Fast bara för man tar ut en bil innebär det inte att bilkostnaden hade kunna läggas på som lön istället...frågan var om staten får in mer skatt på en såld bil av ett företag eller privatperson?OfarligTesla skrev:Ja och skatterna innan bilen är desamma oavsett om man tar ut pengarna som lön eller som en bil. Så skillnaden hamnar bara på hur uttaget beskattas vid olika former av ersättning.Tomas L skrev:
Men då måste även företagens skatter räknas in. Pengarna som företaget köper bilen för måste också komma från någonstans, eller hur? Det blir en väldigt komplicerad jämförelse, något för nationalekonomer att grubbla över. Men företaget kommer att fortsätta sälja varor oavsett om det köper/leasar en bil, liksom att privatpersonen betalar inkomstskatt oavsett om hen har bil eller ej. Så det rimliga är att jämföra de direkta skattekostnader som en viss bil orsaker olika ägare.
F ö så betalar företag skatt på allt de säljer, men de får inte dra av moms på inköp av bilar.
Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.
350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".
Moderator: Redaktion
Re: 350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Svårigheten här är ju om man äger bolaget som leasar bilen och själv är bilförmånstagaren, är man enbart bilförmånstagaren och någon annan äger bolaget är ju det klart fördelaktigare totalt sett.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
OfarligTesla skrev:Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.
Frågan som ska besvaras är om förmånbilar har en ”orimligt stor skattelättnad jämfört med privatägda bilar”, eller som vissa påstår, är ”subventionerade av skattebetalarna”. Jag har visat att en företagsägd bil inbringar mer skatt till staten än en privatägd bil, men visa gärna om jag tänkt fel eller om jag har räknat fel på något sätt.
M3 LR AWD EAP 2021
Kolla exemplet med 3P, den bil jag har, vit med vit inredning. Privat kostar den i plånbokspengar 9200kr och som företagare 7200kr. De 2000kr som skiljer påstår du alltså inte är en skatteeffekt? Var kommer dom då från?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Den kalkylen redovisar kostnaden privat (om man köper bilen privat, eller tar som förmånsbil), inte vem som betalar in mest skatt på aktuell bil. Företaget eller privatpersonen.Remuz skrev:Kolla exemplet med 3P, den bil jag har, vit med vit inredning. Privat kostar den i plånbokspengar 9200kr och som företagare 7200kr. De 2000kr som skiljer påstår du alltså inte är en skatteeffekt? Var kommer dom då från?
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nej, frågan är huruvida det är billigare att ta ut en förmånsbil kontra att äga den privat och om det inbringar mindre pengar till staten när en anställd (eller egenföretagare) tar ut en bil istället för lön.Tomas L skrev:Frågan som ska besvaras är om förmånbilar har en ”orimligt stor skattelättnad jämfört med privatägda bilar”, eller som vissa påstår, är ”subventionerade av skattebetalarna”. Jag har visat att en företagsägd bil inbringar mer skatt till staten än en privatägd bil, men visa gärna om jag tänkt fel eller om jag har räknat fel på något sätt.
Din analys är bara aktuell för trådens frågeställning ifall personen inte får något löneavdrag ifall den väljer förmånsbilen och inte heller får någon högre lön om den avstår.
I verkligheten är det ju dock inte så utan den som avstår förmånsbil för att köp den privat kommer få högre bruttolön än den som har bilen.
För de offentliga finanserna spelar det ingen roll vem som är betalningsansvarig för skatterna utan hela förloppet är det som skall jämföras.
Så du menar att frågan i tråden är den helt ointressanta frågan vem som betalar mest skatt på bilen, inte vilket sätt som ger mest pengar till statskassan?Nect skrev:Den kalkylen redovisar kostnaden privat (om man köper bilen privat, eller tar som förmånsbil), inte vem som betalar in mest skatt på aktuell bil. Företaget eller privatpersonen.Remuz skrev:Kolla exemplet med 3P, den bil jag har, vit med vit inredning. Privat kostar den i plånbokspengar 9200kr och som företagare 7200kr. De 2000kr som skiljer påstår du alltså inte är en skatteeffekt? Var kommer dom då från?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag förstår inte hur det ens kan vara diskussion om huruvida drar staten in mindre stålar om ersättningen tas ut som en bil istället pengar som man köper samma bil för. Helt uppenbart drar staten in mindre skatt i förmånsbilfallet.
