Polisen tar krafttag: Ska få bort ”mittfilsåkarna”

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Re: Polisen tar krafttag: Ska få bort ”mittfilsåkarna”

Inlägg av M3apan »

Delta skrev:
I USA får man passera övrig trafik på valfri sida på motorvägarna. Därmed behöver man inte hela tiden byta fil vilket passar oss som har autopilot bra. Det ger en bekväm körning. Hastighetsbegränsningen gäller lika för alla fordonsslag, lastbilar, personbilar och MC. Alla filer har samma belastning av fordon. Mindre filbyten ger säkrare trafik. Jag tror att det är något att ta efter här i Europa, mäjligen är våra lastbilar för långa för högre hastighet.
Jag kör rätt mycket i CA/USA. Dom större vägarna där, tex 101, 405, 10´n osv är ju typ 5-6-7 filiga och där känns det oftast mer som att kolla på slalom eller ett störtlopp, än något annat. Bilar som sicksackar flera filer åt gången. Osäker på ifall det alltid känns supersäkert.
(Ett beteende jag förvisso ser mer och mer just på den tidigare nämnda Södertälje-sträckan).
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

På sträckorna runt Stockholm där filerna försvinner, ibland två i taget, är det 70 och dessutom skyltat i vilken fil man ska ligga i. Så det hör inte till diskussionen egentligen.

Förare som ligger till höger och kör om titt som tätt är ofta vakna och har koll på trafiken. Förare som ligger i vänster/mittfil har ofta inte samma koll på trafiken.

Självklart så spelar det mindre roll när det är glest med bilar och ingen i backspegeln. Ju mindre trafik desto större luckor kan man låta bli att åka in i.

Jag tror det var i det här forumet jag läste någon beskriva sin körstil som att han ligger i högerfil tills han kommer ikapp en bil. Då går han ut i vänsterfil och ligger där tills någon annan kommer ikapp honom.

Trafiken skulle bli bättre om folk tänkte mer på hur man kan underlätta för andra istället för hur man kan få det så bekvämt som möjligt för sig själv.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

Polisen lös med sin frånvaro idag iaf.. :roll:
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

För att ta bort ev oklarheter om vilka regler som faktiskt gäller, här är aktuella stycken från Trafikförordningen kap 3:
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Inget utrymme för tolkning alltså, höger fil gäller, och efter omkörning skall man snarast återgå till höger körfält:
37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.
Det fortsätter dock med en "gummibands-formulering" som ställer till det lite:
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Här finns det alltså utrymme för egen tolkning, "strax" kan ju t.ex. tolkas som 15s som i den här tråden.

Det centrala i stycket är dock i mina ögon "påtaglig olägenhet för upphinnande trafik".
Även om det innebär många filbyten för dig så måste du byta till höger körfält om du har någon bakom som vill om.

Får man då köra om till höger? Ja, under vissa specifika förhållanden, enligt samma kapitel:
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Även här finns det förstås utrymme för egen tolkning, "tät köbildning" kan man med viss rätt hävda att det nästan alltid råder på infarterna till Stockholm t.ex., men att köra om "mittfilsmarodörer" när filerna till höger är tomma är alltså inte tillåtet.

För att följa reglerna måste man alltså köra om dessa marodörer till vänster, även om det i vissa fall kan innebära 8-10 filbyten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Känns ju som "påtaglig olägenhet för upphinnande trafik" är det som kan användas när polisen gör koller av detta.
Bara lägga polisbilen i mittfilen ifall de ser en mittfilsåkare där höger körfält är ledigt. Kör ifatt och följ en kort stund.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

loftux skrev:
Känns ju som "påtaglig olägenhet för upphinnande trafik" är det som kan användas när polisen gör koller av detta.
Bara lägga polisbilen i mittfilen ifall de ser en mittfilsåkare där höger körfält är ledigt. Kör ifatt och följ en kort stund.
Det räcker ju iofs med 7 §, ligger man i någon annan fil än längst till höger så ligger man nästan alltid fel.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Är väl inte helt solklart att det är en ”påtaglig olägenhet” att behöva byta fil och köra om i vänsterfilen om man hinner upp en mittfilsåkare i 140 blås. Eller är det det? Har vi ett prejudikat?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Delta skrev:
Denna diskussion har man inte i USA. Man väljer helt enkelt den fil med minst trafik och passerar eller passeras av övrig trafik. Enkelt.
Amerikaner kan det här med att bygga och köra motorväg. Det är användar vänligt och bekvämt. Man väljer en fil med ”lagom hastighet och slår på farthållaren, eftersom alla har farthållare så lufsar det bara på utan ansträngning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

