Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

dfa skrev:
Mina förbrukningssiffror:
Malung-Karlstad 26,3 kWh/100km (mycket kuperat men torr väg)
Karlstad-Mariestad 31,9kWh/100km (regn, men plattare väg)
Det finns en aspekt till och det är höjskillnaden på 240m mellan Malung och Karlstad. Mariestad däremot ligger på samma höjd som Karlstad. Det är alltså mer rättvisande förbrukning på den sträckan.
E-tron är en mycket tung bil. Lite grovt räknat "tjänar" du 1,7 kWh på att släppa en 2,6 ton klump som e-tron nedför en 240m hög backe (se formeln nedan). På knappt 19 mil körsträcka minskar alltså förbrukningen med nästan 1kWh/100km. Lite höftat. Det är nog mindre i praktiken med förluster och allt, men ändå. Man brukar inte tänka på det.

E = mgh = 2600kg × 9,81m/s2 × 240m = 6121440J = 1,7kWh
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
macky
Inlägg: 946
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

mati skrev:
dfa skrev:
Mina förbrukningssiffror:
Malung-Karlstad 26,3 kWh/100km (mycket kuperat men torr väg)
Karlstad-Mariestad 31,9kWh/100km (regn, men plattare väg)
Det finns en aspekt till och det är höjskillnaden på 240m mellan Malung och Karlstad. Mariestad däremot ligger på samma höjd som Karlstad. Det är alltså mer rättvisande förbrukning på den sträckan.
E-tron är en mycket tung bil. Lite grovt räknat "tjänar" du 1,7 kWh på att släppa en 2,6 ton klump som e-tron nedför en 240m hög backe (se formeln nedan). På knappt 19 mil körsträcka minskar alltså förbrukningen med nästan 1kWh/100km. Lite höftat. Det är nog mindre i praktiken med förluster och allt, men ändå. Man brukar inte tänka på det.

E = mgh = 2600kg × 9,81m/s2 × 240m = 6121440J = 1,7kWh
Det där tänker man inte alltid på. Men, jag upplever också att regn och blöt väg är tungt att köra i med iaf uppåt 15-20% ökning i förbr. Kör mest till och från landet och det är i stort havsnivå på båda ställena.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

macky skrev:
mati skrev:
dfa skrev:
Mina förbrukningssiffror:
Malung-Karlstad 26,3 kWh/100km (mycket kuperat men torr väg)
Karlstad-Mariestad 31,9kWh/100km (regn, men plattare väg)
Det finns en aspekt till och det är höjskillnaden på 240m mellan Malung och Karlstad. Mariestad däremot ligger på samma höjd som Karlstad. Det är alltså mer rättvisande förbrukning på den sträckan.
E-tron är en mycket tung bil. Lite grovt räknat "tjänar" du 1,7 kWh på att släppa en 2,6 ton klump som e-tron nedför en 240m hög backe (se formeln nedan). På knappt 19 mil körsträcka minskar alltså förbrukningen med nästan 1kWh/100km. Lite höftat. Det är nog mindre i praktiken med förluster och allt, men ändå. Man brukar inte tänka på det.