Om det är bra eller dåligt kan man diskutera.
Om det är bra eller dåligt kan man diskutera.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Du får ursäkta mig, jag har bara följt de senaste inläggen i tråden som handlade om att staten subventionerar köp av förmånsbilar. Att det som privatperson är billigare med förmånsbil än att köpa likvärdig privat är självklart i mitt tycke!Remuz skrev:Så du menar att frågan i tråden är den helt ointressanta frågan vem som betalar mest skatt på bilen, inte vilket sätt som ger mest pengar till statskassan?Nect skrev:Den kalkylen redovisar kostnaden privat (om man köper bilen privat, eller tar som förmånsbil), inte vem som betalar in mest skatt på aktuell bil. Företaget eller privatpersonen.Remuz skrev:Kolla exemplet med 3P, den bil jag har, vit med vit inredning. Privat kostar den i plånbokspengar 9200kr och som företagare 7200kr. De 2000kr som skiljer påstår du alltså inte är en skatteeffekt? Var kommer dom då från?

Edit; elbilar är en gråzon i och med nedsatt förmånsvärde. Men utan nedsättningen så kan det likväl medföra att inte staten skulle få in några mer pengar, då tjänstebilen förmodligen hade blivit den ”jämnförbara bilen” och därmed lika i skatt.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Nej, du har missförstått mitt resonemang och vilken frågeställning som jag kommenterar. Jag besvarar påståendet att en företagsbil har en ”orimlig skattelättnad” jämfört med privatbilar, samtidigt knyter jag an till den gamla käpphästen att de skulle vara ”subventionerade av skattebetalarna”. Men så är alltså inte fallet, skatten är högre på företagsbilar och de blir inte mer subventionerade än privatbilar, de får samma miljöbonus.OfarligTesla skrev:Nej, frågan är huruvida det är billigare att ta ut en förmånsbil kontra att äga den privat och om det inbringar mindre pengar till staten när en anställd (eller egenföretagare) tar ut en bil istället för lön.
M3 LR AWD EAP 2021
Nja, det där med arbetsgivaravgiften är väl mer ett nollsummespel. De allra flesta får väl antingen ett löneavdrag (eller lägre lön) motsvarande kostnaden för bilen? Sen appropå den skattesats på 32% du gav i ditt exempel: Går förmånsskatten direkt till staten, eller är det som med all annan inkomstskatt att den största delen går till kommunen? Ditt exempel utgår från att det är staten som drar in hela skatten, vilket jag inte visste.Tomas L skrev:Efter galen vecka med extremt mycket jobb, pågående renovering av huset, sålt bilen och beställt ny (Trosta Park here I come) så hade jag inte tänkt tjöta vidare om detta. Men...jag gör ett försök:LarsL skrev:Nej, staten drar in mindre skatt. Tänk på att mina pengar som jag köper bilen för är skattade och har arbetsgivareavgift på sig också. I andra ändan får företaget dra av halva momsen vilket jag inte får.
Man kan inte räkna in skatten som en privatperson betalar på lönen som en "skatteintäkt" på bilen, i så fall bör man vid en jämförelse räkna in skatter som företaget betalar på sin inkomst (försäljning), t ex moms. Det blir en helt orimlig jämförelse och företaget betalar hur som helst mer i skatt.
Det mest rättvisa är att jämföra hur mycket skatteintäkter bilen ger till staten, d v s hur mycket skatt en privatperson betalar för en viss bil jämfört med skatteintäkterna som företag och förmånsförare ger för samma bil.
Varken företag eller privatpersoner kan dra av moms för köp av bilar. Företag kan dra av halva momsen på hyra (leasing) och i normalfallet så står hyran för ca: 50% av avbetalningen för bilen (50% restvärde vid 36 månaders leasing). Om företaget sedan löser ut bilen, d v s köper bilen för restvärdet 50%, så får de inte dra av någon moms för lösensumman.
