Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jjonas »

MWall skrev:
Sabbe skrev:
0FF804F6-F2E7-4125-815D-0E709F91862D.jpeg
Tesla erbjuder nu möjligheten att beställa en Tesla och betala med Bitcoins.

Kul, så nu börjar folket från orten köra Tesla istället för RS6? :lol:
Kan man betala Audi med bitcoins? :D
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Jjonas skrev:
MWall skrev:
Sabbe skrev:
0FF804F6-F2E7-4125-815D-0E709F91862D.jpeg
Tesla erbjuder nu möjligheten att beställa en Tesla och betala med Bitcoins.

Kul, så nu börjar folket från orten köra Tesla istället för RS6? :lol:
Kan man betala Audi med bitcoins? :D
Nej, då hade de kunnat fortsätta köra RS6
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

MY har nu gått om M3 i USA i nybilsförsäljningen.
In January, Tesla registered 11,461 Model Y SUVs, which brought the model to first place in the EV market. For the first time,
Model 3 lost the crown to its sibling, still registering a strong 10,151 vehicles. Because SUVs are extremely popular and
Tesla provides the best purchase prices, Model Y could soon significantly outperform Model 3 sales, as CEO Elon Musk predicted long ago.

US consumer loyalty to Tesla rose significantly to 78%, the highest among any automaker.

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ng-rapidly
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla pushes for Obama-era regulation reinstating high emissions penalties

https://www.teslarati.com/tesla-emissio ... a-era/amp/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Larofo skrev:
Jag uppskattar en mångfald av åsikter och tankar och avskyr när folk blir censurerade
och tystade. Det är allt för vanligt i dagens samhälle.
Jag uppskattar Legatos närvaro i den här tråden. Han verkar insatt och kunnig i ämnet.
Kanske en smula tvärsäker i sina åsikter ibland.
Möjligen en viss tendens att älta en ämne lite för länge. Skrev han och gjorde precis samma sak. :D
Man får räkna med lite mothugg och debatt i ett forum. Det är sånt man kan lära sig av.
Hoppas inte någon ser det som att jag har försökt tysta någon, det var inte min avsikt.

Allt jag har sagt är att ARK hade rätt sist och dom förtjänar att tas på allvar.
Samt att jag själv är rätt osäker på framtiden för tsla och försöker undika ord som
givetvis och självklart.
Det är inte självklart att Tesla iom t ex 4680 och gigaPress kommer vräka ut bilar framöver.
Jag hoppas på det. Jag tror en hel del på det. Men det finns så mycket i Teslas upprampning som kan strula.
Det kan vara panik på Kato road just nu. Urusel yield och diverse problem med
den nya tillverkningsprocessen för 4680. Elon gormar och svär varje gång han är där.
Vem vet.
5 miljoner bilar 2025. Det skulle vara fantastiskt. Kan bli svårt. 10 miljoner, det skulle väl
kräva nån form av upprampning a la 2:a världskrigets krigsindustri.
Eller kanske SpaceX:s eventuellt kommande upprampning av starship.
Hur som helst blir det extremt spännande att följa det fortsatta äventyret med Elons bolag.
"och försöker undika ord som givetvis och självklart"

Well, vissa saker är faktiskt självklara. Exempelvis att det är orimligt att i ett worst case scenario anta att Tesla på fyra år ska gå från att ha $0 i intäkter från taxi-verksamhet till att ha ca fyra gånger mer intäkter än Uber. Att göra såna antaganden i blue sky / bull scenarios tycker jag är helt OK om det finns någon slags rimlig grund till att anta att det kan inträffa, men att göra det i ett bear case är för mig uppenbart felaktigt.

