Tesla Model S - en sommarbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Tesla Model S - en sommarbil?

Inlägg av provoman »

Idag -5 grader kallt på morgonen. Bilen parkerad under natten utomhus under bar himmel i stor-sthlm området. HI läget på uppvärmning i 30 minuter och sedan kommer jag ut till bilen för transport till jobbet.

Dörrar går inte i lås när de skall stängas, dörrhantag dras inte in, fönster dras inte upp fullt, parkeringsassistansen varnar för att den inte är tillgänglig.

Mycket orolig för hur bilen kommer att fungera när den riktiga vintern kommer med tyvärr snö och kanske 20 minus. Har jag köpt en sommarbil? Har Tesla gjort vintertester på dessa bilar? Borde man inte kunna förvänta sig att bilen klarar av minus 5 utan att dessa saker ska strula?

Jodå jag har sett Björn köra bilen i snö i Norge utan problem, men min bil verkar vara känsligare.
Användarvisningsbild
Limokungen
Teslaägare

Re: Tesla Model S - en sommarbil?

Inlägg av Limokungen »

Måste säga att jag INTE känner igen mig i detta, hade också bilen ute inatt, -10 på termometern, förvärmde bilen i 15minuter, + 20 när jag kom ut, och allt bara funkar, som vanligt!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vad jag har läst är de vintertestade i Arjeplog eller Arvidsjaur rentav. Jag hade inte problem förra vintern (som förvisso var rätt mild) mer än att speglar frös fast vid några tillfällen. Dock parkerar jag oftare inne än ute.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Då får jag hoppas denna morgon var en engångsföreteelse då.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Hade bilen hel förra vintern utan några problem med anledning av vädret (kylan).
Användarvisningsbild
C Johan
Teslaägare

Inlägg av C Johan »

Jag hade fastfrusna backspeglar och laddlock. Sen var regenbromsarna av vilket var ovant/lite läskigt och autopiloten helt ur funktion (troligtvis frost på kameralinsen). Som sagt, kallare lär det bli, hoppas bilen funkar då.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

C Johan skrev:
Jag hade fastfrusna backspeglar och laddlock. Sen var regenbromsarna av vilket var ovant/lite läskigt och autopiloten helt ur funktion (troligtvis frost på kameralinsen). Som sagt, kallare lär det bli, hoppas bilen funkar då.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Att inte fälla in backspeglarna kan ju vara en lösning på att backspeglarna fryser fast, på fel ställe. Det är ju värre med laddlock och om handtagen inte vill komma ut. Vid underkylt regn så blir det dessutom ofta en iskant längst ned på rutorna. Eftersom rutan åker ned ngn centimeter när dörrana öppnas så borde ju det också kunna vara ett potentiellt problem...
Själv har jag inte bilen än, men intresserad om någon fått allvarliga problem vid kyla/snö/isbildning och eventuella lösningar (om man måste ha bilen utomhus): inte kunnat ladda fast man behövt, inte kunna öppna dörrar pga handtag eller isbildning på rutor etc.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Körde förra vintern utan större problem och bara en gång var det problem och då radarn som varnade för låg signal (snömodd) annars lugnt.

Men igår i snömodden hördes ett skrapande ljud och först trodde jag att det var snö i hjulhusen vilket det också var men upptäckte då båda inre skydden (mörka håriga mattorna) fram var lösa och lossnat från sina fäste och låg upp över framhjulen.

I bifogad bild sen ni vilka jag menar och böjde bara tillbaks dessa sen funkade det igen iallafall dagens första 20 mil.