Vår nuvarande V90 CC kostade 450 tkr inkl moms på 90 tkr, varav hälften är betald som hyra och halva den delen är avdragbar, d v s 45.000/2 = 22.500 kr är avdragbar moms. Det är något som privatpersoner inte kan göra. Fördel företag? Nej, företag och förare betalar skatter som är direkt kopplade till bilen: Bilen har ett förmånsvärde på 4991 kr/månad, vilket ger en arbetsgivaravgift (31,42%) på 1568 kr. Sedan betalar förmånsbilisten skatt på förmånsvärdet, om vi antar att skattesatsen är 32%, så blir det 1597 kr till. Sammanlagt 3168 kr/månad i 36 månader vilket blir 114.048 i skatteintäkt för staten. Något som privatpersoner inte behöver betala, jämför det med momsavdraget på 22.500 kr.
Var är den den "orimligt stora skattelättnad jämfört med privatägda bilar"? Vissa påstår att förmånsbilar "subventioneras" av skattebetalarna, men förmånsbilar drar in mer skatt till staten än privatbilar. Vem subventionerar egentligen vem?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det beror ju på vad man menar med subventionerade såklart.Tomas L skrev:
Nej, du har missförstått mitt resonemang och vilken frågeställning som jag kommenterar. Jag besvarar påståendet att en företagsbil har en ”orimlig skattelättnad” jämfört med privatbilar, samtidigt knyter jag an till den gamla käpphästen att de skulle vara ”subventionerade av skattebetalarna”. Men så är alltså inte fallet, skatten är högre på företagsbilar och de blir inte mer subventionerade än privatbilar, de får samma miljöbonus.
Får en anställd med 60k i lön behålla mer av kakan och Skatteverket mindre ifall han tar ut en förmånsbil med bruttolöneavdrag kontra utan bilen? Ja så är det ju men är det en subvention? Nja det tycker jag inte, det är helt enkelt olika form av beskattning på de olika delarna.
Det intressanta när vi diskuterar skattelagstiftningen är ju dock inte semantiken utan hur de offentliga finanserna påverkas av olika beslut.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.Tomas L skrev:OfarligTesla skrev:Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.
Frågan som ska besvaras är om förmånbilar har en ”orimligt stor skattelättnad jämfört med privatägda bilar”, eller som vissa påstår, är ”subventionerade av skattebetalarna”. Jag har visat att en företagsägd bil inbringar mer skatt till staten än en privatägd bil, men visa gärna om jag tänkt fel eller om jag har räknat fel på något sätt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Se mitt föregående svar. Om skatten går till stat eller kommun påverkar inte resonemanget.iAkita skrev:Nja, det där med arbetsgivaravgiften är väl mer ett nollsummespel. De allra flesta får väl antingen ett löneavdrag (eller lägre lön) motsvarande kostnaden för bilen? Sen appropå den skattesats på 32% du gav i ditt exempel: Går förmånsskatten direkt till staten, eller är det som med all annan inkomstskatt att den största delen går till kommunen? Ditt exempel utgår från att det är staten som drar in hela skatten, vilket jag inte visste.
M3 LR AWD EAP 2021
Enligt svensk jantelag borde man som företagare först ta ut lön över brytpunkterna och sedan köpa bilen privat med den hårt beskattade nettolönen, för annars är man ”subventionerad”? Vän av ordning kan upplysa om att privata företag är den pinne hela samhället balanserar på, utan den ingen skattebas.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Enligt de ursprungliga olympiska reglerna erkänner den som nämner jantelagen i en politisk diskussion sig överbevisad.martinot skrev:Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.Tomas L skrev:OfarligTesla skrev:Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.
Samtidigt som egenföretagare saknar det mesta av det socialaskyddet som man betalar skatt för.holden skrev:Enligt svensk jantelag borde man som företagare först ta ut lön över brytpunkterna och sedan köpa bilen privat med den hårt beskattade nettolönen, för annars är man ”subventionerad”? Vän av ordning kan upplysa om att privata företag är den pinne hela samhället balanserar på, utan den ingen skattebas.
