Henriksson skrev:Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km
Riktigt fantastiskt bra!
Vår M3 AWD är klart hårdare på sin förbrukning.
Den drar för oss strax över 2,2 kWh/mil i snitt även om man kör relativt lagligt nu vid denna årstiden (när det är mellan 5-10 grader ute), och då har vi ändå de snålaste 18":arna (dock utan de fula Aero-plastkåporna som i sägs spara 4-5%) med de relativt lättrullande Michelindäcken (sommardäcken från fabrik). Så då ligger vi ca. 0,5 kWh
högre än dig även när vi kör lugnt och ganska lagligt (men å andra sidan så har vi ju inte värmepump, och vid den här årstiden så går ju en del energi åt till PTC-elementet för att värma kupé).
50 mil är även det fantastiskt bra!
Kör jag extremt hårt (mycket inbromsningar och fullt spett vid acc.) och snabbt (150+) så räcker det med lite motvind som lägst till runt 25 mil (vill alltid har 8-10% reserv och inte suga ner till botten av batteripacket). Kör man extremt lugnt och försiktigt i perfekt sommarväder så kan vi nog (troligen) som bäst teoretiskt max. komma 35-40 mil med vår MR AWD LR om vi tar ut absolut allt från batterierna (men har aldrig prövat, och vill inte heller pröva, så det är bara en uppskattning).
Inte alls illa faktiskt. Klart mycket positivare än vad jag hört ifrån andra e-tron-ägare jag känner!
Känns som Audi gjort en del potentiella förbättringar helt klart. Vilken modell av e-tron, årsmodell och däck/hjul kör du med?