ju vara en vettig anledning. Kan ställa till med mer skada och kostnader än man tror (ibland värre än mänskliga brottslingar).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Undrar hur vettigt det är våga sig på att testa 2021.4.11 efter alla buggar och defekter man läst om här i tråden, men har dragit igång uppgradering och testar nu. Nuvarande version är 2020.48.35.5.

Kanske man borde väntat tills en stabil release är ute, men chansar lite. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Undrar hur vettigt det är våga sig på att testa 2021.4.11 efter alla buggar och defekter man läst om här i tråden, men har dragit igång uppgradering och testar nu. Nuvarande version är 2020.48.35.5.

Min ena började krångla och allt i Spotify-listan försvann och alla favoriter på radio försvann och jag tänkte
direkt att nu jäklar tappar min också alla inställningar som man läst om men efter en djup reset så kom
allt tillbaks igen :) och nu verkar den funka som vanligt...
Sambon är ute med den andra precis nu, får se om den funkar bra snart också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:

Min ena började krångla och allt i Spotify-listan försvann och alla favoriter på radio försvann och jag tänkte
direkt att nu jäklar tappar min också alla inställningar som man läst om men efter en djup reset så kom
allt tillbaks igen :) och nu verkar den funka som vanligt...
Sambon är ute med den andra precis nu, får se om den funkar bra snart också :)
Körde dottern till tennishallen efter att ha uppgraderat till 2021.4.11 men OK med Spotify för mig. Verkade dock vara lite sämre Autopilot på vissa ställen inne i stan, men skal prova göra en reset imorgon. Hade tidigare lite problem med att telefonen inte alltid automatiskt kopplade upp via BT till bilens ljudsystem (kom efter en uppdatering av iOS för ett tag sedan), men det verkade vara löst och fungerade fint nu.

Skall också testa lite mer imorgon (speciellt Autopilot). :)
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kört lite mer med 2021.4.11 idag, men inte märkt några direkta skillnader förutom att jag är osäker på om jag haft Solitaire innan?

Vet att jag haft Battle of Polytopia och Cat Quest innan, men lite osäker om Solitaire. Spelade för första gången idag iaf. när jag väntade på parkeringen utanför ett köpcentrum, när dotter var inne och shoppade kläder. Tycker inte om att följa med varken fru eller dotter på klädshopping (finns inget värre), men nu med Cv19 så hade jag en god orsak till att stanna i bilen. Så blev lite Netflix och ett parti Solitaire under tiden. Men då Solitaire ligger mellan Polytopia och Cat Quest, så bord de kommit samtidigt med de i förra releasen. Har nog bara missat och skippat spela Solitaire innan! :)

Idag fungerade dock Autopiloten OK (tror det var solen som bländade någon av sidokamerorna när jag testa i går eftermiddag). Så har egentligen inte hittat så mycket nytt med 2021.4.11, förutom att BT-kopplingen upplever jag som mer stabil mot senaste iOS-releasen (som var lite så-och-så för mig innan).

Någon som hittat något annat nytt eller skillnad med 2021.4.11?
Bild
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare

Inlägg av hanst »

Jag har hittat en sak, nu kan i alla fall jag logga in på youtube:)
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Märkt en stor negativ skillnad; förut så vaknade bilen lätt och smidigt, men nu efter uppdateringen så är den hopplös att vakna upp fjärr. Så stor varning för att installera 2021.4.11 om man vill fjärrstyra bilen.
Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Märkt en stor negativ skillnad; förut så vaknade bilen lätt och smidigt, men nu efter uppdateringen så är den hopplös att vakna upp fjärr. Så stor varning för att installera 2021.4.11 om man vill fjärrstyra bilen.
Jag har inga som helst problem med att väcka bilen efter uppgraderingen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
OK, bra info att veta.

Skumt att det blev sådan tydlig skillnad för mig. Fungerat perfekt i flera månader (senast med version 2020.48.35.5), men sedan uppdateringen i fredags till 2021.4.11 så fungerar det inte alls efter att jag haft bilen parkerad en lite längre stund (säg en timme eller mer).
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Fungerar som vanligt för mig också. Uppdaterade i fredags och har inte kört något sedan dess.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Fungerar bra för mig också, hade dock problem med det i förra versionen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
OK, bra info att veta.

Skumt att det blev sådan tydlig skillnad för mig. Fungerat perfekt i flera månader (senast med version 2020.48.35.5), men sedan uppdateringen i fredags till 2021.4.11 så fungerar det inte alls efter att jag haft bilen parkerad en lite längre stund (säg en timme eller mer).
För mig var det tvärt om.
Gick inte att väcka bilen med 2020.48.35 men nu med 2021.4 så funkar det galant
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Halvljusautomatiken reagerar snabbare nu när jag slår på den med spaken. På förra versionen tog det ett par-tre sekunders ”lagg” innan reaktion.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Det var ju alltid något.

