Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
På kort sikt, dvs i år, så kommer produktion och leverans av Model Y i Berlin samt kanske Cybertruck och Semi i USA komma igång. Detta tillsammans med att det är två nya fabriker som då är uppe och snurrar kan påverka. Blir det förseningar eller strul så tolkas det som negativt mot idag och blir det mindre antal leveranser så är det neutralt tror jag. Om det flyter på och större antal leveranser sker så är det nog uppgång igen. Det är ju egentligen en fördubbling av antalet fabriker som producerar fordon. Den egna batteriproduktionen är också högst intressant och troligen avgörande hur många fordon som kan produceras.

Andra saker som kan komma är att nya fabriker kanske påbörjas. Indien är ju en stor marknad som det pratats om länge och där Tesla inte är ännu. Produktion av Model 2 eller vad den ska heta är också intressant, särskilt på marknader som Indien och stora delar av övriga Asien men även Europa.
Nja, Berlin är ju känt sen länge. Är väl redan för sent att överraska positivt där.

En plötsligt påbörjad produktion av semi eller cyber, respektive fabrik i Indien skulle absolut kunna vara kursdrivande dock.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Nja, Berlin är ju känt sen länge. Är väl redan för sent att överraska positivt där.

En plötsligt påbörjad produktion av semi eller cyber, respektive fabrik i Indien skulle absolut kunna vara kursdrivande dock.
Jag menar att ända sättet att påverka positivt för Model Y ifrån Berlin är väl att ha riktigt höga produktionssiffror från fabriken under hösten. Negativt om det blir ordentlig försening, dvs inga leveranser före september. Status quo ifall produktion kommer igång i maj med lite ökning av produktionssiffrorna under hösten men totalt under kanske 30k bilar för 2021.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Tydligen nästan 24000 bilar byggda i Kina i februari iaf. Det var ju en bra siffra!

Värderingen av aktien är ju sen länge frikopplad från antalet sålda bilar. Att växa i kostymen genom att enbart sälja bilar är helt enkelt inte möjligt. Värdet måste komma från annat. Energilager, FSD, försäkringar, solar roof... Ja vem vet?
Håller inte med. Det är absolut massor av annat som ska till, men det mest mätbara idag är just om man klarar av att möta produktions- och försäljningsmålen (samt givetvis leverera resultat).

Marknaden borde säkert vara mycket mer fokuserad på hur FSD utvecklas, men där är vi inte idag imo.

Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Tesla går bra nu, (relativt) låga siffor... Är det medvind eller nedförsbacke som skapar detta? :lol:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Man kan inte jämföra så. Det finns en anledning till att VAG har låg värdering. VAG hade negativ tillväxt 2020, obefintliga marginaler på elbilar och ökar de försäljningen av elbilar stjäl de marknadsandel av sig själva och förlorar intäkter från fossilbilarna som har högre marginaler. Det är en oerhört svår situation. VAG vägrar dessutom att investera ordentligt i egen batteriproduktion och enda sättet att få vettiga marginaler på elbilar inom de närmaste 5-10 åren är att kunna kontrollera hela produktionskedjan.

Tesla daily gick nyligen igenom en del scenarior kring Teslas värdering:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Man kan inte jämföra så. Det finns en anledning till att VAG har låg värdering. VAG hade negativ tillväxt 2020, obefintliga marginaler på elbilar och ökar de försäljningen av elbilar stjäl de marknadsandel av sig själva och förlorar intäkter från fossilbilarna som har högre marginaler. Det är en oerhört svår situation. VAG vägrar dessutom att investera ordentligt i egen batteriproduktion och enda sättet att få vettiga marginaler på elbilar inom de närmaste 5-10 åren är att kunna kontrollera hela produktionskedjan.