E = mgh = 2600kg × 9,81m/s2 × 240m = 6121440J = 1,7kWh
Det där tänker man inte alltid på. Men, jag upplever också att regn och blöt väg är tungt att köra i med iaf uppåt 15-20% ökning i förbr. Kör mest till och från landet och det är i stort havsnivå på båda ställena.
Är en del vatten som ska sprutas runt hjulen och den energin måste ju komma nånstans ifrån också.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Vi hade från Roslagen upp till Bruksvallarna (600km) en förbrukning på 2,73 kWh/km och då är det 600m uppför samt storm i motvind från Sveg, men torr vägbana. På tillbakavägen hade vi storm i ryggen, torr vägbana och hamnade på 2,35 kWh/km totalt. Från Bruksvallarna till Bollnäs 2,08 kWh/km, dels var det köer men sen är det ju kraftigt nerför. Från Tönnebro till Uppsala på motorväg 2,75 kWh/km strax över hastighetsbegränsning. Fem personer i bilen samt full packning. Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km men det räcker med att stanna vid ett stopptecken för att svänga så ändras snittet kraftigt och kör man i stadstrafik så drar det iväg rejält. Men har sedan sportlovet haft ca 400km i räckvidd så för min del behövs absolut inte någon längre räckvidd. Ett problem är att en del laddare har alldeles för kort kabel så att man måste ta två parkeringsplatser eller så skulle laddluckan suttit i fronten.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Henriksson skrev:
Vi hade från Roslagen upp till Bruksvallarna (600km) en förbrukning på 2,73 kWh/km och då är det 600m uppför samt storm i motvind från Sveg, men torr vägbana. På tillbakavägen hade vi storm i ryggen, torr vägbana och hamnade på 2,35 kWh/km totalt. Från Bruksvallarna till Bollnäs 2,08 kWh/km, dels var det köer men sen är det ju kraftigt nerför. Från Tönnebro till Uppsala på motorväg 2,75 kWh/km strax över hastighetsbegränsning. Fem personer i bilen samt full packning. Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km men det räcker med att stanna vid ett stopptecken för att svänga så ändras snittet kraftigt och kör man i stadstrafik så drar det iväg rejält. Men har sedan sportlovet haft ca 400km i räckvidd så för min del behövs absolut inte någon längre räckvidd. Ett problem är att en del laddare har alldeles för kort kabel så att man måste ta två parkeringsplatser eller så skulle laddluckan suttit i fronten.

Det är bättre än jag trodde. Vilken årsmodell och vilka fälgar?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

1,71 är fullständigt omöjligt med min bil. Jag har en gång varit under 20, men det var en engångsföreteelse under perfekta förhållanden. 30 mil är realistiskt när man kör väldigt lugnt, utan omkörningar och helst under hastighetsbegränsningen. 50 mil skulle nog gå, men bara på flaket på en bärgningsbil. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av root »

Förlåt om frågan ställts tidigare, men går det att se på en e-tron hur mycket den dragit i snitt från första till sista milen? Alltså över 2000 mil om den nu gått 2000? Det är klart att det blir skillnad på en bil som går i Kiruna eller Småland, men kanske ett steg på vägen att jämföra bilar och modeller, i alla fall om de går inom samma område?
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det går bra att ta fram i appen. Haft bilen i 23 månader.

Utgår från Stockholm, parkerar i kallgarage, tre resor per år till Jämtland och en hel del släpvagnskörning ingår.
Screenshot_20210402-131539_myAudi.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Henriksson skrev:
Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km
Riktigt fantastiskt bra! :)

Vår M3 AWD är klart hårdare på sin förbrukning. :(

Den drar för oss strax över 2,2 kWh/mil i snitt även om man kör relativt lagligt nu vid denna årstiden (när det är mellan 5-10 grader ute), och då har vi ändå de snålaste 18":arna (dock utan de fula Aero-plastkåporna som i sägs spara 4-5%) med de relativt lättrullande Michelindäcken (sommardäcken från fabrik). Så då ligger vi ca. 0,5 kWh högre än dig även när vi kör lugnt och ganska lagligt (men å andra sidan så har vi ju inte värmepump, och vid den här årstiden så går ju en del energi åt till PTC-elementet för att värma kupé).

50 mil är även det fantastiskt bra!

Kör jag extremt hårt (mycket inbromsningar och fullt spett vid acc.) och snabbt (150+) så räcker det med lite motvind som lägst till runt 25 mil (vill alltid har 8-10% reserv och inte suga ner till botten av batteripacket). Kör man extremt lugnt och försiktigt i perfekt sommarväder så kan vi nog (troligen) som bäst teoretiskt max. komma 35-40 mil med vår MR AWD LR om vi tar ut absolut allt från batterierna (men har aldrig prövat, och vill inte heller pröva, så det är bara en uppskattning).

Inte alls illa faktiskt. Klart mycket positivare än vad jag hört ifrån andra e-tron-ägare jag känner!

