Kan man betala Audi med bitcoins?MWall skrev:Sabbe skrev:Tesla erbjuder nu möjligheten att beställa en Tesla och betala med Bitcoins.
Kul, så nu börjar folket från orten köra Tesla istället för RS6?

Moderator: Redaktion
Kan man betala Audi med bitcoins?MWall skrev:Sabbe skrev:Tesla erbjuder nu möjligheten att beställa en Tesla och betala med Bitcoins.
Kul, så nu börjar folket från orten köra Tesla istället för RS6?
Nej, då hade de kunnat fortsätta köra RS6Jjonas skrev:Kan man betala Audi med bitcoins?MWall skrev:Sabbe skrev:Tesla erbjuder nu möjligheten att beställa en Tesla och betala med Bitcoins.
Kul, så nu börjar folket från orten köra Tesla istället för RS6?
In January, Tesla registered 11,461 Model Y SUVs, which brought the model to first place in the EV market. For the first time,
Model 3 lost the crown to its sibling, still registering a strong 10,151 vehicles. Because SUVs are extremely popular and
Tesla provides the best purchase prices, Model Y could soon significantly outperform Model 3 sales, as CEO Elon Musk predicted long ago.
US consumer loyalty to Tesla rose significantly to 78%, the highest among any automaker.
https://www.teslarati.com/tesla-emissio ... a-era/amp/
Tesla pushes for Obama-era regulation reinstating high emissions penalties
"och försöker undika ord som givetvis och självklart"Larofo skrev:Jag uppskattar en mångfald av åsikter och tankar och avskyr när folk blir censurerade
och tystade. Det är allt för vanligt i dagens samhälle.
Jag uppskattar Legatos närvaro i den här tråden. Han verkar insatt och kunnig i ämnet.
Kanske en smula tvärsäker i sina åsikter ibland.
Möjligen en viss tendens att älta en ämne lite för länge. Skrev han och gjorde precis samma sak.![]()
Man får räkna med lite mothugg och debatt i ett forum. Det är sånt man kan lära sig av.
Hoppas inte någon ser det som att jag har försökt tysta någon, det var inte min avsikt.
Allt jag har sagt är att ARK hade rätt sist och dom förtjänar att tas på allvar.
Samt att jag själv är rätt osäker på framtiden för tsla och försöker undika ord som
givetvis och självklart.
Det är inte självklart att Tesla iom t ex 4680 och gigaPress kommer vräka ut bilar framöver.
Jag hoppas på det. Jag tror en hel del på det. Men det finns så mycket i Teslas upprampning som kan strula.
Det kan vara panik på Kato road just nu. Urusel yield och diverse problem med
den nya tillverkningsprocessen för 4680. Elon gormar och svär varje gång han är där.
Vem vet.
5 miljoner bilar 2025. Det skulle vara fantastiskt. Kan bli svårt. 10 miljoner, det skulle väl
kräva nån form av upprampning a la 2:a världskrigets krigsindustri.
Eller kanske SpaceX:s eventuellt kommande upprampning av starship.
Hur som helst blir det extremt spännande att följa det fortsatta äventyret med Elons bolag.
Tack för de snälla orden, det uppskattas!rockard skrev:Nej snälla, börja inte med "du sprider för mycket negativt" och försök få Legato att posta mindre i tråden. Bland all överdriven tilltro till företaget blandat med dålig förståelse för börsen är det knappast Legatos insiktsfulla kommentarer det är för mycket av. Jag uppskattar verkligen all tid du lägger på att pedagogiskt förklara för oss som inte kan så mycket, Legato, och hoppas du fortsatt kommer vara mycket aktiv i tråden.
Jag vet inte om någon idiotförklarat henne här. Men for the record:Larofo skrev:Cathie Wood är 65 år och har jobbat i finansbranschen i över 40 år.
Känns som om hon har varit med förr.