Tesla daily gick nyligen igenom en del scenarior kring Teslas värdering:

Tillväxt i sig är värdelöst om det inte syftar till vinster längre fram. VW får väl anses vara ett moget företag som värderas till stor del efter deras vinstmarginal medan Tesla är ett tillväxtföretag som värderas efter potentiella vinster i framtiden. Men någon gång måste Tesla plana ut och bli ett moget och "färdigvuxet" bolag också. Frågan då är, hur stora ska de vara när de planar för att försvara dagens värdering om de enbart gör pengar på bilförsäljning. Jag hävdar då minst 30 miljoner bilar årligen. Hänger du med? :)

Vad gäller VW:s värdering så har jag dålig koll. Men är den lägre sett till vinst och omsättning nu jämfört med för 10 år sen när elbilar knappt ens fanns på tankestadiet? Och stämmer det verkligen att de inte gör vinst på sina elbilar? Zalman hävdar att de kan bygga ID.3 för 20 000 €. ;)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Man kan inte jämföra så. Det finns en anledning till att VAG har låg värdering. VAG hade negativ tillväxt 2020, obefintliga marginaler på elbilar och ökar de försäljningen av elbilar stjäl de marknadsandel av sig själva och förlorar intäkter från fossilbilarna som har högre marginaler. Det är en oerhört svår situation. VAG vägrar dessutom att investera ordentligt i egen batteriproduktion och enda sättet att få vettiga marginaler på elbilar inom de närmaste 5-10 åren är att kunna kontrollera hela produktionskedjan.

Tesla daily gick nyligen igenom en del scenarior kring Teslas värdering:

Tillväxt i sig är värdelöst om det inte syftar till vinster längre fram. VW får väl anses vara ett moget företag som värderas till stor del efter deras vinstmarginal medan Tesla är ett tillväxtföretag som värderas efter potentiella vinster i framtiden. Men någon gång måste Tesla plana ut och bli ett moget och "färdigvuxet" bolag också. Frågan då är, hur stora ska de vara när de planar för att försvara dagens värdering om de enbart gör pengar på bilförsäljning. Jag hävdar då minst 30 miljoner bilar årligen. Hänger du med? :)

Vad gäller VW:s värdering så har jag dålig koll. Men är den lägre sett till vinst och omsättning nu jämfört med för 10 år sen när elbilar knappt ens fanns på tankestadiet? Och stämmer det verkligen att de inte gör vinst på sina elbilar? Zalman hävdar att de kan bygga ID.3 för 20 000 €. ;)
Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:

Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Kollade lite snabbt och VW:s värdering ser ut att ha varit ganska stabil. Den verkar iaf inte ha gått ner särskilt mycket att det gör någon skillnad för det här resonemanget.

Att kolla på Tesla fanboys på Youtube kanske inte är det allra bästa investeringsunderlaget heller. Just saying.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av thnis »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Jordad skrev:
MWall skrev:
Ja, marknaden kollar säkert på de siffrorna men i långa loppet kommer väl även Tesla att behöva leverera vinster som försvarar kursen? Då blir det väldigt kämpigt om all vinst ska komma från bilarna. Kommer inte ihåg exakt men det är ju i storleksordningen 30-40 miljoner bilar per år som Tesla måste sälja, med god vinst, för att klara av en jämförelse med t ex VW.
Man kan inte jämföra så. Det finns en anledning till att VAG har låg värdering. VAG hade negativ tillväxt 2020, obefintliga marginaler på elbilar och ökar de försäljningen av elbilar stjäl de marknadsandel av sig själva och förlorar intäkter från fossilbilarna som har högre marginaler. Det är en oerhört svår situation. VAG vägrar dessutom att investera ordentligt i egen batteriproduktion och enda sättet att få vettiga marginaler på elbilar inom de närmaste 5-10 åren är att kunna kontrollera hela produktionskedjan.

Tesla daily gick nyligen igenom en del scenarior kring Teslas värdering:

Tillväxt i sig är värdelöst om det inte syftar till vinster längre fram. VW får väl anses vara ett moget företag som värderas till stor del efter deras vinstmarginal medan Tesla är ett tillväxtföretag som värderas efter potentiella vinster i framtiden. Men någon gång måste Tesla plana ut och bli ett moget och "färdigvuxet" bolag också. Frågan då är, hur stora ska de vara när de planar för att försvara dagens värdering om de enbart gör pengar på bilförsäljning. Jag hävdar då minst 30 miljoner bilar årligen. Hänger du med? :)

Vad gäller VW:s värdering så har jag dålig koll. Men är den lägre sett till vinst och omsättning nu jämfört med för 10 år sen när elbilar knappt ens fanns på tankestadiet? Och stämmer det verkligen att de inte gör vinst på sina elbilar? Zalman hävdar att de kan bygga ID.3 för 20 000 €. ;)
Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Jag har kollat på Tesla daily men jag skulle säga att hans åsikter inte är på något vis mer värda eller mer rättvisande än de åsikter MWall har :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
"Det går alltid så snabbt uppåt" tror jag är ett stort misstag att anta. Det gäller ju bara om/när marknaden anser att aktien/bolaget bör värderas upp.