Känns som Audi gjort en del potentiella förbättringar helt klart. Vilken modell av e-tron, årsmodell och däck/hjul kör du med?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Henriksson skrev:
Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km
Riktigt fantastiskt bra! :)

Vår M3 AWD är klart hårdare på sin förbrukning. :(

Den drar för oss strax över 2,2 kWh/mil i snitt även om man kör relativt lagligt (iaf. nu vide denna årstiden mellan 5-10 grader), och då har vi de snålaste 18":arna (dock utan de fula Aero-plastkåporna som i sägs spara 4-5%) med de relativt lättrullande Michelindäcken (sommardäcken från fabrik). Så då ligger vi ca. 0,5 kWh högre än dig även när vi kör lugnt och ganska lagligt (men å andra sidan så har vi ju inte värmepump, och vid den här årstiden så går ju en del energi åt till PTC-elementet för att värma kupé).

50 mil är även det fantastiskt bra. Kör jag extremt hårt (mycket inbromsningar och fullt spett vid acc.) och snabbt (150) så räcker det med lite motvind som lägst till runt 25 mil (vill alltid har 8-10% reserv och inte suga ner till botten av batteripacket). Kör man extremt lugnt och försiktigt i perfekt sommarväder så kan vi nog (troligen) som bäst max. komma 35-40 mil med vår MR AWD LR om vi tar ut allt (men har aldrig prövat, så det är bara en uppskattning).

Inte alls illa faktiskt. Klart mycket positivare än vad jag hört ifrån andra e-tron-ägare jag känner!

Känns som Audi gjort en del potentiella förbättringar helt klart. Vilken modell av e-tron, årsmodell och däck/hjul kör du med?
Allt beror ju på hastighet så kör man tillräckligt långsamt, man får inte 1,71 kWh/mil med E-tron genom att köra motorväg. I perfekt sommarväder måste man köra riktigt fort för att komma under 40 mil med en M3 LR, jag kommer 40 mil enkelt i 130 km/h på sommaren ifall det inte är massa motvind och regn.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
martinot skrev:
Henriksson skrev:
Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km
Riktigt fantastiskt bra! :)

Vår M3 AWD är klart hårdare på sin förbrukning. :(

Den drar för oss strax över 2,2 kWh/mil i snitt även om man kör relativt lagligt (iaf. nu vide denna årstiden mellan 5-10 grader), och då har vi de snålaste 18":arna (dock utan de fula Aero-plastkåporna som i sägs spara 4-5%) med de relativt lättrullande Michelindäcken (sommardäcken från fabrik). Så då ligger vi ca. 0,5 kWh högre än dig även när vi kör lugnt och ganska lagligt (men å andra sidan så har vi ju inte värmepump, och vid den här årstiden så går ju en del energi åt till PTC-elementet för att värma kupé).

50 mil är även det fantastiskt bra. Kör jag extremt hårt (mycket inbromsningar och fullt spett vid acc.) och snabbt (150) så räcker det med lite motvind som lägst till runt 25 mil (vill alltid har 8-10% reserv och inte suga ner till botten av batteripacket). Kör man extremt lugnt och försiktigt i perfekt sommarväder så kan vi nog (troligen) som bäst max. komma 35-40 mil med vår MR AWD LR om vi tar ut allt (men har aldrig prövat, så det är bara en uppskattning).

Inte alls illa faktiskt. Klart mycket positivare än vad jag hört ifrån andra e-tron-ägare jag känner!

Känns som Audi gjort en del potentiella förbättringar helt klart. Vilken modell av e-tron, årsmodell och däck/hjul kör du med?
Allt beror ju på hastighet så kör man tillräckligt långsamt, man får inte 1,71 kWh/mil med E-tron genom att köra motorväg. I perfekt sommarväder måste man köra riktigt fort för att komma under 40 mil med en M3 LR, jag kommer 40 mil enkelt i 130 km/h på sommaren ifall det inte är massa motvind och regn.
Intressant. Vilken SoC startar du och slutar du på då när du kör 40 mil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 946
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

