Är en del vatten som ska sprutas runt hjulen och den energin måste ju komma nånstans ifrån också.macky skrev:Det där tänker man inte alltid på. Men, jag upplever också att regn och blöt väg är tungt att köra i med iaf uppåt 15-20% ökning i förbr. Kör mest till och från landet och det är i stort havsnivå på båda ställena.mati skrev:Det finns en aspekt till och det är höjskillnaden på 240m mellan Malung och Karlstad. Mariestad däremot ligger på samma höjd som Karlstad. Det är alltså mer rättvisande förbrukning på den sträckan.dfa skrev:Mina förbrukningssiffror:
Malung-Karlstad 26,3 kWh/100km (mycket kuperat men torr väg)
Karlstad-Mariestad 31,9kWh/100km (regn, men plattare väg)
E-tron är en mycket tung bil. Lite grovt räknat "tjänar" du 1,7 kWh på att släppa en 2,6 ton klump som e-tron nedför en 240m hög backe (se formeln nedan). På knappt 19 mil körsträcka minskar alltså förbrukningen med nästan 1kWh/100km. Lite höftat. Det är nog mindre i praktiken med förluster och allt, men ändå. Man brukar inte tänka på det.
E = mgh = 2600kg × 9,81m/s2 × 240m = 6121440J = 1,7kWh
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Vi hade från Roslagen upp till Bruksvallarna (600km) en förbrukning på 2,73 kWh/km och då är det 600m uppför samt storm i motvind från Sveg, men torr vägbana. På tillbakavägen hade vi storm i ryggen, torr vägbana och hamnade på 2,35 kWh/km totalt. Från Bruksvallarna till Bollnäs 2,08 kWh/km, dels var det köer men sen är det ju kraftigt nerför. Från Tönnebro till Uppsala på motorväg 2,75 kWh/km strax över hastighetsbegränsning. Fem personer i bilen samt full packning. Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km men det räcker med att stanna vid ett stopptecken för att svänga så ändras snittet kraftigt och kör man i stadstrafik så drar det iväg rejält. Men har sedan sportlovet haft ca 400km i räckvidd så för min del behövs absolut inte någon längre räckvidd. Ett problem är att en del laddare har alldeles för kort kabel så att man måste ta två parkeringsplatser eller så skulle laddluckan suttit i fronten.
Re: Audi e-tron
Henriksson skrev:Vi hade från Roslagen upp till Bruksvallarna (600km) en förbrukning på 2,73 kWh/km och då är det 600m uppför samt storm i motvind från Sveg, men torr vägbana. På tillbakavägen hade vi storm i ryggen, torr vägbana och hamnade på 2,35 kWh/km totalt. Från Bruksvallarna till Bollnäs 2,08 kWh/km, dels var det köer men sen är det ju kraftigt nerför. Från Tönnebro till Uppsala på motorväg 2,75 kWh/km strax över hastighetsbegränsning. Fem personer i bilen samt full packning. Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km men det räcker med att stanna vid ett stopptecken för att svänga så ändras snittet kraftigt och kör man i stadstrafik så drar det iväg rejält. Men har sedan sportlovet haft ca 400km i räckvidd så för min del behövs absolut inte någon längre räckvidd. Ett problem är att en del laddare har alldeles för kort kabel så att man måste ta två parkeringsplatser eller så skulle laddluckan suttit i fronten.
Det är bättre än jag trodde. Vilken årsmodell och vilka fälgar?
Re: Audi e-tron
1,71 är fullständigt omöjligt med min bil. Jag har en gång varit under 20, men det var en engångsföreteelse under perfekta förhållanden. 30 mil är realistiskt när man kör väldigt lugnt, utan omkörningar och helst under hastighetsbegränsningen. 50 mil skulle nog gå, men bara på flaket på en bärgningsbil. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Förlåt om frågan ställts tidigare, men går det att se på en e-tron hur mycket den dragit i snitt från första till sista milen? Alltså över 2000 mil om den nu gått 2000? Det är klart att det blir skillnad på en bil som går i Kiruna eller Småland, men kanske ett steg på vägen att jämföra bilar och modeller, i alla fall om de går inom samma område?
phasebox.se
P85D
P85D
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Ja det går bra att ta fram i appen. Haft bilen i 23 månader.