Tror man att Tesla kommer leverera vinster som motsvarar en ännu högre värdering än idag så absolut, men att det ska ske är sannerligen ingen självklarhet.

En faktor som åtminstone jag tidigare inte hade förväntat mig är att konkurrenterna verkar göra allt i deras makt för att få sålt sina elbilar med hjälp av rejäla rabatter. Man kan såklart anse att Tesla är så bra att de kommer säljas ändå, men prissätter konkurrenterna aggressivt så får man nog utgå ifrån att Teslas ASP måste ner ännu mer om man ska klara av den extremt höga tillväxten kommande år.
Jag har ägt Teslaaktien i 5 år och den har varit volatil både uppåt och nedåt under hela den tiden. Det har varit omöjligt att förutse när det går upp och ner. Nyheter som driver kursen uppåt är ju alltid oförutsedda.

Biltillverkare som försöker komma undan böter har självklart rabbater för att få sålt bilarna. De tjänar på att sälja elbilar med förlust. VW sålde ju tom 20% av sina elbilar till sig själva för att undkomma böter förra året. Tänk om Tesla hade gjort en sådan manöver för att hålla uppe siffrorna? Vilket liv det hade blivit :lol:

Tesla investerar mer än någon konkurrent för att kunna sänka priserna. Egen mer effektiv batteriproduktion handlar om det. "We have to be masters of our own destiny". Om Tesla ska öka försäljningen med 40x på 10 år så är man även tvungna att aggressivt sänka priserna för att skapa efterfrågan som krävs.

Konkurrenter investerar inte på samma sätt. Nästan alla förväntar sig kunna köpa billigare och billigare batterier från underleverantörer trots att konkurrensen om batterierna ökar när fler och fler biltillverkare kan tänka sig gå med förlust på att sälja elbilar för att slippa böter. Det går inte ihop och produktionen går på halvfart för många pga batteribrist.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har en egen privat liten teori om att TSLA-s uppgång hörde ihop med pandemin och dess nedgång nu hör därför ihop med att man börjar se slutet på nämnd pandemi.

En slags omvänd psykologi där ökad risk i omgivningen gör folk mer riskbenägna än det logiska skulle vara (att satsa på säkra kort i kris). Och nu när det ser ut att livet kan återvända till det normala inom en nära framtid börjar folk återvända till "trygga" investeringar. Sådana tendenser fanns under andra världskriget också.

Dessutom var S&P 500 inklusionen kursdrivande. Jag fick massa frågor från folk som varken visste vad Tesla eller S&P 500 var i fjol om de skulle köpa aktien för de hörde att nu skulle man köpa, köp, köp, köp. Den ökade efterfrågan fick ju upp priset. Nu när det är över och avklarat falnar förhoppningar om "snabba cash" och folk hoppar på andra "säkra kort" till rikedom.

Man kan inte förklara kursen med kalla fakta och händelser. Mycket av TSLA-s värde är vad folk hoppas och tror om framtiden. Och det är den tron som ändrar sig, ren psykologi.

Därför tror jag att TSLA nu kommer droppa till runt $450 innan det vänder. Och att vändningen kommer i höst när Tesla startar sina nya fabriker.

Därför klev jag av hissen vid $700 och tänker inte kliva på igen förrän jag ser att den är på väg upp igen.
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 299
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av larsw »

Stöd finns runt 400, 300 och 200. Stödet runt 400 är starkast, så inte omöjligt att det vänder där någonstans. Ingen vetenskap, inte exakt. Stödet vid 300 är svagare än det vid 200. Typ. Gäller tills det inte gäller osv.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Jordad skrev:

Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Kollade lite snabbt och VW:s värdering ser ut att ha varit ganska stabil. Den verkar iaf inte ha gått ner särskilt mycket att det gör någon skillnad för det här resonemanget.

