Regnar in i min Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Milky

Regnar in i min Tesla

Inlägg av Milky »

Hej,

Har en Model S 85 Uttagen 11/2013
Stod parkerad ute inatt. Regnade rejält.
Hoppar in i bilen och ser droppar ner mot mattan på förarsidan. Efter det ser jag att vänster A stolpes beklädnad är blöt.
Bifogar 2 bilder (dock ej från min bil) min A stolpe va mer blöt men fläckarna från vattnet är borta nu med textiltvätt.
Har ngn erfarenhet av var vattnet kommer in?
Vindrutans tätning mot kaross? Eller ngt annat?

Ska jag lossa A stolpe ”trim” och försöka täta rutan? Eller är det ngt Tesla gör på goodwill :)?

Hoppas på lite tips

Tack
Milky

Re: Regnar in i min Tesla

Inlägg av Milky »

Bild från annan bil
Min läcker på vänster A stolpe
1F397A75-4E1D-48A3-88C8-B5E5DB4FD742.png
AFE8F40F-3EC1-493E-B6DD-2FC2D7EFD26F.png
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare

Inlägg av Magicmike »

Hej.
Har upplevt samma problem på min s2014. Första tipset är väl att kolla så de två dräneringshålen/rören i de främre hörnen (syns när du öppnar taket) är fria från hinder. Tycks ganska vanligt att dessa täpps igen av smuts. Nästa check bör kanske vara gummilisterna. Inte så långsökt kanske ;) . När jag hade min inne för ett år sedan för byte av 12v batteri beställde jag ”byte av gummilister” men fick prisförslag på byta av hela luckan a’ ca 25 tkr. Jag avstod det. För en månad sedan var bilen inne på nytt och då passade jag återigen på att försöka beställa nya lister. Grejen är att delen av gummilisten som sitter på biltaket (alltså inte på luckan) är delvis trasig så man ser stor del av spåret för luckan på några ställen. Jag fick prisförslag på typ 800 kr för byte av list och slog till med en gång. Visade sig att de inte bytt de trasiga listerna.... Förhoppningsvis är det någon annan bra list de bytt....men man blir lite fundersam hur de tänkte när de lämnade de trasiga listerna helt orörda och utan kommentar. Min allmänna fundering är kring hur mycket vatten som ”ska få” komma ner i spåret. Om det är helt ok med inträngling till ”spårområdet” och att det ska evakuera till fullo genom främre hålen? Eller ska gummilisterna hålla bort allt vatten? Känns som klaffarna för takräcket gör en total tätning mot ”spåret” omöjlig.
Mvh
Micke
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Milky skrev:
Hej,

Hoppar in i bilen och ser droppar ner mot mattan på förarsidan. Efter det ser jag att vänster A stolpes beklädnad är blöt.
Bifogar 2 bilder (dock ej från min bil) min A stolpe va mer blöt men fläckarna från vattnet är borta nu med textiltvätt.

Ska jag lossa A stolpe ”trim” och försöka täta rutan? Eller är det ngt Tesla gör på goodwill :)?

Hoppas på lite tips

Tack
Någon spårar in på taklucka. Har du en sån?

Annars kan det nog vara läck vid vindrutan! Det hade jag förra vintern, efter ett (slarvigt utfört?) byte av vindruta hos Tesla Gbg. Limfogen var otät och det trängde in vatten, som småningom kortslöt kabelstammen i (högra) A-stolpen. Problem följde. 12V laddade ur, bilen måste bärgas, kablage bytas, vattenskada går ej på försäkringen, besvär vara utan bil och att resa och hämta. Dessutom dyrt. (25k) Uttagen ny 2015. :(

Så det kan klart vara värt en rulle tejp e d att McGyvera tills du fått diagnosen klar och felet åtgärdat! Garanti och goodwill kan du nog glömma ... Begränsa kostnaden är det bästa du kan hoppas på, tror jag. Sorry. :| Men det kostar att ligga på topp! ;)
Milky

Inlägg av Milky »

Hej,

Tack för era svar. Min bil har ej taklucka!
Kikat dräneringshål i dörrgummilisten och där va kanske lite gojs men vet inte om det kan ha orsakat detta.
Läst lite på amerikanskt forum de som fått in vatten vid b och c stolpe. De hade inte heller taklucka. Någon fick plocka ned och täta Chromelisten....
Har sprutat med ”blomspruta” vatten men får ingen genomträngning. Får nog fram med vattenslangen:)
Lossade lite på A stolpe klädseln och det såg fint ut så det är nog inget som pågått länge.

Min tanke är vindruta men den tätning jag ser ser fin ut. Ska ev testa att täta vid chromelisten en bit med vindrutetätning.... Tänker på insidan, täcks sen av gummilisten samt A stolp beklädnad.

Tack så länge.
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare

Inlägg av Magicmike »

Lessmog skrev:
Milky skrev:
Hej,

Hoppas på lite tips

Tack
Någon spårar in på taklucka. Har du en sån?

Annars kan det nog vara läck vid vindrutan! Det hade jag förra vintern, efter ett (slarvigt utfört?) byte av vindruta hos Tesla Gbg. Limfogen var otät och det trängde in vatten, som småningom kortslöt kabelstammen i (högra) A-stolpen. Problem följde. 12V laddade ur, bilen måste bärgas, kablage bytas, vattenskada går ej på försäkringen, besvär vara utan bil och att resa och hämta. Dessutom dyrt. (25k) Uttagen ny 2015. :(

Så det kan klart vara värt en rulle tejp e d att McGyvera tills du fått diagnosen klar och felet åtgärdat! Garanti och goodwill kan du nog glömma ... Begränsa kostnaden är det bästa du kan hoppas på, tror jag. Sorry. :| Men det kostar att ligga på topp! ;)
Ja, kan medge att jag spårade in.... :) . utgick helt enkelt från att det fanns en lucka men givetvis inte självklart. Kanske mer troligt ingen lucka eftersom någon sådan inte nämns... så kan det gå när man läser mellan raderna :roll:
Mvh
Micke
Milky

Inlägg av Milky »

Jag som skulle varit tydligare...
Man tänker nog lucka direkt då det handlar om läckage tak.
Dock ngt annat som spökar i mitt fall.
Ska försöka täcka listen medans jag spolar rutan och viseversa :)
Borde få fram en läcka igen med rejält med vatten annars har hon lagat sig själv haha.
Milky

Inlägg av Milky »

Hej,

Använde mig av ett gammalt trick från 50 talet :)
Vatten och diskmedel och sprutade på... sen tryckluft inifrån kupén. Rutan tät men på ett ställe några cm ”in på taket” från vindruta sett, där blev det bubbel. Trevligare att dricka bubbel än att ha det på Teslan haha!!
Har nu spänt skruvarna till listen och hoppas att det blir tätt annars fram med tätningslim.
2DA9879F-EC22-4B84-BDD3-3F5298E0CC41.jpeg
Skriv svar