Utgår från Stockholm, parkerar i kallgarage, tre resor per år till Jämtland och en hel del släpvagnskörning ingår.
Utgår från Stockholm, parkerar i kallgarage, tre resor per år till Jämtland och en hel del släpvagnskörning ingår.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Riktigt fantastiskt bra!Henriksson skrev:Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km

Vår M3 AWD är klart hårdare på sin förbrukning.

Den drar för oss strax över 2,2 kWh/mil i snitt även om man kör relativt lagligt nu vid denna årstiden (när det är mellan 5-10 grader ute), och då har vi ändå de snålaste 18":arna (dock utan de fula Aero-plastkåporna som i sägs spara 4-5%) med de relativt lättrullande Michelindäcken (sommardäcken från fabrik). Så då ligger vi ca. 0,5 kWh högre än dig även när vi kör lugnt och ganska lagligt (men å andra sidan så har vi ju inte värmepump, och vid den här årstiden så går ju en del energi åt till PTC-elementet för att värma kupé).
50 mil är även det fantastiskt bra!
Kör jag extremt hårt (mycket inbromsningar och fullt spett vid acc.) och snabbt (150+) så räcker det med lite motvind som lägst till runt 25 mil (vill alltid har 8-10% reserv och inte suga ner till botten av batteripacket). Kör man extremt lugnt och försiktigt i perfekt sommarväder så kan vi nog (troligen) som bäst teoretiskt max. komma 35-40 mil med vår MR AWD LR om vi tar ut absolut allt från batterierna (men har aldrig prövat, och vill inte heller pröva, så det är bara en uppskattning).
Inte alls illa faktiskt. Klart mycket positivare än vad jag hört ifrån andra e-tron-ägare jag känner!
Känns som Audi gjort en del potentiella förbättringar helt klart. Vilken modell av e-tron, årsmodell och däck/hjul kör du med?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Allt beror ju på hastighet så kör man tillräckligt långsamt, man får inte 1,71 kWh/mil med E-tron genom att köra motorväg. I perfekt sommarväder måste man köra riktigt fort för att komma under 40 mil med en M3 LR, jag kommer 40 mil enkelt i 130 km/h på sommaren ifall det inte är massa motvind och regn.martinot skrev:Riktigt fantastiskt bra!Henriksson skrev:Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km
Vår M3 AWD är klart hårdare på sin förbrukning.
Den drar för oss strax över 2,2 kWh/mil i snitt även om man kör relativt lagligt (iaf. nu vide denna årstiden mellan 5-10 grader), och då har vi de snålaste 18":arna (dock utan de fula Aero-plastkåporna som i sägs spara 4-5%) med de relativt lättrullande Michelindäcken (sommardäcken från fabrik). Så då ligger vi ca. 0,5 kWh högre än dig även när vi kör lugnt och ganska lagligt (men å andra sidan så har vi ju inte värmepump, och vid den här årstiden så går ju en del energi åt till PTC-elementet för att värma kupé).
50 mil är även det fantastiskt bra. Kör jag extremt hårt (mycket inbromsningar och fullt spett vid acc.) och snabbt (150) så räcker det med lite motvind som lägst till runt 25 mil (vill alltid har 8-10% reserv och inte suga ner till botten av batteripacket). Kör man extremt lugnt och försiktigt i perfekt sommarväder så kan vi nog (troligen) som bäst max. komma 35-40 mil med vår MR AWD LR om vi tar ut allt (men har aldrig prövat, så det är bara en uppskattning).
Inte alls illa faktiskt. Klart mycket positivare än vad jag hört ifrån andra e-tron-ägare jag känner!
Känns som Audi gjort en del potentiella förbättringar helt klart. Vilken modell av e-tron, årsmodell och däck/hjul kör du med?