Hon har även varit med på senare år och då haft väldigt mycket rätt om just
Teslas aktiekurs. Det är ingen garanti för att hon har rätt nu, men det
kan vara oklokt att idiotförklara henne eller ARK:s riktkurser.
Sabbe skrev:Enligt mig 99% chans att Tesla blir det största företaget i världen mätt i börsvärde. Frågan är inte om, utan när. Gissar att det sker inom 10 år. Vad tror ni?
Jag tror inte FSD som självkörande Taxi snabbt blir en kassako.
Jag förstår inte ens varifrån de stora pengarna pga FSD skulle komma
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business
Varför är inte försäkringsbolag världens högst värderade sektor om det nu är så lönsamt?Zalman3 skrev:Jag tror inte FSD som självkörande Taxi snabbt blir en kassako.
Jag förstår inte ens varifrån de stora pengarna pga FSD skulle komma
Däremot om man har FSD OCH en förare så kan antalet olyckor dramatiskt minska.
Så när Tesla har sitt försäkringslösning över hela världen, så blir försäkringsbolaget en kassako.
1.000 till 2.000kr per bil och månad med ett minimum av utgifter är förklaringen till att Elon pratar om att 30-40% av vinsten kommer från försäkringar.
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business
Då vore det kanske bättre med "teckna försäkring hos oss och få FSD gratis" eller liknande. Nu ska de ju ha så mycket för FSD att det inte liknar nånting.Zalman3 skrev:Jag tror inte FSD som självkörande Taxi snabbt blir en kassako.
Jag förstår inte ens varifrån de stora pengarna pga FSD skulle komma
Däremot om man har FSD OCH en förare så kan antalet olyckor dramatiskt minska.
Så när Tesla har sitt försäkringslösning över hela världen, så blir försäkringsbolaget en kassako.
1.000 till 2.000kr per bil och månad med ett minimum av utgifter är förklaringen till att Elon pratar om att 30-40% av vinsten kommer från försäkringar.
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business
För att inget traditionellt försäkringsbolag har någon nämnvärd information om kunden.
Varför är inte försäkringsbolag världens högst värderade sektor om det nu är så lönsamt?
Så kunderna skulle gå med på att betala högre premier än vad skadekostnaderna motiverar? Är det inte exakt det som kritiken mot höga försäkringskostnader går ut på?Zalman3 skrev:Jag tror inte FSD som självkörande Taxi snabbt blir en kassako.
Jag förstår inte ens varifrån de stora pengarna pga FSD skulle komma
Däremot om man har FSD OCH en förare så kan antalet olyckor dramatiskt minska.
Så när Tesla har sitt försäkringslösning över hela världen, så blir försäkringsbolaget en kassako.
1.000 till 2.000kr per bil och månad med ett minimum av utgifter är förklaringen till att Elon pratar om att 30-40% av vinsten kommer från försäkringar.
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business
Lika rimligt är ju isåfall:Zalman3 skrev:För att inget traditionellt försäkringsbolag har någon nämnvärd information om kunden.
Varför är inte försäkringsbolag världens högst värderade sektor om det nu är så lönsamt?
Tesla har ju full koll på vad som hände vid en krock.
1. Antingen visar filmen att det var motpartens fel.
2. Eller så visar filmen att Tesla föraren var oaktsam.
Inte i något av fallen så behöver Teslas försäkringsbolag betala ut så mycket pengar.
Tesla kan ju säga:
1. Kör du för fort fördubblas självrisken.
2. Kör du en rutt som inte Teslas GPS föreslår så anses den som farlig och dubbel självrisk gäller. Vänstersvängar eller farliga vägar vill man ju undvika.
Men hela tricket är ju att halvera antalet olyckor.Fredrik j skrev:Så kunderna skulle gå med på att betala högre premier än vad skadekostnaderna motiverar? Är det inte exakt det som kritiken mot höga försäkringskostnader går ut på?Zalman3 skrev:Jag tror inte FSD som självkörande Taxi snabbt blir en kassako.
