För att ta bort ev oklarheter om vilka regler som faktiskt gäller, här är aktuella stycken från Trafikförordningen kap 3:
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Inget utrymme för tolkning alltså, höger fil gäller, och efter omkörning skall man snarast återgå till höger körfält:
37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.
Det fortsätter dock med en "gummibands-formulering" som ställer till det lite:
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Här finns det alltså utrymme för egen tolkning, "strax" kan ju t.ex. tolkas som 15s som i den här tråden.
Det centrala i stycket är dock i mina ögon "påtaglig olägenhet för upphinnande trafik".
Även om det innebär många filbyten för dig så måste du byta till höger körfält om du har någon bakom som vill om.
Får man då köra om till höger? Ja, under vissa specifika förhållanden, enligt samma kapitel:
41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.
Även här finns det förstås utrymme för egen tolkning, "tät köbildning" kan man med viss rätt hävda att det nästan alltid råder på infarterna till Stockholm t.ex., men att köra om "mittfilsmarodörer" när filerna till höger är tomma är alltså inte tillåtet.
För att följa reglerna måste man alltså köra om dessa marodörer till vänster, även om det i vissa fall kan innebära 8-10 filbyten.
/fth