p1457 skrev:
Vid Södertälje så blir en påfart en ny fil på höger sida. Det finns ingen skyltning där, alltså byter man till högerfilen. Efter några mil så står det Stockholm på de två vänstra filerna och Alby/Tumba på den högra. Då kan man byta tillbaka till mitten.
Samma sak åt andra hållet.
Man har alltså runt tio minuter på sig att byta till högerfilen innan det kommer någon skylt att ta hänsyn till.
Ja, jag kommer ihåg att det var något speciellt med den sträckan. Förstår inte riktigt varför man ska gör vägen så oanvändarvänlig det är ju liksom gjort för att folk ska göra fel. Jag är ju tränad i produktutveckling och där är det ju aldrig användarens fel att något trasslar utan alltid produkten som inte är tillräckligt bra. Detta verkar inte gälla för vägar. Där ska vägen vara så komplicerad och dålig som möjligt, åtminstone i Göteborg. Intressant att undersöka om det är samma vägdesigner som har gjort breddningen i Stockholm som vägen in från Landvetter.

Kommer vi bygga vägar annorlunda när alla bilar är självkörande? Då behöver vi ju inte göra motorvägen ”komplicerad” för att väcka människor i alla fall.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Delta skrev:
Denna diskussion har man inte i USA. Man väljer helt enkelt den fil med minst trafik och passerar eller passeras av övrig trafik. Enkelt.
Amerikaner kan det här med att bygga och köra motorväg. Det är användar vänligt och bekvämt. Man väljer en fil med ”lagom hastighet och slår på farthållaren, eftersom alla har farthållare så lufsar det bara på utan ansträngning.
Oj, jag tycker verkligen precis tvärtom. Mycket tydligt att det är extremt enkelt att få körkort och folk som kör som galningar. Mycket aggressivare än Sverige (inkl Stockholm). Vill man byta fil så är det vanligare att folk stänger luckan än "öppnar" den.

Har iofs bara bott i Nevada och där är det värst, men kört en hel del runt NYC, Kalifornien och Florida också.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

p1457 skrev:
Förare som ligger till höger och kör om titt som tätt är ofta vakna och har koll på trafiken. Förare som ligger i vänster/mittfil har ofta inte samma koll på trafiken.
Hur gör en självkörande bil? Byter den fil hela tiden? Har den koll bakåt om det kommer snabbare trafik?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Delta skrev:
Eller idiotiskt. Blir ju att man får zickzacka sig fram om folk i alla filer besämt sig för en lägre hastighet än mig. Det ENDA landet som har bra beteende kring detta är Tyskland.
Maxerl

Inlägg av Maxerl »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Delta skrev:
Oj, jag tycker verkligen precis tvärtom. Mycket tydligt att det är extremt enkelt att få körkort och folk som kör som galningar. Mycket aggressivare än Sverige (inkl Stockholm). Vill man byta fil så är det vanligare att folk stänger luckan än "öppnar" den.

Har iofs bara bott i Nevada och där är det värst, men kört en hel del runt NYC, Kalifornien och Florida också.
Min erfarenhet av Kalifornien och Florida är mer likt LarsLs. Vänligt och lugnt tempo i trafiken, inte särskilt hetsigt. Men beror väl på var man kör. Föredrar amerikanska systemet att kunna köra om på högersidan, och tycker inte det är något stort problem i Sverige om folk ligger i mittfilen lite för ofta. Har någon någonsin bötfällts för att köra om på högersidan?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det krävs väl mer eller mindre att man kör om polisen på högersidan för att det ska bli konsekvenser.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
p1457 skrev:
Elof skrev:
martinot skrev:
Elof skrev:
Jag la till i mitt förra inlägg: ”Naturligtvis ska man inte ligga under hastighetsgränsen i mittfilen, men ligger man över och högfrekvent passerar bilar till höger har jag svårt att se problemet.”
Fördelen är att man slipper sväng in och ut ur högerfilen hela tiden. Torde bli säkrare så.
Nja. Blir faktiskt osäkrare. Enligt Polisen och Trafiksäkerhetsverket så skapar det mer irritation och olyckor med de som "blockerar" filer i trafiken.