root skrev:
Förlåt om frågan ställts tidigare, men går det att se på en e-tron hur mycket den dragit i snitt från första till sista milen? Alltså över 2000 mil om den nu gått 2000? Det är klart att det blir skillnad på en bil som går i Kiruna eller Småland, men kanske ett steg på vägen att jämföra bilar och modeller, i alla fall om de går inom samma område?
Så här är min över 3600 mil. Endast en sommar men två vintrar. Tror jag låg precis över 26 efter sommaren. Utgår också från stockholm men kör mest söderut till landet. Några fjällresor och kanske 100 mil släp. Har en MY -20 men innan de uppdaterade med mer batteri och bortkoppling av motorn fram på landsväg. Har 21” på sommaren och 20” på vintern. Lägsta förbrukning i somras var upp till dalarna med knappa 2 kWh per mil och fullpackad bil.
CD484493-746A-4B30-A43C-2D38F659CDEB.png
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Intressant. Vilken SoC startar du och slutar du på då när du kör 40 mil?
Det är ju total räckvidd baserat på förbrukningen, dvs 100% till 0%. Sen är det ju oftast svårt att ligga i 130 km/h oavbrutet i Sverige så vissa stunder kan jag säkert varit nere på 120 km/h när folk är i vägen, men förbrukningen baserar sig iaf på att jag sätter farthållaren kring 130 km/h och kör på. Har nog aldrig kört 40 mil i ett sträck med någon bil någonsin.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
martinot skrev:

Intressant. Vilken SoC startar du och slutar du på då när du kör 40 mil?
Det är ju total räckvidd baserat på förbrukningen, dvs 100% till 0%. Sen är det ju oftast svårt att ligga i 130 km/h oavbrutet i Sverige så vissa stunder kan jag säkert varit nere på 120 km/h när folk är i vägen, men förbrukningen baserar sig iaf på att jag sätter farthållaren kring 130 km/h och kör på. Har nog aldrig kört 40 mil i ett sträck med någon bil någonsin.
Ok.

Brukar själv starta på 90% vid resa (enstaka ggr. jag laddar till 100%), och aldrig någonsin gått under 8% (försöker ha minst 10% framme som minimum). Så är man beredd att tömma hela batteripacket till 0% (vilket jag inte är), så antar jag att man kan komma ännu längre än 40 mil i normalfart (120-130). Kan köpa att 45 mil är fullt möjligt om man vill tömma batterierna helt (vilket man inte bör göra praktiskt, och rekommenderas inte oftast av tillverkarna).

Men 50 mil, som hos vissa av de med e-tron i tråden, känns inte ens teoretiskt nåbart för vår M3:a (men vill som sagt inte testa själv).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Ok.

Brukar själv starta på 90% vid resa (enstaka ggr. jag laddar till 100%), och aldrig någonsin gått under 8% (försöker ha minst 10% framme som minimum). Så är man beredd att tömma hela batteripacket till 0% (vilket jag inte är), så antar jag att man kan komma ännu längre än 40 mil i normalfart (120-130). Kan köpa att 45 mil är fullt möjligt om man vill tömma batterierna helt (vilket man inte bör göra praktiskt, och rekommenderas inte oftast av tillverkarna).

Men 50 mil, som hos vissa av de med e-tron i tråden, känns inte ens teoretiskt nåbart för vår M3:a (men vill som sagt inte testa själv).
Vid de hastigheterna som de kommer 50 mil i är det inga problem att komma bra mycket längre i en M3, det är som sagt inte på motorväg man kommer 50 mil i E-tron. Skulle gissa det är max 70 km/h för att komma 50 mil i en E-Tron, i den hastigheten kommer Model 3 LR snarare 65 mil vid bra förhållanden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Finns ingen elbil som fixar 50 motorvägsmil i praktiken. Plaid+ kanske gör det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
martinot skrev:

Ok.