Jag förstår inte ens varifrån de stora pengarna pga FSD skulle komma
Däremot om man har FSD OCH en förare så kan antalet olyckor dramatiskt minska.
Så när Tesla har sitt försäkringslösning över hela världen, så blir försäkringsbolaget en kassako.
1.000 till 2.000kr per bil och månad med ett minimum av utgifter är förklaringen till att Elon pratar om att 30-40% av vinsten kommer från försäkringar.
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business
Dom gör väl som idag? Bevakar olycksstatistiken för teslor. Eller menar du att tesla skulle ”hjälpa” förare som inte försäkrar hos tesla att råka ut för olyckor?Zalman3 skrev:Men hela tricket är ju att halvera antalet olyckor.Fredrik j skrev:Så kunderna skulle gå med på att betala högre premier än vad skadekostnaderna motiverar? Är det inte exakt det som kritiken mot höga försäkringskostnader går ut på?Zalman3 skrev:Jag tror inte FSD som självkörande Taxi snabbt blir en kassako.
Jag förstår inte ens varifrån de stora pengarna pga FSD skulle komma
Däremot om man har FSD OCH en förare så kan antalet olyckor dramatiskt minska.
Så när Tesla har sitt försäkringslösning över hela världen, så blir försäkringsbolaget en kassako.
1.000 till 2.000kr per bil och månad med ett minimum av utgifter är förklaringen till att Elon pratar om att 30-40% av vinsten kommer från försäkringar.
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business
För hur ska Länsförsäkringar kunna se till att trafikolyckorna ska kunna halveras?
Och därmed kunna sänka pengen som ska betalas ut?
Jag kan också hålla med om att ARK har satt orimligt stor tilltro till robotaxi i sin modell.Legato skrev:Exempelvis att det är orimligt att i ett worst case scenario anta att Tesla på fyra år ska gå från att ha $0 i intäkter från taxi-verksamhet till att ha ca fyra gånger mer intäkter än Uber.
Zalman3 skrev:Elon pratar om ca 1 miljon tillverkade bilar 2021.
De finns antagligen inte i lager utan det är bilar på väg hit som ännu inte fått köpare. Det brukar se ut så under varje kvartal Jag räknade till 22 stycken. Min lokala VW-handlare brukar ha runt 100 bilar i lager som bara står där i flera månader. Att Tesla har några tiotals bilar som inte matchats till köpare från och till är kanske inte något att bry sig om.spacecoin skrev:Det verkar ju gå lite trögt i EU i alla fall. Kolla på alla M3 i lager på tesla.com trots rabatter och div erbjudanden.
Det finns garanterat köpare. I flera marknader inklusive Sverige så börjar elbilsförsäljningen närma sig den brantare delen av s-kurvan.MWall skrev:Zalman3 skrev:Elon pratar om ca 1 miljon tillverkade bilar 2021.
Finns nog inte köpare till alla.
Jag älskar den här typen av tvärsäkra uttalanden. Kolla Tesla.com för UK och NO t ex . Massor av rabatter och lagerbilar "demo" som gått 250 km typ, 4000 pund i rabatt på dessa. Alla andra 2500 pund.Jordad skrev:Det finns garanterat köpare. I flera marknader inklusive Sverige så börjar elbilsförsäljningen närma sig den brantare delen av s-kurvan.MWall skrev:Zalman3 skrev:Elon pratar om ca 1 miljon tillverkade bilar 2021.
Finns nog inte köpare till alla.
Du talar som om det var en naturlag. Teslas organisation klarar knappt den volym de har nu och försäljningen på "mogna" marknader som Norge och Nederländerna går sådär.Jordad skrev:Det finns garanterat köpare. I flera marknader inklusive Sverige så börjar elbilsförsäljningen närma sig den brantare delen av s-kurvan.MWall skrev:Zalman3 skrev:Elon pratar om ca 1 miljon tillverkade bilar 2021.
Finns nog inte köpare till alla.