Att kolla på Tesla fanboys på Youtube kanske inte är det allra bästa investeringsunderlaget heller. Just saying.
Tesla daily är ofta den som har mest sakliga analyser av Tesla, så även den här genomgången. Däremot finns det många andra som du kallar fanboys som bara är slöseri med tid.

VAGs elbilstillverkning utgör hittils bara 2-3% av deras totala tillverkning och trots obefintliga marginaler så tjänar det ändå på det pga uteblivna böter. Problemet är omställningen till att VAG ska överleva på att sälja endast elbilar. VAGs planer är att det ska ske först om 20 år. Risken när man drar ut på det för länge är att efterfrågan riskerar att dö ut innan man har ersatt sin gamla tillverkning. För att få bra marginaler krävs även egen batteritillverkning och VAG investerar inte tillräckligt i det.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

MWall skrev:
Jordad skrev:

Titta på Tesla daily som jag länkade ovan. Han går igenom olika framtida tillverkningstal för Tesla och hur de relaterar till dagens värdering. Precis det du efterfrågar.

Om man har dålig koll så är det ett uppenbart tillfälle till att skaffa sig koll. Åsikter utan koll finns det redan alldeles för gott om.
Kollade lite snabbt och VW:s värdering ser ut att ha varit ganska stabil. Den verkar iaf inte ha gått ner särskilt mycket att det gör någon skillnad för det här resonemanget.

Att kolla på Tesla fanboys på Youtube kanske inte är det allra bästa investeringsunderlaget heller. Just saying.
Word på den. Prognosticerat P/E för 2022 är 118x nu enligt Market Screener, dvs. dagens värdering är 118 ggr högre än förväntat resultat 2022. Krävs inte bara en extrem tillväxt utan också en extremt hög lönsamhet för att växa in i värderingen. Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).

För att hålla uppe priserna behöver Tesla se till att efterfrågan på bilarna inte går ner samtidigt som totala antalet elbilsmodeller på marknaden ökar med flera hundra procent kommande år. Jag killgissar att Tesla har hyfsat momentum för att öka produktionskapaciteten och att vikande efterfrågan kommer bli huvudvärken. Det såg vi redan förra året på mogna elbilsmarknader som NO och NL. Vi ser också att det är låga barriärer för gamla fossilbilstillverkare att ta fram konkurrenskraftiga elbilar.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Man bör samtidigt nämna att Tesla sålde alla bilar man kunde. Tesla hade 36% tillväxt i försäljningen under ett år med en global pandemi som tvingade dem att stänga fabrikerna 14% av året och som dessutom störde underleverantörer och den egna leveransapparaten. Tesla presterade nog nära gränsen för vad som var möjligt under de premisserna.

Tesla lägger säkert mer fokus på Europa nu under inledningen av 2021 eftersom det blir sämre efterfrågan i USA när kunder där går och väntar på en eventuell skatterabatt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Teslas marknadsandel sjönk marginellt i Europa under 2020 jämfört med 2019. Det var en sänkning på under 10% under ett år där transporter ströps vilket påverkar Tesla mer än andra tillverkare som har fabriker inom Europa. Läget kommer vara annorlunda i år när Giga Berlin öppnar portarna. Risken minskar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

Svenssons skrev:
d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Teslas marknadsandel sjönk marginellt i Europa under 2020 jämfört med 2019. Det var en sänkning på under 10% under ett år där transporter ströps vilket påverkar Tesla mer än andra tillverkare som har fabriker inom Europa. Läget kommer vara annorlunda i år när Giga Berlin öppnar portarna. Risken minskar.
Stämmer inte. Teslas försäljning minskade med 10% i absoluta tal i Europa samtidigt som deras marknadsandel för BEV halverades.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

Jordad skrev:
d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Man bör samtidigt nämna att Tesla sålde alla bilar man kunde. Tesla hade 36% tillväxt i försäljningen under ett år med en global pandemi som tvingade dem att stänga fabrikerna 14% av året och som dessutom störde underleverantörer och den egna leveransapparaten. Tesla presterade nog nära gränsen för vad som var möjligt under de premisserna.