Brukar själv starta på 90% vid resa (enstaka ggr. jag laddar till 100%), och aldrig någonsin gått under 8% (försöker ha minst 10% framme som minimum). Så är man beredd att tömma hela batteripacket till 0% (vilket jag inte är), så antar jag att man kan komma ännu längre än 40 mil i normalfart (120-130). Kan köpa att 45 mil är fullt möjligt om man vill tömma batterierna helt (vilket man inte bör göra praktiskt, och rekommenderas inte oftast av tillverkarna).

Men 50 mil, som hos vissa av de med e-tron i tråden, känns inte ens teoretiskt nåbart för vår M3:a (men vill som sagt inte testa själv).
Vid de hastigheterna som de kommer 50 mil i är det inga problem att komma bra mycket längre i en M3, det är som sagt inte på motorväg man kommer 50 mil i E-tron. Skulle gissa det är max 70 km/h för att komma 50 mil i en E-Tron, i den hastigheten kommer Model 3 LR snarare 65 mil vid bra förhållanden.
Vem f-an ligger och harvar i 70 på en 110 eller 120-väg? Seriöst?

Det är är ju "fake news" isf. och rent lurendrejeri om man baserar sin siffror och mätningar på totalt orealistiska användarscenarion. Man lurar ju både sig själv och andra då.

Inte undra på att vissa ICE-människor misstror elbilsentusiaster med den typen av "uträkningar". :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:

Vem f-an ligger och harvar i 70 på en 110 eller 120-väg? Seriöst?

Det är är ju "fake news" isf. och rent lurendrejeri om man baserar sin siffror och mätningar på totalt orealistiska användarscenarion. Man lurar ju både sig själv och andra då.

Inte undra på att vissa ICE-människor misstror elbilsentusiaster med den typen av "uträkningar". :?
Användaren sa ju aldrig att det var motorväg, bara "på flera resor" vilket ju kan vara på långsamma landsvägar bakom en husvagn.
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Nej min lägsta förbrukning är på 70 väg till och från mitt arbete med en sträcka på 30km mellan Rimbo och Trosta, Arlanda. Som Tesla ägare vet man säkert var Trosta ligger om man hämtat ut en ny bil de senaste åren. Min är en demobil från 2019 med 20" vinterdäck. Eftersom jag nått 1,71 kWh/km vid 10 plusgrader ska jag sätta under 1,5 under sommaren, bara som nån konstig tävling för mig själv. Jag är extremt bra på att köra snålt så det betyder nog kanske inte så mycket för medelbrukaren. När jag snålkör ökar jag alltid hastigheten nerför och minskar den uppför, folk bakom är inte lika roade som jag. :D
Henriksson
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 03 mar 2021 13:09

Re: Audi e-tron

Inlägg av Henriksson »

Alltså min lägsta på 1,7 har jag ju bara gjort några resor, normalt ligger jag på 2,4-2,6 på den sträckan. Det jag själv undrar är hur det kan skilja ganska mycket från dag till dag när man kan tycka att det är ganska lika förhållanden. En sak är att jag laddar åt ena hållet men inte åt andra och det gör stor skillnad då den förvärms på vägen hem då jag laddat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Henriksson skrev:
Nej min lägsta förbrukning är på 70 väg till och från mitt arbete med en sträcka på 30km mellan Rimbo och Trosta, Arlanda. Som Tesla ägare vet man säkert var Trosta ligger om man hämtat ut en ny bil de senaste åren. Min är en demobil från 2019 med 20" vinterdäck. Eftersom jag nått 1,71 kWh/km vid 10 plusgrader ska jag sätta under 1,5 under sommaren, bara som nån konstig tävling för mig själv. Jag är extremt bra på att köra snålt så det betyder nog kanske inte så mycket för medelbrukaren. När jag snålkör ökar jag alltid hastigheten nerför och minskar den uppför, folk bakom är inte lika roade som jag. :D
Alltså seriöst. Jag har också en e-tron 2019. Med original 19" hjul och 3.2 bar i däcken. Idag var det 10 grader. Jag körde ungefär 3 mil landsväg, snitthastigheten blev 46km/h. Det gick sakta. Riktigt sakta. Jag körde aldrig fortare än 70 och hade råa ägg under pedalen hela tiden. Jag ville köra så snålt det bara gick. Snittförbrukningen landade ändå på 26kWh/100km, vilket jag anser är helt normalt för min bil. Jag körde samma sträcka med e-Golfen häromdagen, fast vanlig körning utan råa ägg. Då hamnade jag som vanligt runt 13kWh/100km. Alltså exakt hälften av vad e-tron förbrukade idag. Och e-Golfen är en snål bil. Jag kan på sommarn trycka den under 10 om jag vill.
17kWh/100km anser jag är omöjligt med min e-tron. 15 skulle den inte ens klara i fritt fall med motorn avstängd. Jag vet verkligen inte hur du kör så du lyckas nå så låga förbrukningssiffror. Har du alltid medvind?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Dina siffror stämmer mycket bra överens med mina. Jag har också några enstaka turer på 16-19kWh/100km på korta sträckor på sommarn, men det är extremt missvisande eftersom det är nedförsbacke hemifrån in till byn. Tar man med hemvägen i beräkningen så blir snittet ändå 22-23 nånting.
Jag ligger runt drygt 25kWh/100km i årsmedel nu. Anser ändå att det är någorlunda okej för en så pass stor bil. Min Model S 90D låg strax under 20 i årsmedel. Det är uppenbart att Tesla spelar i en annan division när det gäller förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