Re: Audi e-tron
Intressant. Vilken SoC startar du och slutar du på då när du kör 40 mil?OfarligTesla skrev:Allt beror ju på hastighet så kör man tillräckligt långsamt, man får inte 1,71 kWh/mil med E-tron genom att köra motorväg. I perfekt sommarväder måste man köra riktigt fort för att komma under 40 mil med en M3 LR, jag kommer 40 mil enkelt i 130 km/h på sommaren ifall det inte är massa motvind och regn.martinot skrev:Riktigt fantastiskt bra!Henriksson skrev:Så länge bilen rullar utan några stopp går den hyfsat snålt, har nu flera resor på 1,71 kWh/km där jag teoretiskt hade fått ur 500km
Vår M3 AWD är klart hårdare på sin förbrukning.
Den drar för oss strax över 2,2 kWh/mil i snitt även om man kör relativt lagligt (iaf. nu vide denna årstiden mellan 5-10 grader), och då har vi de snålaste 18":arna (dock utan de fula Aero-plastkåporna som i sägs spara 4-5%) med de relativt lättrullande Michelindäcken (sommardäcken från fabrik). Så då ligger vi ca. 0,5 kWh högre än dig även när vi kör lugnt och ganska lagligt (men å andra sidan så har vi ju inte värmepump, och vid den här årstiden så går ju en del energi åt till PTC-elementet för att värma kupé).
50 mil är även det fantastiskt bra. Kör jag extremt hårt (mycket inbromsningar och fullt spett vid acc.) och snabbt (150) så räcker det med lite motvind som lägst till runt 25 mil (vill alltid har 8-10% reserv och inte suga ner till botten av batteripacket). Kör man extremt lugnt och försiktigt i perfekt sommarväder så kan vi nog (troligen) som bäst max. komma 35-40 mil med vår MR AWD LR om vi tar ut allt (men har aldrig prövat, så det är bara en uppskattning).
Inte alls illa faktiskt. Klart mycket positivare än vad jag hört ifrån andra e-tron-ägare jag känner!
Känns som Audi gjort en del potentiella förbättringar helt klart. Vilken modell av e-tron, årsmodell och däck/hjul kör du med?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Så här är min över 3600 mil. Endast en sommar men två vintrar. Tror jag låg precis över 26 efter sommaren. Utgår också från stockholm men kör mest söderut till landet. Några fjällresor och kanske 100 mil släp. Har en MY -20 men innan de uppdaterade med mer batteri och bortkoppling av motorn fram på landsväg. Har 21” på sommaren och 20” på vintern. Lägsta förbrukning i somras var upp till dalarna med knappa 2 kWh per mil och fullpackad bil.root skrev:Förlåt om frågan ställts tidigare, men går det att se på en e-tron hur mycket den dragit i snitt från första till sista milen? Alltså över 2000 mil om den nu gått 2000? Det är klart att det blir skillnad på en bil som går i Kiruna eller Småland, men kanske ett steg på vägen att jämföra bilar och modeller, i alla fall om de går inom samma område?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Det är ju total räckvidd baserat på förbrukningen, dvs 100% till 0%. Sen är det ju oftast svårt att ligga i 130 km/h oavbrutet i Sverige så vissa stunder kan jag säkert varit nere på 120 km/h när folk är i vägen, men förbrukningen baserar sig iaf på att jag sätter farthållaren kring 130 km/h och kör på. Har nog aldrig kört 40 mil i ett sträck med någon bil någonsin.martinot skrev:
Intressant. Vilken SoC startar du och slutar du på då när du kör 40 mil?
Re: Audi e-tron
Ok.OfarligTesla skrev:Det är ju total räckvidd baserat på förbrukningen, dvs 100% till 0%. Sen är det ju oftast svårt att ligga i 130 km/h oavbrutet i Sverige så vissa stunder kan jag säkert varit nere på 120 km/h när folk är i vägen, men förbrukningen baserar sig iaf på att jag sätter farthållaren kring 130 km/h och kör på. Har nog aldrig kört 40 mil i ett sträck med någon bil någonsin.martinot skrev:
Intressant. Vilken SoC startar du och slutar du på då när du kör 40 mil?