Idag var speglarna fastfrusna och handtagen lite svåra att få ut men kanske lite underhåll (smörja) gjort susen.
20151122_201835_resized (2).jpg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Växlingen mellan tämligen varmt och tämligen kallt gör ju det extra jobbigt just nu. Den värme som har varit ser ju till att det finns massor av fukt. Några dagar med minusgrader så blir luften betydligt mindre fuktig och färre saker fryser fast. Oftast blir det också mindre halt eftersom det blir mindre frost (dagg).
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Jag är också lite orolig. Verkar som att climate inte går i 30 min för att värma utan att den stänger av när termosensor tycker att den uppnått "rätt" temperatur. Sen kallnar bilen fort igen. Fick sätta igång värmaren 3 gånger i morse.
Ser illa ut med skydden som lossnat.
Vad smörjer du handtag och speglar med?
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Hade en Peugeot 407 coupe innan (och en 406 coupe innan dess), även dessa fällde in backspelar när man låste bilen, och hade "ramlösa" framdörrar, så fönstret åkte ner när man öppnade dörren .... och visst frös både backspegelmekanismen och fönstret flera gånger (dvs åkte inte ner när man öppnade dörren) så detta är - vill jag säga - inte förvånande alls i fallet med först slask och nollgradigt och sedan svinkallt dagen efter. Hade precis detta fenomen själv i morse när jag for iväg med "den blå".

I den meningen är nog alla bilar "sommarbilar" som har rörliga delar på utsidan en svensk vinter, i så fall....

En stor skillnad dock, kupen var +20 grader i teslan när jag gick ut, det var den inte i de andra bilarna ;-)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Så, kan silicon spray kanske lösa problemet med fastfrusna dörrhandtag och kanske man även kan spraya lite på nederdelen av sidorutorna och parkeringssensorerna? Undras om lacken klarar sig om man skulle stänka lite?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

provoman skrev:
Så, kan silicon spray kanske lösa problemet med fastfrusna dörrhandtag och kanske man även kan spraya lite på nederdelen av sidorutorna och parkeringssensorerna? Undras om lacken klarar sig om man skulle stänka lite?
Får du lackskada som ska fixas så är nog inte silikon så särskilt populärt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tror att alla bilar hade problem nu. Här hade vi rikligt med regn i flera dagar och sen blev det smällkallt. Min fossilbil hade också problem med rörliga delar som hade frusit fast och dörrar som inte gick att stänga. Detta var nog ett extremfall av väderomslag.

Jag hade en VW Passat -89 där dörrlåsen alltid hängde sig när det var kallt. Det var mången gång jag åkte iväg och fick hålla i förardörren för att det nån stans inne i dörren kärvade av kyla så att låsmekanismen inte gick tillbaka. När man kört med full värme 10 minuter hörde man ett "klick" inne i dörren och sen gick det att stänga den! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Nu har jag inte fått Teslan ännu, men min erfarenhet från tidigare bilar av olika märken och tillverkningsland är att som det är nu, pendlande mellan +5 och -5 är värsta tillfället...

-10 och neråt har sällan varit problem (annat än att större motorer drar mycket på batteriet vid kallstart...)...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Två andra problem hade jag:
- Radarn snöar igen då den är konkav och det är rejält med snö i luften. Volvo t ex har en konvex radar som verkar mindre snökänslig
- Om man får is på vindrutetorkaren lite strategiskt så den smetar vatten framför regnsensorn så kan vindrutetorkarna få fnatt och köra fullhastighet. Det finns inget intervalläge, så då får man antingen stanna och fixa eller köra med dem avstängda och dutta lite manuellt, om vädret motiverar att köra torkarna lite ibland. Har bara hänt någon enstaka gång, och lite av ett i-landsproblem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Nu har jag inte testat den delen av köldpaketet, men kan man inte dra på torkarvärmen och smälta bort isen?

Radartratten kunde kanske förses med något gummiskydd? ;) En del sätter en halv tennisboll på dragkulan.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Lessmog skrev:
Nu har jag inte testat den delen av köldpaketet, men kan man inte dra på torkarvärmen och smälta bort isen?

Radartratten kunde kanske förses med något gummiskydd? ;) En del sätter en halv tennisboll på dragkulan.
Kanske det. Jag har inte vinterpaketet, så det är kanske därför jag får betala för att vara snål helt enkelt.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Jag har kört bilen två vintrar utan några större problem. Bakhjulsdriven och utan backspeglar som fälls in, dock med vinterpaketet. Tycker att det är till stora delar en bra vinterbil, har aldrig haft problem med värmen, handtag eller liknande. Brukar iofs alltid förvärma bilen. Vid ett par tillfällen har jag fått pilla upp laddluckan med ett kort då den har frusit men det är nog det enda. Ja, utöver att man tappar en del i räckvidd under vintern förstås. Återstår att se om det blir bättre efter 7.0...
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Super vinterbil. När det är 20 minus och grannarna står med startkablar lägger man bara i drive och kör iväg. Värmen kommer momentant. :-).