Tesla lägger säkert mer fokus på Europa nu under inledningen av 2021 eftersom det blir sämre efterfrågan i USA när kunder där går och väntar på en eventuell skatterabatt.
Ja det är uppenbart att Tesla prioriterat leveranser till omogna marknader under 2020, och sannolikt också där som efterfrågan är störst och konkurrensen minst. Som aktiv investerare tycker jag det är mest intressant att se på mogna marknader då det kan ge intressanta indikationer om framtiden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

d3marcus skrev:
Jordad skrev:
d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Man bör samtidigt nämna att Tesla sålde alla bilar man kunde. Tesla hade 36% tillväxt i försäljningen under ett år med en global pandemi som tvingade dem att stänga fabrikerna 14% av året och som dessutom störde underleverantörer och den egna leveransapparaten. Tesla presterade nog nära gränsen för vad som var möjligt under de premisserna.

Tesla lägger säkert mer fokus på Europa nu under inledningen av 2021 eftersom det blir sämre efterfrågan i USA när kunder där går och väntar på en eventuell skatterabatt.
Ja det är uppenbart att Tesla prioriterat leveranser till omogna marknader under 2020, och sannolikt också där som efterfrågan är störst och konkurrensen minst. Som aktiv investerare tycker jag det är mest intressant att se på mogna marknader då det kan ge intressanta indikationer om framtiden.

Kolla utvecklingen i Norge och, till viss del, Holland för att se framtiden.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

MWall skrev:
d3marcus skrev:
Jordad skrev:
d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Man bör samtidigt nämna att Tesla sålde alla bilar man kunde. Tesla hade 36% tillväxt i försäljningen under ett år med en global pandemi som tvingade dem att stänga fabrikerna 14% av året och som dessutom störde underleverantörer och den egna leveransapparaten. Tesla presterade nog nära gränsen för vad som var möjligt under de premisserna.

Tesla lägger säkert mer fokus på Europa nu under inledningen av 2021 eftersom det blir sämre efterfrågan i USA när kunder där går och väntar på en eventuell skatterabatt.
Ja det är uppenbart att Tesla prioriterat leveranser till omogna marknader under 2020, och sannolikt också där som efterfrågan är störst och konkurrensen minst. Som aktiv investerare tycker jag det är mest intressant att se på mogna marknader då det kan ge intressanta indikationer om framtiden.

Kolla utvecklingen i Norge och, till viss del, Holland för att se framtiden.
Ja det var precis de två marknaderna jag refererade till :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7441
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

d3marcus skrev:
MWall skrev:
d3marcus skrev:
Jordad skrev:
d3marcus skrev:
Detta i en bransch som är kapitalintensiv och där konkurrensen bara blir hårdare och hårdare (Tesla halverade sin marknadsandel i Europa 2020).
Man bör samtidigt nämna att Tesla sålde alla bilar man kunde. Tesla hade 36% tillväxt i försäljningen under ett år med en global pandemi som tvingade dem att stänga fabrikerna 14% av året och som dessutom störde underleverantörer och den egna leveransapparaten. Tesla presterade nog nära gränsen för vad som var möjligt under de premisserna.

Tesla lägger säkert mer fokus på Europa nu under inledningen av 2021 eftersom det blir sämre efterfrågan i USA när kunder där går och väntar på en eventuell skatterabatt.
Ja det är uppenbart att Tesla prioriterat leveranser till omogna marknader under 2020, och sannolikt också där som efterfrågan är störst och konkurrensen minst. Som aktiv investerare tycker jag det är mest intressant att se på mogna marknader då det kan ge intressanta indikationer om framtiden.
Kolla utvecklingen i Norge och, till viss del, Holland för att se framtiden.
Ja det var precis de två marknaderna jag refererade till :)
Det bådar väl i så fall inte särskilt gott för TSLA. Vore intressant att höra hur Jordad ser på det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
"Det går alltid så snabbt uppåt" tror jag är ett stort misstag att anta. Det gäller ju bara om/när marknaden anser att aktien/bolaget bör värderas upp.