Brukar själv starta på 90% vid resa (enstaka ggr. jag laddar till 100%), och aldrig någonsin gått under 8% (försöker ha minst 10% framme som minimum). Så är man beredd att tömma hela batteripacket till 0% (vilket jag inte är), så antar jag att man kan komma ännu längre än 40 mil i normalfart (120-130). Kan köpa att 45 mil är fullt möjligt om man vill tömma batterierna helt (vilket man inte bör göra praktiskt, och rekommenderas inte oftast av tillverkarna).
Men 50 mil, som hos vissa av de med e-tron i tråden, känns inte ens teoretiskt nåbart för vår M3:a (men vill som sagt inte testa själv).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Vid de hastigheterna som de kommer 50 mil i är det inga problem att komma bra mycket längre i en M3, det är som sagt inte på motorväg man kommer 50 mil i E-tron. Skulle gissa det är max 70 km/h för att komma 50 mil i en E-Tron, i den hastigheten kommer Model 3 LR snarare 65 mil vid bra förhållanden.martinot skrev:
Ok.
Brukar själv starta på 90% vid resa (enstaka ggr. jag laddar till 100%), och aldrig någonsin gått under 8% (försöker ha minst 10% framme som minimum). Så är man beredd att tömma hela batteripacket till 0% (vilket jag inte är), så antar jag att man kan komma ännu längre än 40 mil i normalfart (120-130). Kan köpa att 45 mil är fullt möjligt om man vill tömma batterierna helt (vilket man inte bör göra praktiskt, och rekommenderas inte oftast av tillverkarna).
Men 50 mil, som hos vissa av de med e-tron i tråden, känns inte ens teoretiskt nåbart för vår M3:a (men vill som sagt inte testa själv).
Re: Audi e-tron
Vem f-an ligger och harvar i 70 på en 110 eller 120-väg? Seriöst?OfarligTesla skrev:Vid de hastigheterna som de kommer 50 mil i är det inga problem att komma bra mycket längre i en M3, det är som sagt inte på motorväg man kommer 50 mil i E-tron. Skulle gissa det är max 70 km/h för att komma 50 mil i en E-Tron, i den hastigheten kommer Model 3 LR snarare 65 mil vid bra förhållanden.martinot skrev:
Ok.
Brukar själv starta på 90% vid resa (enstaka ggr. jag laddar till 100%), och aldrig någonsin gått under 8% (försöker ha minst 10% framme som minimum). Så är man beredd att tömma hela batteripacket till 0% (vilket jag inte är), så antar jag att man kan komma ännu längre än 40 mil i normalfart (120-130). Kan köpa att 45 mil är fullt möjligt om man vill tömma batterierna helt (vilket man inte bör göra praktiskt, och rekommenderas inte oftast av tillverkarna).
Men 50 mil, som hos vissa av de med e-tron i tråden, känns inte ens teoretiskt nåbart för vår M3:a (men vill som sagt inte testa själv).
Det är är ju "fake news" isf. och rent lurendrejeri om man baserar sin siffror och mätningar på totalt orealistiska användarscenarion. Man lurar ju både sig själv och andra då.
Inte undra på att vissa ICE-människor misstror elbilsentusiaster med den typen av "uträkningar".


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron
Användaren sa ju aldrig att det var motorväg, bara "på flera resor" vilket ju kan vara på långsamma landsvägar bakom en husvagn.martinot skrev:
Vem f-an ligger och harvar i 70 på en 110 eller 120-väg? Seriöst?
Det är är ju "fake news" isf. och rent lurendrejeri om man baserar sin siffror och mätningar på totalt orealistiska användarscenarion. Man lurar ju både sig själv och andra då.
Inte undra på att vissa ICE-människor misstror elbilsentusiaster med den typen av "uträkningar".
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Nej min lägsta förbrukning är på 70 väg till och från mitt arbete med en sträcka på 30km mellan Rimbo och Trosta, Arlanda. Som Tesla ägare vet man säkert var Trosta ligger om man hämtat ut en ny bil de senaste åren. Min är en demobil från 2019 med 20" vinterdäck. Eftersom jag nått 1,71 kWh/km vid 10 plusgrader ska jag sätta under 1,5 under sommaren, bara som nån konstig tävling för mig själv. Jag är extremt bra på att köra snålt så det betyder nog kanske inte så mycket för medelbrukaren. När jag snålkör ökar jag alltid hastigheten nerför och minskar den uppför, folk bakom är inte lika roade som jag. 