Att klara av att byta fil är grundläggande, oavsett om man kör på Autopilot eller manuellt framför fordonet. Kan man inte klara av att byta fil på ett säkert sätt, och är rädd/lat eller på annat sätt känner sig förhindrar att göra så, då skall man inte framföra fordon.
Om jag ligger i 110 i mittfilen på en 90-väg och kör om en bil var femtonde sekund är det nog bättre att inte byta till högerfilen var femtonde sekund, tror du inte.
Har du en lucka som är 15 sekunder lång så ska du köra in i den. Ingen idé att vi sitter och killgissar om vad som är mest trafiksäkert.
Men kommer det någon i 200 bakom dig i mittfilen så är det nog större risk om den ska byta fil än om du gör det i 110. Du ska nämligen underlätta trafiken även för dom som bryter mot reglerna och kör som dårar.
I trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter.
Jag ska ju också ut i mittfilen igen, där har vi ju risken, speciellt om någon tycker mittfilen är rätt omkörningsfil i 200 knyck. Att man hållit sig till reglerna kan då vara en klen tröst.
Vet inte vad kraven var för körkort när du körde upp, men när jag körde upp så var filbyte något som man skulle klara både säkert och snabbt för att komma på fråga att bli godkänd.

Skulle inte säga att det är något problem för normala bilförare, men kan ju givetvis inte svara för dig (och andra eventuella undantag).

Kan ju säga att om man legat kvar (emot reglerna som du erkänner) i mittenfilen när det var ledigt i högerfilen, så hade man absolut inte blivit godkänd vid uppkörning när jag tog körkortet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

p1457 skrev:
På sträckorna runt Stockholm där filerna försvinner, ibland två i taget, är det 70 och dessutom skyltat i vilken fil man ska ligga i. Så det hör inte till diskussionen egentligen.

Självklart så spelar det mindre roll när det är glest med bilar och ingen i backspegeln. Ju mindre trafik desto större luckor kan man låta bli att åka in i.

Jag tror det var i det här forumet jag läste någon beskriva sin körstil som att han ligger i högerfil tills han kommer ikapp en bil. Då går han ut i vänsterfil och ligger där tills någon annan kommer ikapp honom.

Trafiken skulle bli bättre om folk tänkte mer på hur man kan underlätta för andra istället för hur man kan få det så bekvämt som möjligt för sig själv.
Helt riktigt.

Gäller att vi alla samarbetar i trafiken på ett så bra sätt som möjligt. Att leka amatörpolis och/eller att vara en lat egoist där man tar sig rätten att "äga" vägen själv är inte bra för varken säkerheten eller trafikflödet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Delta skrev:
Du har uppenbarligen inte kört i varken LA eller i SF/Silicon Valley i rusningstrafik märker jag (fungerar extremt dåligt kan jag tillägga).

Trots mycket bilar i landet, så är infrastrukturen under all kritik i större delar av USA. Enorma köer och massor av irriterade förare som följd, samt dålig miljö/utsläpp (en orsak till att de skyndat på elektrifieringen av fordonsflottan i CA).

Gällande de mellanstatliga väglederna så är de ofta av rätt risigt skick. Mycket betongvägar med stora klonkiga betongblock. Jag förstår att få i USA kan köra sedan/kombi, utan vill ha stora höga SUV och Pickup med gungig fjädring!
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
p1457 skrev:
Vid Södertälje så blir en påfart en ny fil på höger sida. Det finns ingen skyltning där, alltså byter man till högerfilen. Efter några mil så står det Stockholm på de två vänstra filerna och Alby/Tumba på den högra. Då kan man byta tillbaka till mitten.
Samma sak åt andra hållet.
Man har alltså runt tio minuter på sig att byta till högerfilen innan det kommer någon skylt att ta hänsyn till.
Ja, jag kommer ihåg att det var något speciellt med den sträckan. Förstår inte riktigt varför man ska gör vägen så oanvändarvänlig det är ju liksom gjort för att folk ska göra fel. Jag är ju tränad i produktutveckling och där är det ju aldrig användarens fel att något trasslar utan alltid produkten som inte är tillräckligt bra. Detta verkar inte gälla för vägar. Där ska vägen vara så komplicerad och dålig som möjligt, åtminstone i Göteborg. Intressant att undersöka om det är samma vägdesigner som har gjort breddningen i Stockholm som vägen in från Landvetter.