Tror man att Tesla kommer leverera vinster som motsvarar en ännu högre värdering än idag så absolut, men att det ska ske är sannerligen ingen självklarhet.

En faktor som åtminstone jag tidigare inte hade förväntat mig är att konkurrenterna verkar göra allt i deras makt för att få sålt sina elbilar med hjälp av rejäla rabatter. Man kan såklart anse att Tesla är så bra att de kommer säljas ändå, men prissätter konkurrenterna aggressivt så får man nog utgå ifrån att Teslas ASP måste ner ännu mer om man ska klara av den extremt höga tillväxten kommande år.
Jag har ägt Teslaaktien i 5 år och den har varit volatil både uppåt och nedåt under hela den tiden. Det har varit omöjligt att förutse när det går upp och ner. Nyheter som driver kursen uppåt är ju alltid oförutsedda.

Biltillverkare som försöker komma undan böter har självklart rabbater för att få sålt bilarna. De tjänar på att sälja elbilar med förlust. VW sålde ju tom 20% av sina elbilar till sig själva för att undkomma böter förra året. Tänk om Tesla hade gjort en sådan manöver för att hålla uppe siffrorna? Vilket liv det hade blivit :lol:

Tesla investerar mer än någon konkurrent för att kunna sänka priserna. Egen mer effektiv batteriproduktion handlar om det. "We have to be masters of our own destiny". Om Tesla ska öka försäljningen med 40x på 10 år så är man även tvungna att aggressivt sänka priserna för att skapa efterfrågan som krävs.

Konkurrenter investerar inte på samma sätt. Nästan alla förväntar sig kunna köpa billigare och billigare batterier från underleverantörer trots att konkurrensen om batterierna ökar när fler och fler biltillverkare kan tänka sig gå med förlust på att sälja elbilar för att slippa böter. Det går inte ihop och produktionen går på halvfart för många pga batteribrist.

Nja, Teslaaktien har inte varit volatil under fem år. Den har varit extremt volatil under den extrema uppgången som höll på i 18 månader. Under de fem föregående åren låg den ganska flat i intervallet $200-$350 ungefär.

Inkluderingen i S&P500 tror jag är volatilitets-hämmande i sig, men sen finns det som sagt ingen som helst automatik i att aktien ska upp överhuvudtaget. Allt beror på om man klarar att överträffa de extremt höga förväntningarna som är indiskonterade i nuvarande kurs.

Det finns såklart oändligt med möjliga scenarion, men exempelvis kan vi mycket väl få fem år framåt där kursen harvar mellan $400 och $600 med hög (men inte extremt hög) tillväxt i försäljning och vinst.

Jag tror det är mycket möjligt att Tesla under kommande tex 10 år har bäst marginaler på elbilar, men poängen är ju just att det inte hjälper särskilt mycket om det innebär att Tesla har nettomarginal på 5% medan övriga går med förlust... Som aktieägare i Tesla är det Teslas vinster som är relevanta, inte vilka vinster man gör relativt andra tillverkare.

Fortsätter konkurrenterna att rabattera sina bilar kraftigt så minskar rimligtvis Teslas ASP och marginaler. Då måste tillväxten bli än mer extrem för att kompensera. Framtiden får utvisa om man lyckas, men jag tror personligen som jag sagt många gånger förut att bilbranschen även fortsättningsvis kommer vara en lågmarginal-bransch. Tror inte elektrifieringen kommer ändra på det åt det positiva, snarare i så fall åt det negativa hållet när serviceintäkter rasar.

Sen finns det såklart massor av "stickspår" som Tesla tar, men personligen ser jag enbart FSD som signifikant av dessa. Inget annat känns ens relevant att nämna i sammanhanget när vi pratar om ett bolag med $700-ish miljarder i börsvärde.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Sabbe
Inlägg: 1595
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

AE6A6212-4214-4F58-A534-CC1E40EA5DB1.png
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

SwedishAdvocate skrev:
Det bådar väl i så fall inte särskilt gott för TSLA. Vore intressant att höra hur Jordad ser på det...
Tesla hade helt galna siffror i Norge 2019 som nog ingen annan biltillverkare kommer i närheten av igen där en enda modell från Tesla hade 20% av marknaden. Det berodde på att mängder av köpare hade reserverat Model 3 och väntat länge på sin bil och Tesla levererade sedan alla under kort tid. Vi har sett samma fenomen men i lägre volym för både E-tron och ID3 förra året. EU-böterna höjdes under 2020 och VAG hamstrade bilar från 2019 och levererade dem under 2020 för att undkomma böter. Tänk också på att 20% av bilarna sålde VAG till sig själva. Försäljning i Norge räknas med i EUs utsläppsböter.