-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Alltså min lägsta på 1,7 har jag ju bara gjort några resor, normalt ligger jag på 2,4-2,6 på den sträckan. Det jag själv undrar är hur det kan skilja ganska mycket från dag till dag när man kan tycka att det är ganska lika förhållanden. En sak är att jag laddar åt ena hållet men inte åt andra och det gör stor skillnad då den förvärms på vägen hem då jag laddat.
Re: Audi e-tron
Alltså seriöst. Jag har också en e-tron 2019. Med original 19" hjul och 3.2 bar i däcken. Idag var det 10 grader. Jag körde ungefär 3 mil landsväg, snitthastigheten blev 46km/h. Det gick sakta. Riktigt sakta. Jag körde aldrig fortare än 70 och hade råa ägg under pedalen hela tiden. Jag ville köra så snålt det bara gick. Snittförbrukningen landade ändå på 26kWh/100km, vilket jag anser är helt normalt för min bil. Jag körde samma sträcka med e-Golfen häromdagen, fast vanlig körning utan råa ägg. Då hamnade jag som vanligt runt 13kWh/100km. Alltså exakt hälften av vad e-tron förbrukade idag. Och e-Golfen är en snål bil. Jag kan på sommarn trycka den under 10 om jag vill.Henriksson skrev:Nej min lägsta förbrukning är på 70 väg till och från mitt arbete med en sträcka på 30km mellan Rimbo och Trosta, Arlanda. Som Tesla ägare vet man säkert var Trosta ligger om man hämtat ut en ny bil de senaste åren. Min är en demobil från 2019 med 20" vinterdäck. Eftersom jag nått 1,71 kWh/km vid 10 plusgrader ska jag sätta under 1,5 under sommaren, bara som nån konstig tävling för mig själv. Jag är extremt bra på att köra snålt så det betyder nog kanske inte så mycket för medelbrukaren. När jag snålkör ökar jag alltid hastigheten nerför och minskar den uppför, folk bakom är inte lika roade som jag.
17kWh/100km anser jag är omöjligt med min e-tron. 15 skulle den inte ens klara i fritt fall med motorn avstängd. Jag vet verkligen inte hur du kör så du lyckas nå så låga förbrukningssiffror. Har du alltid medvind?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Dina siffror stämmer mycket bra överens med mina. Jag har också några enstaka turer på 16-19kWh/100km på korta sträckor på sommarn, men det är extremt missvisande eftersom det är nedförsbacke hemifrån in till byn. Tar man med hemvägen i beräkningen så blir snittet ändå 22-23 nånting.Off Grid Byggaren skrev:
Jag ligger runt drygt 25kWh/100km i årsmedel nu. Anser ändå att det är någorlunda okej för en så pass stor bil. Min Model S 90D låg strax under 20 i årsmedel. Det är uppenbart att Tesla spelar i en annan division när det gäller förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Helt ok med tanke på bilens storlek. Ska man jämföra E-trons förbrukning så bör det vara med en modell typ SUV, Model X kanske?mati skrev:Dina siffror stämmer mycket bra överens med mina. Jag har också några enstaka turer på 16-19kWh/100km på korta sträckor på sommarn, men det är extremt missvisande eftersom det är nedförsbacke hemifrån in till byn. Tar man med hemvägen i beräkningen så blir snittet ändå 22-23 nånting.Off Grid Byggaren skrev:
Jag ligger runt drygt 25kWh/100km i årsmedel nu. Anser ändå att det är någorlunda okej för en så pass stor bil. Min Model S 90D låg strax under 20 i årsmedel. Det är uppenbart att Tesla spelar i en annan division när det gäller förbrukningen.