Kommer vi bygga vägar annorlunda när alla bilar är självkörande? Då behöver vi ju inte göra motorvägen ”komplicerad” för att väcka människor i alla fall.
Den "produktutveckling" som behövs mest för att förbättra trafiken och säkerheten är att eliminera föraren helt från körningen.
Bild
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
Det krävs väl mer eller mindre att man kör om polisen på högersidan för att det ska bli konsekvenser.
Eller en långtradare.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

martinot skrev:

Vet inte vad kraven var för körkort när du körde upp, men när jag körde upp så var filbyte något som man skulle klara både säkert och snabbt för att komma på fråga att bli godkänd.

Skulle inte säga att det är något problem för normala bilförare, men kan ju givetvis inte svara för dig (och andra eventuella undantag).

Kan ju säga att om man legat kvar (emot reglerna som du erkänner) i mittenfilen när det var ledigt i högerfilen, så hade man absolut inte blivit godkänd vid uppkörning när jag tog körkortet.
Ursäkta, men det där var ett provokativt personangreppsinlägg som inte har med vad som diskuteras att göra. Förmodligen skrivet under påverkan av ett mycket sofistikerat och imponerande dyrbart rödvin. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
martinot skrev:

Ursäkta, men det där var ett provokativt personangreppsinlägg som inte har med vad som diskuteras att göra. Förmodligen skrivet under påverkan av ett mycket sofistikerat och imponerande dyrbart rödvin. :D
*LOL* :D

Njae. Kanske lite provocerande, men egentligen inte (håller inte alls med om personangrepp då du själv tog upp och anförde att du själv var obekväm i trafiken). Är ju faktiskt krav på de flesta som tar körkort att man skall vara bekväm med att kunna byta fil, och ofta om så behövs enligt gällande trafikförhållanden.

Tyvärr inget fint vin (eller annan alkohol). Frugan är och åker helikopter i de svenska fjällen denna veckan (går ju inte att åka till alperna i år), och vill inte slösa på att öppna några flaskor när hon är borta. :)

Men för att vara lite seriös; det är ingen ursäkt att inte följa lagar och regler att man känner sig obekväm med att köra bil i vissa situationer. Vilket var min poäng.

Skall bli intressant att se fallet som polis och åklagare tagit till domstol där en annan man som inte var bekväm att byta fil vägrade betala böter för att kört i mittfilen (men då var det inte i 15 sekunder skall sägas som ni andra diskuterat, utan mellan 120-180 sekunder). Skall bli ett spännande åtal och domstolsprocess att följa!

Kan bli dyrt för den "bekväma" bilföraren (eller som egentligen rättare sagt var obekväm med att byta filer). Kanske tom. motsvarande flera bra flaskor vin! :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

En parantes först: det är inte alls så att alla vägar med fler än två filer är 70-vägar eller under i Stockholmsområdet. Förbi Bredden på väg norrut är det till exempel 100-väg och fyra filer, av vilka de två längst till höger sedan blir avfart.