Det är helt upp till dig att anse att exempelvis ovanstående inte är självklart, men det blir en väldigt mycket bättre diskussion om du poängterar och argumenterar kring saker jag faktiskt skriver än att göra generella/svepande påståenden.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
Nej snälla, börja inte med "du sprider för mycket negativt" och försök få Legato att posta mindre i tråden. Bland all överdriven tilltro till företaget blandat med dålig förståelse för börsen är det knappast Legatos insiktsfulla kommentarer det är för mycket av. Jag uppskattar verkligen all tid du lägger på att pedagogiskt förklara för oss som inte kan så mycket, Legato, och hoppas du fortsatt kommer vara mycket aktiv i tråden.
Tack för de snälla orden, det uppskattas! :)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Cathie Wood är 65 år och har jobbat i finansbranschen i över 40 år.
Känns som om hon har varit med förr.
Hon har även varit med på senare år och då haft väldigt mycket rätt om just
Teslas aktiekurs. Det är ingen garanti för att hon har rätt nu, men det
kan vara oklokt att idiotförklara henne eller ARK:s riktkurser.
Jag vet inte om någon idiotförklarat henne här. Men for the record:
Om hon tror på de siffror som ARK publicerar om Tesla i "worst case" som "worst case" och inte blåljuger för att rädda egna pengar så är hon en idiot.
Det är min bestämda uppfattning att hon inte är en idiot. De som köper ARK:s rapporter som oberoende och sanningar utan reservationer får man nog diskutera.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

8F4B6778-B7ED-4208-A8F3-C54547F9CDF7.jpeg
Enligt mig 99% chans att Tesla blir det största företaget i världen mätt i börsvärde. Frågan är inte om, utan när. Gissar att det sker inom 10 år. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Sabbe skrev:
Enligt mig 99% chans att Tesla blir det största företaget i världen mätt i börsvärde. Frågan är inte om, utan när. Gissar att det sker inom 10 år. Vad tror ni?

Jag förstår inte ens varifrån de stora pengarna pga FSD skulle komma. Även om Robotaxi blir verklighet så kan marginalerna inte bli sådär jättehöga. Finns ju redan konkurrens av bussar, spårvagnar, tunnelbana... Och bilarna kommer slitas. Är inte gratis att hålla en bil rullande.

Att "vanligt folk" kommer lägga stora pengar på FSD tror jag inte heller på. Det är en lyx som få har ens möjlighet att välja.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag förstår inte ens varifrån de stora pengarna pga FSD skulle komma
Jag tror inte FSD som självkörande Taxi snabbt blir en kassako.

Däremot om man har FSD OCH en förare så kan antalet olyckor dramatiskt minska.
Så när Tesla har sitt försäkringslösning över hela världen, så blir försäkringsbolaget en kassako.
1.000 till 2.000kr per bil och månad med ett minimum av utgifter är förklaringen till att Elon pratar om att 30-40% av vinsten kommer från försäkringar.
Tesla Insurance Could Be 30–40% Of The Value Of Tesla’s Car Business
https://cleantechnica.com/2020/10/24/te ... -business/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:

Så när Tesla har sitt försäkringslösning över hela världen, så blir försäkringsbolaget en kassako.
1.000 till 2.000kr per bil och månad med ett minimum av utgifter är förklaringen till att Elon pratar om att 30-40% av vinsten kommer från försäkringar.
Varför är inte försäkringsbolag världens högst värderade sektor om det nu är så lönsamt?

Efter att ha lyssnat på Karpathys senaste intervju är min gissning att Tesla inte kommer att ha självkörande bilar öht. Det kommer att vara driver assist i minst tre år till, om inte för alltid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:

Då vore det kanske bättre med "teckna försäkring hos oss och få FSD gratis" eller liknande. Nu ska de ju ha så mycket för FSD att det inte liknar nånting.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Varför är inte försäkringsbolag världens högst värderade sektor om det nu är så lönsamt?
För att inget traditionellt försäkringsbolag har någon nämnvärd information om kunden.

Tesla har ju full koll på vad som hände vid en krock.
1. Antingen visar filmen att det var motpartens fel.
2. Eller så visar filmen att Tesla föraren var oaktsam.

Inte i något av fallen så behöver Teslas försäkringsbolag betala ut så mycket pengar.

Tesla kan ju säga:
1. Kör du för fort fördubblas självrisken.
2. Kör du en rutt som inte Teslas GPS föreslår så anses den som farlig och dubbel självrisk gäller. Vänstersvängar eller farliga vägar vill man ju undvika.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Så kunderna skulle gå med på att betala högre premier än vad skadekostnaderna motiverar? Är det inte exakt det som kritiken mot höga försäkringskostnader går ut på?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

För att inget traditionellt försäkringsbolag har någon nämnvärd information om kunden.

Tesla har ju full koll på vad som hände vid en krock.
1. Antingen visar filmen att det var motpartens fel.
2. Eller så visar filmen att Tesla föraren var oaktsam.