Annars jämför man lite äpplen och päron. Även fast man självklart gärna vill ha model 3’s eller nyare S:ens förbrukning

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Håller med helt. Tycker det är främst MX man skall jämföra e-tron med, och där så tycker jag e-tron ligger mycket bra till. Inte illa alls!Nect skrev:Helt ok med tanke på bilens storlek. Ska man jämföra E-trons förbrukning så bör det vara med en modell typ SUV, Model X kanske?mati skrev:Dina siffror stämmer mycket bra överens med mina. Jag har också några enstaka turer på 16-19kWh/100km på korta sträckor på sommarn, men det är extremt missvisande eftersom det är nedförsbacke hemifrån in till byn. Tar man med hemvägen i beräkningen så blir snittet ändå 22-23 nånting.Off Grid Byggaren skrev:
Jag ligger runt drygt 25kWh/100km i årsmedel nu. Anser ändå att det är någorlunda okej för en så pass stor bil. Min Model S 90D låg strax under 20 i årsmedel. Det är uppenbart att Tesla spelar i en annan division när det gäller förbrukningen.
Annars jämför man lite äpplen och päron. Även fast man självklart gärna vill ha model 3’s eller nyare S:ens förbrukning
Jämförde dock med vår M3, då den har mycket högre förbrukning än vissa e-tron i tråden, och blev extremt förvånad över det. Var just inte något som jag hade väntat mig att en stor tung SUV skulle ha en bra mycket lägre energiåtgång än en ganska liten och lätt (för att vara elbil) strömlinjeformad sedan. Var det som jag reagerade på lite.
Men misstänker att dessa siffror, även om de kanske inte är lögn, har presenterats rätt oärligt och cherry-pickade från rätt extrema användningsfall som inte är representativa för majoriteten av normala användningsfall i verkligheten. Känns nästan lite som dieselgate när det efter hand sipprar fram hur folk kommit fram till de extremt låga värdena (men inte direkt ifrån början uppgett hur och under vilka omständigheter).


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 410
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Sen är det ju ganska tydligt av vad du skrivit tidigare i olika trådar att du kör som en biltjuvmartinot skrev:Håller med helt. Tycker det är främst MX man skall jämföra e-tron med, och där så tycker jag e-tron ligger mycket bra till. Inte illa alls!Nect skrev:Helt ok med tanke på bilens storlek. Ska man jämföra E-trons förbrukning så bör det vara med en modell typ SUV, Model X kanske?mati skrev:Dina siffror stämmer mycket bra överens med mina. Jag har också några enstaka turer på 16-19kWh/100km på korta sträckor på sommarn, men det är extremt missvisande eftersom det är nedförsbacke hemifrån in till byn. Tar man med hemvägen i beräkningen så blir snittet ändå 22-23 nånting.Off Grid Byggaren skrev:
Jag ligger runt drygt 25kWh/100km i årsmedel nu. Anser ändå att det är någorlunda okej för en så pass stor bil. Min Model S 90D låg strax under 20 i årsmedel. Det är uppenbart att Tesla spelar i en annan division när det gäller förbrukningen.
Annars jämför man lite äpplen och päron. Även fast man självklart gärna vill ha model 3’s eller nyare S:ens förbrukning
Jämförde dock med vår M3, då den har mycket högre förbrukning än vissa e-tron i tråden, och blev extremt förvånad över det. Var just inte något som jag hade väntat mig att en stor tung SUV skulle ha en bra mycket lägre energiåtgång än en ganska liten och lätt (för att vara elbil) strömlinjeformad sedan. Var det som jag reagerade på lite.
Men misstänker att dessa siffror, även om de kanske inte är lögn, har presenterats rätt oärligt och cherry-pickade från rätt extrema användningsfall som inte är representativa för majoriteten av normala användningsfall i verkligheten. Känns nästan lite som dieselgate när det efter hand sipprar fram hur folk kommit fram till de extremt låga värdena (men inte direkt ifrån början uppgett hur och under vilka omständigheter).

Re: Audi e-tron
Ska man ga någorlunda vettig förbrukning på e-tronen så ska man köra lugnt och inte momsa hastighet. Då upplever inte jag det som något problem. Sommarförbrukning på långresa på 2.0-2.5 vid bra väglag och lite blandad hastighet. Kollar man på tyska forum så är det rätt tydligt att folk kör 130-150 för att inte få alltför hög förbrukning vilket ju är långsamt där. De verkar ligga på 2.8-3.0 i snitt.