Men saker att tänka på är väl
Förvärm om det är risk att fönstren fryser fast så att inte dörren går upp. Kan också göra att listen lossnar om det frusit där.
Silokon på lister.
Regen på low.
Vik inte in backspeglarna. Risk för fastfrysning.
Ha inte på torkarvärme om du använder dem och det snöar. Skapar bara mer is. Torkarna måste vara still för att kunna smältas.
Manuella inställningar av klimatanläggningen kan vara nödvändiga.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

sondell skrev:
Regen på low.
För att motionera bromsarna eller för att du inte litar på antisladdsystemet?
Jag körde regen på normal förra vintern och hade inte problem med att det var halt. Däremot kanske man vill bromsa bort slask från bromsarna i högre grad.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

bylund skrev:
sondell skrev:
Regen på low.
För att motionera bromsarna eller för att du inte litar på antisladdsystemet?
Jag körde regen på normal förra vintern och hade inte problem med att det var halt. Däremot kanske man vill bromsa bort slask från bromsarna i högre grad.
Både och. Blir ju väldigt dålig bromsverkan efter ett tag när de inte används.
Osäker på hur mkt jag ska lite på antisladd. Får man en riktningsändring på bilen i ishalka har man ju trots allt inte mer friktion att jobba med en den som är, även om man gör det smart. Har fått sladd av regen flera gånger, men alltid gått bra. Så kanske det funkar. I torsdags hade de dock glömt salta på E18 väster om Arboga. Fick en liten sladd i vänsterfil med en långtradare i högerfilen. Reflexmässigt släppte jag gasen vilket tack vare regen gav en våldsam släng åt andra hållet och bakänden var nästan inne mellan bil och släp på långtradaren. Det blev en farlig situation som inte uppstått utan regen. Bäst hade förstås varit att få bort reflexen att släppa gasen, har man inte den är det ju lugnt ;-).
Körde genom Danmark och Skåne i helgen i monstersnöfallet. Gick förvånansvärt bra. Hade man bara sett vägen så... Snöade så in i... Mkt bilar med sommardäck därnere tyvärr så blev ju stopp i trafiken ändå. Fick köra bakom större fordon som plöjde bort lite snö, annars hängde underredet på snön. Skulle haft telisarna istället ;-).
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Får meddela Transportstyrelsen detta så de kan ta bort regen också, när de ändå håller på :lol:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

sondell skrev:
Super vinterbil. När det är 20 minus och grannarna står med startkablar lägger man bara i drive och kör iväg. Värmen kommer momentant. :-).

Förvärm om det är risk att fönstren fryser fast så att inte dörren går upp. Kan också göra att listen lossnar om det frusit där.
Silokon på lister.
Regen på low.
Ha inte på torkarvärme om du använder dem och det snöar. Skapar bara mer is. Torkarna måste vara still för att kunna smältas.
Bra tips!
Har du silikonat dina lister?
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Martinen skrev:
sondell skrev:

Silokon på lister.
Regen på low.
Bra tips!
Har du silikonat dina lister?
Inte i år. Men förra året. Hade ett silikonstift. Men vet att dessa är använda av folk på norska forumet:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000030629/
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000017071/
Dock om man ska smörja så att inte fönstren fastnar av is, så blir det ju en liten cm kladdkant på rutan längst ned eftersom den får med sig silikon när den åker ner när man öppnar dörren. SÅ är man petig och vill ha något som inte kladdar ska tydligen denna vara bra:
http://www.swissvax.co.uk/product_detai ... feed_250ml
Men har ingen erfarenhet själv om den. Blev dock sugen på att köpa den när jag läste om den...
Skriv svar