Onödigt mittfilsåkare är störande, men tycker det finns en glidande skala på vad som är onödigt och vad som inte är det. Trafiksituationer är inte sällan mer nyanserade än den svart-vita bild som målas upp i vissa inlägg. Jag tar till ett extremt exempel för att göra en poäng. Säg att trafiken i högerfilen på en 110-väg går i 40 km/h. Du ligger i vänsterfil och kör 110 km/h, en fart du vill hålla. Bakom dig har du hundratals bilar, och framför dig är det hundratals bilar. Bilarna framför dig kör också i 110 km/h, alltså samma fart som du kör i och vill köra i, så ditt avstånd till bilen framför är konstant. Bilarna bakom dig vill köra i 130 km/h men kan inte eftersom du är framför. Du kommer fram till en lucka i högerfilen där du skulle kunna gå in och köra i tio sekunder. Om du gör det är det alldeles lagom för att bilen närmast bakom dig ska ha ökat farten och kommit upp jämsides med dig så att du inte kan byta tillbaka. Du måste således bromsa ned till 40 km/h. Bakom den bilen låg som sagt hundratals till, och ingen kör med en lucka stor nog för att du ska kunna ta dig in på ett säkert sätt. Så vinsten med att du tog luckan var att bilarna bakom fick öka sin fart i några sekunder, och förlusten för dig var att du var tvungen att sänka din fart till 40 km/h i kanske flera minuter.

I detta scenario anser jag att det väger tyngre att du får fortsätta köra i skyltad hastighet än att någon bakom dig får köra för fort. Jag inser att det är ett overkligt scenario, men poängen är att det finns en situation där åtminstone jag anser att "du ska gå in till höger om du kan" är ett ohållbart förhållningssätt. Sen kan man ändra på parametrarna så att de blir mer troliga, och någonstans nå en punkt där man anser att "du ska gå in till höger" har blivit det rimliga. Men som sagt, glidande skala.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

rockard skrev:

Onödigt mittfilsåkare är störande, men tycker det finns en glidande skala på vad som är onödigt och vad som inte är det. Trafiksituationer är inte sällan mer nyanserade än den svart-vita bild som målas upp i vissa inlägg.
Absolut!

Som med det mesta i trafiken (som inte är rödljuskörningar, körning över heldraget eller så enkelt avgjorda överträdelser). Är ju mycket en glidande skala (som mycket i livet). Inget snack om det.

De fall som polisen bötfäller, och som åklagare tar till domstol är nog dock de mer rent svarta fallen och grova överträdelser. Skulle misstänka att de skippar "gråzonerna", och går för de klockrena. Speciellt de fall där föraren vägrar acceptera böter och som åtalas så har de nog rört sig om ganska grova överträdelser.

I fallet i nyheten som jag länkade till hos SVT var det en som körde klart under gällande hastighet, och som dessutom låg kvar i mittfilen i 120-180 sekunder (2-3 minuter), och inte i närheten av de 15 sekunder som en del talar om i tråden.
Bild
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Ska man hålla avstånd enligt tresekundersregeln (rekommendationen) i 90km/h blir avståndet till framförvarande bil 75 meter. Det innebär att bilarna i högerfilen måste hålla ett avstånd på över 150 meter för att det ska vara någon mening att byta från mittfilen och svänga in mellan dem om man håller högre hastighet och har för avsikt att fortsätta med detta. Är avståndet mindre kommer man att behöva bromsa för att få tillräckligt avstånd till bilen framför, och bilen bakom måste bromsa än hårdare för att hålla avståndet till den insvängande mittfilsåkaren, liksom alla bilar bakom den bilen. Det kan inte vara bästa alternativet om det finns två tomma filer till vänster.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Elof skrev:
Ska man hålla avstånd enligt tresekundersregeln (rekommendationen) i 90km/h blir avståndet till framförvarande bil 75 meter. Det innebär att bilarna i högerfilen måste hålla ett avstånd på över 150 meter för att det ska vara någon mening att byta från mittfilen och svänga in mellan dem om man håller högre hastighet och har för avsikt att fortsätta med detta. Är avståndet mindre kommer man att behöva bromsa för att få tillräckligt avstånd till bilen framför, och bilen bakom måste bromsa än hårdare för att hålla avståndet till den insvängande mittfilsåkaren, liksom alla bilar bakom den bilen. Det kan inte vara bästa alternativet om det finns två tomma filer till vänster.
Ja, men det är inte det som diskuteras här.
Polisen tar krafttag för att få bort mittenfilåkare, som ligger i fel fil, när filen till höger om dig är tom.

Sen finns det tusentals av situationer när du kan ponera att filen till höger om dig upplevas som inte tom, men det är inte de polisen nu går efter.

Det finns ingen ursäkt att inte ligga i högre filen på motorväg med 80(+) om den är tom och inte är en avfart.
Skriv svar