Jordad skrev:Legato skrev:
"Det går alltid så snabbt uppåt" tror jag är ett stort misstag att anta. Det gäller ju bara om/när marknaden anser att aktien/bolaget bör värderas upp.
Tror man att Tesla kommer leverera vinster som motsvarar en ännu högre värdering än idag så absolut, men att det ska ske är sannerligen ingen självklarhet.
En faktor som åtminstone jag tidigare inte hade förväntat mig är att konkurrenterna verkar göra allt i deras makt för att få sålt sina elbilar med hjälp av rejäla rabatter. Man kan såklart anse att Tesla är så bra att de kommer säljas ändå, men prissätter konkurrenterna aggressivt så får man nog utgå ifrån att Teslas ASP måste ner ännu mer om man ska klara av den extremt höga tillväxten kommande år.
Jag har ägt Teslaaktien i 5 år och den har varit volatil både uppåt och nedåt under hela den tiden. Det har varit omöjligt att förutse när det går upp och ner. Nyheter som driver kursen uppåt är ju alltid oförutsedda.
Biltillverkare som försöker komma undan böter har självklart rabbater för att få sålt bilarna. De tjänar på att sälja elbilar med förlust. VW sålde ju tom 20% av sina elbilar till sig själva för att undkomma böter förra året. Tänk om Tesla hade gjort en sådan manöver för att hålla uppe siffrorna? Vilket liv det hade blivit
Tesla investerar mer än någon konkurrent för att kunna sänka priserna. Egen mer effektiv batteriproduktion handlar om det. "We have to be masters of our own destiny". Om Tesla ska öka försäljningen med 40x på 10 år så är man även tvungna att aggressivt sänka priserna för att skapa efterfrågan som krävs.
Konkurrenter investerar inte på samma sätt. Nästan alla förväntar sig kunna köpa billigare och billigare batterier från underleverantörer trots att konkurrensen om batterierna ökar när fler och fler biltillverkare kan tänka sig gå med förlust på att sälja elbilar för att slippa böter. Det går inte ihop och produktionen går på halvfart för många pga batteribrist.
Nja, Teslaaktien har inte varit volatil under fem år. Den har varit extremt volatil under den extrema uppgången som höll på i 18 månader. Under de fem föregående åren låg den ganska flat i intervallet $200-$350 ungefär.
Inkluderingen i S&P500 tror jag är volatilitets-hämmande i sig, men sen finns det som sagt ingen som helst automatik i att aktien ska upp överhuvudtaget. Allt beror på om man klarar att överträffa de extremt höga förväntningarna som är indiskonterade i nuvarande kurs.
Det finns såklart oändligt med möjliga scenarion, men exempelvis kan vi mycket väl få fem år framåt där kursen harvar mellan $400 och $600 med hög (men inte extremt hög) tillväxt i försäljning och vinst.
Jag tror det är mycket möjligt att Tesla under kommande tex 10 år har bäst marginaler på elbilar, men poängen är ju just att det inte hjälper särskilt mycket om det innebär att Tesla har nettomarginal på 5% medan övriga går med förlust... Som aktieägare i Tesla är det Teslas vinster som är relevanta, inte vilka vinster man gör relativt andra tillverkare.
Fortsätter konkurrenterna att rabattera sina bilar kraftigt så minskar rimligtvis Teslas ASP och marginaler. Då måste tillväxten bli än mer extrem för att kompensera. Framtiden får utvisa om man lyckas, men jag tror personligen som jag sagt många gånger förut att bilbranschen även fortsättningsvis kommer vara en lågmarginal-bransch. Tror inte elektrifieringen kommer ändra på det åt det positiva, snarare i så fall åt det negativa hållet när serviceintäkter rasar.
Sen finns det såklart massor av "stickspår" som Tesla tar, men personligen ser jag enbart FSD som signifikant av dessa. Inget annat känns ens relevant att nämna i sammanhanget när vi pratar om ett bolag med $700-ish miljarder i börsvärde.