Men ingen har ännu testat fjärrparkering?
Jag kanske har fel men det går väldigt bra flytta bilen med appen framåt bakåt. Försökte på en avgränsad parkering testa fjärrparkeringen - Summon.
Nu hade jag inte tvättat så kameror och sensorerna kan har varit orsaken till att jag bara lyckades (nästan) en gång. Alltså inte 100%. Som oftast tidigare verkar AP mest tveka?? Som att försöka träna en dator göra ”apport”. Vilket det ju faktisk är :(
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

För mig känns elvan lite segare på att känna BT-närvaro, både att jag flera gånger får sentry på mig själv när jag närmar mig bilen och att den sagt att jag ska lägga kort på mittkonsol någon sekund innan den uppfattat mobilen.
Kan ju också bara vara sammanträffanden eller något med mobilen.
En annan dum grej är att den började svänga/vingla med ganska snabba korta utslag när det kom lite snöiga partier på landsväg, det har jag inte varit med om tidigare och kändes ganska farligt då det antagligen är betydligt halare just där.
Om något borde den ju mest försöka hålla rak kurs eller göra försiktiga utslag om den blir osäker på var körbanan är.
Autohelljus fungerar fortfarande för dåligt för att jag ska använda den så den stängdes av illa kvickt igen, räcker med att halvljuset är ganska högt generellt så folk blinkar då och då.
Annars gick ju 99.9% av helgens 60 mil AP väldigt bra, vilket man ju sällan påpekar när det är misstagen man stör sig på.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

TeslaTissel skrev:
Det var ju alltid något.

Jag kanske har fel men det går väldigt bra flytta bilen med appen framåt bakåt. Försökte på en avgränsad parkering testa fjärrparkeringen - Summon.
Nu hade jag inte tvättat så kameror och sensorerna kan har varit orsaken till att jag bara lyckades (nästan) en gång. Alltså inte 100%. Som oftast tidigare verkar AP mest tveka?? Som att försöka träna en dator göra ”apport”. Vilket det ju faktisk är :(
Smart summon har fungerat riktigt bra de sista versionerna. Använder det ofta när jag tvättat bilen för att flytta på den. Den är väldigt självsäker nu och håller inte på och tvekar.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

bjornnilsson skrev:
Halvljusautomatiken reagerar snabbare nu när jag slår på den med spaken. På förra versionen tog det ett par-tre sekunders ”lagg” innan reaktion.
Men bländar den av?

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Fungerar som vanligt för mig också. Uppdaterade i fredags och har inte kört något sedan dess.
Verkar som jag gjorde ett klassiskt misstag och glömde stänga av WiFi-koppling (som är svag ute på parkering) efter uppdateringen. När jag provade att stänga av WiFi-AP så gick det bättre.
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Verkar som jag gjorde ett klassiskt misstag och glömde stänga av WiFi-koppling (som är svag ute på parkering) efter uppdateringen. När jag provade att stänga av WiFi-AP så gick det bättre.
Jag har bett bilen glömma mitt wifi och istället kör jag med mobil hotspot när jag skall hämta uppdateringar. Just för att jag ofta parkerar för långt från routern.

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:
Klassiker! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

mikebike skrev:
bjornnilsson skrev:
Men bländar den av?
Upplever avbländningen som tidigare ungefär. Fungerar för mig riktigt bra i tätort men lite sämre på landsväg där den lyser något för länge så att mötande ibland hinner bli irriterade. De bilister jag upplevde störst irritation från under senaste resan är mötande vid riktigt långa avstånd.

Dock väldigt skönt nu att slippa sitta i mörkret flera sekunder efter att kört om och vänta på att ljuset ska slås på..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

frippan skrev:
TeslaTissel skrev:
Det var ju alltid något.

Smart summon har fungerat riktigt bra de sista versionerna. Använder det ofta när jag tvättat bilen för att flytta på den. Den är väldigt självsäker nu och håller inte på och tvekar.
Tackar för kommentar! Det låter ju hoppingivande. Jag antar du förstod jag menade funtionen ”Kom till mig”? Man skall kunna få bilen att svänga upp till (min) position och stanna vid mig?

Då det var ett spontant test får jag ta och göra det nu när jag lyckats få min TeslaTissel kliniskt ren igen.
- Lade märke till att sensorerna drar till sig nano-stora metallspån. Tog bort det med lite Sonax flytande hårdvax och tjärlösare. Så får vi se när jag provar igen.

På vilken typ av plats testade du ”frippan”?
Skriv svar