A-kassa om du saknar uppdrag? Glöm det... då ska du i praktiken lägga ner bolaget först. Blir du sjuk, glöm sjukersättning. När du väl fått denna är det bara lägga ner företaget. En ensam företagare har inte råd att bli sjuk.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Nu orkar jag inte igenom tråden igen men det är väl ingen eller få som vill ta bort förmånen för miljöbil, snarare vill man väl få samma förmån privat.martinot skrev:Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.Tomas L skrev:OfarligTesla skrev:Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Då är det enklare att förbjuda alla förmånsbilar som inte behövs för att tjänsten kräver det.Remuz skrev:Nu orkar jag inte igenom tråden igen men det är väl ingen eller få som vill ta bort förmånen för miljöbil, snarare vill man väl få samma förmån privat.martinot skrev:Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.Tomas L skrev:OfarligTesla skrev:Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.
Staten får in mindre pengar från alla mindre egenföretagare. Får jag inte ta ut en bil så skulle jag fortfarande inte höja min lön över brytpunkten. Pengarna blir kvar i bolaget. Där jag istället maxar utdelningen. Det som inte kan plockas ut får stanna i bolaget.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Det får ju konsekvenser i form av kanske en kraftigt minskad av elbilsförsäljning. Halvering?Nect skrev:Då är det enklare att förbjuda alla förmånsbilar som inte behövs för att tjänsten kräver det.Remuz skrev:Nu orkar jag inte igenom tråden igen men det är väl ingen eller få som vill ta bort förmånen för miljöbil, snarare vill man väl få samma förmån privat.martinot skrev:Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.Tomas L skrev:OfarligTesla skrev:Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.
Vilken förmån?Remuz skrev:Nu orkar jag inte igenom tråden igen men det är väl ingen eller få som vill ta bort förmånen för miljöbil, snarare vill man väl få samma förmån privat.
M3 LR AWD EAP 2021
Då är det enklare att förbjuda alla förmånsbilar som inte behövs för att tjänsten kräver det.[/quote]
Det får ju konsekvenser i form av kanske en kraftigt minskad av elbilsförsäljning. Halvering?[/quote]
Precis, ska man kunna få ut nyare och bättre bilar krävs förmånsbilar. Enda sättet att få kostnaden lika privat är antingen att höja förmånsvärdet rejält eller slopa möjligheten till förmånsbil? Allt annat blir en direkt subvention till privatpersonerna istället. Höjs förmånsvärdena kommer man inte välja en förmånsbil, och man kommer heller inte köpa en ny bil privat som är den effektivaste kapitalförstöringen som finns...
Det får ju konsekvenser i form av kanske en kraftigt minskad av elbilsförsäljning. Halvering?[/quote]
Precis, ska man kunna få ut nyare och bättre bilar krävs förmånsbilar. Enda sättet att få kostnaden lika privat är antingen att höja förmånsvärdet rejält eller slopa möjligheten till förmånsbil? Allt annat blir en direkt subvention till privatpersonerna istället. Höjs förmånsvärdena kommer man inte välja en förmånsbil, och man kommer heller inte köpa en ny bil privat som är den effektivaste kapitalförstöringen som finns...
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Fel. Hitler.Elof skrev:Enligt de ursprungliga olympiska reglerna erkänner den som nämner jantelagen i en politisk diskussion sig överbevisad.martinot skrev:Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.Tomas L skrev:OfarligTesla skrev:Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Då skall man också jobba för det (och inte argumentera för att försämra för andra, som många här i tråden gör).Remuz skrev:Nu orkar jag inte igenom tråden igen men det är väl ingen eller få som vill ta bort förmånen för miljöbil, snarare vill man väl få samma förmån privat.martinot skrev:Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.Tomas L skrev:OfarligTesla skrev:Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.

Nu nämnde du honom också.martinot skrev:Fel. Hitler.Elof skrev:Enligt de ursprungliga olympiska reglerna erkänner den som nämner jantelagen i en politisk diskussion sig överbevisad.martinot skrev:
Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
Förresten heter det Messerschmitt.