Holland är ett specialfall. Subventionerna förändrades 2020 och det blev inte lika lönsamt för Tesla att anpassa sig till de nya subventionerna där jämfört med att sälja samma bilar på andra marknader.

Tesla fokuserade framförallt på USA och Kina under 2020 eftersom det var enklast och de hade inte tillräcklig produktion för att även fokusera på Europa. Det förändrades till viss del i slutet av 2020 när man även började skeppa bilar från Kina till Europa.

Jag skulle inte oroa mig för marknadsandel för Tesla i Europa. Många väntar på Model Y och att det finns konkurrenter är bara bra. Det legitimerar elbilsmarknaden. Tesla kan ha ständigt minskande marknadsandel av elbilar globalt framöver och ändå bli största biltillverkare inom 6-7 år. Det skulle dock förutsätta att några av de större biltillverkarna förlorar marknadsandel men med tanke på hur obefintliga deras satsningar på elbilar är och hur snabbt efterfrågan förändras under teknikskiften så är det inte omöjligt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Nja, Teslaaktien har inte varit volatil under fem år. Den har varit extremt volatil under den extrema uppgången som höll på i 18 månader. Under de fem föregående åren låg den ganska flat i intervallet $200-$350 ungefär.

Inkluderingen i S&P500 tror jag är volatilitets-hämmande i sig, men sen finns det som sagt ingen som helst automatik i att aktien ska upp överhuvudtaget. Allt beror på om man klarar att överträffa de extremt höga förväntningarna som är indiskonterade i nuvarande kurs.

Det finns såklart oändligt med möjliga scenarion, men exempelvis kan vi mycket väl få fem år framåt där kursen harvar mellan $400 och $600 med hög (men inte extremt hög) tillväxt i försäljning och vinst.

Jag tror det är mycket möjligt att Tesla under kommande tex 10 år har bäst marginaler på elbilar, men poängen är ju just att det inte hjälper särskilt mycket om det innebär att Tesla har nettomarginal på 5% medan övriga går med förlust... Som aktieägare i Tesla är det Teslas vinster som är relevanta, inte vilka vinster man gör relativt andra tillverkare.

Fortsätter konkurrenterna att rabattera sina bilar kraftigt så minskar rimligtvis Teslas ASP och marginaler. Då måste tillväxten bli än mer extrem för att kompensera. Framtiden får utvisa om man lyckas, men jag tror personligen som jag sagt många gånger förut att bilbranschen även fortsättningsvis kommer vara en lågmarginal-bransch. Tror inte elektrifieringen kommer ändra på det åt det positiva, snarare i så fall åt det negativa hållet när serviceintäkter rasar.

Sen finns det såklart massor av "stickspår" som Tesla tar, men personligen ser jag enbart FSD som signifikant av dessa. Inget annat känns ens relevant att nämna i sammanhanget när vi pratar om ett bolag med $700-ish miljarder i börsvärde.
Jag tyckte nog att det kändes rätt volatilt även innan 2020. Min investering förlorade hälften av värdet upprepade gånger. Skillnaden mellan 380 och 180 var inte trevlig :shock:

Det är inte säkert att upptaget i S&P 500 sänker volatiliteten. En stor del av float försvinner i indexfonderna vilket gör att tillgången till aktier minskar. Färre tillgängliga aktier kan väl leda till högre volatilitet med?

Jag är mer positiv till marginalerna men annars håller jag med. Tycker kanske att man bör fästa viss vikt vid energilagring. Det är en snabbt växande industri och Tesla är världsledande. Även om det är från låga nivåer så kan det bli riktigt stort särskilt om Tesla får igång den egna batteriproduktionen.
Skriv svar