Inte i något av fallen så behöver Teslas försäkringsbolag betala ut så mycket pengar.

Tesla kan ju säga:
1. Kör du för fort fördubblas självrisken.
2. Kör du en rutt som inte Teslas GPS föreslår så anses den som farlig och dubbel självrisk gäller. Vänstersvängar eller farliga vägar vill man ju undvika.
Lika rimligt är ju isåfall:
Vi höjer din premie för vi tycker du kör vårdslöst.

Ska 40% av vinsten komma från försäkringar behöver man ju vara tuff mot kunderna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Så kunderna skulle gå med på att betala högre premier än vad skadekostnaderna motiverar? Är det inte exakt det som kritiken mot höga försäkringskostnader går ut på?
Men hela tricket är ju att halvera antalet olyckor.
För hur ska Länsförsäkringar kunna se till att trafikolyckorna ska kunna halveras?
Och därmed kunna sänka pengen som ska betalas ut?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:

Men hela tricket är ju att halvera antalet olyckor.
För hur ska Länsförsäkringar kunna se till att trafikolyckorna ska kunna halveras?
Och därmed kunna sänka pengen som ska betalas ut?
Dom gör väl som idag? Bevakar olycksstatistiken för teslor. Eller menar du att tesla skulle ”hjälpa” förare som inte försäkrar hos tesla att råka ut för olyckor?

Det låter ju på dig som om tesla med FSD urkopplad är en mycket olycksdrabbad bil. Jag tror skillnaden är ganska liten.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Exempelvis att det är orimligt att i ett worst case scenario anta att Tesla på fyra år ska gå från att ha $0 i intäkter från taxi-verksamhet till att ha ca fyra gånger mer intäkter än Uber.
Jag kan också hålla med om att ARK har satt orimligt stor tilltro till robotaxi i sin modell.

Sätter man ned parametern för "probability that robotaxis launch" till 0% (från 50%) i Bull case så sjunker kursen Bear/Expected/Bull från 1545/3149/4091 till 1135/1778/2179.

Med endast denna parameter, som förstås har extremt stor osäkerhet, kan man alltså nästan halvera riktkursen 2025 i modellen.

Det är också oklart hur dom olika parametrarna interagerar, låter man "probability..." enligt ovan kvarstå, men sätter "Miles per year ..." till 0 för robotaxi och raide-hail så sjunker istället kursen Bear/Expected/Bull till 872/1371/1701, dvs betydligt mer, vilket förstås är helt orimligt.

Det finns fler problem med modellen, t.ex. orimligt höga antaganden för bruttomarginaler, men robotaxi/raide-hail är nog det enskilt största problemet.

Parametrarna för försäkringsrörelsen har t.ex. nästan ingen effekt öht på riktkursen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elon pratar om ca 1 miljon tillverkade bilar 2021.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det verkar ju gå lite trögt i EU i alla fall. Kolla på alla M3 i lager på tesla.com trots rabatter och div erbjudanden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:

Finns nog inte köpare till alla.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det verkar ju gå lite trögt i EU i alla fall. Kolla på alla M3 i lager på tesla.com trots rabatter och div erbjudanden.
De finns antagligen inte i lager utan det är bilar på väg hit som ännu inte fått köpare. Det brukar se ut så under varje kvartal Jag räknade till 22 stycken. Min lokala VW-handlare brukar ha runt 100 bilar i lager som bara står där i flera månader. Att Tesla har några tiotals bilar som inte matchats till köpare från och till är kanske inte något att bry sig om.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Det finns garanterat köpare. I flera marknader inklusive Sverige så börjar elbilsförsäljningen närma sig den brantare delen av s-kurvan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Det finns garanterat köpare. I flera marknader inklusive Sverige så börjar elbilsförsäljningen närma sig den brantare delen av s-kurvan.
Jag älskar den här typen av tvärsäkra uttalanden. Kolla Tesla.com för UK och NO t ex . Massor av rabatter och lagerbilar "demo" som gått 250 km typ, 4000 pund i rabatt på dessa. Alla andra 2500 pund.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jordad skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Du talar som om det var en naturlag. Teslas organisation klarar knappt den volym de har nu och försäljningen på "mogna" marknader som Norge och Nederländerna går sådär.
Skriv svar