Många vätgas lastbilar har både kort räckvidd och svaga bränsleceller.
30kW=41hk är inte mycket till dragare.
https://disq.us/url?url=https%3A%2F%2Ff ... uid=267933
Svaga vätgaslastbilar
Moderator: Redaktion
Re: Svaga vätgaslastbilar
Hej.
Tycker det ser ut som normala effekter för lastbilar. Kan inte hitta 41hk???
Det är ju prototyper med blandad räckvidd upp till 70 mil.
Tycker det ser ut som normala effekter för lastbilar. Kan inte hitta 41hk???
Det är ju prototyper med blandad räckvidd upp till 70 mil.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
E-Trucks Europe
400 km räckvidd
Fuel cell capacity 30kW
400 km räckvidd
Fuel cell capacity 30kW
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Lastbilen med 30 kW-cell har ju 150 kWh batteri så bränslecellen är mer en range extender än primär energikälla.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Eftersom en bränslecell har så dåligt verkningsgrad, så skulle lastbilen gå 80 mil på batteri, sen vätgas om man vill ha längre räckvidd.BjornS skrev:Lastbilen med 30 kW-cell har ju 150 kWh batteri så bränslecellen är mer en range extender än primär energikälla.
Gissar att milen på vätgas kostar 3-4ggr mera per mil än när man kör på batteri.
Jag tror inte den klarar 80 mil på 150 kWh. Men vad jag menar är att bränslecellen nog snarare ska ses som en konstant pågående batteriladdning, inte som den begränsande energikällan till motorn.
Jag killgissar också att de inte kommer att låta föraren själv välja mellan batteri eller bränslecell, just eftersom cellen inte räcker till för att driva lastbilen ensam utan det måste alltid finnas batterikapacitet att utnyttja för t.ex. accelerationer.
Jag killgissar också att de inte kommer att låta föraren själv välja mellan batteri eller bränslecell, just eftersom cellen inte räcker till för att driva lastbilen ensam utan det måste alltid finnas batterikapacitet att utnyttja för t.ex. accelerationer.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Man kan nog bestämma själv hur den ska gå.BjornS skrev:Jag tror inte den klarar 80 mil på 150 kWh. Men vad jag menar är att bränslecellen nog snarare ska ses som en konstant pågående batteriladdning, inte som den begränsande energikällan till motorn.
Ungefär som en plugin personbil gör idag.
Vet man att man bara ska köra en kortare sträcka kan man välja att bara köra på batteriet.