mati skrev:
Dina siffror stämmer mycket bra överens med mina. Jag har också några enstaka turer på 16-19kWh/100km på korta sträckor på sommarn, men det är extremt missvisande eftersom det är nedförsbacke hemifrån in till byn. Tar man med hemvägen i beräkningen så blir snittet ändå 22-23 nånting.
Jag ligger runt drygt 25kWh/100km i årsmedel nu. Anser ändå att det är någorlunda okej för en så pass stor bil. Min Model S 90D låg strax under 20 i årsmedel. Det är uppenbart att Tesla spelar i en annan division när det gäller förbrukningen.
Helt ok med tanke på bilens storlek. Ska man jämföra E-trons förbrukning så bör det vara med en modell typ SUV, Model X kanske?

Annars jämför man lite äpplen och päron. Även fast man självklart gärna vill ha model 3’s eller nyare S:ens förbrukning :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
mati skrev:
Dina siffror stämmer mycket bra överens med mina. Jag har också några enstaka turer på 16-19kWh/100km på korta sträckor på sommarn, men det är extremt missvisande eftersom det är nedförsbacke hemifrån in till byn. Tar man med hemvägen i beräkningen så blir snittet ändå 22-23 nånting.
Jag ligger runt drygt 25kWh/100km i årsmedel nu. Anser ändå att det är någorlunda okej för en så pass stor bil. Min Model S 90D låg strax under 20 i årsmedel. Det är uppenbart att Tesla spelar i en annan division när det gäller förbrukningen.
Helt ok med tanke på bilens storlek. Ska man jämföra E-trons förbrukning så bör det vara med en modell typ SUV, Model X kanske?

Annars jämför man lite äpplen och päron. Även fast man självklart gärna vill ha model 3’s eller nyare S:ens förbrukning :D
Håller med helt. Tycker det är främst MX man skall jämföra e-tron med, och där så tycker jag e-tron ligger mycket bra till. Inte illa alls!

Jämförde dock med vår M3, då den har mycket högre förbrukning än vissa e-tron i tråden, och blev extremt förvånad över det. Var just inte något som jag hade väntat mig att en stor tung SUV skulle ha en bra mycket lägre energiåtgång än en ganska liten och lätt (för att vara elbil) strömlinjeformad sedan. Var det som jag reagerade på lite.

Men misstänker att dessa siffror, även om de kanske inte är lögn, har presenterats rätt oärligt och cherry-pickade från rätt extrema användningsfall som inte är representativa för majoriteten av normala användningsfall i verkligheten. Känns nästan lite som dieselgate när det efter hand sipprar fram hur folk kommit fram till de extremt låga värdena (men inte direkt ifrån början uppgett hur och under vilka omständigheter). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar